در حال دریافت اطلاعات

لطفا منتظر بمانید!

اسناد مشابه

گزارشی پیرامون عملیات اطلاعاتی شوروی علیه آمریکایی ها و تأسیسات آمریکایی

جاسوسی از کشور های منطقه؛ شوروی؛

گزارشی پیرامون عملیات اطلاعاتی شوروی علیه آمریکایی ها و تأسیسات آمریکایی

یادداشت سفارت آمریکا در مورد تشکیل دفتر جدید رابط دفاعی بعد از انقلاب

مستشاران نظامی؛ تحلیل انقلاب اسلامی؛

یادداشت سفارت آمریکا در مورد تشکیل دفتر جدید رابط دفاعی بعد از انقلاب

گزارشی پیرامون بخش عملیات خدمات عمومی سفارت

روابط سیاسی ایران و آمریکا؛

گزارشی پیرامون بخش عملیات خدمات عمومی سفارت

بررسی فعالیتهای آژانس ارتباطات بین المللی آمریکا در ایران

فعالیت‌های رسانه‌ای؛ برنامه‌های فرهنگی؛

بررسی فعالیتهای آژانس ارتباطات بین المللی آمریکا در ایران

گزارش جاسوسی پیرامون شوروی

جاسوسی از کشور های منطقه؛ شوروی؛

گزارش جاسوسی پیرامون شوروی

گزارش پیرامون کنسولگری آمریکا در اصفهان

روابط دیپلماتیک حکومت پهلوی و آمریکا؛

گزارش پیرامون کنسولگری آمریکا در اصفهان

گزارشی پیرامون جاسوسی شوروی از آمریکا

جاسوسی از کشور های منطقه؛ شوروی؛

گزارشی پیرامون جاسوسی شوروی از آمریکا

گزارش وضعیت افغانستان

روابط ایران و کشور های همسایه؛

گزارش وضعیت افغانستان

گزارشی پیرامون بخش امور کنسولی سفارت

روابط سیاسی ایران و آمریکا؛ سیاست‌های آمریکا در منطقه؛

گزارشی پیرامون بخش امور کنسولی سفارت

گزارشی پیرامون نیروی محافظ سفارت آمریکا

روابط دیپلماتیک حکومت پهلوی و آمریکا؛

گزارشی پیرامون نیروی محافظ سفارت آمریکا

موارد مرتبط

مورد مرتبطی یافت نشد!
سند شماره 324

سردرگمی در مدارس بعد از انقلاب

موضوع سند

سردرگمی در مدارس بعد از انقلاب
مشخصات ارسال سند

از: لینگن، سفارت آمریکا، تهران - 10114

محرمانه

به: وزارت امور خارجه، واشنگتن

1358-06-25- 1979-09-16

متن سند


سند شماره 324


محرمانه


16 سپتامبر 1979 - 25 شهریور 1358


از: سفارت آمریکا، تهران - 10114


به: وزارت امور خارجه، واشنگتن


مرجع: تهران 10113


موضوع: سردرگمی در مدارس ایرانی


1- (محرمانه - تمام متن)


2- با فرا رسیدن سال جدید تحصیلی در ایران (23 سپتامبر) سردرگمی قابل توجهی درباره سرنوشت محصلین ایرانی در این سال تحصیلی به چشم می خورد. البته بیشتر این حالت سردرگمی بی سابقه نیست. همیشه یک ماه قبل از افتتاح مدارس و شش هفته بعد از آغاز رسمی آنها تلاش برای برنامه ریزی های جدید، جلب معلمین تازه، محصلین جدید و مقررات جدید آغاز می گردد.


3- لیکن امسال بر همه مشکلات مذکور، بحران سیاسی انقلاب و این شایعه که بعضی از دانشگاه ها آغاز به کار نخواهند کرد (رجوع شود به تلگرام مرجع) نیز افزوده شده است. حتی اگر همه مدارس نیز باز شوند باز یک مشکل دیگر وجود خواهد داشت و آن سردرگمی در ایجاد یک محتوای اسلامی در این نظام تحصیلی خواهد بود که در زمان شاه شدیداً دارای محتوای غیرمذهبی بوده است. حتی شایع است که استعفای وزیر آموزش و پرورش دکتر شکوهی نیز به این علت بوده است که وی نتوانسته با این مشکلات برخورد نماید و جوابگوی فشار دائمی رهبران مذهبی برای هر چه بیشتر اسلامی کردن محتوای مدارس باشد.


4- شایعاتی نیز درباره تغییر برنامه ها و متون درسی وجود دارد. مقاله ای در یکی از مطبوعات فارسی زبان اظهار داشته است که معلمین غیرمسلمان اجازه تدریس در شیراز را نخواهند داشت. این مقاله روز بعد این تبصره را اضافه کرد که معلمین که جزو اقلیت هستند نباید ترس از دست دادن شخص خود را داشته باشند، بلکه هر کسی که (چه مسلمان و چه غیرمسلمان) اصول انقلاب اسلامی را رعایت نکند از مدرس بودنش جلوگیری به عمل خواهد آمد.


5- تناقضاتی نیز درباره مدارس مختلط، روپوش دختران و مذهب وجود دارد. تا ده سال قبل فقط یک یا دو مدرسه مختلط در تمام ایران وجود داشت و در مدارس دخترانه، روپوش دختران از جنس اورمک بود که پارچه ارزان خاکستری رنگی است که با وجود این که جذابیت خاصی نداشت، ولی تفاوت میان فقیر و ثروتمند را آشکار نمی ساخت. ده سال قبل از انقلاب رشد سریعی در ایجاد مدارس نمونه، خصوصی، و دانشگاه هایی که دارای برنامه های جدید بودند و زبان های خارجی را به طور فشرده ارائه می کردند و اختلاط در مدارس و شرایطی که حذف کننده و یا تغییر دهنده یونیفورم ها بود، آغاز شد. این مدارس در تهران و شهرهای بزرگ تر استان ها با استقبال شدید طبقه متوسط مرفه تر که استطاعت پرداخت مبالغ را


ص: 666




داشتند و سعی می کردند کودکانشان را از تحصیلات پیچیده تری برخوردار سازند، روبرو شد.


6- بعد از انقلاب این مدارس طاغوتی شده اند (بقایای گذشته پوسیده). سال تحصیلی 79-1978 که در حال حاضر در آشفتگی ناشی از انقلاب به سر می برد دچار یک آشفتگی دیگر، که همانا عبارت است از اخراج مدیران بسیاری از این مدارس و استخدام مدیران و معلمان جدیدی که بتوانند عقاید انقلابی را در دانشجویان ایجاد کنند، شده است.


7- از طاغوتی ترین این مدارس انستیتو محصلین استثنایی (استعدادهای درخشان) بود که به سرپرستی وزیر دادگستری سابق اداره می شد. دخترانی که در حال حاضر به مدرسه می روند باید یک لباس «اسلامی» بپوشند که خیلی مسخره تر از لباسی است که در عربستان سعودی بتن می کنند: آستین های بلند، جوراب های بلند، پوشش کامل سر و یقه های بلند. ظاهراً هیچ یک از پدر و مادرهای ناراحت سعی نکرده اند حتی برای این یونیفورم های جدید مدلی نیز انتخاب کنند.


8- مشکل جداسازی دخترها و پسرها در مدارس مشکلات بسیاری را به وجود آورده است و به طوری که در گزارش تهران 9861 ارائه شد مدارس به جای ایجاد کلاس های جداگانه از پذیرش دختران امتناع می ورزند. در تهران، مدرسه ایران زمین (که مدرسه ای انگلیسی زبان است) ندای جداسازی کلاس ها را نادیده گرفته است. آنها ساعات تفریح را کوتاه تر کرده اند و سعی بر آن دارند تا در طول ساعات تفریح دختران از پسران جدا نگاه داشته شوند. یکی از معلمین مدرسه ایران زمین اظهار می دارد که آنها برای جداسازی کلاس ها از معلم کافی برخوردار نیستند، ولی خودش نیز شک دارد که بتوانند با این عدم جداسازی مدت زیادی دوام بیاورند. مدارس یهودی شهر، به گفته یک منبع دیگر، در حال جداسازی کلاس ها هستند.


9- والدین طبقه متوسطی که از نظام مدرسه ای عادی چندان مطمئن نیستند سعی دارند فرزندان خود را در مدارس بین المللی که هنوز هم کار می کنند، ثبت نام نمایند. به این مدارس اجازه ثبت نام مجدد محصلین مسلمان داده شده بود، ولی آنها اجازه داشتند که محصلین جدید خود را فقط از اقلیت های مذهبی بپذیرند. نتیجه مضحک این شده است که بعضی از والدین مسلمان سعی کرده اند از رهبران اقلیت های مذهبی گواهی کسب نمایند که منتج به ثبت نام فرزندانشان در مدارس بین المللی گردد. بسیاری از والدین طبقه متوسط که از آشفتگی وضع مدارس ترسیده اند، سعی دارند فرزندان خود را جهت تحصیل به خارج بفرستند و کنسولگری با تعداد بسیار کثیری از محصلین متقاضی ویزای خروج برای دوره متوسطه روبرو گشته است.


10- آنچه در مدارس اتفاق بیفتد می تواند در بقای دولت انقلابی تعیین کننده باشد. آرامش منطقی در مدارس و توسعه یک نظام اسلامی درسی با دوام نشانه این خواهد بود که رژیم در جامعه ایرانی از مقداری تعادل و ثبات برخوردار شده است. از طرف دیگر، ادامه بی نظمی و سردرگمی در مدارس باعث ایجاد نارضایتی در میان آنهایی خواهد شد که مایلند فرزندان آنها نیز مانند طبقه متوسط از آموزش درستی برخوردار شوند.


لینگن




منبع: کتاب اسناد لانه جاسوسی - جلد 10 - کتاب 10 - صفحه 666
تصاویر سند