در حال دریافت اطلاعات

لطفا منتظر بمانید!

اسناد مشابه

گزارشی پیرامون عملیات اطلاعاتی شوروی علیه آمریکایی ها و تأسیسات آمریکایی

جاسوسی از کشور های منطقه؛ شوروی؛

گزارشی پیرامون عملیات اطلاعاتی شوروی علیه آمریکایی ها و تأسیسات آمریکایی

یادداشت سفارت آمریکا در مورد تشکیل دفتر جدید رابط دفاعی بعد از انقلاب

مستشاران نظامی؛ تحلیل انقلاب اسلامی؛

یادداشت سفارت آمریکا در مورد تشکیل دفتر جدید رابط دفاعی بعد از انقلاب

گزارشی پیرامون بخش عملیات خدمات عمومی سفارت

روابط سیاسی ایران و آمریکا؛

گزارشی پیرامون بخش عملیات خدمات عمومی سفارت

گزارش جاسوسی پیرامون شوروی

جاسوسی از کشور های منطقه؛ شوروی؛

گزارش جاسوسی پیرامون شوروی

گزارشی پیرامون جاسوسی شوروی از آمریکا

جاسوسی از کشور های منطقه؛ شوروی؛

گزارشی پیرامون جاسوسی شوروی از آمریکا

گزارش پیرامون کنسولگری آمریکا در اصفهان

روابط دیپلماتیک حکومت پهلوی و آمریکا؛

گزارش پیرامون کنسولگری آمریکا در اصفهان

بررسی فعالیتهای آژانس ارتباطات بین المللی آمریکا در ایران

فعالیت‌های رسانه‌ای؛ برنامه‌های فرهنگی؛

بررسی فعالیتهای آژانس ارتباطات بین المللی آمریکا در ایران

گزارشی پیرامون بخش امور کنسولی سفارت

روابط سیاسی ایران و آمریکا؛ سیاست‌های آمریکا در منطقه؛

گزارشی پیرامون بخش امور کنسولی سفارت

گزارش وضعیت افغانستان

روابط ایران و کشور های همسایه؛

گزارش وضعیت افغانستان

گزارشی پیرامون نیروی محافظ سفارت آمریکا

روابط دیپلماتیک حکومت پهلوی و آمریکا؛

گزارشی پیرامون نیروی محافظ سفارت آمریکا

موارد مرتبط

مورد مرتبطی یافت نشد!
سند شماره

گزارشی پیرامون نیروی محافظ سفارت آمریکا

موضوع سند

گزارشی پیرامون نیروی محافظ سفارت آمریکا
مشخصات ارسال سند

از:

محرمانه

به:

متن سند





وزارت امور خارجه


محرمانه


هدایت روابط با ایران (امور خاور نزدیک / ایران)


یادداشت بازرسی - شماره 6 ح


واحد : تهران - ژوئیه 1978


امنیت


حقایق


مقامات ذیل مستقیما در زمینه امنیت سفارت آمریکا در تهران و سازمان های تابعه آن مسئول


ص: 857






می باشند:


افسران امنیتی آمریکایی


تفنگداران دریایی امنیتی


گاردهای پلیس ملی ایران


گاردهای پیمانی محلی


کارمند محلی پذیرش سرویس خارجه


افسر امنیتی فنی آمریکایی


افسر اداره امور ساختمانی نیروی دریایی


محققین محلی سرویس خارجه


دستیار آمریکایی مخصوص تشخیص هویت


منشی آمریکایی


سازمان های آمریکایی نظامی موجود در تهران نیز هر یک دارای پرسنل امنیتی خاص خود می باشند.


افسران امنیتی، مأمورین محلی تحقیق سرویس خارجه، افسر امنیتی فنی، و افسر اداره امور ساختمانی نیروی دریایی مسئولیت امنیتی واحدهای تابعه سفارت در ایران را نیز بر عهده دارند. علاوه بر این، افسر امنیتی فنی و افسر اداره امور ساختمانی نیروی دریایی خدمات فنی امنیتی لازم را به دیگر واحدهای موجود در کشورهای حوزه خلیج فارس ارائه می نمایند.


ارزیابی و نتیجه گیری


طراحی و نظارت امنیتی در سفارت آمریکا خیلی خوب بوده است. بررسی امنیتی در ژوئن 1978 به پایان رسید؛ و برنامه تخلیه اضطراری افراد بنا به شرایط روز تغییر یافته است. گروه هایی که ممکن است هراز چند یک بار امنیت حدود 40000 آمریکایی موجود در ایران را که معمولاً بنا به دلایل حرفه ای خویش در اینجا به سر می برند، به مخاطره افکنند عبارتند از تروریست های چپگرا، محرکین مذهبی ضد بیگانه، فعالین دانشجویی، و یا ائتلاف موقتی از همه گروه های فوق الذکر.


با یک بررسی اجمالی می توان گفت که بخش کنسولی آسیب پذیرترین محل انجام فعالیت رسمی آمریکا در ایران است. این بخش کنسولی در یک ساختمان اجاره ای واقع در حدود دو خیابان دورتر از سفارت واقع شده است. امکان اعمال کنترل فیزیکی بر این محل بسیار ضعیف است و به راحتی قابل تقویت نمی باشد. تعداد کثیری از ایرانی ها معمولاً یا در داخل ساختمان و یا در کناره خیابان منتظر پذیرش می باشند. همان گونه که قبلاً نیز گفته شده، تنها راه حل موجود انتقال بخش کنسولی به محلی دیگر است تا امکان برقراری امنیت بیشتری فراهم شود.


به علت کثرت تعداد متقاضیان روادید، یک بخش صدور روادید ثانوی برای فصل تابستان بر طبق روال سال های قبل ایجاد شده است. برای این کار از یک آپارتمان موقت واقع در قسمت عقب محوطه سفارت استفاده می شود. این محل باعث می شود که هزاران دانشجوی ایرانی روزانه متوجه شوند که از طریق آپارتمان های موقت قبلی که اکنون محل سکونت تفنگداران دریایی و واحد بهداشت و درمان و نیز محل صدور روادید دانشجویی است، می توان وارد محوطه سفارت شد. بنابراین بهتر است که مبدأ ورودی


ص: 858




سفارت مجهز به زنگ خطر شود تا در صورت گشوده شدن آنها گاردها به سرعت در جریان امر قرار گیرند. (پیشنهاد 6 ح - 1)


اکثر ناظران معتقدند که این ساختمان ها نمی توانند براساس توافق های وزارت خارجه با سپاه تفنگداران دریایی محل کافی به شمار آیند و سفارت چندین سال است که در تلاش برای احداث ساختمانی جدید جهت اسکان تفنگداران دریایی بوده است. در حال حاضر باید اقداماتی در جهت اجاره یک ساختمان مناسب برای تفنگداران به عمل آید تا ساختمان مورد نظر برای آنها احداث گردد. (پیشنهاد 6 ح - 2)


با وجود این که بخش اعظم محوطه 27 جریبی (جریب آمریکایی معادل 4047 متر مربع) سفارت با دیوارهایی محصور شده، ولی مهمترین وسیله حراست از آن گاردهایی هستند که حفظ امنیت آنجا را بر عهده دارند. گروه های غیرمجاز مردمی به علت وجود گاردها نخواهند توانست به ساختمان اصلی سفارت حمله ور شوند، ولی به علت سنگینی میزان آمد و شد و نیز وجود چندین مبدأ ورودی کارمندان پیشین در انجام این عمل با موانع چندانی روبه رو نخواهند بود.


کسانی که می خواهند وارد ساختمان اصلی سفارت شوند طبق معمول ابتدا وارد اتاق نگهبانی می شوند. در آنجا یک گارد امنیتی تفنگدار و یک کارمند محلی پذیرش سرویس خارجه در یک کیوسک حفاظت شده قرار دارند. پس از آن تا در اصلی ساختمان سفارت پیش رفته و در آنجا منتظر رسیدن راهنمایشان می شوند. در راهروی ساختمان سفارت نیز یک تفنگدار امنیتی دیگر در یک کیوسک حفاظت شده مستقر می باشد. او از طریق قفل های الکترونیک تمام شش مبدأ ورودی منتهی به سفارت را تحت کنترل دارد.


یکی از نقاط ضعف راهروی بسته این است که کارمندان نمی توانند آزادانه وارد دفاتر دیگر کاری شوند و این خود ایجاد کننده مزاحمت قابل ملاحظه ای است. دستشویی مردانه در یک طرف راهرو و دستشویی زنانه در طرف دیگر است. نقطه ضعف دیگر این است که در صورت بروز حمله، افسر و کشیک مسئول امنیت در دفتر کار خود محبوس می مانند و به علت نبودن در ورودی پشتی نخواهند توانست به کمک تفنگداران بشتابند. (توصیه 6 - 3)


در ورودی شرقی ساختمان اصلی سفارت همیشه به خوبی کار نمی کند و قفل آن به خوبی بسته نمی شود. گرچه تفنگدار مستقر در راهرو می تواند از طریق یک تلویزیون مدار بسته این در را زیر نظر داشته باشد، ولی در صورت بسته نبودن، یک فرد مطلع می تواند از آنجا وارد شده و از پشت به این تفنگدار نزدیک شود. اکثرکارمندان سفارت با استفاده از در غربی زیرزمین که برای انتقال اشیاء نیز از آن استفاده می شود، به این ساختمان وارد و یا از آن خارج می شوند. تفنگدار مسئول نمی تواند این در را زیر نظر داشته باشد، ولی می تواند با استفاده از تلویزیون مدار بسته راهرو را تحت کنترل داشته باشد. معمولاً یک گارد پیمانی در کیوسکی در نزدیکی این در مستقر می باشد؛ ولی در چند مورد بازرسی مشخص شد که این مبدأ ورودی باز بوده و نگهبان آن در محل خود مستقر نیست. یک مانع فلزی کوتاه نیز راهنمای کسانی است که می خواهند با استفاده از پله ها به راهرو طبقه همکف وارد شوند. در صورتی که آنها بخواهند با استفاده از همین پله ها به طبقات بالاتر بروند، تفنگدار مربوطه در دیگری را برای آنها می گشاید. ولی بعضی ها نیز که قصد داشته باشند می توانند با پریدن از روی این مانع پنهان از دید تفنگداران به طبقه دوم یعنی محلی که پرونده های حساس وجود دارد و سفیر مستقر است راه یابند.


ص: 859




برای کنترل مبادی ورودی به ساختمان اصلی سفارت چند راه عملی وجود دارد. به طور مثال، می توان دری را در محل ورود به زیرزمین، مجهز به زنگ خطر نصب کرد تا تنها در صورت بروز موقعیت های اضطراری باز شود. کارمندانی که در طبقات فوقانی ساختمان کار می کنند نیز می توانند از در شرقی رفت و آمد کنند. گاردهای محلی را می توان در داخل زیرزمین و در شرق آن هم در ساعات معمولی اداری مستقر نمود. در آن طرف راهرو می توان یک مانع ایجاد کرد و یک کیوسک مخصوص نگهبانی را در کناره پله ها دایر نمود تا وی بتواند عبور افراد به سمت ساختمان سفارت و طبقه بالا را بدون ایجاد وقفه درآمد و شدهای مربوط به طبقه همکف کنترل نماید. کارمند محلی پذیرش سرویس خارجه نیز می تواند از در ورودی اصلی نقل مکان کرده و به سمت دیگر راهرو بیاید و به این ترتیب واحد نگهبانی گارد امنیتی آنجا نیز از بین می رود. حداقل، وزارت خارجه (بخش امنیتی) باید بار دیگر در مورد کنترلهای مبادی ورودی به ساختمان اصلی سفارت تجدید نظر نماید تا مطمئن شود که مطابق حداقل معیارهای لازم می باشند. (پیشنهاد 6 ح - 4)


بخشی از سلاح های ضد تروریستی این واحد در ساختمان اصلی سفارت نگاهداری می شود و بخشی دیگر در دفاتر مأمورین تحقیق محلی سرویس خارجه که تقریبا 50 متر دورتر از مبدأ ورودی زیرزمینی سفارت واقع شده اند. از آنجا که قرار است تفنگداران در صورت بروز موقعیت اضطراری در این ساختمان مستقر شوند، تمام این سلاح ها باید به درون ساختمان اصلی منتقل شوند. (پیشنهاد 6 ح - 5)


به خاطر امکان حمله به آمریکایی های غیررسمی، افسر ارشد امنیتی تلاش بسیاری را صرف ایجاد یک سیستم نگهبانی با همکاری فعالانه حدود 200 شرکت آمریکایی کرده است. هدف اصلی از ایجاد این سیستم خنثی سازی شایعات مربوط به امنیت آمریکاییها در ایران و انتقال اطلاعات موثق به آنها در صورت بروز وضعیت اضطراری است.


بر خلاف اعتراضات افسر ارشد امنیتی منشی امنیتی به کرات برای انجام وظایف موقت به نقاط دیگر سفارت مأمور شده است. به خاطر اهمیت شاخه امنیتی برای این واحد و جامعه تجاری آمریکایی در ایران، باید از مأمور شدن وی به نقاط دیگر بدون جلب رضایت افسر امنیتی ارشد بجز در موارد اضطراری جلوگیری به عمل آید. (پیشنهاد 6 ح - 6)




پیشنهادات


6 ح - 1. سفارت آمریکا در تهران باید مبادی ورودی خیابانی به آپارتمان های موقت پشت محوطه سفارت را از نظر امنیتی تأمین کرده و آنها را مجهز به زنگ های خطر نماید تا در صورت باز شدن این درها، نگهبان سریعا در جریان امر قرار گیرد.


6 ح - 2. سفارت آمریکا در تهران باید یک محل مناسب را جهت اسکان تفنگداران امنیتی اجاره کند تا ساختمان مناسب برای آنها ساخته شود.


6 ح - 3. سفارت آمریکا در تهران باید محل استقرار افسر کشیک امنیتی خویش را طوری تغییر دهد که در صورت بروز موقعیت های اضطراری وی بتواند به کمک تفنگداران بشتابد.


6 ح - 4. وزارت خارجه (بخش امنیتی) باید نحوه کنترل بر مبادی قابل دسترسی به ساختمان اصلی سفارت در تهران را مورد بررسی قرار دهد تا مطمئن شود که آنها با حداقل معیارهای موجود مطابقت


ص: 860





دارند.


6 ح - 5. سفارت آمریکا در تهران باید تمام سلاح های ضد تروریستی خویش را در زمان هایی که بلااستفاده هستند در ساختمان اصلی سفارت نگاهداری کند.


6 ح - 6. سفارت آمریکا در تهران نباید منشی امنیتی را بدون جلب رضایت افسر ارشد امنیتی بجز در موارد اضطراری به نقاط دیگر جهت انجام وظایف موقت مأمور کند.


 

لاورنس ا . فولر               چارلز تی . کراس


     بازرس                      بازرس ارشد




منبع: کتاب اسناد لانه جاسوسی - جلد 6 - کتاب 6 - صفحه 858
تصاویر سند