در حال دریافت اطلاعات

لطفا منتظر بمانید!

اسناد مشابه

گزارشی پیرامون عملیات اطلاعاتی شوروی علیه آمریکایی ها و تأسیسات آمریکایی

جاسوسی از کشور های منطقه؛ شوروی؛

گزارشی پیرامون عملیات اطلاعاتی شوروی علیه آمریکایی ها و تأسیسات آمریکایی

یادداشت سفارت آمریکا در مورد تشکیل دفتر جدید رابط دفاعی بعد از انقلاب

مستشاران نظامی؛ تحلیل انقلاب اسلامی؛

یادداشت سفارت آمریکا در مورد تشکیل دفتر جدید رابط دفاعی بعد از انقلاب

گزارشی پیرامون بخش عملیات خدمات عمومی سفارت

روابط سیاسی ایران و آمریکا؛

گزارشی پیرامون بخش عملیات خدمات عمومی سفارت

بررسی فعالیتهای آژانس ارتباطات بین المللی آمریکا در ایران

فعالیت‌های رسانه‌ای؛ برنامه‌های فرهنگی؛

بررسی فعالیتهای آژانس ارتباطات بین المللی آمریکا در ایران

گزارشی پیرامون جاسوسی شوروی از آمریکا

جاسوسی از کشور های منطقه؛ شوروی؛

گزارشی پیرامون جاسوسی شوروی از آمریکا

گزارش جاسوسی پیرامون شوروی

جاسوسی از کشور های منطقه؛ شوروی؛

گزارش جاسوسی پیرامون شوروی

گزارش پیرامون کنسولگری آمریکا در اصفهان

روابط دیپلماتیک حکومت پهلوی و آمریکا؛

گزارش پیرامون کنسولگری آمریکا در اصفهان

گزارشی پیرامون بخش امور کنسولی سفارت

روابط سیاسی ایران و آمریکا؛ سیاست‌های آمریکا در منطقه؛

گزارشی پیرامون بخش امور کنسولی سفارت

گزارش وضعیت افغانستان

روابط ایران و کشور های همسایه؛

گزارش وضعیت افغانستان

گزارشی پیرامون نیروی محافظ سفارت آمریکا

روابط دیپلماتیک حکومت پهلوی و آمریکا؛

گزارشی پیرامون نیروی محافظ سفارت آمریکا

موارد مرتبط

مورد مرتبطی یافت نشد!
سند شماره 279

تحلیل شرایط امقلاب از دید مهدی حائری یزدی

موضوع سند

تحلیل شرایط امقلاب از دید مهدی حائری یزدی
مشخصات ارسال سند

از: سفارت آمریکا، تهران - 7977

محرمانه

به: وزارت امور خارجه، واشنگتن دی. سی

1358-04-08- 1979-06-29

متن سند




سند شماره 279


محرمانه


29 ژوئیه 1979 - 7 مرداد 1358


از: سفارت آمریکا، تهران - 7977


به: وزارت امور خارجه، واشنگتن دی. سی


[موضوع: نظرات مهدی حائری یزدی]


1- (محرمانه - تمام متن)


2- خلاصه: مهدی حائری یزدی که یک ملا و دارای تحصیلات فلسفه غرب نیز می باشد در 25 ژوئیه به مشاور سیاسی گفت که پر کردن شکاف ارتباطی بین رهبری اسلامی ایران و غرب آسان نخواهد بود. پایان خلاصه.


3- در 25 ژوئیه مشاور سیاسی با دکتر مهدی حائری یزدی که یک ملای 60 ساله و استاد فلسفه دانشگاه تهران است ملاقات کرد. او دو سال تحصیلی گذشته را با استفاده از بورسیه در


ص: 598






دانشگاه جرج تاون مؤسسه اخلاقیات کندی گذرانده است. حائری در مدرسه فیضیه قم درس خوانده که بنیانگذار آن پدرش بوده و پس از او آیت الله خمینی در آن تدریس کرده است. حائری در اوایل دوران چهل سالگی خود به آمریکای شمالی رفت تا فلسفه غرب را مطالعه کند. او به دانشگاه مک گیل رفت و از دانشگاه میشیگان یک فوق لیسانس و از دانشگاه تورنتو یک دکتری دریافت نمود.


4- مشاور سیاسی مذاکره را با اظهار این نکته شروع کرد که هیأت نمایندگی دیپلماتیک آمریکا در تهران بیشتر این موضع را داشت که برقراری تماس های خود را به مقامات دولتی و ایرانیانی که سوابق تحصیلی به سبک غربی داشتند، محدود کند و این بی مبالاتی بوده است. بنابراین، نظر این هیأت درباره مرکزیت دائمی اسلام در زندگانی بسیاری از ایرانیانی که از این دایره برگزیده، بیرون بودند به خطا بود. او گفت که هیأت سعی دارد که از آن اشتباه درس بگیرد و بنابراین از حائری خواست که قبل از بازگشت به آمریکا جهت از سرگیری بورسیه خود در جرج تاون افرادی را از میان گروه رهبری دینی توصیه کند که ممکن است حاضر باشند با مقامات سفارتخانه ملاقات کنند به قصد اینکه در موضوع اسلام و نهضت خمینی آنها را روشن نمایند.


5- حائری گفت که باید درباره این درخواست بیشتر تأمل نماید زیرا که تعداد خیلی کمی هستند که هم در سیستم های فکری اسلام و هم غرب وارد باشند و به این ترتیب بتوانند این شکاف ارتباطی را پر کنند. او گفت که نمی خواهد اهمیت ادراکات غلط آمریکا را کوچک نشان دهد اما افزود که مهم است که به خاطر داشته باشیم که در طرف ایران نیز جهات عظیمی بوده و هست. او متذکر شد که خمینی در سنت اسلامی طلبگی دارای سابقه ای قوی است اما از جهان غیراسلامی تقریباً چیزی نمی داند. حائری گفت که او غرب را درک نمی کند و با ترسی که از چیز ناشناخته دارد از آن متنفر است. و با این وجود، خمینی در مقایسه با اکثر روحانیونی که او را دوره کرده اند و به او توصیه می کنند ذهنش نسبتاً بازتر است.


6- حائری مسئله پر کردن شکاف ارتباطی را مسئله ساده ای تلقی نکرد. او گفت که جمع آوری اطلاعات پراکنده کار چندان مفیدی نیست. روند یادگیری ادراک باید با مبانی سیستم فکری شروع شود. دانش سطحی استفاده کمی دارد و این دقیقاً به دلیل آن است که با تغییر اوضاع ربط خود را به موضوع از دست می دهد. نگاه کنید به اکثریت عظیم ایرانیانی که در خارج تحصیل می کنند. اما هنگامی که به ایران بازمی گردند و با اوضاعی متفاوت از آنچه که به محل تحصیلشان ربط داشت مواجه می شوند قادر نیستند دانش خود را به کار بندند. اگر آنها واقعاً می خواهند که سیستم فکری فرهنگی را که در آن مطالعه می کند فراگیرند امکان دارد با مسایلی که متعاقباً در ایران پیش روی خواهند داشت به طرز عقلی، منطقی و سیستماتیک برخورد کنند و به این ترتیب با آنها بسر کنند. اما از آنجایی که عده کمی یاد می گیرند که چگونه یاد گیرند، دانش سطحی آنها عمدتاً در ایران به هدر می رود، به همین ترتیب، محققین


ص: 599




غربی اسلام نیز اغلب با مسایل خود از یک دید غربی به جای دید یک محقق اسلامی برخورد می کنند. نتیجه کار «(1)WESLAM» می شود که آن هم به نوبه خود فقط یک دانش سطحی است که درک حقیقی از اسلام ندارد.


7- حائری یادآور شد جهان هر روز کوچک تر می شود و ایران نمی تواند بی توجه به اموری باشد که در یک کشور عظیم و ابرقدرت اقتصادی مثل آمریکا روی می دهد، گرچه آن ابرقدرت در آن سوی کره زمین باشد. همان طور که آمریکا نیز نمی تواند از منطقه ای که کشورهای صنعتی شدیداً جهت تأمین انرژی خود متکی می باشند صرفنظر کند. نکته مرموز و مبهم برای هر دو درک یکدیگر و زحمت بزرگ لازم برای حصول تفاهم اصیل است. پاسخ او این بود که محققین حقیقی تبادلگَرََند، افرادی که حاضر باشند همه چیز را دوباره با یک اسلوب فکری متفاوت و بر مبنای معیار رشد یابنده یاد بگیرند. در همان حال تأیید کرد که آگاهی ناقص در صورتیکه بر یک مبنای سیستماتیک حاصل شود از عدم آگاهی بهتر خواهد بود.


لینگن











1- م. احتمالاً منظور نویسنده، ترکیبی از « اسلام غربی » به معنی .Islam و Wesاست.


منبع: کتاب اسناد لانه جاسوسی - جلد 10 - کتاب 10 - صفحه 598
تصاویر سند