در حال دریافت اطلاعات

لطفا منتظر بمانید!

اسناد مشابه

گزارشی پیرامون عملیات اطلاعاتی شوروی علیه آمریکایی ها و تأسیسات آمریکایی

جاسوسی از کشور های منطقه؛ شوروی؛

گزارشی پیرامون عملیات اطلاعاتی شوروی علیه آمریکایی ها و تأسیسات آمریکایی

گزارش روابط اقتصادی نظامی شاه و آمریکا

سیاسی؛ ارتباطات با کشورهای همسایه؛ روابط خارجی ایران؛ پیمان نامه‌های خارجی؛ نظامی و امنیتی؛ پیمان‌‎های امنیتی؛ خرید تجهیزات نظامی؛ تحلیل حکومت پهلوی؛ ارتش ایران؛

گزارش روابط اقتصادی نظامی شاه و آمریکا

ارزیابی اطلاعاتی درباره حکومت پهلوی

تحلیل حکومت پهلوی؛

ارزیابی اطلاعاتی درباره حکومت پهلوی

گزارش بررسی وضعیت کشورهای مستعمره آمریکا

تحلیل انقلاب اسلامی؛ سیاست‌های آمریکا در منطقه؛

گزارش بررسی وضعیت کشورهای مستعمره آمریکا

وضعیت مخالفان سرسخت غیر کمونیست در ایران دوره پهلوی

تحلیل حکومت پهلوی؛

وضعیت مخالفان سرسخت غیر کمونیست در ایران دوره پهلوی

تقسیم قدرت در ایران دوره پهلوی

سیاسی؛ جریان روشنفکری؛ گزارش سیاسی؛

تقسیم قدرت در ایران دوره پهلوی

یادداشت سفارت آمریکا در مورد تشکیل دفتر جدید رابط دفاعی بعد از انقلاب

مستشاران نظامی؛ تحلیل انقلاب اسلامی؛

یادداشت سفارت آمریکا در مورد تشکیل دفتر جدید رابط دفاعی بعد از انقلاب

بررسی چارچوب حکومت پهلوی

سیاسی؛ سران و شخصیت‌های سیاسی دوره پهلوی؛

بررسی چارچوب حکومت پهلوی

ارزیابی اوضاع سیاسی ایران 1348

تحلیل حکومت پهلوی؛

ارزیابی اوضاع سیاسی ایران 1348

گزارش تحلیلی وضعیت سیاسی،اقتصادی و اجتماعی ایران دهه 50

سیاسی؛ تحلیل حکومت پهلوی؛

گزارش تحلیلی وضعیت سیاسی،اقتصادی و اجتماعی ایران دهه 50

موارد مرتبط

مورد مرتبطی یافت نشد!
سند شماره 117

انتقال سلاح آمریکا از سوی ایران

موضوع سند

انتقال سلاح آمریکا از سوی ایران
مشخصات ارسال سند

از: هلمز، سفارت آمریکا، تهران

محرمانه

به: وزارت امور خارجه، واشنگتن دی.سی

1354-06-05- 1975-08-27

متن سند



سند شماره 117


محرمانه


27 اوت 1975- 5 شهریور 1354


از: سفارت آمریکا، تهران


به: وزارت امور خارجه، واشنگتن دی.سی


موضوع: انتقال سلاح از سوی ایران


1- چنانکه وزارت آگاهی دارد، به کرّات توجه مقامات دولت ایران را به قوانین و مقررات


ص: 281





دولت ایالات متحده در ارتباط با انتقال [تسلیحات] به کشورهای ثالث جلب کرده ایم، و باز هم این کار را خواهیم کرد. سفیر اخیراً در تاریخ 18 اوت درباره این موضوع با شاه گفتگو کرد. او نیز مثل همه مقامات عالی رتبه ایرانی کاملاً از این قوانین و شرایط آگاه است و مطمئن هستیم که قصد رعایت کلیه این مقررات را دارد.


2- با وجود این، فشارهای خارجی و ماهیت سازمان ارتش ایران بر خلاف این قصد و اراده است. ابتدا اینکه ایران سخت افزار نظامی معتنابهی کسب کرده و دارد کسب می کند. ایران در محاصره کشورهای فقیرتری است که خود را با تهدیدهای امنیتی و در نتیجه نیاز به تجهیزات نظامی مواجه می بینند. ایران در حکم کشوری با سنت دیرینه همبستگی اسلامی و کمک به همسایگان فقیرترش و همچنین آرمانش برای نفوذ در منطقه، احساس می کند که باید به درخواست مساعدت های نظامی همسایگانش، به ویژه اردن و پاکستان پاسخ مثبت دهد. مسئله انتقال سلاح دو سر دارد که آمریکا می تواند بر هر دو اعمال نفوذ کند، یعنی دریافت کننده و انتقال دهنده. تا به حال ما عمدتاً مسئله را از سر دومش، یعنی انتقال دهنده، مورد بحث و بررسی قرار داده ایم.


3- نکته دوم اینکه ارتش ایران ماشینی با بازده کامل نیست که فرمانی از سوی مافوق صادر شود و بدون هیچ انحرافی از سوی زیردست اجرا گردد. چنانچه انتقال [تسلیحات] به دست افسران بی تجربه ای انجام گیرد که با قوانین دولت ایالات متحده آشنایی ندارند، آن وقت باید منتظر نقض غیرعمدی قوانین نیز باشیم. نیروهای مسلح ایران دارای نیروهای کارآزموده و یا کاملاً هماهنگی نیستند که چنین امکانی به صفر برسد.


4- بنابراین، پیشنهاد می کنیم از سفیران آمریکا در امان و اسلام آباد خواسته شود تا با مقامات عالی رتبه کشورهای میزبان (از جمله حسین و بوتو) تماس بگیرند و خطرات ذاتی ترتیبات پنهانی انتقال تجهیزات نظامی با مبدأ آمریکایی از ایران به کشورهای ثالث را برای آنها تشریح کنند. چنین ترتیباتی بالاخره فاش خواهد شد. باید تأکید شود چنانچه قوانین و مقررات ایالات متحده نقض گردد، در نتیجه واکنش کنگره، احتمالاً به نقش آمریکا در این منطقه و روابط نظامی این کشور با ایران، اردن و پاکستان لطمه وارد خواهد شد. محور گفتگوها باید اصرار بر این نکته باشد که دولت اردن و دولت پاکستان ما را از تقاضایشان برای تجهیزات نظامی با مبدأ آمریکایی از ایران مطلع سازند. زمانی که از پیش نسبت به انتقال چنین تجهیزاتی اطلاع یابیم، آنگاه می توانیم رویه های لازم برای انجام انتقال مزبور را آغاز کنیم؛ البته اگر چنین ترتیباتی با سیاست های ایالات متحده موافق باشد.


5- به اعتقاد ما چنانچه وزارت چنین طرحی را مفید تشخیص می دهد، باید در اسرع وقت رهنمودهایی در اختیار سفیران آمریکا در امان و اسلام آباد قرار گیرد، البته پیش از آنکه تیمسار توفانیان بابت انتقال تجهیزات نظامی بیشتر به پاکستان (که در یک تلکس جداگانه برایتان ارسال می گردد) با ما تماس بگیرد. اگر چنین پیشنهادی به جای اینکه در اختیار توفانیان قرار


ص: 282




بگیرد به نیروی هوایی و یا نیروی زمینی ارتش شاهنشاهی ارسال می شد، احتمالاً مراحل کار بدون مشورت با ما صورت می گرفت. همین مسئله بر لزوم حل مشکل انتقال [تجهیزات نظامی] از هر دو سو، یعنی انتقال دهنده و دریافت کننده، تأکید دارد.


هلمز




منبع: کتاب اسناد لانه جاسوسی - جلد 11 - کتاب 11 - صفحه 281
تصاویر سند
CAPTCHA