در حال دریافت اطلاعات

لطفا منتظر بمانید!

سند شماره

گزارش شرایط سیاسی داخل ایران

موضوع سند

متن سند

یادداشت گری سیک از کارکنان شورای امنیت ملی برای مشاور امنیت ملی رئیسجمهور (برژینسکی)[1]

واشنگتن، 18 جولای 1980

موضوع:

           ایران

سیاست پنهانکاری[2] که ما از اواخر آوریل گرفتهایم، منافعی به همراه داشته است. علیرغم رقابتهای شدید داخلی میان احزاب برجستۀ ایران بر سر تصاحب کرسیهای مجلس و انتخاب نخستوزیر، موضوع گروگانگیری مانند گذشته، دیگر بازی سیاسی نیست. خمینی در سخنرانیهای خود، دیگر به موضوع گروگانها نمیپردازد و به آمریکا هجمه میبرد. (خیلی محرمانه)

به نظر میرسد که در محافل داخلی سیاسی ایران، اجماعی درحال شکلگیری است مبنی‌بر اینکه از موضوع گروگانها بهاندازۀ کافی بهرهبرداری شده است و اکنون بیشتر، یک نقطهضعف سیاسی (و اقتصادی) است که باید برطرف گردد. حتی بهشتی آماده است تا بهصورت عمومی اعلام کند که امکان حل‌وفصل این مسئله براساس «سنت انساندوستانۀ» اسلامی وجود دارد. (خیلی محرمانه)

متأسفانه، هیچیک از این تحولات تضمین نمیکند که ایرانیها راهکاری معقول را برای خارجکردن خود از مخمصهای که ایجاد کردهاند، طرحریزی یا اجرا میکنند؛ بلکه برعکس، این خطر وجود دارد که اتفاقات ماههای آتی در تهران، از کنترل خارج شود و ما (و آن‌ها را) با بحرانی مواجه سازند که هیچکس خواهان آن نیست. این اتفاق ممکن است از راههای مختلف رخ بدهد.

- مجلس اکنون بحثهای ناظر به اعتبارنامۀ برخی از میانهروهایی را که انتخاب شده بودند، به پایان رسانده است و موانع قانونی آغاز فعالیتش برداشته شده است؛ بنابراین در آیندهای نزدیک، فعالیت رسمی خود را آغاز خواهد کرد و نخستوزیر و کابینه نیز تا آخر این ماه تعیین میشوند. بااین‌وجود هیچ نشانهای دالّ بر این وجود ندارد که موضوع گروگانگیری قبل‌از سپتامبر در مجلس بررسی میشود و برخی منابع نیز میگویند این اتفاق در اکتبر میافتد. (سرّی)

فارغ از زمان بررسی این مسئله در مجلس، احتمال انجام اقدامی سریع و ملموس ازسوی نمایندگان بیتجربه و به‌نوعی افراطی مجلس جدید، چندان بالا نیست. ازنظر سیاست داخلی ایران، جذابترین راهحل پیش روی مجلس برگزاری محاکمه است. تنها یک قدرت قاطع و باتجربه است که میتواند مانع این اقدام گردد؛ احتمالاً شخص خمینی. تجارب گذشتۀ ما نشان میدهد که نباید به اعمال چنین قدرتی خوشبین باشیم. (سرّی)

-      مشکل دوم بدترشدن روزافزون وضعیت نظام عمومی جامعۀ ایران است. ما شاهد حلقه‌‌ای خبیث و خطرناک هستیم. بیکفایتی نظام اسلامی سبب بروز نارضایتی عمومی میشود که به‌نوبۀ خود زمینهساز پاکسازی و سرکوب آشکارتر ازسوی رژیم در راستای دفاع از خود شده است و این اتفاق هم دوباره نارضایتی بیشتر را رقم خواهد زد. هیچکس نمیداند تا کی این جریان ادامه دارد و چه زمانی ساخت اجتماع به‌سمت خشونت سوق پیدا میکند. بااین‌حال، برآورد بیشتر ناظران به ماههای آتی اشاره دارد تا سالها. فروپاشی نظام اجتماعی جان گروگانها را به خطر انداخته است و ما را وادار میسازد تا تصمیمات فوری بگیریم. (سرّی)

-      احتمال سوم، مرگ یک یا چند نفر از گروگانهاست یا دستیابی به شواهد موثقی که نشان میدهد امنیت جانی آن‌ها در خطر است. (خیلی محرمانه)

-      در پایان، ممکن است شاهد نوعی استیصال با منشأ داخلی یا مرتبط با گروههای تبعیدی گوناگون باشیم که سبب تجزیۀ کشور یا قدرتگرفتن یک رژیم دیگر میشود. درحال‌حاضر، چشمانداز برای چنین فرضیهای چندان امیدبخش نیست، ولی امکان وقوع یک شورش در آذربایجان یا برای مثال تلاش برای قطع ارتباط میادین نفتی خوزستان از بقیۀ کشور را نمیتوان از نظر دور داشت. هر نوعی از این اتفاقات خطر جنگ داخلی را به دنبال دارند و شوروی را نیز بیشتر برای مداخله تحریک میکنند. (سرّی)

همۀ این تحولات از کنترل ما خارج هستند، اما لازم است که ما واکنشی درقبال آن‌ها داشته باشیم و همین مسئله سبب میشود که آن‌ها در افکارعمومی در این کشور و کشورهای دیگر، اولویت پیدا کنند. راهبرد دیپلماتیک ما بر مورد اول از میان این احتمالات استوار است. ما درصدد ایجاد کانالهای متعدد و موثق ارتباطی با عناصر گوناگون دخیل در ساختار قدرت ایران هستیم تا از این طریق، تبادل دیدگاهها امکانپذیر شود. (سرّی)

تمایل داریم که اطمینان حاصل شود که ایرانیها فهمیدهاند که محاکمه قابل‌پذیرش نیست. همچنین تمایل داریم تا دربارۀ چگونگی مدیریت موضوع در مجلس، به‌شکلی که مانع بروز یک غافل‌گیری ناگوار یا دور جدیدی از درخواستهای عبث و حاکی از تقابل گردد، تبادل‌نظر داشته باشیم. طرح کلی چهارچوب مذاکرات در گزارشی ارائه شد که در طول مرحلۀ اول گفت‌وگوها در ماه فوریه و مارس تدوین شد.[3] هدف ما تشویق چهرههای برجستۀ ایران برای استفاده از این بستر، به‌منظور طراحی سناریوی مخصوص‌به‌خود درقبال مجلس است. برخی کانالهای ارتباطی موقتی ایجاد شدهاند. کانالهای دیگر نیز درصورتیکه فعالیتهای مجلس افزایش یابد، ایجاد میشود. من با نیوسام دربارۀ امکان تشکیل کمیتۀ بازنگری سیاستها برای تحلیل جایگاه کنونی ما در جبهۀ دیپلماتیک، گفت‌وگو کردم و وزارت امور خارجه نیز درحال‌حاضر پیگیر این موضوع است. (سرّی)

برای مدیریت یا جلوگیری از سه احتمال آخر، واقعاً دچار کمبود منابع و توانایی هستیم. سازمان ملل میتواند دوباره در برخی شرایط، به بستری مفید و سازنده تبدیل شود. برای مثال، درصورت قریبالوقوع‌بودن برگزاری دادگاه، تصویب قطعنامهای در شورای امنیت با مضمون ممنوعیت برگزاری محاکمه، شاید مؤثرتر از این باشد که صرفاً قطعنامه حاوی یک هشدار کلی باشد. تلاش سازمان ملل برای توافق یا مصالحه ممکن است که در برخی شرایط کمک کند؛ اگرچه سازمان ملل برای پرداختن و پایاندادن به یک جنگ داخلی ابزار کافی در اختیار ندارد. (سرّی)

میتوان از سازمان ملل برای تحمیل مجازاتهای بیشتر بر ایران استفاده کرد و نیز بستری است که از آن نشانهای بینالمللی به شوروی مبنی‌بر عدم مداخله صادر میشود. به‌هرحال، با توجه به تجارب ما در طول هشت ماه گذشته، غیرواقعبینانه است که انتظار داشته باشیم سازمان ملل نقشی بیش از صرف ارائۀ توصیه و نصیحت ایفا کند و ایران هم بهراحتی این توصیهها را نادیده خواهد گرفت. (سرّی)

در غیر این صورت، گزینههای ما اساساً در محدودهای هستند که خودشان به خودشان کمک میکنند. اگر باخبر شویم که گروگانها کشته شدهاند، چه واکنشی نشان میدهیم؟ اگر ایران هشدارها را نادیده بگیرد و برخی از گروگانها را به‌صورت علنی محاکمه کند، چه میشود؟ اگر خمینی بمیرد و یا نظام جامعه دچار فروپاشی شود و گروگانها با یک حزب کوچک از افراطیها مواجه باشند، چه میشود؟ این موارد و سایر احتمالات شاید هرگز اتفاق نیفتند، ولی چه خوب است که ابتدا گزینههای پیش روی خود را بهدقت بازنگری کنیم تا عوامل سیاسی، دیپلماتیک و نظامی دخیل در برنامهریزی را برای شرایطی که مجبور به واکنش سریع هستیم، شناسایی کنیم. (سرّی)



[1]. Carter Library, National Security Affairs, Staff Material, Middle East File, Box 42, Subject File, Iran Papers 5/80–7/80.

سرّی؛ حساس.

[2]. گزارش 7 جولای سیا که به پیوست آمده است و «وضعیت کنونی بحران گروگانگیری و پیامدهای گزینههای سیاستگذاری آمریکا» عنوان گرفته است، سیاست پنهانکاری کنونی آمریکا را در راستای کاهش گرایش و علاقۀ ایران به موضوع گروگانگیری برآورد کرده است که به میانهروها اجازه داده است تا مسیر دیپلماتیک را ادامه بدهند.

[3]. نک: سند 137.

منبع: - جلد - - صفحه
تصاویر سند
سند قبلی سند بعدی
(Bellevue Hotel) (Giza) (Harvard Divinity School) (Princeton University) (Rutgers University) Ankara Arabian Sea Arlington National Cemetery Azerbaijan Democratic Republic Azores Bahamas Belgrade Brewster Cam Ranh Bay Camp David Chicago Colorado Dacca Demirel Dominica Dulles Eastern Desert Eastern Europe Eastern Province Ellipse Frankfurt Georgia Hofburg Palace Homestead AFB Hunter Army Air Base Islamic Revolutionary Organization in the Arabian Peninsula Kansas LaGuardia Airfield Lackland Air Force Base Lafayette Park Laos Madrid Maine Manley Maryland Masirah Massachusetts Massachusetts Avenue Mauritania Mildenhall Monaco Murmansk National Council of Churches Near East and South Asia Division New Hampshire Nicaragua Oklahoma Panama City Peking Quai d’Orsay Saharan Democratic Arab Republic San Antonio Sheikh Osman Naqshahandi South America Strait of Tiran Strasbourg Texas Tonga Transcaucasus Tricastin Tripoli U.S. Pacific Command Vladivostok Wadi Kena West Germany Western Europe Wiesbaden Wilford Hall Hospital Wisconsin «کوچه بیژن» آبادان آتن آذربایجان آرامستان ملّی آرلینگتون آرژانتین آزور آفریقای ­جنوبی آفریقای ­شمالی آفریقای جنوبی آفریقای ‌جنوبی آفریقای‌ جنوبی آفریقای‌جنوبی آلاسکا آلمان آلمان غربی آلمان­ غربی آلمان‌شرقی آلمان‌غربی آمریکا آمریکای جنوبی آمریکای شمالی آمریکای­ شمالی آمریکای‌شمالی آمریکای‌لاتین آمریکای‌مرکزی آنکارا آنگولا ابوموسی اتحاد جماهیر شوروی اتحادیه جماهیر شوروی اتریش اتیوپی اردن ارومیه اروپا اروپای شرقی اروپای غربی اروپای‌شرقی اروپای‌غربی استانبول استراسبورگ استرالیا اسرائیل اسلام ­آباد اسلام­ آباد اسلام‌آباد اسوان مصر اسپانیا اسکله اورسی اشمیت اصفهان افغانستان اقیانوس ­آرام اقیانوس آرام اقیانوس هند الجزایر الجزیره امارات امارت متحده عربی انتبه انگلستان اوتاوا اورشلیم اوکلاهاما اوکیناوا ای­سی ایالات متحده ایالات متحده آمریکا ایالت شرقی ایتالیا ایران ایرلند ایسلند بازار تبریز بازار تهران بالتیمور بالتیک بانک ­های آمریکا بانک‌های سوئیس باهاما باکو بحرین برزیل برلین برن برن (Bern) برنیس بروکسل بریتانیا بریتانیای کبیر بصره بغداد بلوار تخت جمشید بلوچستان بلوک شرق بلژیک بلگراد بن بنادر ایران بنادر شوروی بنادر مورمانسک بنادر نفتی ایران بندر بصره بندر خلیج‌فارس بندر خمینی بندر شاپور بندرعباس بنگلادش بوشهر بولیوی بُن بیروت بیمارستان آمریکا در پاناما بیمارستان ویلفورد هال بیمارستان کورنل نیویورک بیمارستان گورگانس بیمارستان­ های گورگاس تأسیسات آرامکو تایلند تایوان تبریز ترمینال‌های نفتی خلیج فارس ترکستان ترکیه تفلیس تنب بزرگ تنب بزرگ و کوچک تنگه تیران تنگه هرمز تهران تونس تونگا تگزاس جامایکا جدّه جزایر جزایر آزور جزایر ابوموسی و تنب­ ها جزایر تنب کوچک جزایر کوچک ابوموسی و تنب‌های نزدیک دهانۀ خلیج‌فارس جزیره جزیره خارک جزیره خارگ جزیره دیه‌گو گارسیا جزیره مصیره جزیره کنتادورا جزیرۀ خارک جمهوری اسلامی ایران جمهوری دموکراتیک آذربایجان جمهوری دموکراتیک عربی صحرا جمهوری فدرال آلمان جنوب ­غرب آسیا جنوب آسیا جنوب ایران جنوب عراق جنوب­ غرب آسیا جنوب­ غرب تهران جنوب‌شرق ایران جنوب‌غرب آسیا جنوب‌غربی آسیا جورجیا جیزه خاور دور خاور نزدیک خاور نزدیک و جنوب آسیا خاورمیانه خاورنزدیک خرمشهر خرّمشهر خلیج خلیج خوک‌ها خلیج سبیک خلیج فارس خلیج کام ران خلیج‌فارس خوزستان خیابان ماساچوست خیابان­ های تهران دادگاه پاناما دالاس دالاک (Dalak) دانشکده الهیات هاروارد دانشگاه تهران دانشگاه راتگرز دانشگاه پرینستون دانمارک داکا دریای خزر دریای سیاه دریای عرب دریای عربی دریای مدیترانه دمشق دمیرل دوشان تپّه دومینیکا دیگو گارسیا رشته کوه ­های زاگرس رضائیه رم رودزیا روسیه رومانی رُم ریاض زامبیا زامبیان زاهدان زندان سان­تای زوریخ (Zurich) سادات سانفرانسیسکو سانفرانسیکو سریلانکا سفارت آمریکا سفارت آمریکا در اسلام ­آباد سفارت آمریکا در تهران سفارت آمریکا در طرابلس سفارت آمریکا در کویت سفارت ایالات متحده سفارت ایالات متحده در ایران سفارت ایالات متحده در تهران سفارت ایران در واشنگتن سفارت بریتانیا سفارت بریتانیا در ایالات متحده سفارت بریتانیا در تهران سفارت بریتانیا در واشنگتن سفارت سوئیس در تهران سفارت شوروی در واشنگتن سفارت کانادا در تهران سمنان سن آنتونیو سوئد سوئیس سوریه سومالی سکّوهای نفتی جزیره خارک شبه جزیره عربستان سعودی شبه­ جزیره عربستان شبه‌جزیره عربستان شرق آسیا شرق مدیترانه شرق­ دور شطّ‌ العرب شط‌ العرب شمال ایران شمال تهران شنیانگ (Shenyang) شوروی شوروی‌ شیلی شیکاگو صحرای اول (Desert One) صحرای شرقی طبس ظهران عدن (Aden) عراق عربستان عربستان سعودی عرشه نیمیتز عرفات علی‌آباد عمان عمّان فرات فرانسه فرانکفورت فرودگاه ­های ایران فرودگاه اسوان فرودگاه انتبه اوگاندا (Uganda) فرودگاه تهران فرودگاه دالس فرودگاه طبس فرودگاه لارناکا (Larnaca) فرودگاه لاگواردیا فرودگاه مهرآباد فرودگاه میلدنهال فرودگاه نیویورک فلسطین فلوریدا فنلاند فورت برگ فیلیپین قاهره قبرس قفقاز جنوبی قفقاز­ جنوبی قفقازجنوبی قم لائوس لاکلند لبنان لندن لندن. لهستان لوگزامبورگ لیبی لیسبون مادرید ماساچوست مانلی مجتمع فلوریت مدیترانه شرقی مدینه مراکش مرزهای شمال‌غربی ایران مریلند مسجد الحرام مسقط مسکو مشهد مصر مصیره منصوریه منظریه مهرآباد موریتانی موزامبیک مومباسا موناکو مکزیک مکّه میادین نفتی خلیج فارس میادین نفتی خوزستان مین نائین ناتو ناحیه کلمبیا نجف نروژ نگلادش نیجر نیجریه نیروگاه هسته‌ای تریکاستین نیمیتز نیواورلئان نیوزلند نیومکزیکو نیوهمپشایر نیویورک نیکاراگوئه هامبورگ هانتر هانوی (Hanoi) هتل بلویو هرات هلند همدان همیلتون جردن هند هندوستان هیوستن هیوستن تگزاس واتیکان وادی قنا واشنگتن ولادی­وستوک ونزوئلا ویتنام ویتنام‌ ویسبادن ویسکانسین وین پادگان سلطان‌آباد پاراگوئه پارک ریاست‌جمهوری پارک لافایت پاریس پالایشگاه آبادان پالایشگاه‌های نفت آبادان پاناما پاناما سیتی پاناماسیتی پاکستان پایگاه دیگو گارسیا پایگاه نظامی فورت برگ (Fort Bragg) پایگاه نیروی هوایی لاکلند پایگاه هوایی ایالات متحده پایگاه هوایی تهران پایگاه هوایی غرب قاهره پایگاه هوایی هومستد پایگاه‌های عربستان سعودی پرتغال پنتاگون پکن پیاتیلا پیتزبرگ چابهار چک چکسلواکی چین ژاپن ژنو ژیسکار کاخ سفید کاخ هفبورگ کاراکاس کاستاریکا کالج‌های آمریکا کانادا کانزاس کربلا کردستان کرمان کره ­شمالی کره شمالی کشورهای اروپایی کشورهای جهان ‌سوم کشورهای جهان­ سوم کشورهای جهان‌سوم کشورهای حاشیه خلیج فارس کشورهای خلیج کشورهای عربی کشورهای غربی کلرادو کلمبیا کمپ دیوید کنتادورا کوبا کویت کُردستان گابن گابون گوآتمالا گوآم گواتمالا گورگاس یزد یمن یونان یوگسلاوی