در حال دریافت اطلاعات

لطفا منتظر بمانید!

اسناد مشابه

معرفی ایران برای کارمندان سفارت آمریکا

تحلیل حکومت پهلوی؛

معرفی ایران برای کارمندان سفارت آمریکا

تلاش دولت موقت برای رابطه با آمریکا و عدم پاسخ دولت آمریکا

سران و شخصیت‌های سیاسی دوره پهلوی؛ روابط سیاسی ایران و آمریکا؛ گزارش تحولات انقلاب؛

تلاش دولت موقت برای رابطه با آمریکا و عدم پاسخ دولت آمریکا

تحلیل سفارت آمریکا در مورد دولت موقت

سیاسی؛ نظامی و امنیتی؛ خرید تجهیزات نظامی؛ تحلیل انقلاب اسلامی؛

تحلیل سفارت آمریکا در مورد دولت موقت

موقعیت آمریکا در ایران, آینده روابط بین ایران و آمریکا

روابط خارجی ایران؛ تحلیل انقلاب اسلامی؛

موقعیت آمریکا در ایران, آینده روابط بین ایران و آمریکا

مقدمه و معرفی اسناد جلد 15

توضیحات دانشجویان پیرو خط امام؛

مقدمه و معرفی اسناد جلد 15

تحلیل سیاسی ، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی

سیاسی؛ جریان روشنفکری؛ اقتصادی؛ پیمانهای اقتصادی؛ نظامی و امنیتی؛ حقوقی و قضایی؛ علمی وپژوهشی؛ برنامه‌های آموزشی؛ فرهنگی و اجتماعی؛ فعالیت‌های رسانه‌ای؛ روزنامه‌ها و ناشران؛ برنامه‌های فرهنگی؛ تحلیل انقلاب اسلامی؛ گزارش سیاسی؛ ارتش ایران؛ تجارت داخلی ایران؛ سپاه پاسداران؛ اقلیت‌های قومی و مذهبی؛

تحلیل سیاسی ، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی

گزارش پیچیدگی اوضاع سیاسی بین ایران و آمریکا

سیاسی؛ روابط خارجی ایران؛ تحلیل انقلاب اسلامی؛ تحلیل روحانیت شیعه؛

گزارش پیچیدگی اوضاع سیاسی بین ایران و آمریکا

اخراج خبرنگاران ان. بی. سی و روابط ایران و آمریکا

گزارش تحولات انقلاب؛

اخراج خبرنگاران ان. بی. سی و روابط ایران و آمریکا

انتقاد امیرانتظام از مذهبی شدن دولت موقت در جلسه با مامور سیا

سیاسی؛ دشمنی با انقلاب اسلامی؛ حمایت از جریانات منحرف سیاسی؛ جریان روشنفکری؛ روابط خارجی ایران؛ نظامی و امنیتی؛ فعالیت‌های جاسوسی در ایران؛ تحلیل انقلاب اسلامی؛ نفوذ در بدنه انقلاب؛ نهضت آزادی؛

انتقاد امیرانتظام از مذهبی شدن دولت موقت در جلسه با مامور سیا

تصویب لایحه احیای کاپیتولاسیون

تحلیل حکومت پهلوی؛ سیاست‌های آمریکا در منطقه؛

تصویب لایحه احیای کاپیتولاسیون

موارد مرتبط

مورد مرتبطی یافت نشد!
سند شماره 8

تلاش سفارت برای ادامه نفوذ نظامی در دولت موقت

موضوع سند

تلاش سفارت برای ادامه نفوذ نظامی در دولت موقت
مشخصات ارسال سند

از: هیئت مستشاری نظامی ـ تهران

سری

به: فرماندهی کل نیروهای آمریکا در اروپا ـ واشنگتن٬ دی ـ سی

1357-12-29- 1979-03-20

متن سند




سند شماره (8)


سری


از:هیئت مستشاری نظامی - تهران


تاریخ: 20 مارس 1979 - 29 اسفند 1357


به: فرماندهی کل نیروهای آمریکا در اروپا - واشنگتن، دی - سی


موضوع: کمک های نظامی ایالات متحده برای ایران


1- نظرات ما ممکن است برای جوابگویی به پیغام مرجع سودمند باشد.


2- (سری). درجه موفقیتی که بازرگان (یا هر جانشینی) ممکن است از آن برخوردار شود، تا حد زیادی به توانایی دولت در تشکیل مجدد نیروهای مسلح بستگی دارد. همان طور که قبلاً گزارش شد، تشکیل (ترکیب) مجدد نیروهای مسلح وابسته به چندین عامل می باشد که مهمترین آن سیاسی و دیگری، حتی اگر بازرگان راهش را بیابد، تشکیلات و رهبری در نیروهای مسلح می باشد. با فرض تشکیل مجدد نیروهای مسلح به مشاوران خارجی نیاز خواهند داشت. اینکه چند نفر و چه نوع مشاورانی را دولت تقاضا خواهد کرد به نظر ما به آگاهی تدریجی ایرانیان از وضع خراب امور در ارتش (مربوط ) خواهد بود.


3- (سری). نخست وزیر در 19 مارس تمایلش را تصریح کرد که ژنرال گست و گروه او تا زمانی که دولت مطالعاتش را کامل نماید در ایران باقی بماند. در یک ملاقات با دریادار مدنی، مدنی به گست گفت که ما باید تا زمانی که آنها تصمیم بگیرند کدام کارشناسان مورد نیاز هستند، در محل باقی بمانیم.


4- (سری) اگرچه ما گزارش کرده ایم که دریادار مدنی و ژنرال قره نی هر کدام به طور آشکار اظهار داشته اند که آنها انتصاب خودشان را موقتی و تا رفراندوم می دانند، مدنی چنان اثری را بر ما به جای نگذاشت، او مطالبی را برای دراز مدت عنوان کرد.


5 - ما برای مدتی، شاید هفته ها، نخواهیم دانست که آنها چه همکاری از دولت ایالات متحده یا پیمانکاران خصوصی خواهند خواست. ولی حداقل ملاقات دیروز یک شگفتی برای آنان بود و ما معتقدیم که آن شروع یک گفتگوی مستمر بود. حضور ما در اینجا و گفتگوی بیشتر به آنان کمک خواهد نمود که از موقعیتی که در آن هستند و چیزی که لازم است قدردانی بعمل آورند و هر چه زودتر بهتر.


6- (سری) تاکنون ما نشانه ای مبنی بر اینکه دولت خواستار تغییری در گردانندگان مستشاری به خاطر


ص: 435





همکاری ما با رژیم گذشته باشد، نداشته ایم. این موضوع ممکن است تا حد زیادی ناشی از این حقیقت باشد که ما با گردانندگان جدیدی در تماس هستیم. ما موافق هستیم که اگر زمانی که وقت آن برسد، در سطح کار چهره های جدیدی احتمالاً مورد نیاز خواهند بود.


7- (سری) با توجه به اندازه و ترکیب سازمان باقیمانده ما ترجیح می دهیم که تقریبا در حدود 40 مأمور به خدمت باقی بمانیم. به هر حال ما علاقه مندیم که قابلیت انعطاف بالاتر رفتن یا پایین آمدن از آن سطح، با توجه به ظرفیت کارمان و شرایط امنیتی را داشته باشیم.


برای آینده ای قابل پیش بینی گزارش به تهران باید در وضعیت TDY باشد. ما در نظر داریم که جایگزینی ها را بر یک مبنای چرخشی تقاضا کنیم و در حقیقت قبلاً چنین کرده ایم. ما تمایل داریم که پرسنل به خصوصی تا موقعی که تأسیسات تدارکاتی را کاهش می دهیم، باقی بمانند. ولی حتی ما در اینجا می توانیم بعضی از افراد را به خاطر ملاحظات اخلاقی یا رفاهی در گردش (در قسمت های مختلف) نگاه داریم. به ما اطمینان داده شده است که می توانیم پرسنلی را به عنوان جایگزینی یا اضافی برای مقاصد اداری بیاوریم. مشکل کمی در مورد پرسنل اضافی وقتی که آنها تقاضای ملاقات، اطلاعات یا همکاری مشورتی می نمایند باید وجود داشته باشد، برای مثال به منظور جواب دادن به سؤالاتی که دیروز در ملاقات با مدنی پرسیده شد، ما احتمالاً یک یا 2 کارشناس برای تهیه اطلاعات و کار در مورد مسائل ایالات متحده مرتبط با وجود فروش های خارجی و تنخواه گردان احتیاج خواهیم داشت.


8 - (محرمانه) ما آموزش زبان فارسی را برای مأموریت های PCS آتی به طور مؤکد توصیه می کنیم.


وقتی که گفتگوها به فارسی در حضور مشاور صورت می گیرد، فقدان اطلاع از زبان فارسی یک نقص است.


9- (سری) به وسیله دریادار مدنی به ما اطمینان داده شده که دولت تمام قراردادهای فروش های نظامی خارجی من جمله انتقالات به کشور ثالث را محترم می شمارد. توانایی ما در نظارت بر انتقال ها بر این اساس می باشد که آنها گفته اند که تمام تقاضاها را به جریان می اندازند و فقط زمانی انتقال می دهند که دولت ایالات متحده تأیید نماید.


10- (سری) وزیر دفاع مشغول بررسی فروش های نظامی خارجی و ایرانیان متخصص در ایالات متحده آمریکا می باشد. خیلی زود است که فکر کنیم چه اقداماتی به عمل می آورند ولی ما به او توصیه نمودیم، به عنوان یک معیار اقتصادی فقط آنهایی را ثبت نام نکنند که در آموزش 993- CGهستند.


گست




منبع: کتاب اسناد لانه جاسوسی - جلد 3 - کتاب 3 - صفحه 435
تصاویر سند