در حال دریافت اطلاعات

لطفا منتظر بمانید!

سند شماره

برنامه ریزی برای بعد از شکست عملیات نجات

موضوع سند

متن سند

یادداشت گری سیک از کارکنان شورای امنیت ملی برای مشاور امنیت ملی رئیسجمهور (برژینسکی)[1]

واشنگتن، 27 آوریل 1980

موضوع:

           ایران ـ گامهای بعدی

از منظر راهبرد مذاکراتی ما، ضروری است که این پیام محوری که ایالات متحده آمادۀ پیاده‌‌سازی اقدامات شدید برای آزادی گروگانهاست، تثبیت و تقویت گردد. این عامل کلیدی است که به سایر اقداماتی که میتوانیم انجامشان دهیم، اعتبار و فوریت میبخشد.

هیچ‌چیزی بیشتر از این واقعیت که ما در ذهن خود باور داریم که گزینههای خوبی در دسترس هستند، سبب ایجاد اعتبار نمیشود. اطمینان بنیادین و وحدت هدف در اظهارات گوناگون مسئولان دولت ایالات متحده در طول چند هفتۀ گذشته، کاملاً مشهود بوده است. این سرمایهای است که باید حفظ شود.

هر عملیات آتی نجات باید کارساز باشد، صرف اظهار اینکه ما تمایل به ادامۀ تلاش داریم ـ و شکست ـ بیشتر از آنکه نفع داشته باشد، مضر است. در هر تحلیل سیستماتیک از طرحهای جایگزین برای عملیات نجات، چند عامل کلیدی را باید در نظر گرفت:

-         اطلاعات: ما دستکم باید از مکان گروگانها و شرایط نگهداری آن‌ها اطمینان داشته باشیم. من مانند شما گمان میکنم که ایرانیها احتمالاً دربارۀ انتقالدادن گروگانها به مکانی دیگر بلف میزنند، ولی تا زمانی که این مسئله را نتوانیم با درجهای از اطمینان تأیید کنیم و تا وقتی به یک تحلیل نهایی دربارۀ تغییراتی که در الگوهای امنیتی در سفارت (و مکانهای دیگر) ایجاد شده است نرسیم، هر اقدامی غیرمسئولانه خواهد بود.

-         حمایت منطقهای: سلطان عمان اکنون غیرقابل پیشبینی است و همۀ طرفهای منطقهای ما را یک جنگطلب میدانند. ما باید روابط خود را اصلاح کنیم و بهبود ببخشیم؛ چون نمیتوانیم عملیاتی را بدون حداقل همکاری ضمنی و نیز دسترسی به امکانات موجود در منطقه پیش ببریم.

-         فریب: رسانه، ایرانیها و دیگر ناظران ازجمله شوروی، دفعۀ دوم به‌آسانی فریب نمیخورند.

-         اتفاقنظر داخلی بر هدف: هر تلاش جدید باید نوعی هدفمندی را به همراه داشته باشد. بیشک عملیاتی در این سطح را نمیتوان از کاخ سفید برنامهریزی و پیاده کرد. آن‌هایی که برای فداکردن جانشان فراخوانده میشوند، باید حسی از مشارکت را داشته باشند. آن‌ها باید به آنچه انجام میدهند، باور داشته باشند نه اینکه صرفاً دستورات را اجرا کنند.

ما از عملیات اول درسهای مهمی آموختیم؛ مهم‌ترین آن این بود که ایرانیها همانطور که حدس میزدیم، بدون تشکیلات منظم و آسیبپذیر هستند. با درجهای از اطمینان میتوانیم نیروها و تجهیزات را به نقطهای داخل ایران منتقل کنیم و تا حدود زیادی مطمئن باشیم که شناسایی نمیشویم. باید این واقعیت را در برنامهریزی آتی در نظر بگیریم تا بدین‌وسیله احتمالات و راههای جدید به روی ما گشوده شود.

من پیشنهاد میکنم که گروهی کوچک در نقطهای تشکیل شود (مانند [کمتر از یک سطر از طبقه‌بندی خارج نشده است] مکانی برای تیم دلتا) تا بتوانیم میزان آسیب و خسارت احتمالی را برآورد کنیم. این کار، شامل تحلیلی کامل از درسهایی است که آموختیم، برآورد امکانات و تواناییها و اختیار برای پیشنهاد مجموعه اقدامات جایگزین به رئیسجمهور.

تمرین «درگیری کامل» دستکم باید با مشارکت رهبران اصلی تیمی که عملیات اخیر را انجام دادند، توانمندترین، سرسختترین و مصممترین برنامهریزان از ستاد مشترک نیروهای مسلح، عاملان سیا که دارای تجربۀ میدانی و دانش کافی از توانایی این سازمان هستند و برخی افراد منتخب که دارای دانش واقعیات سیاسی و نیز واقعیات بروکراتیک در این منطقه هستند، انجام شود. این گروه، دستکم باید یک هفته زمان داشته باشد تا بتواند به نتیجۀ مطلوب برسد.

مجموعهای از گزینههای دیگر نیز وجود دارد که میتوان از گروه خواست تا اطلاعات بیشتری دربارۀ آن‌ها ارائه نماید:

-         نفوذ تدریجی نیروهای حاضر در میدان به تهران یا حومۀ آن که همراه میشود با یک حملۀ سریع و خارجساختن افراد در آخرین لحظه، به‌وسیلۀ چند هواپیما؛

-         ایجاد یک پایگاه در منطقهای که قبایل حضور دارند یا نقطهای دورافتاده در راستای آمادگی برای انجام یک «ربایش» و خروج سریع؛

-         بررسی امکان نفوذ زمینی از ترکیه با استفاده از کامیون؛

-         انجام عملیاتی تک‌‌مرحلهای، با استفاده از یک سی ـ 5 یا چندین وسیلۀ نقلیۀ سنگین از نزدیکترین نقطه به تهران؛

-         «ربودن» وسایل نقلیه از مناطق غیرنظامی (و یا حتی نظامی) که حفاظت چندانی از آن‌ها نمیشود، به‌منظور رسیدن به محل خارجکردن گروگانها از کشور؛

-         انجام یک حملۀ نظامی سریع و شدید، وقتی اوضاع ناگهان وخیم شود یا گروگانها کشته شوند.

عوامل برنامهریزی و لجستیکی برای هرکدام از این موارد، ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. انجام یک برآورد و بررسی دقیق از هر مورد، نقاط قوت یا احتمالات فنی را روشن میسازد که ممکن است در کنار هم یک طرح جدید را منجر شوند.

ما پاسخهای لازم برای گرفتن یک تصمیم در اختیار نداریم و هر اقدامی ازسوی ما، برای تحمیل ایده بر ستاد مشترک نیروهای مسلح یا سایر نهادها، تنها انتقاد و مخالفت کارشناسان را به دنبال خواهد داشت. آن‌ها باید از همان ابتدا، در فرایند کار مشارکت داشته باشند. بهترین راه برای انجام این کار، دستور رئیسجمهور برای تدوین یک طرح (یا طرحهای) جدید با مشارکت آن‌هاست.



[1]. Carter Library, National Security Affairs, Staff Material, Office File, Box 65, Outside the System File, Iran Non-Meetings Hostage Crisis 4/80–11/80.

سرّی؛ حساس؛ تنها برای مشاهدۀ گیرنده.

منبع: - جلد - - صفحه
تصاویر سند
(Bellevue Hotel) (Giza) (Harvard Divinity School) (Princeton University) (Rutgers University) Ankara Arabian Sea Arlington National Cemetery Azerbaijan Democratic Republic Azores Bahamas Belgrade Brewster Cam Ranh Bay Camp David Chicago Colorado Dacca Demirel Dominica Dulles Eastern Desert Eastern Europe Eastern Province Ellipse Frankfurt Georgia Hofburg Palace Homestead AFB Hunter Army Air Base Islamic Revolutionary Organization in the Arabian Peninsula Kansas LaGuardia Airfield Lackland Air Force Base Lafayette Park Laos Madrid Maine Manley Maryland Masirah Massachusetts Massachusetts Avenue Mauritania Mildenhall Monaco Murmansk National Council of Churches Near East and South Asia Division New Hampshire Nicaragua Oklahoma Panama City Peking Quai d’Orsay Saharan Democratic Arab Republic San Antonio Sheikh Osman Naqshahandi South America Strait of Tiran Strasbourg Texas Tonga Transcaucasus Tricastin Tripoli U.S. Pacific Command Vladivostok Wadi Kena West Germany Western Europe Wiesbaden Wilford Hall Hospital Wisconsin «کوچه بیژن» آبادان آتن آذربایجان آرامستان ملّی آرلینگتون آرژانتین آزور آفریقای ­جنوبی آفریقای ­شمالی آفریقای جنوبی آفریقای ‌جنوبی آفریقای‌ جنوبی آفریقای‌جنوبی آلاسکا آلمان آلمان غربی آلمان­ غربی آلمان‌شرقی آلمان‌غربی آمریکا آمریکای جنوبی آمریکای شمالی آمریکای­ شمالی آمریکای‌شمالی آمریکای‌لاتین آمریکای‌مرکزی آنکارا آنگولا ابوموسی اتحاد جماهیر شوروی اتحادیه جماهیر شوروی اتریش اتیوپی اردن ارومیه اروپا اروپای شرقی اروپای غربی اروپای‌شرقی اروپای‌غربی استانبول استراسبورگ استرالیا اسرائیل اسلام ­آباد اسلام­ آباد اسلام‌آباد اسوان مصر اسپانیا اسکله اورسی اشمیت اصفهان افغانستان اقیانوس ­آرام اقیانوس آرام اقیانوس هند الجزایر الجزیره امارات امارت متحده عربی انتبه انگلستان اوتاوا اورشلیم اوکلاهاما اوکیناوا ای­سی ایالات متحده ایالات متحده آمریکا ایالت شرقی ایتالیا ایران ایرلند ایسلند بازار تبریز بازار تهران بالتیمور بالتیک بانک ­های آمریکا بانک‌های سوئیس باهاما باکو بحرین برزیل برلین برن برن (Bern) برنیس بروکسل بریتانیا بریتانیای کبیر بصره بغداد بلوار تخت جمشید بلوچستان بلوک شرق بلژیک بلگراد بن بنادر ایران بنادر شوروی بنادر مورمانسک بنادر نفتی ایران بندر بصره بندر خلیج‌فارس بندر خمینی بندر شاپور بندرعباس بنگلادش بوشهر بولیوی بُن بیروت بیمارستان آمریکا در پاناما بیمارستان ویلفورد هال بیمارستان کورنل نیویورک بیمارستان گورگانس بیمارستان­ های گورگاس تأسیسات آرامکو تایلند تایوان تبریز ترمینال‌های نفتی خلیج فارس ترکستان ترکیه تفلیس تنب بزرگ تنب بزرگ و کوچک تنگه تیران تنگه هرمز تهران تونس تونگا تگزاس جامایکا جدّه جزایر جزایر آزور جزایر ابوموسی و تنب­ ها جزایر تنب کوچک جزایر کوچک ابوموسی و تنب‌های نزدیک دهانۀ خلیج‌فارس جزیره جزیره خارک جزیره خارگ جزیره دیه‌گو گارسیا جزیره مصیره جزیره کنتادورا جزیرۀ خارک جمهوری اسلامی ایران جمهوری دموکراتیک آذربایجان جمهوری دموکراتیک عربی صحرا جمهوری فدرال آلمان جنوب ­غرب آسیا جنوب آسیا جنوب ایران جنوب عراق جنوب­ غرب آسیا جنوب­ غرب تهران جنوب‌شرق ایران جنوب‌غرب آسیا جنوب‌غربی آسیا جورجیا جیزه خاور دور خاور نزدیک خاور نزدیک و جنوب آسیا خاورمیانه خاورنزدیک خرمشهر خرّمشهر خلیج خلیج خوک‌ها خلیج سبیک خلیج فارس خلیج کام ران خلیج‌فارس خوزستان خیابان ماساچوست خیابان­ های تهران دادگاه پاناما دالاس دالاک (Dalak) دانشکده الهیات هاروارد دانشگاه تهران دانشگاه راتگرز دانشگاه پرینستون دانمارک داکا دریای خزر دریای سیاه دریای عرب دریای عربی دریای مدیترانه دمشق دمیرل دوشان تپّه دومینیکا دیگو گارسیا رشته کوه ­های زاگرس رضائیه رم رودزیا روسیه رومانی رُم ریاض زامبیا زامبیان زاهدان زندان سان­تای زوریخ (Zurich) سادات سانفرانسیسکو سانفرانسیکو سریلانکا سفارت آمریکا سفارت آمریکا در اسلام ­آباد سفارت آمریکا در تهران سفارت آمریکا در طرابلس سفارت آمریکا در کویت سفارت ایالات متحده سفارت ایالات متحده در ایران سفارت ایالات متحده در تهران سفارت ایران در واشنگتن سفارت بریتانیا سفارت بریتانیا در ایالات متحده سفارت بریتانیا در تهران سفارت بریتانیا در واشنگتن سفارت سوئیس در تهران سفارت شوروی در واشنگتن سفارت کانادا در تهران سمنان سن آنتونیو سوئد سوئیس سوریه سومالی سکّوهای نفتی جزیره خارک شبه جزیره عربستان سعودی شبه­ جزیره عربستان شبه‌جزیره عربستان شرق آسیا شرق مدیترانه شرق­ دور شطّ‌ العرب شط‌ العرب شمال ایران شمال تهران شنیانگ (Shenyang) شوروی شوروی‌ شیلی شیکاگو صحرای اول (Desert One) صحرای شرقی طبس ظهران عدن (Aden) عراق عربستان عربستان سعودی عرشه نیمیتز عرفات علی‌آباد عمان عمّان فرات فرانسه فرانکفورت فرودگاه ­های ایران فرودگاه اسوان فرودگاه انتبه اوگاندا (Uganda) فرودگاه تهران فرودگاه دالس فرودگاه طبس فرودگاه لارناکا (Larnaca) فرودگاه لاگواردیا فرودگاه مهرآباد فرودگاه میلدنهال فرودگاه نیویورک فلسطین فلوریدا فنلاند فورت برگ فیلیپین قاهره قبرس قفقاز جنوبی قفقاز­ جنوبی قفقازجنوبی قم لائوس لاکلند لبنان لندن لندن. لهستان لوگزامبورگ لیبی لیسبون مادرید ماساچوست مانلی مجتمع فلوریت مدیترانه شرقی مدینه مراکش مرزهای شمال‌غربی ایران مریلند مسجد الحرام مسقط مسکو مشهد مصر مصیره منصوریه منظریه مهرآباد موریتانی موزامبیک مومباسا موناکو مکزیک مکّه میادین نفتی خلیج فارس میادین نفتی خوزستان مین نائین ناتو ناحیه کلمبیا نجف نروژ نگلادش نیجر نیجریه نیروگاه هسته‌ای تریکاستین نیمیتز نیواورلئان نیوزلند نیومکزیکو نیوهمپشایر نیویورک نیکاراگوئه هامبورگ هانتر هانوی (Hanoi) هتل بلویو هرات هلند همدان همیلتون جردن هند هندوستان هیوستن هیوستن تگزاس واتیکان وادی قنا واشنگتن ولادی­وستوک ونزوئلا ویتنام ویتنام‌ ویسبادن ویسکانسین وین پادگان سلطان‌آباد پاراگوئه پارک ریاست‌جمهوری پارک لافایت پاریس پالایشگاه آبادان پالایشگاه‌های نفت آبادان پاناما پاناما سیتی پاناماسیتی پاکستان پایگاه دیگو گارسیا پایگاه نظامی فورت برگ (Fort Bragg) پایگاه نیروی هوایی لاکلند پایگاه هوایی ایالات متحده پایگاه هوایی تهران پایگاه هوایی غرب قاهره پایگاه هوایی هومستد پایگاه‌های عربستان سعودی پرتغال پنتاگون پکن پیاتیلا پیتزبرگ چابهار چک چکسلواکی چین ژاپن ژنو ژیسکار کاخ سفید کاخ هفبورگ کاراکاس کاستاریکا کالج‌های آمریکا کانادا کانزاس کربلا کردستان کرمان کره ­شمالی کره شمالی کشورهای اروپایی کشورهای جهان ‌سوم کشورهای جهان­ سوم کشورهای جهان‌سوم کشورهای حاشیه خلیج فارس کشورهای خلیج کشورهای عربی کشورهای غربی کلرادو کلمبیا کمپ دیوید کنتادورا کوبا کویت کُردستان گابن گابون گوآتمالا گوآم گواتمالا گورگاس یزد یمن یونان یوگسلاوی