در حال دریافت اطلاعات

لطفا منتظر بمانید!

سند شماره

تحریم های ایران

موضوع سند

متن سند

خلاصۀ نتایج جلسۀ کمیتۀ هماهنگی ویژه[1]

واشنگتن، 16 ژانویه 1980، ۹ ـ 9:40 صبح

موضوع:

           ایران و پاکستان

شرکت‌کنندگان:

 

وزارت امور خارجه

وزیر سایروس ونس

دیوید نیوسام

دین هینتون

 

وزارت دفاع

وزیر هارولد براون

گراهام کلایتور

 

سازمان سیا

فرانک کارلوتچی

 

ستاد مشترک نیروهای مسلح

ژنرال دیوید جونز

ژنرال جان پاستی

 

وزارت خزانهداری

وزیر ویلیام میلر

رابرت کارسول

 

وزارت انرژی

جان ساهیل

 

کاخ سفید

جودی پاول

پلوید کاتلر

هدلی دونووان

زبیگنیف برژینسکی

 

وزارت دادگستری

جان شنفیلد

 

وزارت کشاورزی

جیمز ویلیامز (معاون وزیر)

 

شورای امنیت ملی

ویلیام اودوم

گری سیک

توماس تورنتون

 

خلاصۀ نتایج

1.       تحریمهای ایران: رئیس‌جمهور در 14 ژانویه، توصیه‌های کمیتۀ هماهنگی ویژه را برای صدور اعلامیه‌ای دربارۀ تحریم‌های آمریکا تأیید کرد که مطابق با رأی شورای امنیت سازمان ملل و نیز اختیارات اقتصادی در شرایط اضطرار است.[2] وزیر خزانهداری برای اعلام فوری این مقررات اعلام آمادگی کرد، اما به درخواست آقای کریستوفر، این کار را تا پس‌از بازگشت وی از اروپا به تعویق انداخت. کمیتۀ هماهنگی ویژه مقرر کرد که دستورالعمل و بیانیه در جلسۀ فردا بررسی شود. یکی از موضوعات باقیماندۀ موردبحث در دولت، دامنۀ فراسرزمینی‌بودن در این مقررات است. (خیلی محرمانه)

2.      داراییهای ایرانیها: رئیس‌جمهور همچنین پیشنهاد کمیتۀ هماهنگی ویژه را تأیید کرد که براساس آن، خزانه‌داری وجوه جدید ایران را که برای پوشش تعهدات شرکت‌هایی مانند ایران‌ایر، شرکت ملی نفت ایران و شرکت کشتی‌رانی ایران پرداخت شده بود، از توقیف مستثنا میکند. خزانهداری این مسئله را پیگیری خواهد کرد. (غیرمحرمانه)

3.      جنگ اقتصادی: دکتر برژینسکی خاطرنشان کرد که از هنری اوون خواسته است که سرپرستی گروه کوچکی را با هدف بررسی الزامات جنگ اقتصادی که به‌طور فزایندهای درگیر آن هستیم، به عهده بگیرد. از این گروه خواسته شد که گزارش اولیۀ خود را در روز جمعه (18 ژانویه) به کمیته ارائه دهد. (سرّی)

4.      همکاری با متحدین: وزیر ونس صفحهگستردهای را توزیع کرد که اقدامات مختلف انجام‌شده در حوزۀ اقتصادی، درخواست از متحدین و پاسخ آن‌ها را نشان میداد. این متن به پیوست قابل‌مشاهده است. درحال‌حاضر، پاسخ خارجی باید به‌عنوان گام مقدماتی تلقی شود؛ زیرا به‌جز نشانههایی که از گزارش پیام دریافت کردهایم، مشتمل بر نتایج مذاکرات وارن کریستوفر در اروپا نیست. (سرّی)

دکتر برژینسکی پرسید آیا ایالات متحده باید اقدام چشمگیرتری برای تحریک متحدین انجام بدهد؟ وزیر براون اعتقاد داشت که اروپاییها ممکن است اقداماتی را به‌صورت جمعی انجام بدهند، ولی جداگانه خیر! افکارعمومی آن‌ها، جلوتر از خود دولتهایشان است و شاید بتوانیم آن‌ها را طوری خجالتزده کنیم که وادار به اقدام بیشتر شوند. بااین‌حال، او هشدار داد که انجام برخی اقدامات عمومی بدون اطمینان از نتایج، میتواند بیشتر از آنکه سودمند باشد، آسیب وارد آورد؛ چراکه نبود همکاری اروپاییها را نشان میدهد. پس‌از آن، شوروی از این موضوع بهرهبرداری خواهد کرد. (سرّی)

دکتر برژینسکی موافق بود که پس‌از آگاهی از گزارش آقای کریستوفر، این مسئله باید اولویت اول دستور کار فردای کمیتۀ هماهنگی ویژه باشد. (سرّی)

دکتر برژینسکی افزود که فرانسوی‌ها به‌شکلی عجیب نسبت‌به موضع خود عذرخواهی می‌کنند؛ درحالی‌که به نظر می‌رسد بریتانیایی‌ها آمادۀ همکاری در موضوع شوروی هستند. وزیر براون پرسید آیا میتوانیم از آن‌ها درمورد اقدامات امنیتی در اقیانوس هند، درخواست همکاری کنیم؟ وزیر ونس خاطرنشان کرد که نشانه‌هایی از تمایل وجود دارد، اما تا زمانی که کرینگتون از سفر خلیج‌فارس بازنگردد، انگلیسی‌ها مایل نیستند در این مورد تصمیمی بگیرند. (سرّی)

وزیر ونس معتقد بود که درحال‌حاضر در جبهۀ مذاکره، اتفاق خاصی درحال وقوع نیست که مانع پیگیری تحریمهای اقتصادی شود. او خاطرنشان کرد که پیام اخیر بروس لینگن ازطریق یکی از سفرا در تهران نیز به همین نکته اشاره داشت.[3] (سرّی)

 نظر گروه این بود که حفظ فشار بر جنبۀ اقتصادی ترجیح دارد. بااین‌حال، وزیر میلر خاطرنشان کرد که بانک مرکزی ایران اصلاحات لازم را انجام داده است و در پرداخت سود خود دقیق عمل میکند تا بدین‌ترتیب بتواند بر چشمانداز قصور در پرداخت وام غلبه کند. ایرانیها به‌دلیل درآمدهای نفتی قابل‌توجه، نیازی به وام جدید ندارند؛ بنابراین فشار ما در این موضوع نیز تأثیر کمی دارد یا اصلاً تأثیری ندارد. ما باید در درک این موضوع واقعبین باشیم که تلاش برای تحریم، اثر بسیار کمی در پی خواهد داشت، مگر اینکه دستکم کشورهای صنعتی بزرگ در این اقدام همراهی کنند. (سرّی)

وزیر ونس گفت که ما از همان ابتدا متوجه شده بودیم که تأثیر روانی تحریمها، مهمتر از تأثیر اقتصادی است. وزیر میلر اعتقاد داشت اگر همگان متوجه شوند که ایران روند امور تجاری خود را مانند معمول پیش میبرد، این تأثیر روانی احتمالاً معکوس خواهد شد. (سرّی)

دکتر برژینسکی اظهارنظر رئیسجمهور درمورد یادداشتهای نشست دیروز را بازگو کرد و گفت ما باید تهاجمی عمل کنیم و اروپاییها باید ازسوی ایالات متحده، تحت فشار قرار بگیرند.[4] وزیر میلر خاطرنشان کرد که در آیندۀ نزدیک، با پنج تن از وزیران دارایی اروپا دیدار خواهد کرد، اما این تصمیم در سطح مقامات ارشد سیاسی است که میتواند تأثیر داشته باشد. (سرّی)

دیدگاه دکتر برژینسکی این بود که براساس مذاکراتی که دیروز انجام داده است، تنها چیزی که توجه آن‌ها را جلب میکند، خطر اقدام یکجانبۀ ایالات متحده است. ما همچنین می‌توانیم مواردی را که در آن شرکت‌های آمریکایی و شاید کشورهای دیگر از سیاست ما طفره می‌روند یا دور می‌زنند، علنی کنیم. (سرّی)

وی خاطرنشان کرد که رئیسجمهور با توصیۀ کمیتۀ هماهنگی ویژه مبنی‌بر اجازهدادن به وزیر کشاورزی برای اعلام اسامی متخلفین موافقت کرده است و اضافه کرد که ما باید «درصورت امکان، منابع دیگر برای انتقال غلّات دیگر را مسدود کنیم». آقای کاتلر خاطرنشان کرد که لوتر هاجز[5]، مشغول انجام یک نظرسنجی از شرکت‌های بزرگ آمریکایی است تا ببیند فعالیتهای خارج از کشور آن‌ها چگونه انجام میشود و موضع سیاست ما را شفافتر سازد. وزیر میلر تصور میکرد که بیشتر شرکت‌های آمریکایی از این سیاست پیروی میکنند و آمادۀ همکاری هستند. وزیر ونس هشدار داد که ما باید درمورد انتشار اقدامات غیرمفید سایر کشورها بسیار مراقب باشیم؛ زیرا ممکن است این تصور ایجاد شود که سیاست ما کارساز نیست. (سرّی)

5.      گروه اجرا: دکتر برژینسکی اظهار داشت که بسیاری از اقدامات اخیر کمیتۀ هماهنگی ویژه، ناظر به مسائل مربوط به اجرای سیاستهای اقتصادی بوده است. وجود هماهنگی نزدیک درمورد این مسائل ضروری است، اما در این میان باید به راهبرد بلندمدت و گام‌های بعدی خود نیز بیندیشیم. (خیلی محرمانه)

او پیشنهاد کرد که یک گروه هماهنگی اجرایی،[6] جداگانه تشکیل شود و به‌موازات کمیتۀ هماهنگی ویژه فعالیت کند. این گروه می‌تواند به وجهۀ مردمی ماهیت تحریم‌ها و چگونگی تشدید تلاشها بپردازد. گروه بالا باید شامل وزارت امور خارجه (وارن کریستوفر)، دفاع (گراهام کلایتور)، خزانهداری، سیا و شورای امنیت ملی (هنری اوون) باشد. وزیر میلر پیشنهاد داد که این جلسات در خزانهداری برگزار شود (بعد تصمیم گرفته شد که اولین جلسه در کاخ سفید برگزار شود).[7] (خیلی محرمانه)

[محتوای غیرمرتبط با ایران از این قسمت حذف شده است.]



[1].  Carter Library, Plains File, Box 10.

سرّی. جلسه در اتاق وضعیت کاخ سفید برگزار شد.

[2]. برای مشاهدۀ خلاصۀ نتایج نک:

Carter Library, National Security Affairs, Staff Material, Middle East File, Box 98, Meetings File, 1/14/80 SCC re Iran. Reference is to the International Emergency Economic Powers Act, passed on October 28, 1977.

[3]. پیام مورخ 15 ژانویه از سفارت بریتانیا در واشنگتن، متن تلگرام شمارۀ 3 ارسالی از تهران به تاریخ 14 ژانویه برای انتقال به کارگروه ایران در مرکز عملیات را منتقل کرد. تلگرام شمارۀ 3 حاوی متن پیامی است که لینگن به لانگ فرستاده است تا «به کارگروه ایران منتقل کند.»

Department of State, Records of David D. Newsom, Under Secretary of State for Political Affairs, Subject Files, 1978–1981, Lot 81D154, Swiss Channel.

برژینسکی در یادداشتی به ونس اینگونه نوشت که پس‌از مطالعۀ این تلگرام، کارتر با «اهمیت روانی و نیز تاکتیکی اقدام فوری درزمینۀ تحریمهای یکجانبه با استفاده از بیشترین توان متحدین»، موافقت کرده است.

Carter Library, National Security Affairs, Brzezinski Material, Country File, Box 30, Iran 1/11/80–1/31/80.

[4]. نک: سند 148.

[5]. Luther Hodges

[6]. Implementation Coordination Group

[7]. در جلسۀ اول گروه دربارۀ اختیاراتش، اینکه کمیتۀ هماهنگی ویژه میتواند تصمیمات اقتصادی را بدون مشورت این گروه بگیرد یا خیر و نیز مسائل اقتصادی مرتبط با ایران و پاکستان بحث و گفت‌وگو کرد.

Minutes of SCC Implementation/Coordination Group meeting, January 18; Carter Library, National Security Council, NSC Institutional Files (H–Files), Box 108.

منبع: - جلد - - صفحه
تصاویر سند
(Bellevue Hotel) (Giza) (Harvard Divinity School) (Princeton University) (Rutgers University) Ankara Arabian Sea Arlington National Cemetery Azerbaijan Democratic Republic Azores Bahamas Belgrade Brewster Cam Ranh Bay Camp David Chicago Colorado Dacca Demirel Dominica Dulles Eastern Desert Eastern Europe Eastern Province Ellipse Frankfurt Georgia Hofburg Palace Homestead AFB Hunter Army Air Base Islamic Revolutionary Organization in the Arabian Peninsula Kansas LaGuardia Airfield Lackland Air Force Base Lafayette Park Laos Madrid Maine Manley Maryland Masirah Massachusetts Massachusetts Avenue Mauritania Mildenhall Monaco Murmansk National Council of Churches Near East and South Asia Division New Hampshire Nicaragua Oklahoma Panama City Peking Quai d’Orsay Saharan Democratic Arab Republic San Antonio Sheikh Osman Naqshahandi South America Strait of Tiran Strasbourg Texas Tonga Transcaucasus Tricastin Tripoli U.S. Pacific Command Vladivostok Wadi Kena West Germany Western Europe Wiesbaden Wilford Hall Hospital Wisconsin «کوچه بیژن» آبادان آتن آذربایجان آرامستان ملّی آرلینگتون آرژانتین آزور آفریقای ­جنوبی آفریقای ­شمالی آفریقای جنوبی آفریقای ‌جنوبی آفریقای‌ جنوبی آفریقای‌جنوبی آلاسکا آلمان آلمان غربی آلمان­ غربی آلمان‌شرقی آلمان‌غربی آمریکا آمریکای جنوبی آمریکای شمالی آمریکای­ شمالی آمریکای‌شمالی آمریکای‌لاتین آمریکای‌مرکزی آنکارا آنگولا ابوموسی اتحاد جماهیر شوروی اتحادیه جماهیر شوروی اتریش اتیوپی اردن ارومیه اروپا اروپای شرقی اروپای غربی اروپای‌شرقی اروپای‌غربی استانبول استراسبورگ استرالیا اسرائیل اسلام ­آباد اسلام­ آباد اسلام‌آباد اسوان مصر اسپانیا اسکله اورسی اشمیت اصفهان افغانستان اقیانوس ­آرام اقیانوس آرام اقیانوس هند الجزایر الجزیره امارات امارت متحده عربی انتبه انگلستان اوتاوا اورشلیم اوکلاهاما اوکیناوا ای­سی ایالات متحده ایالات متحده آمریکا ایالت شرقی ایتالیا ایران ایرلند ایسلند بازار تبریز بازار تهران بالتیمور بالتیک بانک ­های آمریکا بانک‌های سوئیس باهاما باکو بحرین برزیل برلین برن برن (Bern) برنیس بروکسل بریتانیا بریتانیای کبیر بصره بغداد بلوار تخت جمشید بلوچستان بلوک شرق بلژیک بلگراد بن بنادر ایران بنادر شوروی بنادر مورمانسک بنادر نفتی ایران بندر بصره بندر خلیج‌فارس بندر خمینی بندر شاپور بندرعباس بنگلادش بوشهر بولیوی بُن بیروت بیمارستان آمریکا در پاناما بیمارستان ویلفورد هال بیمارستان کورنل نیویورک بیمارستان گورگانس بیمارستان­ های گورگاس تأسیسات آرامکو تایلند تایوان تبریز ترمینال‌های نفتی خلیج فارس ترکستان ترکیه تفلیس تنب بزرگ تنب بزرگ و کوچک تنگه تیران تنگه هرمز تهران تونس تونگا تگزاس جامایکا جدّه جزایر جزایر آزور جزایر ابوموسی و تنب­ ها جزایر تنب کوچک جزایر کوچک ابوموسی و تنب‌های نزدیک دهانۀ خلیج‌فارس جزیره جزیره خارک جزیره خارگ جزیره دیه‌گو گارسیا جزیره مصیره جزیره کنتادورا جزیرۀ خارک جمهوری اسلامی ایران جمهوری دموکراتیک آذربایجان جمهوری دموکراتیک عربی صحرا جمهوری فدرال آلمان جنوب ­غرب آسیا جنوب آسیا جنوب ایران جنوب عراق جنوب­ غرب آسیا جنوب­ غرب تهران جنوب‌شرق ایران جنوب‌غرب آسیا جنوب‌غربی آسیا جورجیا جیزه خاور دور خاور نزدیک خاور نزدیک و جنوب آسیا خاورمیانه خاورنزدیک خرمشهر خرّمشهر خلیج خلیج خوک‌ها خلیج سبیک خلیج فارس خلیج کام ران خلیج‌فارس خوزستان خیابان ماساچوست خیابان­ های تهران دادگاه پاناما دالاس دالاک (Dalak) دانشکده الهیات هاروارد دانشگاه تهران دانشگاه راتگرز دانشگاه پرینستون دانمارک داکا دریای خزر دریای سیاه دریای عرب دریای عربی دریای مدیترانه دمشق دمیرل دوشان تپّه دومینیکا دیگو گارسیا رشته کوه ­های زاگرس رضائیه رم رودزیا روسیه رومانی رُم ریاض زامبیا زامبیان زاهدان زندان سان­تای زوریخ (Zurich) سادات سانفرانسیسکو سانفرانسیکو سریلانکا سفارت آمریکا سفارت آمریکا در اسلام ­آباد سفارت آمریکا در تهران سفارت آمریکا در طرابلس سفارت آمریکا در کویت سفارت ایالات متحده سفارت ایالات متحده در ایران سفارت ایالات متحده در تهران سفارت ایران در واشنگتن سفارت بریتانیا سفارت بریتانیا در ایالات متحده سفارت بریتانیا در تهران سفارت بریتانیا در واشنگتن سفارت سوئیس در تهران سفارت شوروی در واشنگتن سفارت کانادا در تهران سمنان سن آنتونیو سوئد سوئیس سوریه سومالی سکّوهای نفتی جزیره خارک شبه جزیره عربستان سعودی شبه­ جزیره عربستان شبه‌جزیره عربستان شرق آسیا شرق مدیترانه شرق­ دور شطّ‌ العرب شط‌ العرب شمال ایران شمال تهران شنیانگ (Shenyang) شوروی شوروی‌ شیلی شیکاگو صحرای اول (Desert One) صحرای شرقی طبس ظهران عدن (Aden) عراق عربستان عربستان سعودی عرشه نیمیتز عرفات علی‌آباد عمان عمّان فرات فرانسه فرانکفورت فرودگاه ­های ایران فرودگاه اسوان فرودگاه انتبه اوگاندا (Uganda) فرودگاه تهران فرودگاه دالس فرودگاه طبس فرودگاه لارناکا (Larnaca) فرودگاه لاگواردیا فرودگاه مهرآباد فرودگاه میلدنهال فرودگاه نیویورک فلسطین فلوریدا فنلاند فورت برگ فیلیپین قاهره قبرس قفقاز جنوبی قفقاز­ جنوبی قفقازجنوبی قم لائوس لاکلند لبنان لندن لندن. لهستان لوگزامبورگ لیبی لیسبون مادرید ماساچوست مانلی مجتمع فلوریت مدیترانه شرقی مدینه مراکش مرزهای شمال‌غربی ایران مریلند مسجد الحرام مسقط مسکو مشهد مصر مصیره منصوریه منظریه مهرآباد موریتانی موزامبیک مومباسا موناکو مکزیک مکّه میادین نفتی خلیج فارس میادین نفتی خوزستان مین نائین ناتو ناحیه کلمبیا نجف نروژ نگلادش نیجر نیجریه نیروگاه هسته‌ای تریکاستین نیمیتز نیواورلئان نیوزلند نیومکزیکو نیوهمپشایر نیویورک نیکاراگوئه هامبورگ هانتر هانوی (Hanoi) هتل بلویو هرات هلند همدان همیلتون جردن هند هندوستان هیوستن هیوستن تگزاس واتیکان وادی قنا واشنگتن ولادی­وستوک ونزوئلا ویتنام ویتنام‌ ویسبادن ویسکانسین وین پادگان سلطان‌آباد پاراگوئه پارک ریاست‌جمهوری پارک لافایت پاریس پالایشگاه آبادان پالایشگاه‌های نفت آبادان پاناما پاناما سیتی پاناماسیتی پاکستان پایگاه دیگو گارسیا پایگاه نظامی فورت برگ (Fort Bragg) پایگاه نیروی هوایی لاکلند پایگاه هوایی ایالات متحده پایگاه هوایی تهران پایگاه هوایی غرب قاهره پایگاه هوایی هومستد پایگاه‌های عربستان سعودی پرتغال پنتاگون پکن پیاتیلا پیتزبرگ چابهار چک چکسلواکی چین ژاپن ژنو ژیسکار کاخ سفید کاخ هفبورگ کاراکاس کاستاریکا کالج‌های آمریکا کانادا کانزاس کربلا کردستان کرمان کره ­شمالی کره شمالی کشورهای اروپایی کشورهای جهان ‌سوم کشورهای جهان­ سوم کشورهای جهان‌سوم کشورهای حاشیه خلیج فارس کشورهای خلیج کشورهای عربی کشورهای غربی کلرادو کلمبیا کمپ دیوید کنتادورا کوبا کویت کُردستان گابن گابون گوآتمالا گوآم گواتمالا گورگاس یزد یمن یونان یوگسلاوی