در حال دریافت اطلاعات

لطفا منتظر بمانید!

اسناد مشابه

نفوذ در جریان میانه رو وابسته

سیاسی؛ حمایت از جریانات منحرف سیاسی؛ جریان روشنفکری؛

نفوذ در جریان میانه رو وابسته

درخواست نهضت آزادی از آمریکا برای استعفای مجلس و شورای سلطنت

تحلیل انقلاب اسلامی؛ حمایت از رژیم پهلوی؛

درخواست نهضت آزادی از آمریکا برای استعفای مجلس و شورای سلطنت

برنامه ریزی سفارت آمریکا برای ادامه نفوذ فرهنگی در ایران بعد از انقلاب

فعالیت‌های رسانه‌ای؛ برنامه‌های فرهنگی؛ نفوذ فرهنگی؛

برنامه ریزی سفارت آمریکا برای ادامه نفوذ فرهنگی در ایران بعد از انقلاب

دیدار بختیار با مامور سفارت

جریان روشنفکری؛ سران و شخصیت‌های سیاسی دوره پهلوی؛

دیدار بختیار با مامور سفارت

مقدمه و معرفی اسناد کتاب دوازده

تحلیل انقلاب اسلامی؛ توضیحات دانشجویان پیرو خط امام؛

مقدمه و معرفی اسناد کتاب دوازده

شیوه نامه ارتباط با دولت انقلابی ایران

تحلیل انقلاب اسلامی؛ روابط سیاسی ایران و آمریکا؛

شیوه نامه ارتباط با دولت انقلابی ایران

تحلیل رابطه آمریکا و شاه

تحلیل حکومت پهلوی؛ روابط سیاسی ایران و آمریکا؛

تحلیل رابطه آمریکا و شاه

اسناد جاسوسی حمید شیرازی عضو سیا با رمز:اس دی کت/1

جاسوسی افراد و ارگان‌ها؛

اسناد جاسوسی حمید شیرازی عضو سیا با رمز:اس دی کت/1

اوضاع تجاری رو به بهبود ایران

تحلیل انقلاب اسلامی؛

اوضاع تجاری رو به بهبود ایران

تجهیز ارتش ایران برای اهداف منطقه آمریکا با ثروت ملی

نظامی و امنیتی؛ پیمان‌‎های امنیتی؛ مستشاران نظامی؛ سایت‌های جاسوسی؛

تجهیز ارتش ایران برای اهداف منطقه آمریکا با ثروت ملی

موارد مرتبط

مورد مرتبطی یافت نشد!
سند شماره

حفظ منافع آمریکا با مدرنیزه شدن رژیم سلطنتی ایران در هر شرایطی

موضوع سند

حفظ منافع آمریکا با مدرنیزه شدن رژیم سلطنتی ایران
مشخصات ارسال سند

از: استمپل

گزارش سیاسی

به: وزارت امور خارجه در واشنگتن دی سی.

متن سند




مدرنیزه شدن رژیم سلطنتی ایران؛ یک ارزیابی سیاسی

شماره سند : تهران 8776


از : سفارت آمریکا در تهران                                                             قسمت A/4


به : وزارت امور خارجه واشنگتن - دی. سی                                                  تاریخ : 10/4/55


موضوع : مدرنیزه شدن رژیم سلطنتی ایران؛ یک ارزیابی سیاسی


گزارشگر : استمپل


1- سند زیر خلاصه ای از تهران 123 - A می باشد که به قسمت پستی شما و آدرس های دیگر ارسال شده.


2- توسعه سریع اقتصادی ایران یک رشد پیوسته و ملازم را در مشارکت سیاسی به وجود نیاورده است. بیشتر گروه ها در حالی که مناسبات و روابط کافی با سیاسیون را برای منافع خود حفظ کرده اند، به خاطر بدبینی و بدگمانی نسبت به سیستم سیاسی فعلی، از فعالیت سیاسی بیشتری خودداری کرده اند. شاه به طور کامل بر سیاست های حاضر در ایران تسلط و نفوذ دارد، ولی برای افزایش ثبات در ایران باید گروه های موجود به طور موفقیت آمیزی در جریانات سیاسی دخیل باشند. ترکیب نخبگان ایران در حال تغییر و تحول می باشد و بیشتر گروه ها که در اصل پشتیبان رژیم هستند مانند تجار، افسران ارتش، مقامات رسمی طبقه متوسط، و بیشتر روشنفکران ممکن است تهدید جدی نسبت به وفاداری های خودشان احساس کنند؛ مخصوصا در بحرانی که وحدت این افراد را بین دو مرکز قدرت تقسیم کند.


3- در حال حاضر مخالفت چندان آشکاری نسبت به دولت حاضر وجود ندارد. مذهبیون محافظه کار بیشتر از جنبه های مدرنیزه کردن ناراضی و ناخشنود می باشند، ولی تاکنون فقط مشکل بالقوه ای بوده اند. عملیات تروریستی نظرات مردم را جلب می کنند و تحریک جدی به شمار می روند، ولی فقط اثر حاشیه ای بر قوه محرکه سیاسی ایران دارند. از این گذشته اخیرا دولت ایران با موفقیت آنها را شکار کرده است. تعدادی از دانشجویان و روشنفکران به خصوص آنهایی که در خارج هستند با رژیم مخالفت می کنند. ولی آنها طوری متشکل نشده اند که بتوانند از حمایت عمومی برخوردار باشند. تا زمانی که وضعیت اقتصادی ایران نسبتا خوب باقی بماند و شاه و یا یک جانشین قانونی در قدرت باشد، این مخالفت ها احتمالاً اثر مهمی بر روی سیر تکاملی وضعیت سیاسی ایران نخواهند داشت.


4- هنوز سیاست ایران شدیدا به شخصیت ها و نفوذ اقوام و دوستان وابسته است. علیرغم توسعه اخیر اقتصادی گام های کوچکی در جهت تشکیلاتی کردن کشور برداشته شده است. قدرت مجلس کاهش یافته و حزب رستاخیز نوپا و جدید، هنوز به آن صورت سازمان یافته نیست که بتواند نقش مهمی را ایفا کند؛ گرچه رهبران آن از طریق کار دفتری سیاسی، دارای نفوذ زیادی هستند. شیوه های تکنولوژی جامعه مدرن با روش های سنتی استبداد پدرانه ایران متضاد هستند. شاه، دولت و حزب می گویند که می خواهند ارزش های اجدادی و موروثی را با عدم تمرکز دولت و مدیریت حزب تغییر دهند، در صورتی که عوامل بازدارنده کاری از پیش نمی برند. موفقیت این مرحله میزانی از توانایی سیستم سیاسی ایران برای تطبیق و مدیریت یک اجتماع مدرنیزه می باشد.


5- ظاهرا ایران شروع به سعی در تأثیرگذاری روی محیط خارجی کرده و این بعد از مدت ده ها سال است که بر ایران نفوذ کرده اند و تأثیر گذاشته اند. اتحاد جماهیر شوروی هنوز به عنوان دشمن شماره یک عمومی محسوب می شود و ایالات متحده آمریکا ابرقدرت پشتیبان اصلی ایران می باشد. به هر حال ناسیونالیسم رستاخیزی ایران، روابط دولت را با دوستان وخیم تر و بحرانی تر کرده است و مبادرت به مقصر شناختن بی کفایتی های خارجیان در توسعه صنعتی و اقتصادی در حال افزایش است.


6- گذشته از حوادث مهم پیش بینی نشده، مثل ترک ناگهانی شاه، ایران مشکلات مدیریت اقتصادی فزاینده ای خواهد داشت و این به همراه دخالت بیشتر گروه های حزبی که دولت را بیشتر مورد انتقاد قرار خواهند داد، خواهد بود. که این احتمالاً نتیجه اش باعث محدود شدن بعضی از فعالیت های سیاسی و متقابلاً انتقاد بیشتر از خارجیان خواهد بود. ایران مواضع لازم برای اداره یک جامعه در حال رشد را برای اصلاحات به وجود خواهد آورد، اما این روش خیلی آسان نخواهد شد. سازش غیر مستقیم، نه رودررویی مستقیم، روش سیاسی کامل ایران باقی خواهد ماند و در پنج الی ده سال آینده شاه یا خودش در مسئولیت با دیگران شریک خواهد شد و یا وقتی اطرافیانش بازنشسته و یا بمیرند، او مجبور به این کار خواهد شد. اگر یک بحران دنباله دار در حدود 6 الی 7 سال آینده اتفاق افتد، احتمالاً در ابتدا شورای سلطنت حافظ سلطنت و کشور خواهد بود و اگر گروه ها منافع خودشان را مهمتر از وحدت و ثبات بدانند، مسابقه قدرت صورت خواهد گرفت.


7- با توجه به تحولی که احتمال آن در آینده می رود، منافع آمریکا در حفظ روابط نزدیک با ایران و حمایت از توسعه و مدرنیزه ساختن آن می باشد. لازمه داشتن این روابط دیپلماتیک زیرکانه، صبر و تحمل در برابر تندی ها و آمادگی برای صحبت آشکار و صادقانه در جهت حل مشکلات می باشد، که این مشکلات، موجودیت این تحول داخلی و خارجی که کلاً به نفع مصالح آمریکا است را تمدید می کند.


هلمز








منبع: اسناد لانه جاسوسی(کتاب تشریح وضع کلی ایران) - جلد 1 - کتاب 1 - صفحه 280
تصاویر سند

    مکان یافت نشد!

    زمان یافت نشد!

    اتفاق و وقایعی یافت نشد!

    تجهیزات یافت نشد!

    قرارداد یافت نشد!

    سایر کلمات یافت نشد!