در حال دریافت اطلاعات

لطفا منتظر بمانید!

سند شماره

بررسی گزینه های مقابله با ایران

موضوع سند

متن سند

یادداشت مشاور امنیت ملی رئیسجمهور (برژینسکی) برای رئیسجمهور کارتر[1]

واشنگتن، 27 نوامبر 1979

موضوع:

           ایران: گام بعدی چیست؟

من خلاصۀ نتایج جلسۀ امروز کمیتۀ هماهنگی ویژه را به پیوست ارسال کردهام.[2] همانطور که مشاهده میکنید، به نظر میرسد که ترغیب گروه برای تمرکز بر هرکدام از اهداف یا گامهای راهبردی کاری بس دشوار باشد؛ البته من دوباره تلاش کردم تا نظر شرکتکنندگان در جلسه را معطوف به گامهایی کنم که درصورت شکست راهبرد استفاده از «دعوی حقوقی»، لازم است برداشته شوند.

سؤال من از حاضرین این بود که اگر به قطعنامۀ شورای امنیت عمل نشود، چه باید بکنیم؟ اگر حکم دیوان بینالمللی نیز تبعیت نشود، چه واکنشی باید نشان دهیم؟ هیچ رغبتی برای پاسخ به این سؤالات در گروه مشاهده نشد.

درنتیجه، ما خودمان را در رویکردی حقوقی محصور کردهایم که اقدامی شایسته است، البته به‌شرط اینکه تصمیم داشته باشیم تا این بحران را به یک بی‌قراری و ناراحتی طولانیمدت تبدیل کنیم ولی لازم است که از خود بپرسیم: آیا واقعاً این چیزی است که دنبالش هستیم؟ نگاه دقیقتر به مسئله نشان میدهد که ایران ما را در سه تنگنای مرتبط با یکدیگر گرفتار کرده است:

1. چگونه گروگانها را از آنجا خارج کنیم؛

2. چگونه از شر خمینی خلاص شویم یا به‌بیان دیگر، چگونه ایران را برای غرب حفظ کنیم؛

3. چگونه با جهان اسلام روابط دوستانه داشته باشیم.

پیامدهای این گزارهها چیست و آن‌ها چه تناقضاتی با یکدیگر دارند؟

صبر و اقامۀ دعوی

ممکن است راههای مسالمتآمیز آسانترین گزینهها به نظر برسند. ما اکنون همین مسیر را پی گرفتهایم ولی احتمال دارد که موفقیتآمیز نباشد. البته همزمان امکان دارد که خود را محدود به الگویی کنیم که استفاده از ابزار زور را منع میکند. برآورد من این است که ما درگیر رویۀ مرسوم حقوقی شدهایم که پایانی ندارد و خلاصی از آن نیز آسان نیست (چراکه راهحل مسالمتآمیز همواره در دسترس است).

در سوی دیگر، حمایت داخلی از ما بهتدریج افول پیدا خواهد کرد؛ با توجه به اینکه برخی خواستار اقدام نظامی هستند و عدهای نیز از یک دیپلماسی مستقل و غیرمتکی به دیگران پیروی میکنند. همچنین در بستر پیگیری دعوی حقوقی طولانیشده، پشتیبانی جامعۀ بینالملل از ما نیز رو به زوال خواهد رفت؛ چراکه توجه کشورهای بیشتری نه‌تنها به مسئلۀ گروگانگیری بلکه به شکایتهای مورد ادعای ایران نیز معطوف خواهد شد.

اگر درنهایت بتوانیم گروگانها را از راه مصالحه نجات بدهیم، بازهم شانسهای انتخاباتی خود را در معرض خطر قرار دادهایم ـ اگر چنین کاری ازنظر افکارعمومی ناشی از ترس باشد. من در برخوردهایی که با مردم داشتم، خواستی قوی برای بازتأکید افتخار و غرور آمریکا و اظهار قدرت کشور مشاهده کردم؛ جهان اسلام و بهویژه کشورهای اسلامی که بیشترین وابستگی به ما را دارند، روزبهروز بیشتر متقاعد میشوند که ایالات متحده را نیز میتوان ترساند و وادار به انجام کاری کرد. نتیجۀ این نگرش ناامنی بیشتر با جهان عرب است.

به نظر من، انجام حملۀ تنبیهی پس‌از آزادی گروگانها، نقطهضعف مطرح شده را نمیپوشاند. بیشتر جهانیان، چنین اقدامی را گستاخانه و ستیزهجویانه و احتمالاً بزدلانه قلمداد میکنند و به‌احتمال فراوان، سبب انفجار بقیۀ جهان اسلام خواهد شد (شایان ذکر است که شیعیان 55 درصد جمعیت عراق، 51 درصد جمعیت اردن، 55 درصد جمعیت بحرین، 51 درصد جمعیت عمان، 25 درصد جمعیت ترکیه و حدود 18 درصد جمعیت پاکستان را تشکیل میدهند).

تنها خروجی قابلقبول برای مسیر مسالمتآمیز، یک دستور کار حول محورهایی است که در کمپ دیوید بررسی کردیم:[3] آزادی شهروندان ما همزمان با بررسی سایر دعاوی ایران در سازمان ملل و احتمالاً خروج داوطلبانۀ شاه از آمریکا.

میتوان چنین مسیری را با قطع تمامی روابط دیپلماتیک و اقتصادی با ایران پیمود. سپس میتوانیم هدف دوم (خلاصییافتن از خمینی) را نیز پی بگیریم؛ گرچه همزمان به‌واسطۀ آنچه که در تهران تحقیر موفقیتآمیز آمریکا تلقی میشود، جایگاه او نیز محکمتر شده است. درمجموع، این خروجی خاص ـ اگر بدون شرایط تحقیرکننده حاصل شود ـ همچنان بهترین راهحلی است که کمترین ریسک را به همراه دارد.

جایگزین پرمخاطره

گزینۀ دیگر افزایش فشارها بر ایران و جامعۀ جهانی، بعداز آزمودن تمامی راهکارهای مسالمتآمیز است. بهترین راه برای انجام، این است که ضمن محاصرۀ بنادر ایران اعلام کنیم:

1.    آن‌ها تا زمان آزادی شهروندان ما بسته خواهند ماند؛

2.    درصورت آسیبدیدن گروگانها، اقدام تلافیجویانۀ فوری و در مقیاسی بزرگ انجام خواهد شد.

گزینۀ بالا دربردارندۀ یک راهبرد با ریسک بالاست. ممکن است نتیجۀ این کار بهخطرافتادن جان گروگانها باشد؛ بااین‌وجود، چنین اقدامی برای بیشتر جامعۀ جهانی قابلدرک خواهد بود؛ بهویژه اگر ظرفیت گزینههای کانال سازمان ملل و دیوان بینالمللی به پایان رسیده باشد.

من گمان میکنم این کار در مقایسه با حملۀ تنبیهی پس‌از آزادی گروگانها، واکنش کمتر خصمانهای ازسوی جهان عرب به دنبال داشته باشد؛ چراکه مسلمانان عموماً به اقدام قاطعانه بر مبنای اصول روشن اخلاقی و حقوقی احترام میگذارند.

همچنین چنین اقدامی میتواند به سرنگونی خمینی منجر شود؛ اگر او عقب نشست و گروگانها را آزاد کرد، تحقیر شده است. اگر چنین کاری نکند، آثار فزایندۀ محاصره و نیز حملۀ تنبیهی مخالفین داخلی ایران را تشویق به سرنگونی رژیم او خواهد کرد ـ درصورتی‌که ما این اقدام را با جاذبۀ مستقیم بیشتری برای ایرانیها همراه سازیم. نگرانی بسیاری از مردم ایران این است که خمینی شانس آن‌ها را برای ورود به قرن بیستم به‌عنوان یک کشور مستقل و موفق به خطر میاندازد.

نکتۀ آخر اینکه به اعتقاد من، این سلسله اقدامات اگرچه ریسک خاص خود را دارند، ولی ازنظر سیاسی دارای جذابیت بیشتری هستند. عموم مردم حس میکنند که موضع ما صددرصد صحیح است؛ زیرا مبتنی بر اصول است و اینکه یک واکنش محکم توجیه دارد.

نتیجهگیری من این است که ما با سه پیامد احتمالی مواجه هستیم:

3.    نیل به یک راهحل مثبت از راههای مسالمتآمیز؛ اگر این هدف بدون تحقیر زیاد محقق گردد، بهترین اقدام خواهد بود؛ بهویژه درصورتی‌که تحریمهای سیاسی و اقتصادی ضد ایران متعاقب آن باشند. یک هفته زمان میبرد که بفهمیم آیا میتوانیم چنین کاری را انجام دهیم یا خیر.

4.    روند بیپایان اقامۀ دعوی حقوقی و تبدیل بحران به یک ناراحتی و بی‌قراری طولانیمدت؛ گمان میکنم این بدترین پیامد ممکن است، به همان دلایلی که بیان شد.

5.    اعمال فشار نظامی که گرچه نیازمند خطرات بسیاری است، ولی ازنظر تاریخی و سیاسی بر دو مورد گذشته ترجیح دارد. همچنین، تناقض شرایط موجود این است که تمایل آشکار برای استفاده از فشار نظامی ممکن است درواقع سبب تسریع در حصول یک نتیجۀ مسالمتآمیز باشد؛ چراکه میتواند تقاضای بیشتری از سرتاسر جهان برای پایاندادن فوری به این بحران را موجب شود.

 



[1]. Carter Library, National Security Affairs, Staff Material, Office File, Box 17, SCC Meeting #211 held 11/27/79.

به‌کلی سرّی.

[2]. در پیوست وجود دارد، ولی چاپ نشده است. برای آگاهی از دستنوشتههای کارتر در این زمینه، نک: سند 62.

[3]. نک: سند 51.

منبع: - جلد - - صفحه
تصاویر سند
(Bellevue Hotel) (Giza) (Harvard Divinity School) (Princeton University) (Rutgers University) Ankara Arabian Sea Arlington National Cemetery Azerbaijan Democratic Republic Azores Bahamas Belgrade Brewster Cam Ranh Bay Camp David Chicago Colorado Dacca Demirel Dominica Dulles Eastern Desert Eastern Europe Eastern Province Ellipse Frankfurt Georgia Hofburg Palace Homestead AFB Hunter Army Air Base Islamic Revolutionary Organization in the Arabian Peninsula Kansas LaGuardia Airfield Lackland Air Force Base Lafayette Park Laos Madrid Maine Manley Maryland Masirah Massachusetts Massachusetts Avenue Mauritania Mildenhall Monaco Murmansk National Council of Churches Near East and South Asia Division New Hampshire Nicaragua Oklahoma Panama City Peking Quai d’Orsay Saharan Democratic Arab Republic San Antonio Sheikh Osman Naqshahandi South America Strait of Tiran Strasbourg Texas Tonga Transcaucasus Tricastin Tripoli U.S. Pacific Command Vladivostok Wadi Kena West Germany Western Europe Wiesbaden Wilford Hall Hospital Wisconsin «کوچه بیژن» آبادان آتن آذربایجان آرامستان ملّی آرلینگتون آرژانتین آزور آفریقای ­جنوبی آفریقای ­شمالی آفریقای جنوبی آفریقای ‌جنوبی آفریقای‌ جنوبی آفریقای‌جنوبی آلاسکا آلمان آلمان غربی آلمان­ غربی آلمان‌شرقی آلمان‌غربی آمریکا آمریکای جنوبی آمریکای شمالی آمریکای­ شمالی آمریکای‌شمالی آمریکای‌لاتین آمریکای‌مرکزی آنکارا آنگولا ابوموسی اتحاد جماهیر شوروی اتحادیه جماهیر شوروی اتریش اتیوپی اردن ارومیه اروپا اروپای شرقی اروپای غربی اروپای‌شرقی اروپای‌غربی استانبول استراسبورگ استرالیا اسرائیل اسلام ­آباد اسلام­ آباد اسلام‌آباد اسوان مصر اسپانیا اسکله اورسی اشمیت اصفهان افغانستان اقیانوس ­آرام اقیانوس آرام اقیانوس هند الجزایر الجزیره امارات امارت متحده عربی انتبه انگلستان اوتاوا اورشلیم اوکلاهاما اوکیناوا ای­سی ایالات متحده ایالات متحده آمریکا ایالت شرقی ایتالیا ایران ایرلند ایسلند بازار تبریز بازار تهران بالتیمور بالتیک بانک ­های آمریکا بانک‌های سوئیس باهاما باکو بحرین برزیل برلین برن برن (Bern) برنیس بروکسل بریتانیا بریتانیای کبیر بصره بغداد بلوار تخت جمشید بلوچستان بلوک شرق بلژیک بلگراد بن بنادر ایران بنادر شوروی بنادر مورمانسک بنادر نفتی ایران بندر بصره بندر خلیج‌فارس بندر خمینی بندر شاپور بندرعباس بنگلادش بوشهر بولیوی بُن بیروت بیمارستان آمریکا در پاناما بیمارستان ویلفورد هال بیمارستان کورنل نیویورک بیمارستان گورگانس بیمارستان­ های گورگاس تأسیسات آرامکو تایلند تایوان تبریز ترمینال‌های نفتی خلیج فارس ترکستان ترکیه تفلیس تنب بزرگ تنب بزرگ و کوچک تنگه تیران تنگه هرمز تهران تونس تونگا تگزاس جامایکا جدّه جزایر جزایر آزور جزایر ابوموسی و تنب­ ها جزایر تنب کوچک جزایر کوچک ابوموسی و تنب‌های نزدیک دهانۀ خلیج‌فارس جزیره جزیره خارک جزیره خارگ جزیره دیه‌گو گارسیا جزیره مصیره جزیره کنتادورا جزیرۀ خارک جمهوری اسلامی ایران جمهوری دموکراتیک آذربایجان جمهوری دموکراتیک عربی صحرا جمهوری فدرال آلمان جنوب ­غرب آسیا جنوب آسیا جنوب ایران جنوب عراق جنوب­ غرب آسیا جنوب­ غرب تهران جنوب‌شرق ایران جنوب‌غرب آسیا جنوب‌غربی آسیا جورجیا جیزه خاور دور خاور نزدیک خاور نزدیک و جنوب آسیا خاورمیانه خاورنزدیک خرمشهر خرّمشهر خلیج خلیج خوک‌ها خلیج سبیک خلیج فارس خلیج کام ران خلیج‌فارس خوزستان خیابان ماساچوست خیابان­ های تهران دادگاه پاناما دالاس دالاک (Dalak) دانشکده الهیات هاروارد دانشگاه تهران دانشگاه راتگرز دانشگاه پرینستون دانمارک داکا دریای خزر دریای سیاه دریای عرب دریای عربی دریای مدیترانه دمشق دمیرل دوشان تپّه دومینیکا دیگو گارسیا رشته کوه ­های زاگرس رضائیه رم رودزیا روسیه رومانی رُم ریاض زامبیا زامبیان زاهدان زندان سان­تای زوریخ (Zurich) سادات سانفرانسیسکو سانفرانسیکو سریلانکا سفارت آمریکا سفارت آمریکا در اسلام ­آباد سفارت آمریکا در تهران سفارت آمریکا در طرابلس سفارت آمریکا در کویت سفارت ایالات متحده سفارت ایالات متحده در ایران سفارت ایالات متحده در تهران سفارت ایران در واشنگتن سفارت بریتانیا سفارت بریتانیا در ایالات متحده سفارت بریتانیا در تهران سفارت بریتانیا در واشنگتن سفارت سوئیس در تهران سفارت شوروی در واشنگتن سفارت کانادا در تهران سمنان سن آنتونیو سوئد سوئیس سوریه سومالی سکّوهای نفتی جزیره خارک شبه جزیره عربستان سعودی شبه­ جزیره عربستان شبه‌جزیره عربستان شرق آسیا شرق مدیترانه شرق­ دور شطّ‌ العرب شط‌ العرب شمال ایران شمال تهران شنیانگ (Shenyang) شوروی شوروی‌ شیلی شیکاگو صحرای اول (Desert One) صحرای شرقی طبس ظهران عدن (Aden) عراق عربستان عربستان سعودی عرشه نیمیتز عرفات علی‌آباد عمان عمّان فرات فرانسه فرانکفورت فرودگاه ­های ایران فرودگاه اسوان فرودگاه انتبه اوگاندا (Uganda) فرودگاه تهران فرودگاه دالس فرودگاه طبس فرودگاه لارناکا (Larnaca) فرودگاه لاگواردیا فرودگاه مهرآباد فرودگاه میلدنهال فرودگاه نیویورک فلسطین فلوریدا فنلاند فورت برگ فیلیپین قاهره قبرس قفقاز جنوبی قفقاز­ جنوبی قفقازجنوبی قم لائوس لاکلند لبنان لندن لندن. لهستان لوگزامبورگ لیبی لیسبون مادرید ماساچوست مانلی مجتمع فلوریت مدیترانه شرقی مدینه مراکش مرزهای شمال‌غربی ایران مریلند مسجد الحرام مسقط مسکو مشهد مصر مصیره منصوریه منظریه مهرآباد موریتانی موزامبیک مومباسا موناکو مکزیک مکّه میادین نفتی خلیج فارس میادین نفتی خوزستان مین نائین ناتو ناحیه کلمبیا نجف نروژ نگلادش نیجر نیجریه نیروگاه هسته‌ای تریکاستین نیمیتز نیواورلئان نیوزلند نیومکزیکو نیوهمپشایر نیویورک نیکاراگوئه هامبورگ هانتر هانوی (Hanoi) هتل بلویو هرات هلند همدان همیلتون جردن هند هندوستان هیوستن هیوستن تگزاس واتیکان وادی قنا واشنگتن ولادی­وستوک ونزوئلا ویتنام ویتنام‌ ویسبادن ویسکانسین وین پادگان سلطان‌آباد پاراگوئه پارک ریاست‌جمهوری پارک لافایت پاریس پالایشگاه آبادان پالایشگاه‌های نفت آبادان پاناما پاناما سیتی پاناماسیتی پاکستان پایگاه دیگو گارسیا پایگاه نظامی فورت برگ (Fort Bragg) پایگاه نیروی هوایی لاکلند پایگاه هوایی ایالات متحده پایگاه هوایی تهران پایگاه هوایی غرب قاهره پایگاه هوایی هومستد پایگاه‌های عربستان سعودی پرتغال پنتاگون پکن پیاتیلا پیتزبرگ چابهار چک چکسلواکی چین ژاپن ژنو ژیسکار کاخ سفید کاخ هفبورگ کاراکاس کاستاریکا کالج‌های آمریکا کانادا کانزاس کربلا کردستان کرمان کره ­شمالی کره شمالی کشورهای اروپایی کشورهای جهان ‌سوم کشورهای جهان­ سوم کشورهای جهان‌سوم کشورهای حاشیه خلیج فارس کشورهای خلیج کشورهای عربی کشورهای غربی کلرادو کلمبیا کمپ دیوید کنتادورا کوبا کویت کُردستان گابن گابون گوآتمالا گوآم گواتمالا گورگاس یزد یمن یونان یوگسلاوی