در حال دریافت اطلاعات

لطفا منتظر بمانید!

سند شماره

گفتگو برای آژادی گروگان ها

موضوع سند

متن سند

گزارشی که توسط مشاور وزیر امور خارجه در امور خاور نزدیک و جنوب آسیا تهیه شده است (ساندرز)[1]

نیویورک، بدون تاریخ

گفت‌وگوی ساندرز با داوودی و والدهایم

پنجشنبه صبح، من دو ساعت را با داوودی، والدهایم و مک‌‌هنری گذراندم و پس‌از آن هم ملاقاتی یک‌ساعته با والدهایم داشتم.[2] والدهایم بهشدت درصدد است تا گزارشی را که داوودی از سفر اخیرش به تهران آماده نموده است، به شورای امنیت ارائه کند؛[3] بنابراین مشتاق شنیدن دیدگاههای مخالف و موافق ما برای انجام این کار است.

در بحث طولانی که با داوودی دربارۀ مأموریتش در تهران داشتیم، او به نکات زیر اشاره کرد:

-      قطبزاده در گفت‌وگویی که در بلگراد با والدهایم داشت، گویا با سفر داوودی به تهران موافق بوده است. با این امید که شاید اعلام آغاز این مأموریت سبب توقف تحریمهای اروپا علیه ایران شود. وقتی چنین اتفاقی رخ نداد، او اشتیاق کمتری برای این مأموریت نشان داد.

-      خروج کمیسیون سازمان ملل از تهران در روزهای پایانی ماه مارس، برای مقامات ایران تلخ بود. بنیصدر و قطبزاده هر دو، داستانهایی راجع‌به آخرین روز حضور کمیسیون در تهران مطرح کرده بودند که سبب میشود ایدۀ بهترشدن شرایط حضور درصورت باقیماندن کمیسیون در ایران، تقویت گردد.

-      قطبزاده از خمینی الهام میگیرد؛ کسی که او را دوست دارد، از او حمایت میکند و تصویر فرزند ازدست‌رفتهاش را در او میبیند. دو عامل بر نگرش قطبزاده تأثیرگذارند: رویکردهای بینالمللی که او در شرایط گوناگون ازجمله حضور کرایسکی در سازمان کنفرانس اسلامی با آن‌ها مواجه است و نیز تغییر نگرش امام دربارۀ گروگانها.

-      نسبت به مورد آخر، بنیصدر و طباطبایی، هر دو میگویند تغییر در نگرش امام را حس میکنند. موضع او اکنون به‌سمت خواست برای حل بحران گروگانگیری، تغییر جهت پیدا کرده است. گزارشها حاکی از آن است که امام با برگزاری محاکمه موافق نیست.

-      قطبزاده میگوید سناریوی ماه مارس دیگر ارزشی ندارد. نسبت به مأموریت کمیسیون نیز وی همچنان بر این اعتقاد پایبند است که دیدار نمایندگان صلیب سرخ با گروگانها، جایگزین ملاقات آن‌ها با اعضای کمیسیون سازمان ملل است.

-      بهشتی از توجه دبیرکل به خود و درخواست از داوودی برای ملاقات با او بسیار خوش‌حال شده بود. او معتقد است که موضوع گروگانگیری توسط مجلس حل خواهد شد. او به اینکه مجلس چگونه این کار را انجام میدهد، اشارهای نکرد، اما از عزم برای حل آن سخن گفت. وی افزود حل این مشکل را باید به ایرانیها سپرد و از تهدید، تحریم یا اقدام نظامی اجتناب کرد.

-      بنیصدر همچنان متعهد است که راهحلی برای پایاندادن به بحران بیابد. او اعتقاد دارد که چه مجلس تصمیمی در این زمینه بگیرد و چه نگیرد، در هر صورت، موضوع یا برای تأیید و یا برای تصمیمگیری به امام ارجاع میشود.

-      قطبزاده اصرار دارد که گزارش کمیسیون سازمان ملل در هنگام آغاز بررسی این موضوع در مجلس، آماده باشد. بنیصدر معتقد است که اکنون، زمان انتشار این گزارش نیست. به نظر وی، دشمنان گزارش کمیسیون را پوششی برای آزادی گروگانها قلمداد میکنند. در نگاه بنیصدر، انتشار بیموقع گزارش مانع این میشود که کمیسیون در آینده نقش ارگانی برای برقراری گفت‌وگو میان ایران و آمریکا، به‌‌‌‌منظور حل بحران را ایفا نماید.

-      مقامات ایران هنوز درزمینۀ چگونگی یا زمان طرح موضوع گروگانگیری در مجلس، به جمعبندی نرسیدهاند. مسئلۀ زمان بیشتر با روند تشکیل کابینه مرتبط است.

-      داوودی براساس تحلیل خود، بهشدت تأکید داشت که همسو با نتایج مأموریتش «باید اقدامی صورت بگیرد». نمیتوان این مأموریت را به‌عنوان یک شکست، کنار گذاشت؛ چراکه این کار، راه را برای ایفای نقش کمیسیون سازمان ملل در آینده میبندد.

او گفت یکی از گزینههای مدنظرش، ارائۀ گزارشی موقتی ازسوی همۀ اعضای کمیسیون بود که البته بعد آن را کنار گذاشته است؛ چراکه بیش از حد پیچیده بود و نیازمند مشارکت همۀ اعضای کمیسیون است؛ ازاینرو، او به‌سمت گزینۀ دوم گرایش پیدا کرده بود؛ یعنی ارائۀ گزارش از مأموریتش به دبیرکل، تا بدین‌ترتیب برخی از کارکردهای یک گزارش موقتی محقق شود. مابقی گفت‌وگوی ما با داوودی و کل صحبت من با والدهایم، حول محور دستاوردهای احتمالی ارسال گزارش داوودی توسط والدهایم به شورای امنیت بود.

به‌‌صورت کلی، گزارش داوودی از مأموریتش به نکات زیر اشاره دارد:

-      او افرادی را که در مأموریت ملاقات کرده است و نیز دستورات والدهایم را توصیف میکند.

-      سپس با اشاره به نقطهای که کمیسیون به کار خود پایان داده است، پیشینۀ مأموریتش را تشریح میکند. او ابتدا توضیح میدهد که کمیسیون موفق نشد بخش دوم مأموریتش را انجام بدهد؛ چراکه به‌واسطۀ موضعگیری دانشجویان، موفق نشد با گروگانها ملاقات کند. او گزارش خواهد داد که رئیسجمهور و وزیر امور خارجه تصور میکردند که اگر کمیسیون مدت بیشتری در ایران میماند، شرایط بهتر میشد.

-      او تشریح خواهد کرد که کمیسیون اسناد راجع‌به فعالیت‌‌های ساواک، نقض حقوق بشر و سایر اقدامات افراطی در طول حکومت شاه را بررسی کرده است. او همچنین میگوید کمیسیون از شکایات و دعاوی دولت ایران دربارۀ مداخلۀ ایالات متحده در امور داخلی کشور آگاه است.

-      او تصریح خواهد کرد که کمیسیون بخش اول مأموریتش را تکمیل نموده است و بخش دوم هنوز محقق نشده است. او گزارشی از دیدگاههای کنونی قطبزاده ارائه خواهد کرد مبنی‌بر اینکه بخش دوم مأموریت کمیسیون، درواقع پس‌از ملاقات اعضای صلیب سرخ با گروگانها انجام شده است.

-      او در گزارش خود به تکرار دعاوی رهبری ایران نسبت به دو موضوع اشاره خواهد کرد: اقدامات افراطی رژیم شاه و مداخلۀ آمریکا در ایران.

-      او به اظهار تمایل مقامات ایران برای حل بحران از راههای مسالمتآمیز و علیرغم تلاش دولت آمریکا برای آزادی گروگانها با استفاده از زور و تحریم اقتصادی، اشاره خواهد کرد.

به‌‌علاوه، وی به تشریح عزم آن‌ها برای ادامۀ راه انقلاب اقدام خواهد کرد. همچنین او در این گزارش، از تأکید ایرانیها بر اهمیت اجتناب از اعمال فشار بر کشور، استفاده از زور و نیز امید آن‌ها برای اینکه دبیرکل مشوقی برای پیگیری یک راهحل مسالمتآمیز باشد، سخن خواهد گفت.

-      او تصریح میکند که مقامات ایران انتظار دارند که مجلس موضوع را بررسی کند و معتقد است که انتشار گزارش کمیسیون در آن زمان ارزشمند خواهد بود. همچنین دیدگاه ایرانیها را مبنی‌بر اینکه کمیسیون میتواند فعالیت خود را در نیویورک از سر بگیرد، تشریح خواهد کرد.

-      او در بخش نتیجهگیری گزارش، دوباره نشان میدهد که مقامات ایران خواهان نیل به راهحلی هستند که لطمهای به انقلاب وارد نیاورد.

دیدگاه والدهایم این است که چنین گزارشی به تحقق هدفی ارزشمند کمک میکند. تصور او این است که اگر سازمان ملل اقدامی نکند، فرصت این نهاد برای ایفای نقشهای بیشتر از دست میرود.

داوودی در پاسخ به سؤال من از اینکه گزارش این‌چنینی چه هدفی را در فضای محرکهای سیاسی تهران ایفا خواهد کرد، گفت باید از اعضای اصلی «تیم حاکم» در ایران حمایت شود. مداخلۀ سازمان ملل ایدۀ آن‌ها بود و نباید به‌عنوان یک شکست قلمداد گردد. گزارش داوودی هیچ یافته و نتیجهگیری را به نمایندگی از کمیسیون ارائه نمیکند بلکه تنها آنچه که به او و کمیسیون گفته شده است را بیان خواهد کرد.

والدهایم به سؤال از اینکه آیا این کار سبب نمیشود که ادعاها و دعاوی موردنظر ایران مشروعیت پیدا کنند، پاسخ منفی داد و علت آن را اینگونه بیان کرد که گزارش، تنها آنچه به داوودی و کمیسیون گفته شده است را به‌شکلی توصیفی بیان میکند؛ بدون اینکه جمعبندی کند یا وارد جزئیات شود.

ما به‌صورت جداگانه، دیدگاههای خود را به‌طور خاص دربارۀ این سؤال و اینکه چگونه میتواند با ابتکارات احتمالی دیگر مرتبط شود، ارائه خواهیم کرد.



[1]. Carter Library, National Security Affairs, Brzezinski Material, Country File, Box 33, Iran Update 6/80.

سرّی؛ حساس.

[2]. 19 ژوئن. جلسۀ مکهنری با داوودی در نیویورک، در تلگرام 2443 ارسالی از هیئت نمایندگی آمریکا، در سازمان ملل، مورخ 20 ژوئن، تشریح شده است.

Department of State, Records of David D. Newsom, Under Secretary of State for Political Affairs, Subject Files, 1978–1981, Lot 81D154, Iran NODIS Cables June 1980.

[3]. داوودی طی روزهای 25 می تا 16 ژوئن در تهران حضور داشت. والدهایم روز 16 ژوئن با موسکی تماس گرفت تا گزارشی از سفر داوودی به تهران بدهد.

Memorandum of conversation, June 16; Department of State, Records of David D. Newsom, Under Secretary of State for Political Affairs, Subject Files, 1978–1981, Lot 81D154, UN and Security Council.

لانگ در تلگرام 16 ژوئن که برای وزارت امور خارجه ارسال کرد و به گزارش 19 ژوئن دربارۀ آخرین تحولات ایران نیز پیوست شده است، مأموریت داوودی در تهران را تشریح میکند.

Carter Library, National Security Affairs, Brzezinski Material, Country File, Box 33, Iran Update 6/80.

منبع: - جلد - - صفحه
تصاویر سند
(Bellevue Hotel) (Giza) (Harvard Divinity School) (Princeton University) (Rutgers University) Ankara Arabian Sea Arlington National Cemetery Azerbaijan Democratic Republic Azores Bahamas Belgrade Brewster Cam Ranh Bay Camp David Chicago Colorado Dacca Demirel Dominica Dulles Eastern Desert Eastern Europe Eastern Province Ellipse Frankfurt Georgia Hofburg Palace Homestead AFB Hunter Army Air Base Islamic Revolutionary Organization in the Arabian Peninsula Kansas LaGuardia Airfield Lackland Air Force Base Lafayette Park Laos Madrid Maine Manley Maryland Masirah Massachusetts Massachusetts Avenue Mauritania Mildenhall Monaco Murmansk National Council of Churches Near East and South Asia Division New Hampshire Nicaragua Oklahoma Panama City Peking Quai d’Orsay Saharan Democratic Arab Republic San Antonio Sheikh Osman Naqshahandi South America Strait of Tiran Strasbourg Texas Tonga Transcaucasus Tricastin Tripoli U.S. Pacific Command Vladivostok Wadi Kena West Germany Western Europe Wiesbaden Wilford Hall Hospital Wisconsin «کوچه بیژن» آبادان آتن آذربایجان آرامستان ملّی آرلینگتون آرژانتین آزور آفریقای ­جنوبی آفریقای ­شمالی آفریقای جنوبی آفریقای ‌جنوبی آفریقای‌ جنوبی آفریقای‌جنوبی آلاسکا آلمان آلمان غربی آلمان­ غربی آلمان‌شرقی آلمان‌غربی آمریکا آمریکای جنوبی آمریکای شمالی آمریکای­ شمالی آمریکای‌شمالی آمریکای‌لاتین آمریکای‌مرکزی آنکارا آنگولا ابوموسی اتحاد جماهیر شوروی اتحادیه جماهیر شوروی اتریش اتیوپی اردن ارومیه اروپا اروپای شرقی اروپای غربی اروپای‌شرقی اروپای‌غربی استانبول استراسبورگ استرالیا اسرائیل اسلام ­آباد اسلام­ آباد اسلام‌آباد اسوان مصر اسپانیا اسکله اورسی اشمیت اصفهان افغانستان اقیانوس ­آرام اقیانوس آرام اقیانوس هند الجزایر الجزیره امارات امارت متحده عربی انتبه انگلستان اوتاوا اورشلیم اوکلاهاما اوکیناوا ای­سی ایالات متحده ایالات متحده آمریکا ایالت شرقی ایتالیا ایران ایرلند ایسلند بازار تبریز بازار تهران بالتیمور بالتیک بانک ­های آمریکا بانک‌های سوئیس باهاما باکو بحرین برزیل برلین برن برن (Bern) برنیس بروکسل بریتانیا بریتانیای کبیر بصره بغداد بلوار تخت جمشید بلوچستان بلوک شرق بلژیک بلگراد بن بنادر ایران بنادر شوروی بنادر مورمانسک بنادر نفتی ایران بندر بصره بندر خلیج‌فارس بندر خمینی بندر شاپور بندرعباس بنگلادش بوشهر بولیوی بُن بیروت بیمارستان آمریکا در پاناما بیمارستان ویلفورد هال بیمارستان کورنل نیویورک بیمارستان گورگانس بیمارستان­ های گورگاس تأسیسات آرامکو تایلند تایوان تبریز ترمینال‌های نفتی خلیج فارس ترکستان ترکیه تفلیس تنب بزرگ تنب بزرگ و کوچک تنگه تیران تنگه هرمز تهران تونس تونگا تگزاس جامایکا جدّه جزایر جزایر آزور جزایر ابوموسی و تنب­ ها جزایر تنب کوچک جزایر کوچک ابوموسی و تنب‌های نزدیک دهانۀ خلیج‌فارس جزیره جزیره خارک جزیره خارگ جزیره دیه‌گو گارسیا جزیره مصیره جزیره کنتادورا جزیرۀ خارک جمهوری اسلامی ایران جمهوری دموکراتیک آذربایجان جمهوری دموکراتیک عربی صحرا جمهوری فدرال آلمان جنوب ­غرب آسیا جنوب آسیا جنوب ایران جنوب عراق جنوب­ غرب آسیا جنوب­ غرب تهران جنوب‌شرق ایران جنوب‌غرب آسیا جنوب‌غربی آسیا جورجیا جیزه خاور دور خاور نزدیک خاور نزدیک و جنوب آسیا خاورمیانه خاورنزدیک خرمشهر خرّمشهر خلیج خلیج خوک‌ها خلیج سبیک خلیج فارس خلیج کام ران خلیج‌فارس خوزستان خیابان ماساچوست خیابان­ های تهران دادگاه پاناما دالاس دالاک (Dalak) دانشکده الهیات هاروارد دانشگاه تهران دانشگاه راتگرز دانشگاه پرینستون دانمارک داکا دریای خزر دریای سیاه دریای عرب دریای عربی دریای مدیترانه دمشق دمیرل دوشان تپّه دومینیکا دیگو گارسیا رشته کوه ­های زاگرس رضائیه رم رودزیا روسیه رومانی رُم ریاض زامبیا زامبیان زاهدان زندان سان­تای زوریخ (Zurich) سادات سانفرانسیسکو سانفرانسیکو سریلانکا سفارت آمریکا سفارت آمریکا در اسلام ­آباد سفارت آمریکا در تهران سفارت آمریکا در طرابلس سفارت آمریکا در کویت سفارت ایالات متحده سفارت ایالات متحده در ایران سفارت ایالات متحده در تهران سفارت ایران در واشنگتن سفارت بریتانیا سفارت بریتانیا در ایالات متحده سفارت بریتانیا در تهران سفارت بریتانیا در واشنگتن سفارت سوئیس در تهران سفارت شوروی در واشنگتن سفارت کانادا در تهران سمنان سن آنتونیو سوئد سوئیس سوریه سومالی سکّوهای نفتی جزیره خارک شبه جزیره عربستان سعودی شبه­ جزیره عربستان شبه‌جزیره عربستان شرق آسیا شرق مدیترانه شرق­ دور شطّ‌ العرب شط‌ العرب شمال ایران شمال تهران شنیانگ (Shenyang) شوروی شوروی‌ شیلی شیکاگو صحرای اول (Desert One) صحرای شرقی طبس ظهران عدن (Aden) عراق عربستان عربستان سعودی عرشه نیمیتز عرفات علی‌آباد عمان عمّان فرات فرانسه فرانکفورت فرودگاه ­های ایران فرودگاه اسوان فرودگاه انتبه اوگاندا (Uganda) فرودگاه تهران فرودگاه دالس فرودگاه طبس فرودگاه لارناکا (Larnaca) فرودگاه لاگواردیا فرودگاه مهرآباد فرودگاه میلدنهال فرودگاه نیویورک فلسطین فلوریدا فنلاند فورت برگ فیلیپین قاهره قبرس قفقاز جنوبی قفقاز­ جنوبی قفقازجنوبی قم لائوس لاکلند لبنان لندن لندن. لهستان لوگزامبورگ لیبی لیسبون مادرید ماساچوست مانلی مجتمع فلوریت مدیترانه شرقی مدینه مراکش مرزهای شمال‌غربی ایران مریلند مسجد الحرام مسقط مسکو مشهد مصر مصیره منصوریه منظریه مهرآباد موریتانی موزامبیک مومباسا موناکو مکزیک مکّه میادین نفتی خلیج فارس میادین نفتی خوزستان مین نائین ناتو ناحیه کلمبیا نجف نروژ نگلادش نیجر نیجریه نیروگاه هسته‌ای تریکاستین نیمیتز نیواورلئان نیوزلند نیومکزیکو نیوهمپشایر نیویورک نیکاراگوئه هامبورگ هانتر هانوی (Hanoi) هتل بلویو هرات هلند همدان همیلتون جردن هند هندوستان هیوستن هیوستن تگزاس واتیکان وادی قنا واشنگتن ولادی­وستوک ونزوئلا ویتنام ویتنام‌ ویسبادن ویسکانسین وین پادگان سلطان‌آباد پاراگوئه پارک ریاست‌جمهوری پارک لافایت پاریس پالایشگاه آبادان پالایشگاه‌های نفت آبادان پاناما پاناما سیتی پاناماسیتی پاکستان پایگاه دیگو گارسیا پایگاه نظامی فورت برگ (Fort Bragg) پایگاه نیروی هوایی لاکلند پایگاه هوایی ایالات متحده پایگاه هوایی تهران پایگاه هوایی غرب قاهره پایگاه هوایی هومستد پایگاه‌های عربستان سعودی پرتغال پنتاگون پکن پیاتیلا پیتزبرگ چابهار چک چکسلواکی چین ژاپن ژنو ژیسکار کاخ سفید کاخ هفبورگ کاراکاس کاستاریکا کالج‌های آمریکا کانادا کانزاس کربلا کردستان کرمان کره ­شمالی کره شمالی کشورهای اروپایی کشورهای جهان ‌سوم کشورهای جهان­ سوم کشورهای جهان‌سوم کشورهای حاشیه خلیج فارس کشورهای خلیج کشورهای عربی کشورهای غربی کلرادو کلمبیا کمپ دیوید کنتادورا کوبا کویت کُردستان گابن گابون گوآتمالا گوآم گواتمالا گورگاس یزد یمن یونان یوگسلاوی