در حال دریافت اطلاعات

لطفا منتظر بمانید!

اسناد مشابه

تحلیل سیاسی ، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی

سیاسی؛ جریان روشنفکری؛ اقتصادی؛ پیمانهای اقتصادی؛ نظامی و امنیتی؛ حقوقی و قضایی؛ علمی وپژوهشی؛ برنامه‌های آموزشی؛ فرهنگی و اجتماعی؛ فعالیت‌های رسانه‌ای؛ روزنامه‌ها و ناشران؛ برنامه‌های فرهنگی؛ تحلیل انقلاب اسلامی؛ گزارش سیاسی؛ ارتش ایران؛ تجارت داخلی ایران؛ سپاه پاسداران؛ اقلیت‌های قومی و مذهبی؛

تحلیل سیاسی ، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی

راهکارها برای مقابله با حکومت انقلابی

دشمنی با انقلاب اسلامی؛ تحلیل انقلاب اسلامی؛ تلاش برای بقا در ایران؛

راهکارها برای مقابله با حکومت انقلابی

ارزیابی اطلاعاتی درباره حکومت پهلوی

تحلیل حکومت پهلوی؛

ارزیابی اطلاعاتی درباره حکومت پهلوی

مقدمه و معرفی اسناد کتاب شانزدهم

توضیحات دانشجویان پیرو خط امام؛

مقدمه و معرفی اسناد کتاب شانزدهم

گروه های مسلح مخالف شاه

نظامی و امنیتی؛ ساواک و ادارات امنیتی؛ جریانات مخالف شاه؛

گروه های مسلح مخالف شاه

بررسی چارچوب حکومت پهلوی

سیاسی؛ سران و شخصیت‌های سیاسی دوره پهلوی؛

بررسی چارچوب حکومت پهلوی

معرفی سران نظامی موثر دوره پهلوی

سران و شخصیت‌های سیاسی دوره پهلوی؛ تحلیل حکومت پهلوی؛ ارتش ایران؛

معرفی سران نظامی موثر دوره پهلوی

تحلیل قدرت سیاسی روحانیت شیعه در ایران

تحلیل روحانیت شیعه؛ جایگاه دین در انقلاب؛

تحلیل قدرت سیاسی روحانیت شیعه در ایران

شرح روابط اقتصادی ایران و آمریکا

تحلیل حکومت پهلوی؛ نفت؛ روابط سیاسی ایران و آمریکا؛ سیاست‌های آمریکا در منطقه؛

شرح روابط اقتصادی ایران و آمریکا

مقدمه و معرفی اجمالی اسناد کتاب چهاردهم

گزارش سیاسی؛

مقدمه و معرفی اجمالی اسناد کتاب چهاردهم

موارد مرتبط

مورد مرتبطی یافت نشد!
سند شماره 33

راهکارها برای مقابله با حکومت انقلابی

موضوع سند

راهکارها برای مقابله با حکومت انقلابی
مشخصات ارسال سند

از: امور خاور نزدیک ـ ایران پرشت

سری

به:

1358-07-21- 1979-10-13

متن سند




ابتکارات سیاسی - گفتگو با نمایندگان دائمی


سند شماره (33)


سرّی - حساس


ابتکارات سیاسی - گفتگو با نمایندگان دائمی


لازم نیست درباره اهمیت ایران برای غرب به طول و تفصیل بپردازیم. کافی است گفته شود که استقلال و ثبات ایران در حال حاضر هر چه باشد از زمان شاه مهم تر است. وظیفه ما از نظر حمایت منافع غرب در ایران، البته به مراتب دشوارتر است. ما با حکومتی سروکار داریم که فاقد تجربه است و درباره انگیزه های ما سوءظن عمیقی دارد و در عین حال می کوشد تا هدف های ضد و نقیض برقراری مجدد شرایط عادی و دگرگون ساختن جامعه طبق ایده آل های انقلاب اسلامی که به طور بسیار مبهم تشریح شده است، به تحقق برساند.ایالات متحده مشکلات ویژه ای دارد که وظیفه ما را بیش از متفقین ما پیچیده می سازد. انحلال روابط نظامی ما یک نکته اختلاف جدی با حکومت اسلامی است. ما همچنین با دامنه وسیعی از مشکلات


ص: 334





مشابه مربوط به قراردادهای تجارتی رو به رو هستیم که بیشتر قابل سروسامان دادن است. بعضی از این مشکلات منجر به اقدام در دادگاه های ایالات متحده برای بستن دارایی های ایران در این کشور شده است.


ایرانیان دامنه پایبندی ما را به تفکیک قوا یعنی قوانین و مقررات و ضابطه هایی که اغلب اقدام ما را تحت کنترل خود دارند و همچنین محدودیت های سیاسی که در نتیجه بحث در مطبوعات درباره سابقه حقوق بشر برای حکومت ایالات متحده ایجاد کرده است، درک نمی کنند. سرانجام علی رغم انکارهای مکرر ما، ایرانیان عمیقا از این سوءظن دارند که ما علیه آنها با هماهنگی با اسرائیل و شاه و عربستان سعودی و حتی عراق و کمونیست های سرگرم توطئه هستیم.


اگر همان طوری که ما نتیجه گیری می کنیم هیچ گروه یا فردی خارج از ایران در حال حاضر قدرت آن را ندارد تا به نحو مؤثری در حوادث ایران نفوذ داشته باشد (یعنی حکومت را سرنگون کند)، بهترین برداشت به نظر می رسد. چنین خواهد بود که در موارد زیر کوشش کنیم:


- - اعتدالی کردن سیاست های رژیم کنونی و کمک به پیشبرد روش عملی بیشتر (پراگماتیزم)، سازش و بازسازی اقتصادی


- - کمک به حفظ و تقویت عناصری در ایران به ویژه در میان گروه های نظامی و مذهبیون اعتدالی و غیر مذهبی که ممکن است در آینده با روشن شدن صحنه سیاسی نقش سودمندی ایفا کنند.


- - کمک به حفظ و تقویت عناصری در ایران به ویژه در میان گروه های نظامی و مذهبیون اعتدالی و غیر مذهبی که ممکن است در آینده با روشن شدن صحنه سیاسی نقش سودمندی ایفا کنند.


- - ایجاد اعتماد در رژیم براساس کوششی برای کاهش چشم انداز تدابیر خشن که به نوبت خود ثبات را فرارتر می سازد. در ماه های اخیر ایالات متحده چند فقره اقدام محدود برای آغاز شکل جدیدی از مناسبات به عمل آورده است:


- - استخلاص لوازم یدکی در خط لوله از سر گرفتن خرید لوازم یدکی از سوی ایران، ایرانیان برای تحویل گرفتن کندی نشان داده اند.


- - فروش نفت سفید و نفت حرارتی.


- - کوشش های هماهنگ از سوی وزارت امور خارجه برای کمک به حل اختلافات بازرگانی.


- - کوشش های صبورانه برای تعطیل کردن برنامه فروش های خارجی اسلحه به طریقی که هم منافع ایران و هم منافع ایالات متحده حفظ شود.


ما دلمان می خواهد که یک سفیر تعیین کنیم، ولی مبارزات تبلیغاتی ایران در مطبوعات ( و همچنین به طور خصوصی در ملاقات با یزدی) فرصت مناسبی به ما نداده است. هنوز هم از سوی سرکردگان سیاسی و به ویژه روحانیون درباره صحبت با ما بی میلی قابل ملاحظه ای وجود دارد.


پنج اندیشه وجود دارد که شما می توانید با سه نماینده مورد بحث قرار دهید:


1- نزدیک شدن به خمینی. آنجایی که می دانیم هیچ کدام از سفیران غربی یا از فرستادگان از زمان انقلاب فوریه خمینی را ندیده است، ما تصور می کنیم سودمند باشد که نمایندگان غربی با خمینی دیدار کنند. نه برای اینکه روحانیون را در آغوش بکشند، بلکه برای اینکه به او اطمینان دهند که غرب انقلاب اسلامی را می پذیرد و قصدی برای مداخله در امور داخلی ایران ندارد و درباره بی ثباتی مداومی که ناشی از ضعف دولت بازرگان است، نگرانی دارد. هدف از این دیدار آن خواهد بود که شاید به آیت اللّه به نحو


ص: 335




ملایمی القا شود که اگر قرار نیست کمونیست ها فرصتی برای مداخله جدی در ایران داشته باشند، بازرگان نیازمند به پشتیبانی بیشتری است.


ما درباره اینکه کدام کشور قدم اول را بردارد اندیشه ای و پیشنهادی نداریم ولی شاید فرانسوی ها با توجه به کمک آنها به خمینی در گذشته بهترین موقعیت را داشته باشند.


2- نزدیک شدن به عراق ایرانیان اعتقاد دارند که عراق به نحو فعالانه ای به شورشیان کرد و عرب در ایران کمک می کند. این اعتقادات و اظهارات ممکن است تا اندازه ای صحت داشته باشد. بسیار محتمل به نظر می رسد که اگر عراق کوشش جدی برای کنترل پلیسی مرزهای خود به عمل آورد. شورشیان ایران و به ویژه کردها برای ادامه قیام خود دشواری خواهند داشت.


به عنوان قدم اول به عقیده ما فرانسویان و آلمانی ها ممکن است، به طور جداگانه با عراق درباره تحولات ایران به بحث بپردازند. هدف غایی چنین تبادل نظرهایی که مستلزم فرآیند طولانی ایجاد اعتماد خواهد بود، این است که عراقی ها را متقاعد سازند تا از عمال فشار بر دولت بازرگان بکاهند.


3- کمک به نظامیان ایران. ایرانیان به ما گفته اند که سیاست آنان این است که به پشتیبانی از تجهیزات نظامی از مبدأ ایالات متحده تنوع بخشند. ما پاسخ داده ایم که از لحاظ اصولی ایرادی در این باره از جانب ما نخواهد بود مشروط بر اینکه ترتیباتی که با اروپایی ها داده می شود، در چهارچوب قوانین و مقررات و سیاست های ما باشد. (ما فقط برای آنچه که خودمان فراهم خواهیم کرد پروانه خواهیم داد.) ما همچنین مشکلات عملی را که ممکن است به وجود آید خاطرنشان ساخته ایم. در حالی که درباره تنوع بخشیدن به پشتیبانی موانع واقعی وجود دارد ما امیدواریم که متفقین با ما هم عقیده باشند که همه ما باید آنچه از دستمان برمی آید، برای تقویت نظامیان ایران که در آینده ممکن است یک گروه کلیدی باشند، بکوشیم. ما میل داریم با متفقین قبل از این تحولات تماس نزدیکی داشته باشیم تا تأمین کنیم که نظامیان ایران پشتیبانی لازم را دریافت کنند.


4- تماس با ناراضیان تبعیدی. ما معتقد نیستیم که بختیار و سایر ناراضیان در خارجه در حال حاضر برای نفوذ سیاسی آینده، نویدبخش باشند. ما قصد داریم از هر گونه ارتباط با این گروه ها که ممکن است تلویحا به معنای صحه گذاردن سیاسی بر فعالیت آنها باشد اجتناب کنیم.


5 - مشورت های منظم: ما معتقدیم که مهم خواهد بود اگر با متفقین درباره تحولات ایران در تماس مداوم باشیم. ما پیشنهاد می کنیم که سفیران و کاردار خود در تهران را تشویق کنیم به اینکه درباره فعالیت های خود به طور منظم مشورت کنند هر چند ناجور خواهد بود که هر چهار نفر در آن واحد گرد هم آیند. ما پیشنهاد می کنیم که لااقل هر سه ماه یک بار ملاقاتی از نمایندگان دائمی صورت گیرد.


تنظیم شده در امور خاور نزدیک -


ایران پرشت 13 اکتبر 1979 - 21 مهر 1358




منبع: کتاب اسناد لانه جاسوسی - جلد 2 - کتاب 2 - صفحه 334
تصاویر سند