در حال دریافت اطلاعات

لطفا منتظر بمانید!

اسناد مشابه

گزارش کلی در مورد مسئله کردستان و معرفی حزب دمکرات

اقلیت‌های قومی و مذهبی؛ گروه‌های مخالف انقلاب؛

گزارش کلی در مورد مسئله کردستان و معرفی حزب دمکرات

مقدمه و معرفی اسناد کتاب سی و یکم

توضیحات دانشجویان پیرو خط امام؛

مقدمه و معرفی اسناد کتاب سی و یکم

گزارشی پیرامون عملیات اطلاعاتی شوروی علیه آمریکایی ها و تأسیسات آمریکایی

جاسوسی از کشور های منطقه؛ شوروی؛

گزارشی پیرامون عملیات اطلاعاتی شوروی علیه آمریکایی ها و تأسیسات آمریکایی

گزارش فعالیت های کمکی کمونیستی در کشورهای غیر کمونیست در حال توسعه در سال 1978

جاسوسی از کشور های منطقه؛ سیاست‌های آمریکا در منطقه؛

گزارش فعالیت های کمکی کمونیستی در کشورهای غیر کمونیست در حال توسعه در سال 1978

گزارش پیرامون گروه های مخالف آمریکا در جهان

سیاست‌های آمریکا در منطقه؛

گزارش پیرامون گروه های مخالف آمریکا در جهان

وضعیت شورشیان کرد در ایران

اقلیت‌های قومی و مذهبی؛ گروه‌های مخالف انقلاب؛

وضعیت شورشیان کرد در ایران

کتابچه زندگینامه سران شوروی

جاسوسی از کشور های منطقه؛ شوروی؛

کتابچه زندگینامه سران شوروی

گزارش روابط اقتصادی نظامی شاه و آمریکا

سیاسی؛ ارتباطات با کشورهای همسایه؛ روابط خارجی ایران؛ پیمان نامه‌های خارجی؛ نظامی و امنیتی؛ پیمان‌‎های امنیتی؛ خرید تجهیزات نظامی؛ تحلیل حکومت پهلوی؛ ارتش ایران؛

گزارش روابط اقتصادی نظامی شاه و آمریکا

گزارشی پیرامون خط مشی جهانی آمریکا

روابط سیاسی ایران و آمریکا؛ سیاست‌های آمریکا در منطقه؛

گزارشی پیرامون خط مشی جهانی آمریکا

گزارشی پیرامون جاسوسی شوروی از آمریکا

جاسوسی از کشور های منطقه؛ شوروی؛

گزارشی پیرامون جاسوسی شوروی از آمریکا

موارد مرتبط

مورد مرتبطی یافت نشد!
سند شماره 14

تلاش کردها برای قدرتگیری بعد از سقوط شاه

موضوع سند

تلاش کردها برای قدرتگیری بعد از سقوط شاه
مشخصات ارسال سند

از: سولیوان، سفارت آمریکا، تهران

محرمانه

به: وزارت امور خارجه٬ واشنگتن٬ دی. سی. فوری

1357-12-15- 1979-03-06

متن سند







سند شماره (14)


از: سفارت آمریکا، تهران


تاریخ: 6 مارس 79 - 15 اسفند 57


به: وزارت امور خارجه، واشنگتن، دی. سی. فوری


طبقه بندی: خیلی محرمانه


شماره سند: 2727


موضوع: فعالیت ویژه کردها


1- تمام متن خیلی محرمانه


2- خلاصه: سقوط دولت بختیار و ضعف جاری در تهران به احیاء احساسات هویت طلبی در میان کردهای ایران منجر شده است. در حال حاضر، رهبری کردها محتاطانه پیش می رود و روی این مسئله پافشاری می کنند که تقاضای آنها فقط خود مختاری در میان ملت ایران است. با این حال، رهبری کردها مشخص کرده است که در مورد اهداف خود جدی است، و اگر ضروری باشد، کردهای ایران جهت تحقق آن خواهند جنگید. در یک نمایش بزرگ قدرت در 2 مارس، 200/000 نفر در مهاباد راهپیمایی کردند.


دولت از یک سیاست تردیدآمیزی پیروی کرده است که هم عدم توانایی فعلیش جهت اعمال حاکمیت در کردستان، و هم ترسش را از اینکه ممکن است جنبش نتایج غیر قابل کنترلی داشته باشد، منعکس می کند (پایان خلاصه)


3- سقوط دولت بختیار بلافاصله از طریق یک احیای احساسات هویت طلبی در ناحیه بزرگی در امتداد مرز ایران و عراق به وسیله 3/5 میلیون سکنه اقلیت نیرومند کردهای ایران، دنبال گردید. گزارشاتی از آشوب در ناحیه، دولت مهدی بازرگان و آیت اللّه خمینی را وادار کرد، که هیئتی را به ریاست داریوش فروهر، وزیر کار و امور اجتماعی و دکتر محمد مکری به کردستان بفرستند تا به نمایندگی از طرف آنها منابع آشوب را شناسایی کرده و در حد امکان آن را در نطفه خفه کنند. به هر حال مشکل هر دو طرف، دولت موقت و خمینی، این است که کردها به زیرکی و هوشیاری دیده اند که اضمحلال ارتش و سستی سازمان های مجری قانون به این معنی است که در حال حاضر تهران به ندرت می تواند به تقاضای خودمختاری کردها رسیدگی کرده، و یا به طور بالفعل از انجام بعضی جنبه های برنامه آن ها جلوگیری کند.


4- اما علیرغم قدرت نسبی موقعیت جاریشان، به نظر می رسد رهبران کردها مایلند محتاطانه عمل کنند. گروه اصلی، شامل حزب دموکرات کردستان و پیروان شیخ عزالدین حسینی، امام جمعه مهاباد، این خط را اتخاذ کرده اند که کردها فقط خودمختاری تحت لوای دولت ایران را می خواهند. 10 اسفند عبدالرحمن قاسملو، دبیر کل حزب دمکرات کردستان ادعا نمود که صحبت از یک جنبش جدایی طلب به وسیله عناصری شروع شده که می خواهند از اوضاع آشفته جاری ایران استفاده کنند، و با بعضی کشورهای بیگانه که نام برده نشدند، تماس دارند. قاسملو گفت که حزب دمکرات کردستان معتقد است که روابط خارجی، دفاع ملی، امور مالی و برنامه ریزی های دراز مدت اقتصادی بایستی مستقیما در اختیار دولت مرکزی باشد. وی افزود که با وجود این، امور ایالتی بایستی به ایالت ها واگذار شود، و مشخصا ذکر گردیده که سیاست های مربوط به مدیریت محلی، فرهنگ و آموزش در این مقوله می باشند.


5 - حسینی خطی شبیه به این اتخاذ کرده و در 13 اسفند گفت که معتقد است که اگر به کردها آن نوع


ص: 772




خودمختاری را که می خواستند داده شود، استقلال ایران تقویت می گردد، چون «دشمنان ملت نمی توانستند تحت نام خلق کرد توطئه چینی کنند». با وجود این حسینی چندین بار شک خود را اظهار داشته نسبت به اینکه دولت مرکزی سیاست لازم را برای حل مسئله از خود نشان دهد. در 13 اسفند حسینی ترس خود را از اینکه ممکن است اطرافیان خمینی نگذارند او از آنچه که در کردستان می گذرد به طور کامل آگاه شود، بیان نمود. او گفت که مطمئن بود که آیت اللّه آماده خواهد بود تا حقوق کردها را به رسمیت بشناسد، ولی در ادامه اخطار کرد که اگر دولت بازرگان یا هر دولت دیگری که به جای آن بیاید به خواسته های خلق کرد اعتنا نکند، دچار مشکلاتی خواهد گشت. او قول داد که پیروانش کوشش خواهند کرد که از راه های صلح آمیز به اهداف خود برسند. اما امکان جنگ مسلحانه را هم رد نکرد. به عنوان محرک برای اینکه دولت روش مسالمت آمیزی در پیش بگیرد، حزب دمکرات کردستان، نیز این امکان را مطرح کرده است که تن در ندادن به توافق سیاسی از جانب تهران صرفا منجر به این خواهد شد که رهبری جنبش کردها به دست رادیکال های جوان سپرده شود.


6- در راهپیمایی بزرگ 11 اسفند مهاباد حزب دمکرات کردستان قطعنامه ای صادر کرد که یک جمع بندی از موقعیت کردها بود. قطعنامه نکات زیر را در برداشت: مرزهای کردستان بایستی توسط خلق کرد و با توجه به شرایط تاریخی، اقتصادی و جغرافیایی تعیین شود. اظهار نظر: کلمه آخری بدین معنی است که کردها مدعی ناحیه ای خیلی بزرگتر از خود استان کردستان هستند. سرزمین های کردنشین شامل آن استان، کرمانشاهان، ایلام و بخش جنوبی آذربایجان غربی، ناحیه ای به وسعت 140000 کیلومتر مربع و جمعیتی حدود 3 میلیون نفر: می باشد. (پایان اظهار نظر) بایستی یک پارلمان کردی، از طریق انتخابات عمومی، به وجود آید که بالاترین قدرت قانونی در استان داشته باشد. تمام ادارات دولتی در ناحیه بایستی به طور محلی اداره شوند. بایستی یک ارتش خلقی وجود داشته باشد، اما پلیس و ژاندارمری بایستی منسوخ شده و یک گارد ملی جانشین آن گردد. عوامل اجرائی قانون در کردستان بایستی تحت کنترل محلی باشند. زبان کردی بایستی زبان رسمی ادارات دولتی استان و مدارس متوسطه باشد. زبان فارسی می تواند به عنوان زبان رسمی دوم باقی بماند.


آزادی بیان و آزادی مطبوعات، حقوق اتحادیه و سازمان اتحادیه های صنفی بایستی تضمین شوند، و خلق کرد بایستی آزادانه قادر به مسافرت و انتخاب شغل خود باشند.


تقریب 200/000 نفر برای راهپیمایی بیرون آمدند، که برای تأکید برای تحقق خواسته هایشان، خیلی ها به طور وضوح مسلح بودند.


7- دولت موقت بر سر یک دو راهی نامطلوب قرار گرفته: در یک طرف، سخنگویان متعددی، به منظور آرام کردن کردهایی که (سخنگویان) می دانند تا وقتی که فلج تقریبی موجود در مرکز حکمفرماست، قابل مهار نیستند، بیانات آشتی جویانه صادر می کنند. از طرف دیگر، همین سخنگویان همچنین درباره یکپارچه بودن کشور ایران با لحن خشن صحبت کرده اند، صحبتی که رهبری کرد را نسبت به اشتیاق دولت در مورد پذیرش تمام خواسته هایشان می کند، اما صحبتی است که دولت به طور واضح امیدوار است که از رشد تمایلات هویت طلبانه در بین سایر اقلیت ها، و همچنین خود کردها، جلوگیری کند.


اعدام سالار جاف، یک عضو کرد مجلس سابق در 14 اسفند که ظاهرا به دلیل کوشش های او در پشتیبانی شاه بوده، استعداد آن را دارد که در کردستان به عنوان عملی تلقی شود که انگیزه شوم تری داشته


ص: 773




است. نتیجه پایانی ممکن است که رادیکال شدن روز افزون جنبش کردها و در نهایت مواجهه خشونت بار با دولت مرکزی باشد.


سولیوان




منبع: کتاب اسناد لانه جاسوسی - جلد 3 - کتاب 3 - صفحه 772
تصاویر سند