در حال دریافت اطلاعات

لطفا منتظر بمانید!

اسناد مشابه

گزارشی پیرامون عملیات اطلاعاتی شوروی علیه آمریکایی ها و تأسیسات آمریکایی

جاسوسی از کشور های منطقه؛ شوروی؛

گزارشی پیرامون عملیات اطلاعاتی شوروی علیه آمریکایی ها و تأسیسات آمریکایی

یادداشت سفارت آمریکا در مورد تشکیل دفتر جدید رابط دفاعی بعد از انقلاب

مستشاران نظامی؛ تحلیل انقلاب اسلامی؛

یادداشت سفارت آمریکا در مورد تشکیل دفتر جدید رابط دفاعی بعد از انقلاب

گزارشی پیرامون بخش عملیات خدمات عمومی سفارت

روابط سیاسی ایران و آمریکا؛

گزارشی پیرامون بخش عملیات خدمات عمومی سفارت

گزارش جاسوسی پیرامون شوروی

جاسوسی از کشور های منطقه؛ شوروی؛

گزارش جاسوسی پیرامون شوروی

گزارشی پیرامون جاسوسی شوروی از آمریکا

جاسوسی از کشور های منطقه؛ شوروی؛

گزارشی پیرامون جاسوسی شوروی از آمریکا

گزارش پیرامون کنسولگری آمریکا در اصفهان

روابط دیپلماتیک حکومت پهلوی و آمریکا؛

گزارش پیرامون کنسولگری آمریکا در اصفهان

بررسی فعالیتهای آژانس ارتباطات بین المللی آمریکا در ایران

فعالیت‌های رسانه‌ای؛ برنامه‌های فرهنگی؛

بررسی فعالیتهای آژانس ارتباطات بین المللی آمریکا در ایران

گزارشی پیرامون بخش امور کنسولی سفارت

روابط سیاسی ایران و آمریکا؛ سیاست‌های آمریکا در منطقه؛

گزارشی پیرامون بخش امور کنسولی سفارت

گزارش وضعیت افغانستان

روابط ایران و کشور های همسایه؛

گزارش وضعیت افغانستان

گزارشی پیرامون نیروی محافظ سفارت آمریکا

روابط دیپلماتیک حکومت پهلوی و آمریکا؛

گزارشی پیرامون نیروی محافظ سفارت آمریکا

موارد مرتبط

مورد مرتبطی یافت نشد!
سند شماره

گزارشی پیرامون مدیریت بخش کشوری (ایران) سفارت

موضوع سند

گزارشی پیرامون مدیریت بخش کشوری (ایران) سفارت
مشخصات ارسال سند

از:

محرمانه

به:

متن سند




ژوئیه 1978


خیلی محرمانه


وزارت امور خارجه(1) / اداره امور روابط با ایران


یادداشت بازرسی - شماره1


امور خاور نزدیک / ایران


مدیریت بخش کشوری (ایران)


مدیریت بخش کشوری (ایران) از سه افسر و دو منشی تشکیل شده. مدیر امور کشوری و افسر دوم این اداره در زمان بازرسی به این اداره وارد شدند. با وجود اینکه این تیم جدید برای مشخص کردن مسئولیت ها و وظایف هر یک از افسران فرصت کافی نداشته، ولی مدیریت سابق اداره، افسر دوم را مسئول نظارت بر


ص: 824





1- توزیع محدود در یک واحد سرویس خارجه ٬ این یادداشت تنها می تواند در اختیار کارمندان مستقیماً ذیربط قرار گیرد. در اختیار کارمندان مستقیماً ذیربط قرار گیرد. در واشنگتن ٬ توزیع آن در خارج از وزارت امور خارجه تنها توسط بازرسی کل سرویس خارجه امکان پذیر است.

مسائل اقتصادی نظامی و حقوق بشر کرده است. افسر سوم مسائل اقتصادی را زیر نظر داشته و پشتیبانی لازم از کمیسیون مشترک آمریکا و ایران را به عمل می آورد.




ارزیابی و نتیجه گیری


اداره امور کشوری، علیرغم تغییرات بسیار پرسنلی، به عنوان مرکز توزیع محدود


در یک واحد سرویس خارجه، این یادداشت تنها می تواند در اختیار کارمندان مستقیما ذیربط قرار گیرد. در واشنگتن، توزیع آن در خارج از وزارت امور خارجه تنها توسط بازرسی کل سرویس خارجه امکان پذیر است.


اداره امور ایران در داخل دولت آمریکا به خوبی عمل می کند. خوشبختانه مدیر اداره امور کشوری (2 - 0) و افسر دوم اداره (3 - 0) تجارب وسیعی در ایران داشته و افسر سوم یک فرد (4 - 0) بسیار فعال و پرانرژی است که توانسته است تداوم و پیوستگی لازم را فراهم آورد. شمار کارمندان این اداره در حال حاضر کافی است، ولی در مواقع بحرانی تحت فشار بسیار قرار خواهد گرفت.


کیفیت مطالعات، نوشتارهای توجیهی، اسناد مربوط به سیاست ها، مکاتبات کنگره و غیره بسیار خوب است و نشانگر برداشت صحیحی از موضوعات مورد نظر و اقدامات ضروری در دموکراسی می باشد. در تمام سطوح بین مدیریت بخش کشورهای ایران و سفارت در تهران تماس بسیار خوبی برقرار است. این اداره همیشه سفارت را در جریان امور مربوط به برنامه های مهم دستگاه اداری قرار می دهد. اداره امور کشوری در داخل بخش امور خاور نزدیک در زمینه پاسخگویی به موقع به درخواست های ضربتی از شهرت به سزایی برخوردار است.


دفتر امور خاور نزدیک بنا به ضرورت توجه خویش را بر تضاد اعراب و اسرائیل متمرکز ساخته و بازرسین با دقت بیشتر به تفحص پرداختند تا دریابند که آیا این امر در زمینه ارائه رهنمودهای مربوط به خط مشی های مربوط به ایران خدشه وارد ساخته یا نه. نتیجه این بود که رهنمودها و پشتیبانی های ارائه شده توسط افسران امور خاور نزدیک کافی بود و با منافع مورد نظر کاخ سفید و طبقه هفتم در مورد ایران مطابقت داشته و اداره امور کشوری نیز به این مسئله توجه کافی مبذول داشته است. در واقع، تمرکز و توجه عالیرتبه ترین مقامات به این اداره کمک کرده است تا در زمینه اتخاذ تصمیمات در سطوح پایین تر سرعت لازم را پدید آورد.


فشارهای وارده بر اداره امور کشوری آن قدر زیاد بود که بخش اعظم فعالیت آن توأم با عکس العمل بود و تلاش کرده است تا با رویدادها هماهنگ شده و در مورد خط مشی ها و برنامه های تعیین شده از قبل حرکت های توأم با پیشرفت لازم را داشته باشد. مدیر جدید امور کشوری نیز اذعان دارد که وضع حاضر ایده آل نیست و امیدوار است که فنون برنامه ریزی دراز مدت تری را طراحی کند تا برخورد منظمتر با خط مشی ها را امکان پذیر سازد. به طور مثال، او بر روی طرحی کار می کند تا نحوه برخورد با مسائل بسیار غامض و عاطفی حقوق بشر در ایران مشخص شود و اصطکاک بین دفاتر موجود در وزارت خارجه کاهش یافته و در عین حال ضرائب و عوامل مؤثر در حقوق بشر نیز مد نظر واقع گردند.


یکی دیگر از ایده های مدیر امور کشوری، تعیین تعیین برنامه مشخصی در رابطه با برنامه پیشنهادی فروش نظامی به صورتی بسیار دقیق است، تا مانع از فروش های عمده که سبب منحرف ساختن و تحریک


ص: 825





جناح مخالف می گردد بشود. بازرسین معتقدند که این نظریات با ارزش می باشند.


علاوه بر این، بازرسین معتقدند که در زمینه و تجزیه و تحلیل دراز مدت برنامه های اقتصادی ایران با در نظر گرفتن امکان از میان رفتن ذخائر نفتی آن کشور بایدتلاش بیشتری مبذول شود. تأثیر اختصاص بخش عمده ای از منابع به برنامه های دفاعی بر برنامه ریزی های صنعتی کشور نیز یکی دیگر از مسائل مهم است. هدف از این مطالعات باید مشخص کردن عناصری از سیاست های اقتصادی و نظامی ما باشد که بقای ایران را در دراز مدت تضمین کرده و یا به مخاطره می افکند.


(پیشنهاد 1 - 1) مدیریت بخش کشور ایران با دیگر آژانس های مرتبط با امور ایران بخصوص اداره امور امنیتی بین المللی در وزارت دفاع و عناصر مختلف جامعه اطلاعاتی رابطه خوب و سازنده ای برقرار کرده است.


در زمینه هماهنگی بین سازمانی مشکل چندانی وجود ندارد.


در داخل وزارت خارجه، میان بخش امور ایران، HA و بعضی از بخش های PM تضاد و درگیری های تندی پدید آمده بود. اختلاف سلیقه های بین این اداره و سازمان های مزبور احتمالاً تا زمانی که از ایران به عنوان کشوری متخلف در زمینه حقوق بشر یاد شود و روابط ما با ایران اینچنین صمیمانه و نزدیک باشد، ادامه خواهد یافت. با این حال ابداع روش های از قبل تعیین شده و مورد توافق و مورد نظر اداره امور کشوری می تواند تشنج ها را کاهش داده و بهبودی را در امور پدید آورد.


میزان کار کمیسیون مشترک آمریکا در ایران ظاهرا رو به افزایش است و مقام اقتصادی این اداره قبل از برگزاری اجلاس خویش که سه بار در سال است، شدیدا مشغول رتق و فتق امور می باشد (به یاد داشت بازرسی 4 رجوع شود). بنا به ابتکار همین مقام اقتصادی است که نقش کمیسیون مشترک سازنده تر از پیش شده است.


پیشنهاد


1 - 1 مدیریت امور کشوری (امور خاور نزدیک / ایران) باید در جهت مشخص سازی این مطلب که کدام یک از سیاست های اقتصادی و نظامی ما بقاء ایران در دراز مدت را تضمین و یا تهدید می کند، مطالعاتی را انجام دهد.چارلز تی . کراس بازرس ارشد




منبع: کتاب اسناد لانه جاسوسی - جلد 6 - کتاب 6 - صفحه 825
تصاویر سند

    زمان یافت نشد!

    اتفاق و وقایعی یافت نشد!

    تجهیزات یافت نشد!

    قرارداد یافت نشد!

    سایر کلمات یافت نشد!