در حال دریافت اطلاعات

لطفا منتظر بمانید!

اسناد مشابه

گزارش تحولات انقلاب اردیبهشت 58

گزارش تحولات انقلاب؛

گزارش تحولات انقلاب اردیبهشت 58

انفعال دولت بازرگان پس از یک ماه و پیش بینی آینده

سیاسی؛ جریان روشنفکری؛ تحلیل انقلاب اسلامی؛ نفوذ در بدنه انقلاب؛

انفعال دولت بازرگان پس از یک ماه و پیش بینی آینده

گزارش تحولات انقلاب خرداد 58

گزارش تحولات انقلاب؛

گزارش تحولات انقلاب خرداد 58

تحلیل سیاسی ، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی

سیاسی؛ جریان روشنفکری؛ اقتصادی؛ پیمانهای اقتصادی؛ نظامی و امنیتی؛ حقوقی و قضایی؛ علمی وپژوهشی؛ برنامه‌های آموزشی؛ فرهنگی و اجتماعی؛ فعالیت‌های رسانه‌ای؛ روزنامه‌ها و ناشران؛ برنامه‌های فرهنگی؛ تحلیل انقلاب اسلامی؛ گزارش سیاسی؛ ارتش ایران؛ تجارت داخلی ایران؛ سپاه پاسداران؛ اقلیت‌های قومی و مذهبی؛

تحلیل سیاسی ، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی

گزارش تحلیل سفارت پیرامون دولت بازرگان و آینده انقلاب

سیاسی؛ جریان روشنفکری؛ اقتصادی؛ تحلیل انقلاب اسلامی؛

گزارش تحلیل سفارت پیرامون دولت بازرگان و آینده انقلاب

حمایت از تجار طرفدار آمریکا(مهدی روغنی)

جریان روشنفکری؛ کارخانه های تولیدی؛

حمایت از تجار طرفدار آمریکا(مهدی روغنی)

گزارش تحولات انقلاب فروردین 58

گزارش تحولات انقلاب؛

گزارش تحولات انقلاب فروردین 58

گزارش تحولات انقلاب اسفند 57

گزارش تحولات انقلاب؛

گزارش تحولات انقلاب اسفند 57

گزارش تحولات انقلاب اسفند 57

گزارش تحولات انقلاب؛

گزارش تحولات انقلاب اسفند 57

گزارش تحولات انقلاب اسفند 57

دشمنی با انقلاب اسلامی؛ حمایت از جریانات منحرف سیاسی؛ ارتباطات با کشورهای همسایه؛ پیمان‌های نظامی؛ ارتش ایران؛

گزارش تحولات انقلاب اسفند 57

موارد مرتبط

مورد مرتبطی یافت نشد!
سند شماره 10

انفعال دولت بازرگان پس از یک ماه و پیش بینی آینده

موضوع سند

دولت بازرگان پس از یک ماه و پیش بینی آینده
مشخصات ارسال سند

از: سولیوان

محرمانه

به: وزارت امور خارجه واشنگتن٬ دی. سی. فوری

1357-12-22- 1979-03-13

متن سند





از : سفارت آمریکا در تهران

تاریخ: 13 مارس 1979 22 اسفند 1357
به : وزارت امور خارجه واشنگتن ٬ دی. سی. فوری
طبقه بندی : خیلی محرمانه
محور سند : دولت موقت ایران
گزارشگر : تامست
جهت اطلاع : سفارت آمریکا در ابوظبی ٬ آنکارا ٬ بن و ...
شماره سند : 301

موضوع : دولت بازرگان پس از یک ماه و پیش بینی آینده


1- تمام سند خیلی محرمانه است.


2 - خلاصه: دولت بازرگان پس از یک ماه روی کار آمدن، شدیداً بی خاصیت باقی مانده است. به قدرت رسیدن ناگهانی و غیر منتظره این دولت و همچنین عدم وجود سیاستی برای به کار گرفتن دستگاه اداری رژیم گذشته، پلیس و افسران ارتش، سقوط ارتش و دستگاه های اجرایی و نیز تمایل خمینی برای تضعیف بازرگان، از جمله عواملی هستند که این ضعف ادامه یافته را توجیه می کند. ما شک داریم که بازرگان، جدا از نهضت وسیع تر انقلاب اسلامی بتواند که اقتدار دولتش را تثبیت و یا با موفقیت، برنامه اش را تکمیل نماید. محتمل به نظر می رسد که کشمکش بر سر قدرت بین رقبای بالقوه که خود را برای درگیری های مسلحانه احتمالی آماده می کنند، در طی ماه های آینده حکمفرما باشد.(پایان خلاصه)


3- اکنون یک ماه پس از سقوط دولت منصوب شاه، دولت موقت مهدی بازرگان کاملاً بی خاصیت باقی مانده است. در عرض این مدت انجام هیچ کاری موفق نشده است و حتی نتوانسته برنامه قاطعی در مورد اولویت اداره امور ملت ارائه دهد. بیشتر کمیته های انقلاب هستند، که علیرغم اعلامیه های مکرر مبنی بر ادغام آنها در مؤسسات دولتی موجود، همچنان به عنوان یک مرکز قدرت مستقل (حداقل در مورد امور محلی) حاکمیت به خرج می دهند. این قدرت حکومتی موازی مخصوصاً در زمینه های اجرایی و قضایی آشکار است در زمینه های یاد شده دولت موقت ناتوان بوده و بارها در اثر بازداشت های خودسرانه، محاکمات سریع، و اعدام های ترسناک، که به وسیله کمیته ها بدون توجه به مسئولیت های قضایی دولت انجام می گیرد، شدیدا ناراحت است.


4- چندین عامل در ادامه ناتوانی دولت موقت وجود دارد. اولین عامل مربوط به ناگهانی بودن سقوط بختیار است. علیرغم اعلامیه های جسورانه خمینی حتی پیش از بازگشت به ایران در مورد ایجاد دولت و اینکه این دولت آماده جایگزینی رژیم پهلوی است، این مسئله واضح است که بازرگان هنگام به دست گرفتن حکومت آمادگی نداشت. دومین عامل، وجود دو دلی و تردید زیاد در استفاده از قوای اجرایی کشوری و لشکری موجود است. بازرگان در اینجا بر سر یک دو راهی قرار گرفته است. بسیاری از کارمندان، افسران عالی رتبه ارتش و پلیس به واسطه همکاری با رژیم گذشته لکه دار شده اند و از طرف دیگر اینها کسانی هستند که تخصص انجام کارهای به خصوصی را دارند، عدم قاطعیت دولت موقت در چگونگی برخورد با این مسئله منجر به عدم وجود هر نوع خط مشی شده است. فقدان یک موضع روشن، در قبال این مسئله، کمیته ها را آزاد گذاشته که هر معامله ای را که صلاح می بینند با این اشخاص انجام دهند. لازم به توضیح نیست که اعضای کمیته ها از تسویه حساب گذشته ها درنگ نمی کنند. سومین عامل، از هم پاشیدگی قوای اجرایی و انتظامی و ارتش راهی را برای دولت موقت برای اعمال آنها وقتی که اقتدار و رسمیتش مورد اعتراض واقع می شود. (که اغلب این طور است)، باقی نگذاشته است.




5 - لکن بزرگترین مانع، نقش آیت اللّه خمینی است. قبل از سقوط رژیم پهلوی، در میان ناتوانی های خمینی به عنوان رهبر نیروهای مخالف، تمایل شدید او در کلی صحبت کردن بود، ولی فراتر از اصرار مبهمی که برای بازگشت به ایده آل های سیاسی پیغمبر و امامها می ورزید، عدم وجود یک فلسفه حکومتی مدون مشهود بود. بنابراین اعلامیه هایش در معرض تفاسیر زیادی قرار داشت. به خمینی که به عنوان رهبر انقلاب ایران در جهان شناخته شده هنوز باید گوش فرا داد، ولی این روزها نطق های مکرر او برای همه مردم به معنی همه چیز نیست. بلکه این نطق ها بیشتر منبع درهم برهمی شدیدی بوده و سرانجام فلج دستگاه های اداری را به دنبال دارد، همچنان که حکومت موقت مجبور می شود وقت زیادی صرف خاموش کردن آتشی کند که به وسیله اظهارات غیر مسئولانه خمینی در مورد مسائل متنوعی، مانند گوشت یخ زده و پوشش حجاب ایجاد می شود.


6- ما شک داریم که بازرگان بتواند بر مشکلاتی که پیش روی دارد فائق آید. بسیار بعید است که خمینی از ایراد سخنانی که تاکنون به طور بدی دولت موقت را تضعیف کرده است، خودداری کند. یک منبع نزدیک به آیت اللّه خمینی گفته است که کوشش هایی در جهت ایجاد مشاوره با وی انجام شده به امید اینکه از تعداد اظهارات به دور از مصلحتش کم کند ولی به نظر نمی رسد خمینی از آدم هایی باشد که برای مصلحت های سیاسی و عملی، زبانش را نگهدارد. بلکه به علت تصور خود به عنوان رسول انتخاب شده خدا در انقلاب ایران، مسئولیت صحبت کردن در مورد مسائل الهی را به عهده خود می داند. امید زیادی نمی رود که بازرگان قادر باشد مؤسسات اجرائی و نیروهای مسلح و سایر سازمان هایی را که به قیمومیت و حکم دولتش مقدار نیرو می بخشد، به راه اندازد. ترکیب و ساختمان کمیته های انقلاب که در حال حاضر تسلطی فشار آور و قدرتی آتشین را دارا هستند، تاکنون نشان داده که در مقابل تمام کوشش هایی که در جهت مهار قدرتش صورت بگیرند، خواهند ایستاد. به علاوه بر طبق همان منبع در ارتباط با خمینی که در بالا ذکر شده، خمینی ترجیح می دهد که کمیته ها به حیات خویش ادامه دهند.


7- در این شرایط برای دولت موقت بسیار دشوار خواهد بود، وظایفش را که عبارت از رفراندم برای تعیین نوع حکومت دلخواه ایرانیان، انتخاب مجلس خبرگان برای تدوین و تصویب یک قانون اساسی جدید و انتخاب مجلس و تشکیل حکومت جدید تحت لوای قانون اساسی جدید است، با موفقیت به انجام رساند. در حال حاضر اختلافاتی برای تعیین نوع رفراندم به وجود آمده و البته این شک به وجود آمده که دولت موقت حتی قادر به حل مشکلات اداری پرسنلی موجود در برگزاری رأی گیری قبل از تاریخ برنامه ریزی، 30 مارس، باشد. ضمناً مشکلات اقتصادی جمع می شود، بیکاری رشد می کند، اقلیت های نژادی شکایت دارند و کمیته های انقلاب کارهای خودشان را انجام می دهند. اینکه اجرای یک برنامه سیاسی مانند آنچه دولت موقت برای خودش تدوین کرده در چنین شرایطی مقدور باشد، باور نکردنی است.




8 - بیشتر عقیده ما بر این است که در جهت گسترش فشار به وسیله نیروهای طالب قدرت که کوشش هایی به عمل می آورند تا به وسیله آن در مبارزه پیروز شوند، نهایتاً نیروهای مسلح نتیجه نهائی را تعیین خواهند کرد. به نظر می آید که علت اقدام یزدی معاون نخست وزیر، برای ایجاد گارد ملی شبه نظامی تحت فرمان وی، همین مسئله باشد. یزدی تنها عضو دولت موقت است که عضویت کمیته مرکزی انقلاب را نیز دارا می باشد و به نظر می رسد که او در یک موقعیت قوی که امکان دستیابی به قدرت را دارد. قرار دارد، بزرگترین نقطه ضعف او «ارتباط آمریکایی» اوست که رقبای بالقوه اش قبلاً اشاره کرده اند که از آن بهره برداری خواهند کرد. دو سازمان اسلامی مجاهدین خلق و مارکسیستی فدائی خلق که هر دو به خوبی مسلح شده اند، حتماً در این جریان رقابت خواهند کرد. کمیته های محلی مختلف انقلاب به نظر می رسند که بیش از اندازه تجزیه شده اند و رهبریشان نیز آنقدر مشغول مسائل جزئی بوده اند که نمی توانند رقیبی برای دولت موقت به عنوان یک حکومت ملی باشند. اما شاید بعضی از کمیته های شهرستان ها در نقاطی مانند شیراز (که کمیته های محلی یک ترکیب نظامی قوی دارند و واحدهای نظامی محلی عملاً در جریان انقلاب دست نخورده باقی ماندند) ممکن است دارای چنین قدرت بالقوه ای باشند. اقلیت های نژادی مانند کردها به خوبی می توانند در چنین درگیری قدرت مؤثر بوده و از جبهه خاصی حمایت کنند. گرچه ما شک داریم که یک گروه به تنهایی بتواند تهدیدی جدی باشد.


9- در جمع، در ماه های آینده احتمالاً در مرکز، فلج ادامه خواهد داشت، در حالی که گروه هایی قدرت طلب، خود را سازماندهی می کنند و موقعیت شان را به انتظار آنچه که به آسانی می تواند یک جنگ خونین برای کسب قدرت باشد، استحکام بخشند.


سولیوان




منبع: اسناد لانه جاسوسی - جلد 2 - کتاب 2 - صفحه 126
تصاویر سند