در حال دریافت اطلاعات

لطفا منتظر بمانید!

سند شماره

تحلیل  ایران پساگروگان‌گیری

موضوع سند

متن سند

یادداشت گری سیک از کارکنان شورای امنیت ملی برای مشاور امنیت ملی رئیسجمهور (برژینسکی)[1]

واشنگتن، 5 مارس 1980

موضوع:

           ایران پساگروگانگیری

این موضوع قرار است امروز عصر در جلسۀ کمیتۀ هماهنگی ویژه دربارۀ چهارچوب امنیتی بررسی شود. گزارشی که ادارۀ اطلاعات و تحقیقات وزارت امور خارجه[2] برای جلسه آماده کردهاند، عمدتاً بر سیاست خارجی ایران متمرکز است. این متن ابتدا با اوضاع سیاسی کنونی تهران آغاز میگردد و سپس استنباط میکند که اگر گروگانگیری پایان یابد، شرایط چگونه خواهد بود. از این منظر، این گزارش انعکاسی از خرد جمعی کنونی است. بااین‌حال، گزارش سؤالات جدی را به‌‌شکلی که برای منتجشدن به تصمیمگیری سیاسی لازم است، مطرح نمیکند.

درواقع، تقریباً تنها تحولات داخلی ایران، تعیینکنندۀ سیاست خارجی این کشور در دوران پس‌از پایان گروگانگیری هستند. ممکن است اکنون زمان بررسی انتخابهای حساس و دشوار در حوزۀ سیاستگذاری که با آن‌ها مواجه هستیم، نباشد؛ ولی موارد زیر تلاشی برای تبیین مختصر انواع رویکردهایی است که ما میتوانیم مدنظر قرار بدهیم، تصمیمات عملیاتی که شاید لازم باشد، بگیریم و برخی از مسائل راهبردی کلانتر که ممکن است بخواهیم آن‌ها را لحاظ کنیم.

تحول در مقابل کنشگرایی

گزارش وزارت امور خارجه رویکردی تحولی دارد. این متن، سیستم، ساختار و شخصیتهای کنونی را به‌عنوان مبنا در نظر گرفته است و سپس بررسی میکند که چگونه میتوان آن را برای اهداف موردنظر زیر پرورش داد؛

-      یک ایران باثبات و متحد که:

-      بهشدت در برابر براندازی ازسوی شوروی و تهدیدهای خارجی مقاومت میکند؛

-      قابلیت مرتبطشدن با غرب را برای گفت‌وگوی سیاسی و توسعۀ اقتصادی دارد؛

-      تمایل به حفظ ارتباط دوسویۀ سودمند با آمریکا دربارۀ مسائلی را دارد که دغدغۀ دو طرف است؛

-      همچنان به تولید میزان قابلتوجهی از نفت ادامه میدهد.

[یک پاراگراف (هشت‌ونیم سطر) از طبقهبندی خارج نشده است.]

مسائل ناظر به سیاستگذاری کوتاهمدت

فهرست زیر تلاش دارد تا مسائل مرتبط با سیاستگذاری را که نیازمند تصمیمگیری بلافاصله پس‌از آزادی گروگانها هستند، شناسایی نماید. برای بحث در جلسۀ کمیتۀ هماهنگی ویژه، این مسائل را میتوان به‌عنوان حوزههایی از برنامهریزی برای شرایط احتمالی آتی توسط نهادهای مختلف در نظر گرفت.

روابط دیپلماتیک: وزارت امور خارجه اقدامات خوبی برای آمادهسازی فرایند عهدهدارشدن مسئولیت صیانت از منافع ما در تهران توسط سوئیس انجام داده است. البته با این فرض که ما همچنان روابط دیپلماتیک را ادامه دهیم؛ ولی حضور فیزیکی در تهران نخواهیم داشت یا اینکه میتوانیم روابط دیپلماتیک را نیز قطع کنیم. آیا ما همچنان به صدور روادید برای دانشجویان ادامه میدهیم؟ آیا باید امکان برقراری تماس مستقیم با رهبری ایران در یک کشور بیطرف را بسنجیم؟ منظور وزارت امور خارجه از «کمیسیون مشترک» که در این گزارش اشاره شده است، چیست؟

قطعات یدکی: آیا ما همچنان تأمین قطعات یدکی را مشمول تحریم حفظ میکنیم؟ اگر این موضوع، بخشی از بستۀ آزادی گروگانها نیست، هزینهای که برای برداشتن این تحریم درخواست میکنیم، چیست؟ آیا میتوانیم به‌شکلی واقعبینانه از متحدین خود انتظار داشته باشیم تا این تحریم را پس‌از آزادی گروگانها ادامه بدهند؟

نفت: آیا ما آمادۀ تأمین قطعات یدکی و دانش فنی برای ایران هستیم؟ آیا امکان توقف آن را درصورت انجامش داریم؟ آیا میتوانیم به‌ازای تأمین قطعات یدکی و انتقال دانش فنی، تقاضای دسترسی نفت‌کشهای آمریکایی به بنادر نفتی ایران را مطرح کنیم؟ آیا تمایلی به تلاش برای ازسرگیری خرید نفت از ایران داریم؟

برنامههای متحدین: آیا ما به عادیشدن روند تجارت ازسوی متحدین تن خواهیم داد؟ آیا میتوانیم درصورت انجامش، آن را متوقف کنیم؟ آیا منافع ما اقتضا دارد که متحدین را برای بازسازی یک حضور تجاری غرب تشویق کنیم؟

داراییها: چگونه می‌‌خواهیم داراییهای مسدودنشدۀ ایران را مدیریت کنیم؟ ما با چه مشکلاتی روبه‌رو خواهیم بود؟ چقدر این کار زمان میبرد؟ چه گامهایی میتوانیم ازقبل برای تسهیل مدیریت این مشکل بسیار پیچیده برداریم؟

اطلاعات: [دو سطر از طبقهبندی خارج نشده است.]

[یک پاراگراف (هفت‌ونیم سطر) از طبقهبندی خارج نشده است.]

مسائل ناظر به سیاستگذاری بلندمدت

نکات زیر تبیینی اجمالی از مسائل سیاستگذاری است که ما باید دررابطه‌با اهداف اساسی سیاست خارجی خود پس‌از پایان بحران گروگانگیری به آن‌ها بپردازیم.

احیای سازمان پیمان مرکزی:[3] تلفیقی از نیاز متقابل و آسیبپذیری مشترک سبب میشود که ترکیه، ایران و پاکستان در کنار یکدیگر باشند. ما میخواهیم بدانیم که چگونه میتوان این تمایل طبیعی را به بهترین شکل پرورش داد و چگونه بهترین استفاده را از آن در جهت منافع خود بکنیم. این اقدام یکی از مؤلفههای مهم روابط ما با ترکیه به‌صورت خاص خواهد بود.

عراق عاملی کلیدی است؛ بهویژه اگر خواست برای مداخله در میادین نفتی تبدیل به توسعهطلبی آشکار عراق شود.

اتحاد جماهیر شوروی: باید به تهدید براندازی ازسوی شوروی و احتمال دخالت نظامی مستقیم آن در ایران در بستر رویکرد منطقهای و نیز روابط بینالمللی که با شوروی داریم، پرداخته شود.

[یک پاراگراف (نهونیم سطر) از طبقهبندی خارج نشده است.]

دوستان و متحدان: ما باید به اروپاییها، ژاپن و کشورهای دوست در خلیج، درکی از اهدافمان و اشارهای روشن از آنچه از آن‌ها انتظار داریم و اینکه چگونه میتوانیم برای نیل به منفعت مشترک، همکاری کنیم را نشان بدهیم. هرچقدر زودتر بتوانیم تصویری روشن در ذهن خود داشته باشیم، در نیل به نوعی از همکاری که مدنظرمان است، موفقتر خواهیم بود.

داخلی

طیف گوناگونی از مشکلات با سیاست داخلی و خارجی ما درقبال ایران پیوند خورده است. مشخص نیست که اندیشیدن در این مورد به عهدۀ چه کسی است و از چه زمانی باید آغاز گردد، ولی جنبۀ داخلی نباید در برنامۀ سیاستگذاری ما مغفول واقع شود.



[1]Carter Library, National Security Affairs, Staff Material, Office File, Box 64, Outside the System File, Iran Non-Meetings Hostage Crisis 1/80–3/8.

سرّی.

[2]. نک: سند 192.

[3]. CENTO

منبع: - جلد - - صفحه
تصاویر سند
(Bellevue Hotel) (Giza) (Harvard Divinity School) (Princeton University) (Rutgers University) Ankara Arabian Sea Arlington National Cemetery Azerbaijan Democratic Republic Azores Bahamas Belgrade Brewster Cam Ranh Bay Camp David Chicago Colorado Dacca Demirel Dominica Dulles Eastern Desert Eastern Europe Eastern Province Ellipse Frankfurt Georgia Hofburg Palace Homestead AFB Hunter Army Air Base Islamic Revolutionary Organization in the Arabian Peninsula Kansas LaGuardia Airfield Lackland Air Force Base Lafayette Park Laos Madrid Maine Manley Maryland Masirah Massachusetts Massachusetts Avenue Mauritania Mildenhall Monaco Murmansk National Council of Churches Near East and South Asia Division New Hampshire Nicaragua Oklahoma Panama City Peking Quai d’Orsay Saharan Democratic Arab Republic San Antonio Sheikh Osman Naqshahandi South America Strait of Tiran Strasbourg Texas Tonga Transcaucasus Tricastin Tripoli U.S. Pacific Command Vladivostok Wadi Kena West Germany Western Europe Wiesbaden Wilford Hall Hospital Wisconsin «کوچه بیژن» آبادان آتن آذربایجان آرامستان ملّی آرلینگتون آرژانتین آزور آفریقای ­جنوبی آفریقای ­شمالی آفریقای جنوبی آفریقای ‌جنوبی آفریقای‌ جنوبی آفریقای‌جنوبی آلاسکا آلمان آلمان غربی آلمان­ غربی آلمان‌شرقی آلمان‌غربی آمریکا آمریکای جنوبی آمریکای شمالی آمریکای­ شمالی آمریکای‌شمالی آمریکای‌لاتین آمریکای‌مرکزی آنکارا آنگولا ابوموسی اتحاد جماهیر شوروی اتحادیه جماهیر شوروی اتریش اتیوپی اردن ارومیه اروپا اروپای شرقی اروپای غربی اروپای‌شرقی اروپای‌غربی استانبول استراسبورگ استرالیا اسرائیل اسلام ­آباد اسلام­ آباد اسلام‌آباد اسوان مصر اسپانیا اسکله اورسی اشمیت اصفهان افغانستان اقیانوس ­آرام اقیانوس آرام اقیانوس هند الجزایر الجزیره امارات امارت متحده عربی انتبه انگلستان اوتاوا اورشلیم اوکلاهاما اوکیناوا ای­سی ایالات متحده ایالات متحده آمریکا ایالت شرقی ایتالیا ایران ایرلند ایسلند بازار تبریز بازار تهران بالتیمور بالتیک بانک ­های آمریکا بانک‌های سوئیس باهاما باکو بحرین برزیل برلین برن برن (Bern) برنیس بروکسل بریتانیا بریتانیای کبیر بصره بغداد بلوار تخت جمشید بلوچستان بلوک شرق بلژیک بلگراد بن بنادر ایران بنادر شوروی بنادر مورمانسک بنادر نفتی ایران بندر بصره بندر خلیج‌فارس بندر خمینی بندر شاپور بندرعباس بنگلادش بوشهر بولیوی بُن بیروت بیمارستان آمریکا در پاناما بیمارستان ویلفورد هال بیمارستان کورنل نیویورک بیمارستان گورگانس بیمارستان­ های گورگاس تأسیسات آرامکو تایلند تایوان تبریز ترمینال‌های نفتی خلیج فارس ترکستان ترکیه تفلیس تنب بزرگ تنب بزرگ و کوچک تنگه تیران تنگه هرمز تهران تونس تونگا تگزاس جامایکا جدّه جزایر جزایر آزور جزایر ابوموسی و تنب­ ها جزایر تنب کوچک جزایر کوچک ابوموسی و تنب‌های نزدیک دهانۀ خلیج‌فارس جزیره جزیره خارک جزیره خارگ جزیره دیه‌گو گارسیا جزیره مصیره جزیره کنتادورا جزیرۀ خارک جمهوری اسلامی ایران جمهوری دموکراتیک آذربایجان جمهوری دموکراتیک عربی صحرا جمهوری فدرال آلمان جنوب ­غرب آسیا جنوب آسیا جنوب ایران جنوب عراق جنوب­ غرب آسیا جنوب­ غرب تهران جنوب‌شرق ایران جنوب‌غرب آسیا جنوب‌غربی آسیا جورجیا جیزه خاور دور خاور نزدیک خاور نزدیک و جنوب آسیا خاورمیانه خاورنزدیک خرمشهر خرّمشهر خلیج خلیج خوک‌ها خلیج سبیک خلیج فارس خلیج کام ران خلیج‌فارس خوزستان خیابان ماساچوست خیابان­ های تهران دادگاه پاناما دالاس دالاک (Dalak) دانشکده الهیات هاروارد دانشگاه تهران دانشگاه راتگرز دانشگاه پرینستون دانمارک داکا دریای خزر دریای سیاه دریای عرب دریای عربی دریای مدیترانه دمشق دمیرل دوشان تپّه دومینیکا دیگو گارسیا رشته کوه ­های زاگرس رضائیه رم رودزیا روسیه رومانی رُم ریاض زامبیا زامبیان زاهدان زندان سان­تای زوریخ (Zurich) سادات سانفرانسیسکو سانفرانسیکو سریلانکا سفارت آمریکا سفارت آمریکا در اسلام ­آباد سفارت آمریکا در تهران سفارت آمریکا در طرابلس سفارت آمریکا در کویت سفارت ایالات متحده سفارت ایالات متحده در ایران سفارت ایالات متحده در تهران سفارت ایران در واشنگتن سفارت بریتانیا سفارت بریتانیا در ایالات متحده سفارت بریتانیا در تهران سفارت بریتانیا در واشنگتن سفارت سوئیس در تهران سفارت شوروی در واشنگتن سفارت کانادا در تهران سمنان سن آنتونیو سوئد سوئیس سوریه سومالی سکّوهای نفتی جزیره خارک شبه جزیره عربستان سعودی شبه­ جزیره عربستان شبه‌جزیره عربستان شرق آسیا شرق مدیترانه شرق­ دور شطّ‌ العرب شط‌ العرب شمال ایران شمال تهران شنیانگ (Shenyang) شوروی شوروی‌ شیلی شیکاگو صحرای اول (Desert One) صحرای شرقی طبس ظهران عدن (Aden) عراق عربستان عربستان سعودی عرشه نیمیتز عرفات علی‌آباد عمان عمّان فرات فرانسه فرانکفورت فرودگاه ­های ایران فرودگاه اسوان فرودگاه انتبه اوگاندا (Uganda) فرودگاه تهران فرودگاه دالس فرودگاه طبس فرودگاه لارناکا (Larnaca) فرودگاه لاگواردیا فرودگاه مهرآباد فرودگاه میلدنهال فرودگاه نیویورک فلسطین فلوریدا فنلاند فورت برگ فیلیپین قاهره قبرس قفقاز جنوبی قفقاز­ جنوبی قفقازجنوبی قم لائوس لاکلند لبنان لندن لندن. لهستان لوگزامبورگ لیبی لیسبون مادرید ماساچوست مانلی مجتمع فلوریت مدیترانه شرقی مدینه مراکش مرزهای شمال‌غربی ایران مریلند مسجد الحرام مسقط مسکو مشهد مصر مصیره منصوریه منظریه مهرآباد موریتانی موزامبیک مومباسا موناکو مکزیک مکّه میادین نفتی خلیج فارس میادین نفتی خوزستان مین نائین ناتو ناحیه کلمبیا نجف نروژ نگلادش نیجر نیجریه نیروگاه هسته‌ای تریکاستین نیمیتز نیواورلئان نیوزلند نیومکزیکو نیوهمپشایر نیویورک نیکاراگوئه هامبورگ هانتر هانوی (Hanoi) هتل بلویو هرات هلند همدان همیلتون جردن هند هندوستان هیوستن هیوستن تگزاس واتیکان وادی قنا واشنگتن ولادی­وستوک ونزوئلا ویتنام ویتنام‌ ویسبادن ویسکانسین وین پادگان سلطان‌آباد پاراگوئه پارک ریاست‌جمهوری پارک لافایت پاریس پالایشگاه آبادان پالایشگاه‌های نفت آبادان پاناما پاناما سیتی پاناماسیتی پاکستان پایگاه دیگو گارسیا پایگاه نظامی فورت برگ (Fort Bragg) پایگاه نیروی هوایی لاکلند پایگاه هوایی ایالات متحده پایگاه هوایی تهران پایگاه هوایی غرب قاهره پایگاه هوایی هومستد پایگاه‌های عربستان سعودی پرتغال پنتاگون پکن پیاتیلا پیتزبرگ چابهار چک چکسلواکی چین ژاپن ژنو ژیسکار کاخ سفید کاخ هفبورگ کاراکاس کاستاریکا کالج‌های آمریکا کانادا کانزاس کربلا کردستان کرمان کره ­شمالی کره شمالی کشورهای اروپایی کشورهای جهان ‌سوم کشورهای جهان­ سوم کشورهای جهان‌سوم کشورهای حاشیه خلیج فارس کشورهای خلیج کشورهای عربی کشورهای غربی کلرادو کلمبیا کمپ دیوید کنتادورا کوبا کویت کُردستان گابن گابون گوآتمالا گوآم گواتمالا گورگاس یزد یمن یونان یوگسلاوی