در حال دریافت اطلاعات

لطفا منتظر بمانید!

اسناد مشابه

اختلافات بازرگانی ایران با آمریکا

اقتصادی؛ پیمانهای اقتصادی؛

اختلافات بازرگانی ایران با آمریکا

گزارش ملاقات وزیر هوشنگ انصاری با تجار ایرانی کمیسیون مشترک بازرگانی ایران و آمریکا

سران و شخصیت‌های سیاسی دوره پهلوی؛ تحلیل حکومت پهلوی؛

گزارش ملاقات وزیر هوشنگ انصاری با تجار ایرانی کمیسیون مشترک بازرگانی ایران و آمریکا

اظهار نظر الهیار صالح در مورد سیاست دولت مصدق

جریان روشنفکری؛ سران و شخصیت‌های سیاسی دوره پهلوی؛ جریانات مخالف شاه؛

اظهار نظر الهیار صالح در مورد سیاست دولت مصدق

افراد مرتبط از طرف سفارت آمریکا و سیا با شریعتمداری

جاسوسی از کشور های منطقه؛ نفوذ در بدنه انقلاب؛

افراد مرتبط از طرف سفارت آمریکا و سیا با شریعتمداری

تحلیل وضعیت شریعتمداری در مقابل امام خمینی

نفوذ در بدنه انقلاب؛

تحلیل وضعیت شریعتمداری در مقابل امام خمینی

گزارش تحولات انقلاب

گزارش تحولات انقلاب؛

گزارش تحولات انقلاب

تحلیل تحولات انقلاب در جنوب ایران

تحلیل انقلاب اسلامی؛ گزارش تحولات انقلاب؛

تحلیل تحولات انقلاب در جنوب ایران

سیاست آمریکا در قبال دولت پهلوی

تحلیل حکومت پهلوی؛ روابط سیاسی ایران و آمریکا؛

سیاست آمریکا در قبال دولت پهلوی

ایران؛ بازار تجاری برای انرژی خورشیدی آمریکا

جاسوسی اقتصادی؛

ایران؛ بازار تجاری برای انرژی خورشیدی آمریکا

گزارش دیدار با اردلان وزیر دارایی دولت موقت برای بازسازی ارتباط با دولت انقلابی

تلاش برای بقا در ایران؛

گزارش دیدار با اردلان وزیر دارایی دولت موقت برای بازسازی ارتباط با دولت انقلابی

موارد مرتبط

مورد مرتبطی یافت نشد!
سند شماره 35

اختلافات بازرگانی ایران با آمریکا

موضوع سند

اختلافات بازرگانی ایران با آمریکا
مشخصات ارسال سند

از: ونس

محرمانه

به: سفارت آمریکا در تهران

1358-04-22- 1979-07-13

متن سند



از : وزارت امور خارجه واشنگتن. دی. سی

تاریخ : 13 ژوئیه 1979 22 تیر 1358
به : سفارت آمریکا در تهران
طبقه بندی : خیلی محرمانه
شماره 295

موضوع : اختلافات بازرگانی ایران با آمریکا


1- (تمامی متن خیلی محرمانه است)


2- ما نگران هستیم از اینکه اگر جو بازرگانی در ایران همچنان رو به وخامت برود، دشواری های قانونی که GET با آن مواجه است، ممکن است به کمپانی های دیگر نیز توسعه یافته و اثرات زیانباری در طیف وسیعی از منافع بازرگانی ایالات متحده داشته باشد. ما طالب نظریات شما درباره اقداماتی هستیم که برای محدودتر کردن چنین زیان هایی که ناشی از اختلافات بازرگانی است به عمل آوریم. محتمل به نظر می رسد و همچنین مرجح است از اینکه بیشتر اختلافات بر اساس روابط بین کمپانی مورد بحث و دولت موقت ایران مورد رسیدگی قرار گیرد و دخالت حکومت ایالات متحده تنها به درخواست طرفین عملی شود. به هر صورت نفوذ ما بسیار محدود است، معذالک شاید ما در استمداد از احیای مجدد یا ایجاد مجاری جدید که می توانند مشکلات ناشی از کمبود ارتباطات و سوءتفاهم را که جزء دشواری هایی هستند که ظاهراً مورد را پیچیده تر کرده است، بتوانیم سودمند واقع شویم.


3- به ویژه تصور می کنیم که شاید کوشش برای احیای مجدد اتاق بازرگانی ایران و آمریکا و شورای بازرگانی سودمند باشد (ما تصور می کنیم کمیسیون مشترک به مقدار زیادی طعم رژیم سابق را دارد). هر یک از این دو سازمان خصوصی یا هر دوی آنها ممکن است تریبونی فراهم کنند که در آن دولت موقت ایران بتواند سیاست های خود را درباره تجدید نظر در قراردادها و تعهدات اجرایی و پروانه های کار حمایت از بیگانگان و غیره... توضیح دهد. به نوبه خود نمایندگان شرکت های آمریکایی می توانند نگرانی ها و مشکلات ناشی از سرگرفتن فعالیت خود در ایران را بیان کنند. به علت غیبت عده زیادی از جامعه بازرگانی آمریکا در تهران چنین اجتماعاتی به طور عمده از سوی دیدار کنندگان از ایران و فرضاً هیئت های نمایندگی که به ایران می آیند انجام خواهد شد. عضویت در گروه آمریکا ممکن است شامل نمایندگان عده ای از منافع بازرگانی آمریکا یا یک حقوقدان و شاید یک دانشمند یا شخص بیطرف باشد. صورتجلسه چنین اجتماعاتی ممکن است بین اعضای جامعه بازرگانی به طور وسیعی توزیع شود.




4- همچنین نقش اتاق بازرگانیِ فعال شده یا شورای بازرگانی در کمک به حل اختلافات در موارد ویژه، بخصوص مواردی که کوشش های سفارت نتیجه نداده است، مطلوب خواهد بود. ما انتظار داریم که دولت موقت ایران مایل باشد که رهبری هر یک از این سازمانها منعکس کننده واقعیت های جدید در ایران باشد و اینکه دولت موقت ایران خود ممکن است به نحوی در آن نمایندگی داشته باشد. دولت موقت ایران و حکومت ایالات متحده ممکن است به عنوان ناظر به چنین سازمانی وابسته شوند.


5 - از سر آغاز کردن فعالیت اتاق بازرگانی یا شورای بازرگانی ممکن است سود بیشتری داشته باشند در اینکه به دولت موقت ایران آمادگی ما را به سودمند بودن، در از سر گرفتن پیوندهای عادی بازرگانی که موجب تقویت مناسبات دوجانبه ما خواهد بود، نشان دهد.


6- اگر شما فکر می کنید که آنچه در بالا گفته شد ارزش مطالعه درباره آن را دارد، ما اندیشه های شما و پیشنهادات شما درباره اینکه چگونه باید اقدام کنیم قدردانی خواهیم کرد. نظر ما این خواهد بود در مرحله اول اندیشه هایی به رضا صدر - وزیر بازرگانی - برای راهنمایی او القاء کنیم. همچنین شایسته توجه خواهد بود اگر از احمد لاجوردی و سایر بازرگانان صاحب مقام یا یک نفر از اتاق بازرگانی ایران مثلاً بنکدار دبیر اجرایی آن کسب نظر کنیم.


7- ما همچنین درباره سازمان دادن (یا اینکه خواهش کردن از بخش خصوصی برای سازمان دادن) کنفرانس از شرکتهای بازرگانی که در ایران فعالیت هایی دارند:


1) برای بررسی تجربیات مختلف کمپانی ها در ایران از طریق بررسی مسایل ویژه از سوی هیئتی از کارشناسان و...


2) بحث در اطراف اوضاع سیاسی و سیاست آمریکا از سوی یک مقام ارشد وزارتی و...


3) بررسی کلی اوضاع اقتصادی، اندیشیده ایم. همچنین یک اندیشه دیگر که پیشنهاد شد این بود که از رضا صدر یا سایر سخنگویان واجد شرایط دولت موقت ایران دعوت شود که در این جلسات سخنرانی کنند.


8 - شما باید بدانید در حالی که این پیام در شرف تهیه بود به طور مستقل ویلیام لفلت و والترسری از دان ویدن تقاضا کردند تا به طور بی سروصدایی تا زمانی که ویدن در تهران است درباره فعالیت مجدد اتاق بازرگانی ایران و آمریکا و شورای بازرگانی تحقیقات به عمل آورد. ما اعتقاد زیادی به چنین برداشتی از موضوع نداریم و میل نداریم پیامهای ما یکدیگر را قطع کنند. معذالک ما از ویدن تقاضا کردیم که درباره تحقیقات خود سفارت و وزارت را مطلع سازد.


ونس




منبع: اسناد لانه جاسوسی - جلد 2 - کتاب 2 - صفحه 247
تصاویر سند