Post
35723
گزارشی پیرامون عملیات اطلاعاتی شوروی علیه آمریکایی ها و تأسیسات آمریکایی
بررسی فرایند رشد انقلاب از دید حسین بنی اسدی
یادداشت سفارت آمریکا در مورد تشکیل دفتر جدید رابط دفاعی بعد از انقلاب
گزارشی پیرامون بخش عملیات خدمات عمومی سفارت
گزارش جاسوسی پیرامون شوروی
بررسی فعالیتهای آژانس ارتباطات بین المللی آمریکا در ایران
گزارشی پیرامون جاسوسی شوروی از آمریکا
گزارش پیرامون کنسولگری آمریکا در اصفهان
گزارشی پیرامون بخش امور کنسولی سفارت
گزارش وضعیت افغانستان
از: سفارت آمریکا، تهران - 10140
محرمانه
به: وزارت امور خارجه، واشنگتن -، فوری
1358-06-26- 1979-09-17
متن سند
سند شماره 328
محرمانه
17 سپتامبر 1979 - 26 شهریور 1358
از: سفارت آمریکا، تهران - 10140
به: وزارت امور خارجه، واشنگتن -، فوری
مرجع: تهران 10114
موضوع: ملی کردن مدارس خصوصی در ایران
1- (محرمانه - تمام متن)
2- در 16 سپتامبر دولت موقت ایران اعلام کرد که تمام مدارس خصوصی ایران ملی
ص: 673
خواهند شد. طبق گزارش رادیو تهران، ملی کردن مدارس یک برنامه آزمایشی یک ساله خواهد بود که دولت امیدوار است که موفقیت آمیز بوده و دائمی شود.
3- طی یک ملاقات تشریفاتی با بنی اسدی معاون نخست وزیر در 17 سپتامبر، کاردار بحث کوتاهی درباره ملی کردن مدارس داشت. اسدی تحصیلکرده آمریکا و داماد نخست وزیر، بازرگان و معاون نخست وزیر در امور «همکاری» می باشد. اسدی گفت او پیشنهاد ملی کردن مدارس را به دولت قبل از انقلاب نیز کرده بود، ولی کاری صورت نگرفت. دولت این بار در مورد نظریاتش خیلی جدی است. ملی کردن مدارس شامل تمام مدارس خارجی منجمله ایران زمین خواهد شد.
4- اسدی گفت مدارس تازه ملی شده توسط کمیته مدرسه مرکب از دو معلم و دوتن از والدین بچه های مدرسه و یک نماینده منصوب از جانب وزارت آموزش و پرورش، اداره خواهد شد. دولت مخارج مدرسه را خواهد پرداخت و والدین هیچ پولی به مدرسه نخواهند داد.
5- نظریه: این رژیم، همانند رژیم قبلی، احساس می کند که باید «کاری» در مورد سیستم مدارس ابتدایی و دبیرستانی انجام دهد. این دولت به طور اخص خواستار تشکیل یک سیستم تساوی در مدارس است. اعلام های گذشته مانند این نوع که در آن دولت اعلام می کند که تحصیلات رایگان است و تمام مدارس خصوصی منحل خواهند شد، معمولاً چند هفته اوضاع نامنظمی را به دنبال دارد و تغییر سیستم از سیستم قبلی فقط به اسم است. ریشه ناتوانی دیرینه دولت برای انجام هرگونه اصلاحی در سیستم مدارس دو چیز است.
(الف) پیچیدگی مسایل در تعداد دانش آموزان، کمبود پرسنل و میزان سرمایه گذاری موردنیاز.
(ب) تمایل به مخلوط کردن بیانات و مقاصد با اعمال.
6- هر چند ممکن است ما توانایی های دولت را دست کم گرفته باشیم، ولی شک داریم که این قدم دولت با کم ترین تفکری درباره امکان پیگیری و عملی بودن آن انجام گرفته باشد. ملی کردن مدارس بدون شک به معنای کنترل بیشتر مدارس توسط دولت می باشد، ولی چقدر این عمل در مدارس غربی مانند ایران زمین اثر خواهد گذاشت، هنوز معلوم نیست. ما جریان را در هفته های آینده از نزدیک مورد بررسی قرار خواهیم داد.
لینگن
زمان یافت نشد!
اتفاق و وقایعی یافت نشد!
تجهیزات یافت نشد!
قرارداد یافت نشد!
سایر کلمات یافت نشد!