در حال دریافت اطلاعات

لطفا منتظر بمانید!

سند شماره

تحلیل اوضاع سیاسی آمریکا

موضوع سند

متن سند

پیام سفیر سوئیس در ایران (لانگ) برای وزارت امور خارجه[1]

تهران، 3 مارس 1980

تحلیل اوضاع سیاسی

من از سفر «آقای و» بهره بردم تا دیدگاههای خود را با آنچه که از او دربارۀ شرایط آموختهام، مقایسه کنم و بدین‌ترتیب برای شما امکان تحلیل اوضاع و برآورد احتمالات موجود برای رفع بحران و تقویت جایگاه کشور فراهم گردد.

1.    ما نسبت‌به این موضوع اتفاقنظر داریم: هیچ دولتی وجود ندارد. مشروعیت و نهادینهشدن قدرت که تا حدودی در طول هفتههای گذشته بهبود یافته بود، دوباره به‌واسطۀ ترکیبی از نیروهای مخالف و موازی در هالهای از ابهام قرار گرفته است.

2.    من میخواهم با ارائۀ مثال، اشارهای بکنم به بحثی که مترجم من چند روز پیش در سفارت داشت. این موضوع بسیار مفید است. مخاطب او «کودکان»، به او گفته بودند که هرکاری بتوانند انجام میدهند تا اطمینان حاصل کنند که قدرت، متمرکز و مستحکمتر نشود. به لطف این واقعیت که نیروهای موازی بسیاری در ایران وجود دارند (او گفت به‌طور خاص بیست مورد) است که امپریالیسم دیگر نمیتواند بر کشور فشار وارد آورد (این مسئله به‌ویژه ناظر به ایالات متحده و البته شوروی بود.)

آن‌ها گفتند که اگر کارتر بخواهد اعمال فشار کند، او میتواند؛ ولی اعمال نفوذ و فشار بر بنیصدر چه فایدهای برای او به دنبال دارد؟ چراکه بنیصدر کنترل بخش ناچیزی از قدرت را در اختیار دارد. اگر کارتر تصمیم بگیرد تا معامله کند، بایستی رضایت همۀ بیست نیرو را داشته باشد که کاری دشوار است.

3.    چنین نگرشی صرفاً متعلق به بنیادگراها و افراطیها نیست؛ چپ رادیکال، کمونیستها و اقلیتهای قومی، همگی در این چندبخشیبودن قدرت دارای منافعی هستند که از بیثباتی بیپایان نشئت میگیرد و شرایط لازم برای وقوع انقلاب دوم را فراهم میسازد؛ درحالی‌که در نظر دیگران، این موضوع فرصتی برای زندگی در چهارچوب یک خودمختاری عملی در نبود هر قدرت مرکزی است.

4.    آقای «و» در بحثهایی که با بنیصدر دربارۀ خروجی انتخابات داشت، همچنان نگاهی خوشبینانه، البته خوشبینی متعادلشده، دارد. بنیصدر دریافته است که شانس کمی برای پیروزی مشابه موفقیتش در انتخابات ریاستجمهوری دارد و پیشبینی میکند که دین‌داران افراطی بوانند تعداد نسبتاً زیادی از کرسیهای مجلس را به دست بیاورند، ولی یک تاکتیک جدید طراحی کرده است تا با نامزدهای قویتر همراه شود و از حمایت آن‌ها درصورت پیروزی برخوردار گردد و حتی خودش برخی از آن‌ها را حمایت کند. ازاینرو، میتوان انتظار داشت که مجلس به‌اندازهای که در ابتدا تصور میرفت، قابلمدیریت نباشد. این واقعیت باقی میماند که کابینۀ آینده، دستکم این امتیاز را خواهد داشت که یک نهاد سربار و ترسو، درگیر سکون و ایستایی مانند شورای انقلاب نیست.

5.    مانند ما، «ب» و «و» نیز دریافتهاند که اقتصاد به‌شکلی روزافزون فلج شده است و اینکه کشور درعمل وابسته به نفت است و براساس برداشت و حتی در فروش نیز خوب عمل نمیکند، هیچ‌چیزی در آینده مشاهده نمیشود که بتواند محرکی برای رشد اقتصاد باشد.

بحران کنونی به میزان زیادی مسئول این قضیه است ولی شخصیتهای خیالی هراسآفرین و ناکارآمدی نیز دخیل هستند؛ بنابراین مقامات حتی بنیصدر، در بوق و کرنا کردهاند که غرب مقصّر است، غرب است که درحال خفهکردن ایران است و این غرب است که از ارسال مواد غذایی یا قطعات یدکی به کشور امتناع میورزد. «ب» و «و» تلاش میکنند تا اوضاع را به‌شکلی غلوآمیز بیان کنند و بنیصدر، معینفر و هر فرد دیگری را که درکی از شرایط دارد، بیدار کنند.

البته نباید یک واقعیت مهم را از یاد برد. اگرچه بنیصدر در عرصۀ سیاسی فردی میانهرو است، ولی در عرصۀ اقتصاد کمتر اینگونه است و میخواهد در این بستر نظریاتی را اجرا کند که هرگز امتحان خود را پس ندادهاند.

6.    امام، کسی که روزبهروز قدرتمندتر میشود، گاهی به نظر میرسد که از اینکه به بنیصدر بیش از اندازه قدرت بخشیده، پشیمان است و گویا با حمایت از نیروهای مخالف با هدف ایجاد توازن، نقشی را ایفا میکند که با ثبات ملی مخالف است. در این فضا، «ب» و «و» نمیدانند که آیا احمد خمینی با ارائۀ یک بازی دوگانه وانمود نمیکند که درحال کمک به بنیصدر است، ولی درواقع مطابق با خواست افراطگراها عمل میکند؟

امام هرگز اطمینان کامل به کسی نداشته است. تاریخ معاصر چندین نمونه از این مسئله را نشان میدهد؛ ازمیانبرداشتن یزدی سپس بنیصدر و... فردی که گویا بیشترین اطمینان را به او دارد، قطبزاده است. این یک شرایط خوشایند است؛ چراکه قطبزاده تمام هم‌وغم خود را صرف پایاندادن به بحران کرده است. سؤال «و» این بود که اگر او حس کند که شرایط بیش از اندازه درحال تغییر است، تا کجا پیش خواهد رفت؟

7.    بنیصدر اکنون دریافته است که پس‌از اینکه بیش از ده سال آرزوی سرنگونی رژیم سلطنتی را داشت، رهبری قدرت را بدون مبارزه به دست آورد و حتی بدون اینکه آمادۀ دریافت آن باشد. جدا از اتفاقنظر دربارۀ موضوع سرنگونی رژیم امپریالیست، اختلافنظر جدی دربارۀ نوع نظامی که قرار است ایجاد شود، وجود دارد و این موضوع هم به نبود کلی یک سازماندهی ساختاری افزوده میشود.

8.    همچنین روش بنیصدر در دولت و کار در راستای ایجاد تغییر در مسیر رهبری، قدرتمند نیست. بنیصدر یک متفکر و فردی منزوی است که مانند امام به هیچکس اعتماد کامل ندارد. بسیار دشوار است که بفهمیم روابط او با وزرای کابینهاش چگونه خواهد بود. او ترجیح میدهد تا جوانانی را دور خود جمع کند که براساس گفتۀ «و» برخورد بسیار تندی با آن‌ها میکند؛ حتی نسبت‌به افراد بسیار کارآمدی همچون نوبری بانک مرکزی یا معاون رئیس بانک مرکزی.

سپردن قدرت بسیار ضعیف پیش میرود؛ چراکه انتقال اطلاعات و گزارشها در هر دو طرف اینگونه است. بنیصدر دوست دارد یک موضوع را با پیتر و موضوع دیگر را با پائول در میان بگذارد، ولی پائول قرار نیست بداند که پیتر مشغول چه کاری است. این پنهانکاری بسیار قابل‌مشاهده است و به‌صورت اتفاقی، به اطلاعات بسیار مختصری دست یافت که نشان میدهند درحالی‌که پروندههایی علیه شاه توسط وزارت دادگستری یا بانک مرکزی آماده شده بودند، بنیصدر تیمی را سازماندهی کرده بود که به‌صورت مخفیانه، پروندههایی را در همین موضوع ایجاد کنند.

بنیصدر مانند بازرگان به خود اجازه میدهد تا در میان جماعتی از درخواستکنندگان قرار بگیرد، نوعی پوپولیسم که زینت و تجملی است که کشور در شرایط کنونی توان پیشبرد آن را ندارد.

افکارعمومی که درهرحال حامی بنیصدر شد، این حمایت را بدون اشتیاق یا شور صورت داد؛ آرای ممتنع و نیز آن‌هایی را که میتوانست به کاندیدایی مانند رجوی داده شود، درنظر بگیرید. بسیاری از اندیشمندان معتقد هستند که او دوام چندانی ندارد. این دلیل دیگری است که چرا کشور هنوز نتوانسته سر پا بشود.

9.    مانند تراژدی کهن، امام همواره نقش امداد غیبی را ایفا میکند که این یعنی تا به اینجا همواره راهحلی برای برونرفت از انواع بنبستهایی که کشور، خود را در آن‌ها یافته، وجود داشته است. امام همچنان تنها کسی است که میتواند یک رضایت شبهکلی را حاصل کند؛ چراکه مخالفین هنوز ضعیفتر از آن هستند که بتوانند پیام خود را به گوش همگان برسانند و تأثیرگذار باشند.

ولی این جریان تنها تا زمانی ادامه خواهد داشت که امام زنده است و از سلامت عقلی برخوردار است. روزی که او از دنیا برود، اگر قدرت به‌اندازۀ کافی مستحکم نشده باشد که اکنون نیز اینگونه است، آشوب بیشک رخ خواهد داد. اگرچه در بحبوحۀ این هرجومرج ممکن است یک هنجارمندی و عادیشدن شرایط به‌صورت موقتی نیز رخ بدهد، رویهای که میتوان آن را در یک مرحله بالاتر از تحول، در ایتالیا نیز مشاهده کرد.

10.نتیجهگیری: همانگونه که مشاهده میشود، شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری بیثبات است. انتخابات پیش رو و نیز فضایی که تلاش برای حل موضوع گروگانگیری را احاطه کرده است، این گرایش را حتی بیشتر تقویت میکنند. تاکنون رئیسجمهور توانسته است به‌اندازۀ کافی مانور بدهد، ولی مسئله این نیست که آیا او میتواند همچنان به این کار ادامه بدهد یا خیر؛ بلکه سؤال این است که آیا قدرتهای موازی اجازۀ چنین کاری را به او میدهند؟



[1].  Department of State, Official Files of [P] David D. Newsom, Under Secretary of State for Political Affairs, Lot 82D85, Iran Update Mar 1980.

سرّی؛ حساس.

منبع: - جلد - - صفحه
تصاویر سند
(Bellevue Hotel) (Giza) (Harvard Divinity School) (Princeton University) (Rutgers University) Ankara Arabian Sea Arlington National Cemetery Azerbaijan Democratic Republic Azores Bahamas Belgrade Brewster Cam Ranh Bay Camp David Chicago Colorado Dacca Demirel Dominica Dulles Eastern Desert Eastern Europe Eastern Province Ellipse Frankfurt Georgia Hofburg Palace Homestead AFB Hunter Army Air Base Islamic Revolutionary Organization in the Arabian Peninsula Kansas LaGuardia Airfield Lackland Air Force Base Lafayette Park Laos Madrid Maine Manley Maryland Masirah Massachusetts Massachusetts Avenue Mauritania Mildenhall Monaco Murmansk National Council of Churches Near East and South Asia Division New Hampshire Nicaragua Oklahoma Panama City Peking Quai d’Orsay Saharan Democratic Arab Republic San Antonio Sheikh Osman Naqshahandi South America Strait of Tiran Strasbourg Texas Tonga Transcaucasus Tricastin Tripoli U.S. Pacific Command Vladivostok Wadi Kena West Germany Western Europe Wiesbaden Wilford Hall Hospital Wisconsin «کوچه بیژن» آبادان آتن آذربایجان آرامستان ملّی آرلینگتون آرژانتین آزور آفریقای ­جنوبی آفریقای ­شمالی آفریقای جنوبی آفریقای ‌جنوبی آفریقای‌ جنوبی آفریقای‌جنوبی آلاسکا آلمان آلمان غربی آلمان­ غربی آلمان‌شرقی آلمان‌غربی آمریکا آمریکای جنوبی آمریکای شمالی آمریکای­ شمالی آمریکای‌شمالی آمریکای‌لاتین آمریکای‌مرکزی آنکارا آنگولا ابوموسی اتحاد جماهیر شوروی اتحادیه جماهیر شوروی اتریش اتیوپی اردن ارومیه اروپا اروپای شرقی اروپای غربی اروپای‌شرقی اروپای‌غربی استانبول استراسبورگ استرالیا اسرائیل اسلام ­آباد اسلام­ آباد اسلام‌آباد اسوان مصر اسپانیا اسکله اورسی اشمیت اصفهان افغانستان اقیانوس ­آرام اقیانوس آرام اقیانوس هند الجزایر الجزیره امارات امارت متحده عربی انتبه انگلستان اوتاوا اورشلیم اوکلاهاما اوکیناوا ای­سی ایالات متحده ایالات متحده آمریکا ایالت شرقی ایتالیا ایران ایرلند ایسلند بازار تبریز بازار تهران بالتیمور بالتیک بانک ­های آمریکا بانک‌های سوئیس باهاما باکو بحرین برزیل برلین برن برن (Bern) برنیس بروکسل بریتانیا بریتانیای کبیر بصره بغداد بلوار تخت جمشید بلوچستان بلوک شرق بلژیک بلگراد بن بنادر ایران بنادر شوروی بنادر مورمانسک بنادر نفتی ایران بندر بصره بندر خلیج‌فارس بندر خمینی بندر شاپور بندرعباس بنگلادش بوشهر بولیوی بُن بیروت بیمارستان آمریکا در پاناما بیمارستان ویلفورد هال بیمارستان کورنل نیویورک بیمارستان گورگانس بیمارستان­ های گورگاس تأسیسات آرامکو تایلند تایوان تبریز ترمینال‌های نفتی خلیج فارس ترکستان ترکیه تفلیس تنب بزرگ تنب بزرگ و کوچک تنگه تیران تنگه هرمز تهران تونس تونگا تگزاس جامایکا جدّه جزایر جزایر آزور جزایر ابوموسی و تنب­ ها جزایر تنب کوچک جزایر کوچک ابوموسی و تنب‌های نزدیک دهانۀ خلیج‌فارس جزیره جزیره خارک جزیره خارگ جزیره دیه‌گو گارسیا جزیره مصیره جزیره کنتادورا جزیرۀ خارک جمهوری اسلامی ایران جمهوری دموکراتیک آذربایجان جمهوری دموکراتیک عربی صحرا جمهوری فدرال آلمان جنوب ­غرب آسیا جنوب آسیا جنوب ایران جنوب عراق جنوب­ غرب آسیا جنوب­ غرب تهران جنوب‌شرق ایران جنوب‌غرب آسیا جنوب‌غربی آسیا جورجیا جیزه خاور دور خاور نزدیک خاور نزدیک و جنوب آسیا خاورمیانه خاورنزدیک خرمشهر خرّمشهر خلیج خلیج خوک‌ها خلیج سبیک خلیج فارس خلیج کام ران خلیج‌فارس خوزستان خیابان ماساچوست خیابان­ های تهران دادگاه پاناما دالاس دالاک (Dalak) دانشکده الهیات هاروارد دانشگاه تهران دانشگاه راتگرز دانشگاه پرینستون دانمارک داکا دریای خزر دریای سیاه دریای عرب دریای عربی دریای مدیترانه دمشق دمیرل دوشان تپّه دومینیکا دیگو گارسیا رشته کوه ­های زاگرس رضائیه رم رودزیا روسیه رومانی رُم ریاض زامبیا زامبیان زاهدان زندان سان­تای زوریخ (Zurich) سادات سانفرانسیسکو سانفرانسیکو سریلانکا سفارت آمریکا سفارت آمریکا در اسلام ­آباد سفارت آمریکا در تهران سفارت آمریکا در طرابلس سفارت آمریکا در کویت سفارت ایالات متحده سفارت ایالات متحده در ایران سفارت ایالات متحده در تهران سفارت ایران در واشنگتن سفارت بریتانیا سفارت بریتانیا در ایالات متحده سفارت بریتانیا در تهران سفارت بریتانیا در واشنگتن سفارت سوئیس در تهران سفارت شوروی در واشنگتن سفارت کانادا در تهران سمنان سن آنتونیو سوئد سوئیس سوریه سومالی سکّوهای نفتی جزیره خارک شبه جزیره عربستان سعودی شبه­ جزیره عربستان شبه‌جزیره عربستان شرق آسیا شرق مدیترانه شرق­ دور شطّ‌ العرب شط‌ العرب شمال ایران شمال تهران شنیانگ (Shenyang) شوروی شوروی‌ شیلی شیکاگو صحرای اول (Desert One) صحرای شرقی طبس ظهران عدن (Aden) عراق عربستان عربستان سعودی عرشه نیمیتز عرفات علی‌آباد عمان عمّان فرات فرانسه فرانکفورت فرودگاه ­های ایران فرودگاه اسوان فرودگاه انتبه اوگاندا (Uganda) فرودگاه تهران فرودگاه دالس فرودگاه طبس فرودگاه لارناکا (Larnaca) فرودگاه لاگواردیا فرودگاه مهرآباد فرودگاه میلدنهال فرودگاه نیویورک فلسطین فلوریدا فنلاند فورت برگ فیلیپین قاهره قبرس قفقاز جنوبی قفقاز­ جنوبی قفقازجنوبی قم لائوس لاکلند لبنان لندن لندن. لهستان لوگزامبورگ لیبی لیسبون مادرید ماساچوست مانلی مجتمع فلوریت مدیترانه شرقی مدینه مراکش مرزهای شمال‌غربی ایران مریلند مسجد الحرام مسقط مسکو مشهد مصر مصیره منصوریه منظریه مهرآباد موریتانی موزامبیک مومباسا موناکو مکزیک مکّه میادین نفتی خلیج فارس میادین نفتی خوزستان مین نائین ناتو ناحیه کلمبیا نجف نروژ نگلادش نیجر نیجریه نیروگاه هسته‌ای تریکاستین نیمیتز نیواورلئان نیوزلند نیومکزیکو نیوهمپشایر نیویورک نیکاراگوئه هامبورگ هانتر هانوی (Hanoi) هتل بلویو هرات هلند همدان همیلتون جردن هند هندوستان هیوستن هیوستن تگزاس واتیکان وادی قنا واشنگتن ولادی­وستوک ونزوئلا ویتنام ویتنام‌ ویسبادن ویسکانسین وین پادگان سلطان‌آباد پاراگوئه پارک ریاست‌جمهوری پارک لافایت پاریس پالایشگاه آبادان پالایشگاه‌های نفت آبادان پاناما پاناما سیتی پاناماسیتی پاکستان پایگاه دیگو گارسیا پایگاه نظامی فورت برگ (Fort Bragg) پایگاه نیروی هوایی لاکلند پایگاه هوایی ایالات متحده پایگاه هوایی تهران پایگاه هوایی غرب قاهره پایگاه هوایی هومستد پایگاه‌های عربستان سعودی پرتغال پنتاگون پکن پیاتیلا پیتزبرگ چابهار چک چکسلواکی چین ژاپن ژنو ژیسکار کاخ سفید کاخ هفبورگ کاراکاس کاستاریکا کالج‌های آمریکا کانادا کانزاس کربلا کردستان کرمان کره ­شمالی کره شمالی کشورهای اروپایی کشورهای جهان ‌سوم کشورهای جهان­ سوم کشورهای جهان‌سوم کشورهای حاشیه خلیج فارس کشورهای خلیج کشورهای عربی کشورهای غربی کلرادو کلمبیا کمپ دیوید کنتادورا کوبا کویت کُردستان گابن گابون گوآتمالا گوآم گواتمالا گورگاس یزد یمن یونان یوگسلاوی