در حال دریافت اطلاعات

لطفا منتظر بمانید!

اسناد مشابه

تصویب لایحه احیای کاپیتولاسیون

تحلیل حکومت پهلوی؛ سیاست‌های آمریکا در منطقه؛

تصویب لایحه احیای کاپیتولاسیون

تجهیز ارتش ایران برای اهداف منطقه آمریکا با ثروت ملی

نظامی و امنیتی؛ پیمان‌‎های امنیتی؛ مستشاران نظامی؛ سایت‌های جاسوسی؛

تجهیز ارتش ایران برای اهداف منطقه آمریکا با ثروت ملی

مقدمه و معرفی اسناد کتاب 70

مستشاران نظامی؛ تحلیل حکومت پهلوی؛

مقدمه و معرفی اسناد کتاب 70

گزارش فعالیت های کمکی کمونیستی در کشورهای غیر کمونیست در حال توسعه در سال 1978

جاسوسی از کشور های منطقه؛ سیاست‌های آمریکا در منطقه؛

گزارش فعالیت های کمکی کمونیستی در کشورهای غیر کمونیست در حال توسعه در سال 1978

مستشاری نظامی آمریکا در ایران

تحلیل حکومت پهلوی؛

مستشاری نظامی آمریکا در ایران

گزارش ضد جاسوس از اعلام تخلفات مستشاری آمریکا توسط روسیه

مستشاران نظامی؛ سیاست‌های آمریکا در منطقه؛

گزارش ضد جاسوس از اعلام تخلفات مستشاری آمریکا توسط روسیه

فعالیت های شوروی در افغانستان

ارتباطات با کشورهای همسایه؛

فعالیت های شوروی در افغانستان

مستشاری نظامی آمریکا در ایران

مستشاران نظامی؛ سیاست‌های آمریکا در منطقه؛

مستشاری نظامی آمریکا در ایران

تصویب لایحه کاپیتولاسیون در مجلس سنا

تحلیل حکومت پهلوی؛ سیاست‌های آمریکا در منطقه؛

تصویب لایحه کاپیتولاسیون در مجلس سنا

موافقت بی سر و صدای دولت ایران با بسط شمول لایحه کاپیتولاسیون

تحلیل حکومت پهلوی؛

موافقت بی سر و صدای دولت ایران با بسط شمول لایحه کاپیتولاسیون

موارد مرتبط

مورد مرتبطی یافت نشد!
سند شماره 87

کارتهای مصونیت برای افراد فاقد گذرنامه های خدمت

موضوع سند

کارتهای مصونیت برای افراد فاقد گذرنامه های خدمت
مشخصات ارسال سند

از:

متفرقه

به:

1352-07-04- 1973-09-26

متن سند





کارتهای مصونیت برای افراد فاقد گذرنامه های خدمت


سند شماره (87)


تاریخ: 26 سپتامبر 1973- 4 مهر 1352


یادداشت برای: آقای سهراب، رئیس اداره گذرنامه، دفتر آجودانی، فرماندهی عملیات پشتیبانی نیروهای آمریکا در اروپا


موضوع: کارتهای مصونیت برای افراد فاقد گذرنامه های خدمت


1- تا آنجایی که خبر دارم، اخیرا اداره گذرنامه اطلاع داده است، افراد معینی که دارای گذرنامه های خدمت نیستند، واجد شرایط دریافت کارت مصونیت از وزارت خارجه (ایران - م) نمی باشند. من اطلاع ندارم که آیا در هر مورد، این نظر بر پایه اطلاعات ویژه ارائه شده از طرف یک مقام وزارت امور خارجه قرار دارد و یا بر اساس یک تعبیر کلی از قانون موجود در این زمینه است. هدف از این یادداشت، روشن شدن وضعیت حقوقی و درخواست این مطلب است که تمام طرفهای ذینفع به نحوی عمل نمایند تا وزارت امور خارجه (ایران - م) تشویق شود که مطابق آن قانون عمل کند.


2- بر اساس تبادل یادداشتهایی در 1964 در رابطه با مصونیتها، دولت ایران موافقت کرد تا مصونیتهای مندرج در کنوانسیون وین مورخ 1961 را به تمام «پرسنل نظامی و غیر نظامی آمریکا که طبق موافقتنامه ها و ترتیبات منعقده میان دو دولت در ایران حضور دارند و توسط سفارت به وزارت امور خارجه شاهنشاهی معرفی می شوند»، تعمیم دهد. این مطلب که آیا افراد، دارای گذرنامه های خدمت و یا گذرنامه های عادی هستند، ربطی به موافقتنامه مورد نظر ندارد. دلایل مختلفی، که بعضی از آنها کلاً به روشهای اداری مربوط می شود، این حقیقت را بیان می دارد که بعضی از مقامات


ص: 800






آمریکایی و یا بستگان آنها با گذرنامه های عادی وارد ایران می شوند. گروه نسبتا بزرگی از این نوع افراد وجود دارد، زیرا آنها بستگان پرسنل نظامی هستند که مشمول مقررات ایالات متحده برای پرداخت هزینه حمل و نقل نمی باشند.


3- بدیهی است که جمله بندی یادداشتهای مبادله شده در این زمینه، ممکن است مستقیما شامل اتباع کشورهای دیگر بجز آمریکا نشود، با این حال تجارب اخیر، بیانگر تمایل وزارت امور خارجه (ایران - م)مبنی بر صدور کارتهای مصونیت برای افرادی است که گذرنامه آمریکایی ندارند، ولی از طرف سفارت آمریکا به عنوان بستگان اعضای مجموعه اداری آمریکا معرفی شده اند. به نظر من، ما باید به امر معرفی اسامی چنین افرادی به وزارت امور خارجه، ادامه دهیم. ما موردی نداشته ایم که کارمند نظامی، تبعه آمریکا نباشد. با این حال در نمونه های مقتضی که یک خارجی در نیروهای مسلح ایالات متحده در حال خدمت باشد، ما باید درخواست صدور کارت مصونیت بنماییم.


4- درباره نظامیان آمریکا که در ایران کار می کنند و بستگانی که دارای گذرنامه عادی هستند، هیچ الزام قانونی وجود ندارد که برای صدور کارت مصونیت، بین آنها و کسانی که دارای گذرنامه خدمت هستند، تفاوت گذاشته شود. اسامی آن افرادی که با ارتش در ایران کار می کنند و بستگان آنها، باید بر اساس یک روند عادی اداری برای صدور کارت مصونیت به وزارت امور خارجه ارائه شود.


5- بر اساس نتایج حاصله از ملاقات ژوئن (خرداد - م) گذشته در وزارت امور خارجه، به همراه آقایان پرشت و گراس و دوشیزه رندر از کارمندان سفارت، به نظر می رسد که احتمالاً وزارت امور خارجه (ایران- م) علاقمند به قبول اصول فوق الذکر می باشد. در صورت بروز مخالفتی در این مورد، می توان ملاقات دیگری در وزارت امور خارجه با اداره گذرنامه و یا نماینده اداره عهود و امور حقوقی ترتیب داد.هارولد اس. ناثان سروان قضائی ایالات متحده وکیل مدافع ستاد رونوشت برای :


آقای پرشت، سفارت آمریکا آقای گراس، سفارت آمریکا دوشیزه رندر، سفارت آمریکا سرهنگ دوم اسپالدینگ، فرمانده ترابری نظامی هوایی سرهنگ کرافورد، فرمانده ESA سروان بارتلز، دفتر آجودانی ESA








منبع: اسناد لانه جاسوسی - جلد 7 - کتاب 7 - صفحه 799
تصاویر سند