در حال دریافت اطلاعات

لطفا منتظر بمانید!

سند شماره

تحریم ایران

موضوع سند

متن سند

خلاصۀ نتایج جلسۀ کمیتۀ هماهنگی ویژه[1]

واشنگتن، 20 می 1980، 9ـ9:26 صبح

موضوع:

           ایران و افغانستان

شرکت‌کنندگان:

 

وزارت امور خارجه

وارن کریستوفر

دیوید نیوسام

پیتر کانستبل

 

دفتر وزیر دفاع

گراهام کلایتور

فرانک کرامر

 

ستاد مشترک نیروهای مسلح

سپهبد جان پاستی

 

وزارت دادگستری

جان هارمون

قاضی چارلز رنفرو[2]

 

وزارت خزانهداری

رابرت کارسول

رابرت ماندیم

 

سازمان سیا

دریابُد استانسفیلد ترنر

[نام شخص از طبقهبندی خارج نشده است.]

چارلز کوگان

 

آژانس ارتباطات بینالمللی[3]

رابرت کوران[4]

 

کاخ سفید

زبیگنیف برژینسکی

هدلی دونووان

 

دفتر معاون رئیسجمهور

دنیس کلیفت

 

شورای امنیت ملی

گری سیک

مارشال برمنت

توماس تورنتون

آلفرد فرندلی

 

خلاصۀ نتایج

1.       تصمیم دیوان بینالمللی دادگستری: آقای کریستوفر گفت معتقد است که باید کاری کنیم که تصمیم خوبی در دیوان بینالمللی گرفته شود.[5] در مقطع کنونی، او موافق بازگشت به شورای امنیت پس‌از تصمیم دیوان نبود؛ چراکه این کار تنها سبب ایجاد بحثهای بیشتر میشد و یک وتوی دیگر ازسوی شوروی را به دنبال خواهد داشت. اگر قاضی شوروی در دیوان بینالمللی حکم این نهاد را وتو کند، ما باید در موضع خود تجدیدنظر کنیم و شاید لازم باشد که فشارهای جدیدی بر این کشور وارد آوریم. باید بتوانیم از این رأی به‌شکلی مؤثر در راستای تأیید مواضع خود، در سطح جامعه و میان مردم، بهرهبرداری کنیم. همه موافق بودند که ما برنامهای برای طرح دوبارۀ موضوع در شورای امنیت نداریم تا اینکه نتیجۀ بررسی بیشتر پس‌از صدور رأی اعلام بشود. (خیلی محرمانه)

----- تأیید[6]

----- تصمیم برای بازگشت به شورای امنیت

2.      روادید ایرانیها: تقریباً هفتصد درخواست صدور روادید توسط ایرانیها ثبت شده است. با حدود نیمی از این درخواستها به دلایل پزشکی، دیدار با خانواده و سایر ملاحظات بشردوستانه، موافقت شده است. نیمی دیگر هم پذیرفته نشده است. ما با سیلی از درخواست روادید مواجه نشدیم. تقریباً نیمی از متقاضیانی که با درخواست روادید آن‌ها موافقت شد، به گروههای اقلیت تعلّق داشتند و شرایط آسانتری برای آن‌ها نسبت به سایر ایرانیها در نظر گرفته میشود. (خیلی محرمانه)

 تفاوت فاحش بین گروههای اقلیت و سایر ایرانیها بهتدریج آشکار میشود و آقای کریستوفر معتقد بود که ما باید برای اعطای روادید به ایرانیهای غیروابسته به گروههای اقلیت، سختگیری کمتری داشته باشیم. به‌طور خاص، باید در پذیرش درخواست روادید متقاضیانی که با هدف معالجه و درمان قصد ورود به کشور را دارند، انعطاف بیشتری به خرج دهیم.[7] درحال‌حاضر، ما تقریباً روادید را تنها برای مواردی صادر میکنیم که فرد روبه‌موت باشد. (خیلی محرمانه)

 هر موردی باید به‌دقت بررسی شود، ولی درهرحال، بایستی در موافقت با مواردی که متقاضی واقعاً نیازمند به این سفر است، بیشتر منعطف باشیم. او همچنین پیشنهاد کرد که معیارهای آسانتری برای اجازۀ ورود افراد به کشور، با هدف دیدار با خانوادههایشان در نظر بگیریم. درحال‌حاضر، این مورد تنها محدود به مادر، پدر و فرزندان است. پیشنهاد او این بود که برادر، خواهر، عمو و عمه نیز به این فهرست اضافه شوند.[8] مقرر گردید که قوانین تا حدی آسانتر شوند، ولی تأیید هر مورد با دقت انجام بشود. (خیلی محرمانه)

----- موافقت با آسانگیری بیشتر در صدور روادید، البته مشروط به بررسی دقیق هر مورد

----- ادامۀ اعمال محدودیتهای شدید در مقطع کنونی[9]

دانشجویان ایرانی گروهی خاص هستند که از سه دسته تشکیل شدهاند. بیشتر دانشجویان ایرانی، احتمالاً پنجاه‌هزار نفر، تا پایان دورۀ تحصیل اجازۀ حضور در کشور را دریافت کردهاند. آن‌ها از منظر موضوع روادید، مشکل محسوب نمیشوند. روادید حدود هفت‌هزار دانشجو نیز محدودیت زمانی دارد که اعتبار برخی از آن‌ها پایان یافته است. (خیلی محرمانه)

گری سیک گفت معاون مؤسسۀ فناوری ماساچوست،[10] به نمایندگی از انجمن ملی امور دانشجویان خارجی،[11] با او تماس گرفته است و به چندین مورد از دانشجویانی اشاره کرده که تاریخ اعتبار روادیدشان روبه‌پایان است و بااین‌حال، آن‌ها باید دورۀ تحصیلات دکتری خود را تکمیل کنند. کمیتۀ هماهنگی ویژه مقرر کرد که اطلاعات بیشتری در این مورد آماده شود و موضوع در جلسات بعدی بررسی گردد. (خیلی محرمانه)

گروه سوم شامل حدوداً صد دانشجوی ایرانی است که روادیدشان تا پایان دورۀ تحصیل اعتبار دارد، ولی به دلایلی آمریکا را ترک کردهاند (مانند سفر به کانادا) و بهخاطر وضع قانون جدید، دوباره امکان بازگشت به کشور را پیدا نکردهاند. آقای کریستوفر معتقد بود که اعمال قانون در این موارد، حسی از دمدمی‌مزاجبودن را تداعی میکند و بنابراین پیشنهاد کرد که آن‌ها اجازۀ ورود به کشور را داشته باشند. کمیته با این پیشنهاد موافقت کرد.[12] (خیلی محرمانه)

3.      سفر شهروندان آمریکایی به ایران: برخی موارد نیز وجود دارد که اعضای یک خانواده تمایل دارند تا به ایران سفر کنند، وکلای آمریکایی که باید برای مشورت با موکل ایرانی خود به این کشور بروند و یا رمزی کلارک که گویا قصد دارد در ارتباط با موضوع عملیات نجات، در کنفرانس آتی که در ایران برگزار میشود، شرکت کند. دکتر برژینسکی از وزرای امور خارجه و دادگستری خواست تا موارد مختلف را بررسی نمایند و وجوه تمایز منطقی و قابلقبول را تعریف کنند و سپس دربارۀ مواردی که نیازمند تصمیمگیری در سطح مقامات ارشد هستند، پیشنهادهایی را به کمیته ارائه بدهند. (خیلی محرمانه)

4.      وضع قانون دربارۀ دعاوی علیه ایران: آقای کریستوفر اظهار داشت که به‌احتمال فراوان، قانون پیشنهادی[13] منجر به استماع در کنگره و نیز اعمال فشارهای شدید ازسوی گروههای ذینفع مختلف برای افزودن متمم مصادرۀ داراییها یا ملاحظات ویژه برای برخی گروهها خواهد شد. خود قانون هیچ فشاری را بر ایران سبب نخواهد شد و حتی ممکن است سبب پیچیدهشدن توافق نهایی شود؛ چراکه ما را در پیچوخمهای قانونی گرفتار میکند. (خیلی محرمانه)

خانوادۀ گروگانها با این قانون مخالف هستند؛ با این استدلال که سبب دشوارترشدن نیل به توافق نهایی برای آزادی آن‌ها خواهد شد. هیچ اشتیاق و فشاری در کنگره نسبت به این موضوع وجود ندارد؛ چراکه لابیگری در این رابطه به راه میافتد. هیچ فشاری نیز ازسوی مردم در این رابطه مشاهده نمیشود. شاید پیشنهاد وضع این قانون، از همان ابتدا اشتباه بود، ولی اکنون باید آن را پیگیری کنیم؛ چراکه رئیسجمهور آن را اعلام کرده است. همه موافق بودند که دلیلی برای تعجیل پیگیری روند وضع این قانون وجود ندارد. وزارت خزانهداری پیگیر آخرین اصلاحات قانون خواهد بود و این موضوع در جلسۀ هفتۀ آیندۀ کمیته دوباره بررسی میشود. (خیلی محرمانه)

[محتوای مربوط به افغانستان از این قسمت حذف شده است.]



[1]. Carter Library, National Security Council, NSC Institutional Files (H–Files), Box 113, SCC 314, Iran & Afghanistan 5/20/80.

سرّی. جلسه در اتاق وضعیت کاخ سفید برگزار شد.

[2]. Charles Renfrew

[3]. ICA

[4]. Robert T. Curran

[5]. دیوان بین‌المللی دادگستری در رأی نهایی خود به تاریخ 24 می، به‌اتفاق آرا، اعلام کرد که ایران باید فوری گروگان‌ها را آزاد کند، هیچ گروگانی نباید محاکمه شود و یا در دادگاه شهادت بدهد، ایران موظف به جبران آسیب‌‌هایی است که به ایالات متحده وارد شده است و اینکه اگر دو طرف در زمینۀ غرامت به توافق نرسند، دیوان شکل و میزان آن را مشخص خواهد کرد. برای آگاهی از استدلال‌ها در دیوان و رأی آن، نک:

Department of State Bulletin, May 1980, pp. 36–69, and July 1980, p43–70.

[6]. کارتر با این گزینه موافقت کرد.

[7]. کارتر در حاشیۀ متن نوشت: «مشکلی نیست، ولی برای موارد اضطراری که امکان درمان بیماریهای خاص، تنها در آمریکا وجود دارد.»

[8]. کارتر در حاشیۀ این جمله نوشت: «خیر!»

[9]. کارتر با این گزینه موافقت کرد و عبارت «در مقطع کنونی» را نیز حذف کرد.

[10]. MIT

[11]. National Association of Foreign Student Affairs

[12]. کارتر با این مورد موافقت کرد.

[13]. قانون اصلاحشده ناظر به دعاوی که بند اعطای اختیار برای مصادرۀ داراییها در آن گنجانده نشده بود، به یادداشت 14 می، ارسالی از لوری دامروش (Lori Damrosch) دستیار ویژۀ مشاور حقوقی (Special Assistant to the Legal Adviser) پیوست شده است.

Carter Library, Records of the White House Office of Counsel to the President, Lloyd Cutler’s Files, Box 33.

منبع: - جلد - - صفحه
تصاویر سند
(Bellevue Hotel) (Giza) (Harvard Divinity School) (Princeton University) (Rutgers University) Ankara Arabian Sea Arlington National Cemetery Azerbaijan Democratic Republic Azores Bahamas Belgrade Brewster Cam Ranh Bay Camp David Chicago Colorado Dacca Demirel Dominica Dulles Eastern Desert Eastern Europe Eastern Province Ellipse Frankfurt Georgia Hofburg Palace Homestead AFB Hunter Army Air Base Islamic Revolutionary Organization in the Arabian Peninsula Kansas LaGuardia Airfield Lackland Air Force Base Lafayette Park Laos Madrid Maine Manley Maryland Masirah Massachusetts Massachusetts Avenue Mauritania Mildenhall Monaco Murmansk National Council of Churches Near East and South Asia Division New Hampshire Nicaragua Oklahoma Panama City Peking Quai d’Orsay Saharan Democratic Arab Republic San Antonio Sheikh Osman Naqshahandi South America Strait of Tiran Strasbourg Texas Tonga Transcaucasus Tricastin Tripoli U.S. Pacific Command Vladivostok Wadi Kena West Germany Western Europe Wiesbaden Wilford Hall Hospital Wisconsin «کوچه بیژن» آبادان آتن آذربایجان آرامستان ملّی آرلینگتون آرژانتین آزور آفریقای ­جنوبی آفریقای ­شمالی آفریقای جنوبی آفریقای ‌جنوبی آفریقای‌ جنوبی آفریقای‌جنوبی آلاسکا آلمان آلمان غربی آلمان­ غربی آلمان‌شرقی آلمان‌غربی آمریکا آمریکای جنوبی آمریکای شمالی آمریکای­ شمالی آمریکای‌شمالی آمریکای‌لاتین آمریکای‌مرکزی آنکارا آنگولا ابوموسی اتحاد جماهیر شوروی اتحادیه جماهیر شوروی اتریش اتیوپی اردن ارومیه اروپا اروپای شرقی اروپای غربی اروپای‌شرقی اروپای‌غربی استانبول استراسبورگ استرالیا اسرائیل اسلام ­آباد اسلام­ آباد اسلام‌آباد اسوان مصر اسپانیا اسکله اورسی اشمیت اصفهان افغانستان اقیانوس ­آرام اقیانوس آرام اقیانوس هند الجزایر الجزیره امارات امارت متحده عربی انتبه انگلستان اوتاوا اورشلیم اوکلاهاما اوکیناوا ای­سی ایالات متحده ایالات متحده آمریکا ایالت شرقی ایتالیا ایران ایرلند ایسلند بازار تبریز بازار تهران بالتیمور بالتیک بانک ­های آمریکا بانک‌های سوئیس باهاما باکو بحرین برزیل برلین برن برن (Bern) برنیس بروکسل بریتانیا بریتانیای کبیر بصره بغداد بلوار تخت جمشید بلوچستان بلوک شرق بلژیک بلگراد بن بنادر ایران بنادر شوروی بنادر مورمانسک بنادر نفتی ایران بندر بصره بندر خلیج‌فارس بندر خمینی بندر شاپور بندرعباس بنگلادش بوشهر بولیوی بُن بیروت بیمارستان آمریکا در پاناما بیمارستان ویلفورد هال بیمارستان کورنل نیویورک بیمارستان گورگانس بیمارستان­ های گورگاس تأسیسات آرامکو تایلند تایوان تبریز ترمینال‌های نفتی خلیج فارس ترکستان ترکیه تفلیس تنب بزرگ تنب بزرگ و کوچک تنگه تیران تنگه هرمز تهران تونس تونگا تگزاس جامایکا جدّه جزایر جزایر آزور جزایر ابوموسی و تنب­ ها جزایر تنب کوچک جزایر کوچک ابوموسی و تنب‌های نزدیک دهانۀ خلیج‌فارس جزیره جزیره خارک جزیره خارگ جزیره دیه‌گو گارسیا جزیره مصیره جزیره کنتادورا جزیرۀ خارک جمهوری اسلامی ایران جمهوری دموکراتیک آذربایجان جمهوری دموکراتیک عربی صحرا جمهوری فدرال آلمان جنوب ­غرب آسیا جنوب آسیا جنوب ایران جنوب عراق جنوب­ غرب آسیا جنوب­ غرب تهران جنوب‌شرق ایران جنوب‌غرب آسیا جنوب‌غربی آسیا جورجیا جیزه خاور دور خاور نزدیک خاور نزدیک و جنوب آسیا خاورمیانه خاورنزدیک خرمشهر خرّمشهر خلیج خلیج خوک‌ها خلیج سبیک خلیج فارس خلیج کام ران خلیج‌فارس خوزستان خیابان ماساچوست خیابان­ های تهران دادگاه پاناما دالاس دالاک (Dalak) دانشکده الهیات هاروارد دانشگاه تهران دانشگاه راتگرز دانشگاه پرینستون دانمارک داکا دریای خزر دریای سیاه دریای عرب دریای عربی دریای مدیترانه دمشق دمیرل دوشان تپّه دومینیکا دیگو گارسیا رشته کوه ­های زاگرس رضائیه رم رودزیا روسیه رومانی رُم ریاض زامبیا زامبیان زاهدان زندان سان­تای زوریخ (Zurich) سادات سانفرانسیسکو سانفرانسیکو سریلانکا سفارت آمریکا سفارت آمریکا در اسلام ­آباد سفارت آمریکا در تهران سفارت آمریکا در طرابلس سفارت آمریکا در کویت سفارت ایالات متحده سفارت ایالات متحده در ایران سفارت ایالات متحده در تهران سفارت ایران در واشنگتن سفارت بریتانیا سفارت بریتانیا در ایالات متحده سفارت بریتانیا در تهران سفارت بریتانیا در واشنگتن سفارت سوئیس در تهران سفارت شوروی در واشنگتن سفارت کانادا در تهران سمنان سن آنتونیو سوئد سوئیس سوریه سومالی سکّوهای نفتی جزیره خارک شبه جزیره عربستان سعودی شبه­ جزیره عربستان شبه‌جزیره عربستان شرق آسیا شرق مدیترانه شرق­ دور شطّ‌ العرب شط‌ العرب شمال ایران شمال تهران شنیانگ (Shenyang) شوروی شوروی‌ شیلی شیکاگو صحرای اول (Desert One) صحرای شرقی طبس ظهران عدن (Aden) عراق عربستان عربستان سعودی عرشه نیمیتز عرفات علی‌آباد عمان عمّان فرات فرانسه فرانکفورت فرودگاه ­های ایران فرودگاه اسوان فرودگاه انتبه اوگاندا (Uganda) فرودگاه تهران فرودگاه دالس فرودگاه طبس فرودگاه لارناکا (Larnaca) فرودگاه لاگواردیا فرودگاه مهرآباد فرودگاه میلدنهال فرودگاه نیویورک فلسطین فلوریدا فنلاند فورت برگ فیلیپین قاهره قبرس قفقاز جنوبی قفقاز­ جنوبی قفقازجنوبی قم لائوس لاکلند لبنان لندن لندن. لهستان لوگزامبورگ لیبی لیسبون مادرید ماساچوست مانلی مجتمع فلوریت مدیترانه شرقی مدینه مراکش مرزهای شمال‌غربی ایران مریلند مسجد الحرام مسقط مسکو مشهد مصر مصیره منصوریه منظریه مهرآباد موریتانی موزامبیک مومباسا موناکو مکزیک مکّه میادین نفتی خلیج فارس میادین نفتی خوزستان مین نائین ناتو ناحیه کلمبیا نجف نروژ نگلادش نیجر نیجریه نیروگاه هسته‌ای تریکاستین نیمیتز نیواورلئان نیوزلند نیومکزیکو نیوهمپشایر نیویورک نیکاراگوئه هامبورگ هانتر هانوی (Hanoi) هتل بلویو هرات هلند همدان همیلتون جردن هند هندوستان هیوستن هیوستن تگزاس واتیکان وادی قنا واشنگتن ولادی­وستوک ونزوئلا ویتنام ویتنام‌ ویسبادن ویسکانسین وین پادگان سلطان‌آباد پاراگوئه پارک ریاست‌جمهوری پارک لافایت پاریس پالایشگاه آبادان پالایشگاه‌های نفت آبادان پاناما پاناما سیتی پاناماسیتی پاکستان پایگاه دیگو گارسیا پایگاه نظامی فورت برگ (Fort Bragg) پایگاه نیروی هوایی لاکلند پایگاه هوایی ایالات متحده پایگاه هوایی تهران پایگاه هوایی غرب قاهره پایگاه هوایی هومستد پایگاه‌های عربستان سعودی پرتغال پنتاگون پکن پیاتیلا پیتزبرگ چابهار چک چکسلواکی چین ژاپن ژنو ژیسکار کاخ سفید کاخ هفبورگ کاراکاس کاستاریکا کالج‌های آمریکا کانادا کانزاس کربلا کردستان کرمان کره ­شمالی کره شمالی کشورهای اروپایی کشورهای جهان ‌سوم کشورهای جهان­ سوم کشورهای جهان‌سوم کشورهای حاشیه خلیج فارس کشورهای خلیج کشورهای عربی کشورهای غربی کلرادو کلمبیا کمپ دیوید کنتادورا کوبا کویت کُردستان گابن گابون گوآتمالا گوآم گواتمالا گورگاس یزد یمن یونان یوگسلاوی