در حال دریافت اطلاعات

لطفا منتظر بمانید!

موارد مرتبط

مورد مرتبطی یافت نشد!
سند شماره 19

تلاش آمریکا برای کاهش قیمت نفت

موضوع سند

تلاش آمریکا برای کاهش قیمت نفت
مشخصات ارسال سند

از: سفارت آمریکا در کویت

محرمانه

به: وزارت امور خارجه در واشنگتن دی - سی

متن سند




سفر وزیر بلومنتال به کویت - ملاقات با وزیر دارایی


سند شماره (19)


تاریخ: 10 دیماه 1357


طبقه بندی: خیلی محرمانه


از: سفارت آمریکا در کویت


به: وزارت امور خارجه در واشنگتن دی - سی


موضوع: سفر وزیر بلومنتال به کویت - ملاقات با وزیر دارایی عتیقی - بخش دوم


1- طبقه بندی این تلگرام مشمول تمام پاراگرافها می باشد.


2- وزیر خزانه داری بلومنتال و همراهانش پس از ملاقات با امیر و ولیعهد (تلگرام جداگانه)، و عتیقی وزیر دارایی،جهت ادامه مذاکراتی که در تاریخ یکم آذر ماه آغاز شده بود به هیلتون هتل بازگشتند و سناتور لوگارو نمایندگان کنگره کاوانو، استانتون،و هاید نیز به هیئت های مزبور پیوستند.


3- وزیر بلومنتال جلسه را با ارائه گزارشی پیرامون دورنمای حساب جاری آمریکا در سالهای 1357 و 1358 به عتیقی افتتاح کرد که در آن نشان داده شده بود که کسری حساب از 17 میلیارد دلار در سال 1357 به 5 میلیارد دلار در سال 1358نزول کرده است. وزیر بلومنتال در اظهار نظر پیرامون بیانات پیشین وزیر عتیقی گفت واضح است که آمریکا نمی خواهد و حتی قادر نیست قیمت نفت را به اوپک دیکته کند، در حالیکه نقش نفت در اقتصاد جهانی نیز مشخص است.البته نمی توان انکار کرد که به تولید کنندگان نفت نیز در نتیجه سقوط ارزش دلار و تورم خساراتی وارد شده است. با این وصف درست نیست که برای جبران خسارات وارده در رابطه با قیمت نفت به سال 1356 برگردیم. تلاش در جهت جبران یا درصد ضررهای وارده به تولید کنندگان تنها سبب تشدید سیر صعودی تورم خواهد گردید. در رابطه با سؤال وزیر عتیقی در مورد پایه افزایش 10 درصد ارزش دلار یا 10 درصد افزایش در قیمت نفت، گفته شد که تنها اوضاع کنونی و نه اوضاع سالهای گذشته را می توان اساس آن در نظر گرفت (حال آنکه وزیر عتیقی سالهای 1352 و 1353 را به عنوان پایه افزایش پیشنهاد کرده بود.)


4- وضع معافیت مالیاتی سرمایه گذاریهای دولتهای بیگانه در آمریکا (بخش 892). وزیر عتیقی از تلاشهای رئیس جمهور کارتر در منحرف ساختن روند غیر عادی تورم تقدیر نمود. کویت به قدرت اقتصاد آمریکا اعتقاد دارد. اقتصاد این کشور می داند که سقوط دلار خالی از مبالغه نبوده و بیشتر نتیجه خیال پردازی است. لیکن اتفاقی که برای دلار رخ داده در مقایسه با اقتصاد عظیم آمریکا و قدرت این کشور بسیار ناچیز است. بنابراین، سقوط دلار باید دارای یک علت سیاسی بوده باشد. آمریکا می تواند


ص: 740





کارهای زیادی انجام دهد و این یک مسئله داخلی است و به سیاست خارجی ارتباطی ندارد. کویت به آمریکا به عنوان یک بازار و یا اقتصادی که به تداوم آن دل بسته و یا کشوری دارای تمامیت که می تواند به آن اعتماد داشته باشد می نگرد. سالهاست که کویت در آمریکا سرمایه گذاری کرده است و علت آن نیز این بوده است که از سال 1329 به مدت 28 سال فکر می کرده است که بعضی از مقررات در رابطه با این سرمایه گذاریها قابلیت کاربرد دارد. ولی در حال حاضر در وضع نگران کننده ای قرار گرفته است که گویا قرار است تعبیر جدیدی از قوانین در مورد آن بکار گرفته شود. کشوری مانند کویت در صورتیکه با تغییرات سریعی روبرو شود که حس اعتماد سرمایه گذار را از میان ببرد نخواهد توانست به سیاست سرمایه گذاری خود ادامه دهد.


در سال جاری تعبیر جدیدی از این قانون پدید آمده است. آیا این امر بدان معنی است که در سال بعدی و سالهای بعدی نیز پیدایش تعابیر جدیدتر ادامه خواهد یافت؟


5 - وزیر گفت در رابطه با اختلاف میان سرمایه گذاری بازرگانی و «غیر تجاری» می توان بازار سهام را نیز نوعی سرمایه گذاری بازرگانی نامید. آیا این بدان معنی است که تمام سهام کویت در بازار سهام نیز مشمول قانون مالیات خواهد شد؟ آمریکا نیز مانند کویت دارای حاکمیت است. البته آمریکا می تواند هر کاری که بخواهد در رابطه با سرمایه گذاری در داخل آمریکا انجام دهد، لیکن در صورت انجام آن، کویت نیز می تواند خروج سرمایه های خود و یا ابقای آنها را در آمریکا برای خود سبک و سنگین کند. حداقل کاری که آمریکا می تواند انجام دهد اینست که به کویت فرصت بدهد تا سیاست خود را در رابطه با وضع جدید سرمایه گذاری دولتهای خارجی تطبیق بدهد. این وضع بدی است چون همین سرمایه گذاری نه تنها به نفع کویت بلکه به نفع آمریکا نیز می باشد. اگر کویت مجبور شود سیاست سرمایه گذاری خود را تغییر دهد باید حتما در سیاست تولید نفت خود نیز تغییراتی پدید آورد. کویت نمی تواند در نحوه تعبیر و تفسیر قانون توسط دولت آمریکا مداخله داشته باشد، ولی متقابلاً کاربرد آن تعبیر و تفسیر نیز منصفانه نیست.


علاوه بر این به کویت نیز باید فرصت داده شود تا استراتژیهای سرمایه گذاری خود را تغییر دهد. متأسفانه این وضع سبب بروز اقدامات تلافی جویانه می شود که کویت سعی دارد از انجام آن اجتناب ورزد.


6- قیمتهای نفتی: عتیقی که جانشین وزیر نفت نیز می باشد گفت، در اتخاذ تصمیم پیرامون قیمت نفت، اوپک سعی خواهد کرد قیمتی را تعیین کند که بروز «آشفتگی های سیاسی» را سبب نشود چون کویت مایل به تکرار وقایع سال 1352 نیست. درست است که کمیته اقتصادی اوپک قیمت نفت را بررسی می کند تا بتواند پیشنهادات خود را مطرح سازد، ولی خوشبختانه حق تصمیم گیری پیرامون آن به این افراد متخصص داده نخواهد شد، و وزیران در مورد آن تصمیم خواهد گرفت. کویت برای جبران ضررهای وارده به خود در نتیجه سقوط ارزش دلار و تورم قیمت خاصی را پیشنهاد نخواهد کرد، ولی بدیگران خواهد فهماند که مایل است در قیمت نفت تصحیحی پدید آید.این افزایش قیمت ضروری است چون در رابطه با افزایش حقوق کارمندان مدنی و نیز کمکهای خارجی دولت باید نیازهای خود را تأمین سازد، چون اینها حدود 7 درصد تولید ناخالص ملی دولت را تشکیل می دهند. نباید اوپک را مجبور به پذیرفتن یک قیمت ثابت کرد. چون تورم و سقوط ارزش دلار قیمت واقعی نفت را پایین آورده است، البته باید قیمت تصحیح گردد لیکن با رعایت اصول منطقی. در حال حاضر تنها آلمان و ژاپن هستند که از قیمت «واقعی» ارزان نفتی سود می برند.


ص: 741




7- وزیر بلومنتال گفت که وی ابتدا مایل است به مسئله مالیاتی بخش 892 به طور مختصر اشاره کند چون مشاور مالی (خالد ابوسعید) قبلاً پیرامون همین مسئله با سانلی معاون وزیر در بخش تحلیل مسائل مالیاتی گفتگو کرده است. وزیر بلومنتال گفت این مسئله (بخش 892) به همه پرسی عمومی گذاشته خواهد شد و من شخصا سعی خواهم کرد که نتیجه تا حد امکان مثبت باشد. ولی دولت کویت باید بداند که مسئله تعبیر بخش 892 مدتهاست که جریان داشته. به طور مثال بانک آمریکا در سال 1355 خواستار صدور رای مقدماتی در این باره شده بود. لیکن به محض اینکه اطلاع یافت که نتیجه منفی خواهد بود تقاضای خود را پس گرفت. مسئله اختلاف میان دو واحد سرمایه گذاری «بازرگانی» و «غیر تجاری» نیز مسئله جدیدی نیست و از سالهای 1329 وجود داشته است. علاوه بر این کنگره همیشه اطمینان می داده است که در این گونه شرایط قوانین مالیاتی برای تمام اعضاء چه دولتهای خارجی و چه مالیات پردازان داخلی آمریکا به طور منصفانه و عادلانه در نظر گرفته شده است.


8 - وزیر بلومنتال گفت وی سعی خواهد کرد در سوابق معافی مالیاتی سهام منافع و یا درآمد دولتهای خارجی تغییری ایجاد نشود. تنها مسئله مورد نظر وضع قوانین مالیاتی بر سرمایه گذاریهای دولتهای خارجی در زمینه املاک است که باید به دقت مورد مطالعه قرار گیرد. هر تصمیمی اتخاذ شود قبلاً به طرفین درگیر اطلاع داده خواهد شد تا فرصت کافی برای حفاظت از منافع خود داشته باشند. به طور مثال، در رابطه با عربستان سعودی یک سال فرصت داده شد تا پس از آن قوانین مالیاتی جدید به کار گرفته شود و اقدام متقابلی صورت نگرفت. وزیر گفت در حالی که نمی توانید در این زمینه قولی بدهد ولی امیدوار است که مسئله فرصت کافی و اقدام متقابل به دقت مورد بررسی قرار گیرد و پس از آن تصمیم نهائی اتخاذ گردد.


9- در پاسخ به سؤال دیگر عتیقی، وزیر بلومنتال گفت که دولت آمریکا سعی خواهد کرد وضع مالیاتی دولت کویت را روشن سازد وی یاد آور شد که، بر اساس نظام آمریکایی سه قوه دولتی، قوه قضائیه آخرین مرحله ارائه نظر در مورد قوانین مالیاتی است. دولت کویت نیز مانند شهروندان آمریکایی حق دارد از دادگاه های آمریکایی استفاده کند. عقیقی گفت وی نمی خواهد این مسئله را در دادگاه ها تعقیب نماید.


10- قیمتهای نفت. در رابطه با قیمتهای نفت، وزیر بلومنتال گفت وی خوشحال است که می شنود وزیر به توصیه افراد متخصص وقعی نمی نهد، چون گزارش حاصله از کمیته های اوپک در وین بسیار وحشتناک است. در رابطه با کمکها، آمریکا از سخاوتمندی کویت قدردانی می کند، چون این یک سیاست سالم برای یک کشور ثروتمند است و آمریکا نیز از زمان جنگ جهانی دوم و حتی در زمان بروز مشکلات اقتصادی همین سیاست را دنبال می کرده است. با این وصف درست نیست که با افزایش قیمت نفت با یکدست چیزی بدهیم و با دست دیگر آن را پس بگیریم. و در مورد قیمت نفت آمریکا می داند که مانند سال 1356 عوامل بسیاری بر آن تأثیر می گذارند رشد کند، اقتصاد جهانی یکی از این عوامل است. بافت شکننده عرضه و تقاضای جهانی در قبال نفت نیز عامل دیگر است. در اتخاذ تصمیم پیرامون قیمت نفت، وزیر گفت اطمینان دارد که کویت مسئله عرضه و تقاضای نفتی در سال 1358 را از نظر دور نخواهد داشت.


متخصصین آمریکایی معتقدند که در سال 1358 و 1359 وضع عرضه و تقاضا در بازار مانند سال 1357 شکننده نخواهد بود. ولی مانند سال - 135 نیز شدید خواهد بود. گر چه کویت سقف تولیدی 2 میلیون بشکه در روز خود را ادامه می دهد، ولی وضع عرضه و تقاضای جهانی در قبال نفت، و نه سیاست آمریکا، بر قیمت گذاری نفتی تأثیر خواهد داشت. درست است که ثبات قیمتها به ژاپن و آلمان غربی در


ص: 742




قبال آمریکا کمک کرده است، ولی اگر قیمت افزایش یابد، دلار ضعیف تر خواهد شد و نفع آنها در این رابطه بالا خواهد رفت. در رابطه با نیاز بودجه ای کویت برای افزایش قیمت نفت، وزیر بلومنتال گفت کویت از مازاد حساب جاری عظیمی برخوردار است و افزایش حقوق کارمندان مشکلی را برای آن به وجود نمی آورد.


11- در پایان اظهارنظر پیرامون قیمت نفت، وزیر عتیقی گفت که اوپک در واقع یک سازمان مفید است. مذاکره با اعضای اوپک همیشه ارزشمند است، حتی اگر توافق حاصله پیرامون 50 تا60 درصد مسائل مربوطه باشد.


12- تأثیر افزایش قیمت نفت بر آمریکا. نماینده کنگره کاوانو در سخنرانی بدیع خود، گفت در مورد تأثیر افزایش قیمت نفت بر اقتصاد جهان مطالب بسیاری گفته شده است. ولی اکنون باید مطالبی پیرامون تأثیر آن بر شهروندان معمولی آمریکا گفته شود. وزیر ظاهرا رابطه بین قیمت نفت و ضریب دستمزد در آمریکا را درک نمی کرد. آمریکا ممکن است دارایی یک اقتصاد عظیم باشد، ولی واقعیت موجود برای آمریکا این است که هر افزایش قیمت نفت بر آمریکا تأثیر بسیار خواهد داشت، چون صنایع بزرگ و اتحادیه های کارگری با درخواست مربوط به افزایش قیمت و دستمزد در قبال آن عکس العمل نشان خواهند داد. هر گونه افزایش قیمت نفت از نظر روانی تأثیر وحشتناکی خواهد داشت، و این درست در زمانی رخ می دهد که رئیس جمهور کارتر با کمال شجاعت لایحه کارهای عمومی و بعضی از اقدامات حزب خودش را نیز وتو کرده است تا سیر صعودی تورم را منحرف سازد. انگیزه روانی عظیمی که رئیس جمهور کارتر علیه تورم به وجود آورده با تصمیمات اعضای اوپک چون کویت به خطر خواهد افتاد و بر اقتصاد آمریکا تأثیر فاحشی خواهد بخشید. در زمانی که رئیس جمهور کارتر به ریسکهای سیاسی تن داده است تا سیاست معتدل تری در قبال خاورمیانه در پیش گرفته شود، این وزارتخانه باید تأثیر افزایش قیمت نفت را بر وجهه سیاسی کارتر نیز در مد نظر داشته باشد. مردم آمریکا سیاست قیمت نفت اوپک را از سیاست آمریکا در قبال خاورمیانه جدا نمی دانند، نماینده کنگره گفت به نظر وی وزیر به تأثیر عمیق افزایش قیمت نفت نه تنها بر اوضاع بین المللی بلکه بر اوضاع داخلی، اقتصادی و سیاسی آمریکا پی نبرده است.


13- عتیقی گفت از نظر کویت وضع رئیس جمهور آمریکا مربوط به آمریکاست و نه کویت. کویت تنها در جهت حفظ منافع خود حرکت می کند. وضع دو کشور کاملا با یکدیگر تفاوت دارد. آمریکا به ماه پرواز کرده است ولی کویت هنوز در تلاش است تا در کویت قادر به کشاورزی بشود. صحبت از مذاکرات شمال و جنوب و یا مذاکرات اروپا و اعراب بسیار جالب است، ولی در واقع تمام این حرفها زائد و از هجویات است. وزیر گفت ما همه میل داریم به عنوان شهروندان کشور خود سخن بگوییم «ولی در آمریکا شما از بمب نوترونی سخن می گویید ولی ما در اینجا در مورد علوفه صحبت می کنیم.»


14- در همین جا، وزیر بلومنتال گفت که سفر وی به کویت گر چه کوتاه بود، ولی بسیار مفید پایان یافت. وی از وزیر عتیقی خواست که به آمریکا بیاید و به عنوان میهمان وی چند روزی را نیز در آنجا بگذراند. (پایان متن).


مائسترون




منبع: اسناد لانه جاسوسی - جلد 4 - کتاب 4 - صفحه 739
تصاویر سند