Post
10890
تحلیل سفارت آمریکا در مورد دولت موقت
تحلیل سیاسی ، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی
تلاش دولت موقت برای رابطه با آمریکا و عدم پاسخ دولت آمریکا
مقدمه و معرفی اسناد جلد 15
گزارش پیچیدگی اوضاع سیاسی بین ایران و آمریکا
اخراج خبرنگاران ان. بی. سی و روابط ایران و آمریکا
موقعیت آمریکا در ایران, آینده روابط بین ایران و آمریکا
انتقاد امیرانتظام از مذهبی شدن دولت موقت در جلسه با مامور سیا
ملاقات با امیرانتظام برای مسائل بین ایران و آمریکا (تلاش برای تامین نظر آمریکا توسط انتظام)
نظر مساعد آمریکا و دولت موقت برای رابطه حسنه
از: فرماندهی مستشاری نظامی ـ تهران
محرمانه
به: ستاد فرماندهی کل نیروهای ناتو در اروپا ـ وان هیگن
1358-07-23- 1979-10-15
متن سند
سند شماره (37)
از : فرماندهی مستشاری نظامی - تهران
تاریخ : 15 اکتبر 1979 - 23 مهر 1358
به : ستاد فرماندهی کل نیروهای ناتو در اروپا - وان هیگن
طبقه بندی : خیلی محرمانه
شماره : 973
موضوع : بررسی کادرهای خارج از کشور ویژه
1- عطف به پیام حاوی نظریات مستشاری نظامی مورد درخواست هماهنگ شده با سفارت و دفتر وابسته دفاعی درباره تحکیم احتمال دفتر وابسته دفاعی و سازماندهی مدیریت مساعدت امنیتی.
2- هرچند پذیرفته شده است که ممکن است از تحکیم سازمان های کوچک که در آنجا در نیروی انسانی دوگانه صرفه جویی خواهد بود، ممکن است منافعی در برداشته باشد، توصیه می شود که ( ) جدید در ایران که روز اول اکتبر 1979 تشکیل شده است در حال حاضر نامزد تحکیم تلقی نگردد.
دلایل زیر برای بررسی عنوان می شود:
ص: 343
(الف) در نتیجه انقلاب فوریه 1979 در ایران برنامه مساعدت امنیتی که بزرگترین برنامه موجود دولت ایالات متحده در نوع خود در ایران قبل از انقلاب بوده است، دست خوش تغییرات جدی شده است، به علت این تغییرات در تجدید ساخت و تأثیرات مهم بالقوه بر روی تمامی برنامه دولت ایالات متحده و فروش های نظامی خارجی، پیش بینی اینکه یک برنامه «جدید ایران» به کجا خواهد انجامید. اگر غیر ممکن نباشد لااقل دشوار است. با توجه به اینکه در حال حاضر بیشتر برنامه های انفرادی ته مانده، هنوز هم مانند برنامه صلح «زبرا» تعطیل می شوند، ولی در عین حال این برنامه ها از برنامه های کاملی که در سایر کشورها در جریان بود، بزرگتر است. علاوه بر این نشانه هایی از جانب دولت موقت ایران در دست است که آنها خواهند خواست در آینده نزدیک برنامه های پشتیبانی تحویلی از سرگرفته شود.
در نتیجه ساخت نیروهای آنها و تحویل تجهیزات از سوی حکومت ایالات متحده که قبلاً خریداری شده است در چنین زمانی عاقلانه خواهد بود، برنامه ای برای پشتیبانی از این سیستم های تهیه شده از سوی آمریکا ارزیابی شود.
(ب) به علت بلاتکلیفی هایی که درباره اقدامات تجدید ساخت در برنامه های کنونی فروش های نظامی خارجی ایران و اندازه برنامه های در نظر گرفته شده همان طوری که در قسمت 2 در فوق ذکر شده وجود دارد، یک سازمان تحکیم یافته که از لحاظ مقیاس ها کوچکتر شده باشد، احتمالاً قادر نخواهد بود وظایف مساعدات امنیتی جدید را که ضروری خواهد بود، انجام دهد. بنابراین اقدام به تحکیم قبل از اینکه یک برنامه دوباره قطعی شده تهیه شود، زودرس خواهد بود.
(ج) در حال حاضر دفتر وابسته دفاعی در تهران 12 سمت مجاز دارد از جمله موقعیت های FSN به علت این که هر یک از این سمت ها اکنون مورد لزوم است و هیچ گونه کاهشی درباره کار دفتر وابسته دفاعی حتی در صورتی که دفتر وابسته دفاعی و مستشاری نظامی یک کاسه شود. در نظر نیست. ما پیش بینی می کنیم که هیچ گونه تقلیلی در فضاهای دفتر وابسته دفاعی از لحاظ منطقی عملی نیست. ODC جدید تازه تشکیل شده و وارد مرحله فعالیت شده دارای حداکثر شش کادر نظامی است که مجاز از سوی قانون است یک زمینه برای یک کاسه کردن احتمالی، ممکن است در سمت های محلی ملی از قبیل اینکه یک راننده حذف شود و سمت منشی ODCFSN حذف شود. یک سمت احتمالی دیگری که ممکن است حذف شود، عبارت است از هماهنگ کننده اداری ODC GS-7 با توجه به هماهنگ کننده در درجه استوار (W-O) در دفتر وابسته دفاعی این امر یک نوع دوباره کاری غیر لازم خواهد بود. مع ذالک به علت دلایلی که در قسمت الف و ب پاراگراف دوم تشریح شده باز هم ما نمی توانیم حجم کار را در همکاری های امنیتی پیش بینی کنیم و بنابراین هنوز هم بی احتیاطی خواهد بود اگر احتیاجات داده های خود را بدون هیچ گونه حجم کاری واقعی کاهش دهیم.
(د) آشکارترین مشکلی که ما پیش بینی می کنیم. عکس العمل دولت موقت ایران است، هر چند ما به کندی در جهت کوشش در تجدید ساخت SA حرکت می کنیم، ما در عین حال ظاهرا در پیشرفت هستیم.
ما به علت اعتماد ظاهری که کادرهای لجستیکی ما نزد همتاهای خود برقرار کرده اند، این موفقیت را به دست آورده ایم. این اعتماد در صورتی که دولت موقت ایران درک کند که کارمندان ODC ما جزئی از دفتر وابسته دفاعی هستند، به مخاطره خواهد افتاد. مأموریت / مقصود ما با یکدیگر شباهت ندارد. بدین معنی که ODC برای کمک به کشور میزبان در پشتیبانی ها از نوع SAاست در حالی که کارمندان دفتر وابسته
ص: 344
دفاعی به عنوان جمع آوری کنندگان اطلاعات سیاسی و نظامی آشکار شناخته شده اند. به عنوان مثال در حال حاضر کارمندان ODC ما می توانند به عنوان جزئی از عملیات عادی خود بدون هیچ گونه ضروریات تشریفاتی از همتاهای خود دیدن کنند در حالی که دفتر وابسته دفاعی قبل از اینکه بخواهد با اعضای دولت موقت ایران ملاقات کند باید از طریق اداره تشریفات ستاد مشترک صورت گیرد.
3- در خاتمه توصیه می شود که سازمان جدید ODC در ایران با دفتر وابسته دفاعی یک کاسه نشود.
صرفه جویی در پرسنل و هزینه مالی، ناچیز خواهد بود و امکانات بالقوه برای زمینه از دست داده در هیئت همکاری امنیتی ODC به طور غیر لازمی افزایش خواهد یافت.
زمان یافت نشد!
تجهیزات یافت نشد!
قرارداد یافت نشد!