در حال دریافت اطلاعات

لطفا منتظر بمانید!

سند شماره

گزارش عملیات نجات

موضوع سند

متن سند

گزارش پساز اقدام[1]

واشنگتن، بدون تاریخ

گزارش عملیات نجات

شمارش معکوس

12 تا 24 آوریل 1980

در روز 12 آوریل، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح، به فرمانده نیروی رزمی مشترک دستور داد تا برنامۀ اعزام نیروها را نهایی سازد. فرمانده نیروی رزمی مشترک، بنا به ملاحظات متعدد که از مهم‌ترین آن‌ها وجود نور مهتاب بوده است، روز پنجشنبه 24 آوریل را توصیه کرد.

مجموعهای از اقدامات مرتبط، ولی مجزا آغاز شدند که از مهم‌ترین آن‌ها، انجام تمرین برای سوختگیری بالگردها با استفاده از هواپیمای سی ـ130 سوخترسان هوایی و چهار بالگرد در صحرا بود تا بدین‌ترتیب، آخرین تأیید آمادگی و توانمندی برای اجرای عملیات صادر گردد.

طی روزهای 15 و 16 آوریل، فرمانده نیروی رزمی مشترک جلسهای دوروزه در پنتاگون داشت تا طرح عملیات را با فرماندهان بررسی کند، امور مربوط به فرماندهی و کنترل نیروها را تأیید کند، آمادگی نیروها را بسنجد، اتفاقات احتمالی را بررسی نماید و برآوردی کلی از میزان موفقیت عملیات درصورت آغاز در روز 24 آوریل، ارائه نماید.

در 16 آوریل، ستاد مشترک با این طرح موافقت کرد. آن روز عصر، رئیسجمهور پس‌از دریافت گزارش فرمانده نیروی رزمی مشترک و معاونش و نیز فرمانده نیروی زمینی نجات، با این طرح موافقت کرد.[2] رئیسجمهور گفت: «اعزام نیرو باید روز 24 آوریل، براساس برنامه انجام بگیرد. مرجع فرماندهی ملی[3] به فرمانده نیروی رزمی مشترک دستور میدهد تا مأموریت را مطابق با شرایط موجود اجرا کند، به تعویق بیندازد و یا لغو نماید.»

طی بازۀ زمانی 19 تا 23 آوریل، نیروها اعزام شدند. بعدازظهر روز 24 آوریل، نیروها در مکان موردنظر مستقر شدند و آمادۀ انجام عملیات بودند.

انجام و لغو عملیات

24 و 25 آوریل 1980

عصر روز 24 آوریل، پس‌از پنج‌ونیم ماه برنامه‌‌ریزی و آموزش تحت شدیدترین شرایط امنیت عملیاتی، هشت فروند بالگرد آراچ ـ53 از ناو هواپیمابر نیمیتز پرواز کردند و پروازی حدوداً ششصد مایل دریایی را در طول شب و ارتفاع پایین آغاز کردند تا به نقطۀ ازپیش‌تعیینشده برای سوختگیری، صحرای یک، در صحرا برسند.

عنصر سی ـ130، حامل نیروهای زمینی تیمی نجات نیز در مسیر و زمان دیگری به‌سمت منطقۀ صحرای یک اعزام شد. تقریباً دو ساعت پس‌از پرواز بالگردها، خدمۀ بالگرد 6# علامت وجود نقص در پروانه را مشاهده کرد. فرود آمد. خرابی تأیید شد (شرایطی که در آن، مأموریت خودبهخود لغو میشود) و آن‌ها بالگرد را رها کردند. بالگرد دیگر خدمه را سوار کرد و سپس مأموریت ادامه یافت.

تقریباً یک ساعت بعد، صف بالگردها به‌شکلی غیرقابل انتظار، با ابری از شن که اندازه و حجم آن ناشناخته بود، مواجه شد. بالگردها از اولین منطقۀ شن معلق خارج شدند و ظرف یک ساعت، وارد تودۀ دومی شدند که بزرگتر و غلیظتر بود. در زمان تلاش برای مسیریابی درون تودۀ دوم که بهشدت سبب کاهش دید شده بود، بالگرد دوم (۵#) با مشکلات جدی درزمینۀ جهتیابی و ابزارهای پرواز مواجه گردید.

به‌خاطر اینکه شرایط پرواز بدتر و بدتر شد و امکان پرواز امن بسیار مورد تردید بود، خلبان بالگرد تشخیص داد که ادامۀ مأموریت نامعقول است. او مأموریت را لغو کرد، مسیر بازگشت را پیش گرفت و در روی ناو نیمیتز، تعمیر آن آغاز گردید. سرانجام شش فروند از هشت بالگرد، حدوداً بین 50 و 85 دقیقه دیرتر از زمان برنامهریزی‌شده، به نقطۀ سوختگیری در میان راه رسیدند.

بالگرد (۲#) در مسیر، دچار نقص هیدرولیک شد، ولی خدمه ترجیح دادند که تا نقطۀ سوختگیری مسیر را ادامه بدهند؛ چراکه معتقد بودند در آنجا میتوان تعمیرات را انجام داد. یک پمپ هیدرولیک به‌خاطر نشتی‌ای که وجود داشت، دچار اشکال شده بود و پمپ جایگزین نیز موجود نبود؛ حتی اگر به‌سرعت یک پمپ تهیه میشد، زمان کافی برای تعویض آن، تعمیر محل نشتی، تنظیم سیستم و به‌پایانرساندن پرواز بعدی قبل‌از طلوع آفتاب، وجود نداشت. ادامۀ مأموریت برای این بالگرد، بدون انجام تعمیرات لازم، امن نبود.

پیشتر اینگونه تعیین شده بود که رسیدن دستکم شش بالگرد به منطقۀ سوختگیری برای ادامۀ مأموریت ضروری است. با توجه به اینکه در این زمان تنها پنج بالگرد باقی مانده بود، فرمانده میدانی عملیات ازطریق بیسیم، شرایط را برای فرمانده تیم رزمی مشترک تشریح کرد و او نیز واشنگتن را در جریان وضعیت نیروها و تصمیمش برای لغو عملیات و بازگشت به پایگاه قرار داد. رئیسجمهور با این تصمیم موافقت کرد و اقدامات لازم برای بازگشت پنج بالگرد عملیاتی، هواپیماهای سی ـ130 و تیم نجات، آغاز گردید.

درحالی‌که نیروها مشغول جابه‌جایی یک بالگرد بودند تا بالگرد دیگر بتواند برای پرواز برگشت مخزن سوختش را پر کند، بالگرد اول با یکی از هواپیماهای سوخترسان سی ـ130 برخورد کرد. سپس بلافاصله بالگرد و هواپیما آتش گرفتند که در جریان آن، هشت خدمه کشته و پنج نفر نیز زخمی شدند. ازآنجاکه اعضای تیم نجات در داخل هواپیمای سی ـ130 منتظر بازگشت به پایگاه بودند، با خارجکردن سریع و هماهنگ هواپیمای آتشگرفته، از زخمی و کشتهشدن تعداد زیادی از افراد جلوگیری شد.

 کمی بعد، مهماتی که در داخل بالگرد و هواپیمای آتشگرفته وجود داشتند، منفجر شدند. ترکشهای این انفجار و یا مهمات آتشگرفته، به چندین بالگرد دیگر اصابت کرد و دستکم یک فروند و احتمالاً تعدادی بیشتر نتوانستند پرواز کنند. در این زمان، به‌خاطر گذشت زمان و روبه‌پایان ‌‌بودن سوخت هواپیماهای سی ـ130، تصمیم بر این شد که همۀ خدمۀ بالگردها سوار بر هواپیماهای سی ـ130 شوند و منطقه را ترک کنند.

 

 

پیوست

نقشۀ عملیات نجات از مرز ایران تا منطقۀ صحرای یک[4]

 

 

 

 



[1]. Department of Defense, Joint Chiefs of Staff Records, RG 218–07–0002, Records of J–3 DDSO, Box 1, Iranian Hostage Crisis, B104–114 Mission Abort Announce.

غیرمحرمانه.

[2]. نک: سند 261.

[3]. National Command Authority

[4]. سرّی.

منبع: - جلد - - صفحه
تصاویر سند
(Bellevue Hotel) (Giza) (Harvard Divinity School) (Princeton University) (Rutgers University) Ankara Arabian Sea Arlington National Cemetery Azerbaijan Democratic Republic Azores Bahamas Belgrade Brewster Cam Ranh Bay Camp David Chicago Colorado Dacca Demirel Dominica Dulles Eastern Desert Eastern Europe Eastern Province Ellipse Frankfurt Georgia Hofburg Palace Homestead AFB Hunter Army Air Base Islamic Revolutionary Organization in the Arabian Peninsula Kansas LaGuardia Airfield Lackland Air Force Base Lafayette Park Laos Madrid Maine Manley Maryland Masirah Massachusetts Massachusetts Avenue Mauritania Mildenhall Monaco Murmansk National Council of Churches Near East and South Asia Division New Hampshire Nicaragua Oklahoma Panama City Peking Quai d’Orsay Saharan Democratic Arab Republic San Antonio Sheikh Osman Naqshahandi South America Strait of Tiran Strasbourg Texas Tonga Transcaucasus Tricastin Tripoli U.S. Pacific Command Vladivostok Wadi Kena West Germany Western Europe Wiesbaden Wilford Hall Hospital Wisconsin «کوچه بیژن» آبادان آتن آذربایجان آرامستان ملّی آرلینگتون آرژانتین آزور آفریقای ­جنوبی آفریقای ­شمالی آفریقای جنوبی آفریقای ‌جنوبی آفریقای‌ جنوبی آفریقای‌جنوبی آلاسکا آلمان آلمان غربی آلمان­ غربی آلمان‌شرقی آلمان‌غربی آمریکا آمریکای جنوبی آمریکای شمالی آمریکای­ شمالی آمریکای‌شمالی آمریکای‌لاتین آمریکای‌مرکزی آنکارا آنگولا ابوموسی اتحاد جماهیر شوروی اتحادیه جماهیر شوروی اتریش اتیوپی اردن ارومیه اروپا اروپای شرقی اروپای غربی اروپای‌شرقی اروپای‌غربی استانبول استراسبورگ استرالیا اسرائیل اسلام ­آباد اسلام­ آباد اسلام‌آباد اسوان مصر اسپانیا اسکله اورسی اشمیت اصفهان افغانستان اقیانوس ­آرام اقیانوس آرام اقیانوس هند الجزایر الجزیره امارات امارت متحده عربی انتبه انگلستان اوتاوا اورشلیم اوکلاهاما اوکیناوا ای­سی ایالات متحده ایالات متحده آمریکا ایالت شرقی ایتالیا ایران ایرلند ایسلند بازار تبریز بازار تهران بالتیمور بالتیک بانک ­های آمریکا بانک‌های سوئیس باهاما باکو بحرین برزیل برلین برن برن (Bern) برنیس بروکسل بریتانیا بریتانیای کبیر بصره بغداد بلوار تخت جمشید بلوچستان بلوک شرق بلژیک بلگراد بن بنادر ایران بنادر شوروی بنادر مورمانسک بنادر نفتی ایران بندر بصره بندر خلیج‌فارس بندر خمینی بندر شاپور بندرعباس بنگلادش بوشهر بولیوی بُن بیروت بیمارستان آمریکا در پاناما بیمارستان ویلفورد هال بیمارستان کورنل نیویورک بیمارستان گورگانس بیمارستان­ های گورگاس تأسیسات آرامکو تایلند تایوان تبریز ترمینال‌های نفتی خلیج فارس ترکستان ترکیه تفلیس تنب بزرگ تنب بزرگ و کوچک تنگه تیران تنگه هرمز تهران تونس تونگا تگزاس جامایکا جدّه جزایر جزایر آزور جزایر ابوموسی و تنب­ ها جزایر تنب کوچک جزایر کوچک ابوموسی و تنب‌های نزدیک دهانۀ خلیج‌فارس جزیره جزیره خارک جزیره خارگ جزیره دیه‌گو گارسیا جزیره مصیره جزیره کنتادورا جزیرۀ خارک جمهوری اسلامی ایران جمهوری دموکراتیک آذربایجان جمهوری دموکراتیک عربی صحرا جمهوری فدرال آلمان جنوب ­غرب آسیا جنوب آسیا جنوب ایران جنوب عراق جنوب­ غرب آسیا جنوب­ غرب تهران جنوب‌شرق ایران جنوب‌غرب آسیا جنوب‌غربی آسیا جورجیا جیزه خاور دور خاور نزدیک خاور نزدیک و جنوب آسیا خاورمیانه خاورنزدیک خرمشهر خرّمشهر خلیج خلیج خوک‌ها خلیج سبیک خلیج فارس خلیج کام ران خلیج‌فارس خوزستان خیابان ماساچوست خیابان­ های تهران دادگاه پاناما دالاس دالاک (Dalak) دانشکده الهیات هاروارد دانشگاه تهران دانشگاه راتگرز دانشگاه پرینستون دانمارک داکا دریای خزر دریای سیاه دریای عرب دریای عربی دریای مدیترانه دمشق دمیرل دوشان تپّه دومینیکا دیگو گارسیا رشته کوه ­های زاگرس رضائیه رم رودزیا روسیه رومانی رُم ریاض زامبیا زامبیان زاهدان زندان سان­تای زوریخ (Zurich) سادات سانفرانسیسکو سانفرانسیکو سریلانکا سفارت آمریکا سفارت آمریکا در اسلام ­آباد سفارت آمریکا در تهران سفارت آمریکا در طرابلس سفارت آمریکا در کویت سفارت ایالات متحده سفارت ایالات متحده در ایران سفارت ایالات متحده در تهران سفارت ایران در واشنگتن سفارت بریتانیا سفارت بریتانیا در ایالات متحده سفارت بریتانیا در تهران سفارت بریتانیا در واشنگتن سفارت سوئیس در تهران سفارت شوروی در واشنگتن سفارت کانادا در تهران سمنان سن آنتونیو سوئد سوئیس سوریه سومالی سکّوهای نفتی جزیره خارک شبه جزیره عربستان سعودی شبه­ جزیره عربستان شبه‌جزیره عربستان شرق آسیا شرق مدیترانه شرق­ دور شطّ‌ العرب شط‌ العرب شمال ایران شمال تهران شنیانگ (Shenyang) شوروی شوروی‌ شیلی شیکاگو صحرای اول (Desert One) صحرای شرقی طبس ظهران عدن (Aden) عراق عربستان عربستان سعودی عرشه نیمیتز عرفات علی‌آباد عمان عمّان فرات فرانسه فرانکفورت فرودگاه ­های ایران فرودگاه اسوان فرودگاه انتبه اوگاندا (Uganda) فرودگاه تهران فرودگاه دالس فرودگاه طبس فرودگاه لارناکا (Larnaca) فرودگاه لاگواردیا فرودگاه مهرآباد فرودگاه میلدنهال فرودگاه نیویورک فلسطین فلوریدا فنلاند فورت برگ فیلیپین قاهره قبرس قفقاز جنوبی قفقاز­ جنوبی قفقازجنوبی قم لائوس لاکلند لبنان لندن لندن. لهستان لوگزامبورگ لیبی لیسبون مادرید ماساچوست مانلی مجتمع فلوریت مدیترانه شرقی مدینه مراکش مرزهای شمال‌غربی ایران مریلند مسجد الحرام مسقط مسکو مشهد مصر مصیره منصوریه منظریه مهرآباد موریتانی موزامبیک مومباسا موناکو مکزیک مکّه میادین نفتی خلیج فارس میادین نفتی خوزستان مین نائین ناتو ناحیه کلمبیا نجف نروژ نگلادش نیجر نیجریه نیروگاه هسته‌ای تریکاستین نیمیتز نیواورلئان نیوزلند نیومکزیکو نیوهمپشایر نیویورک نیکاراگوئه هامبورگ هانتر هانوی (Hanoi) هتل بلویو هرات هلند همدان همیلتون جردن هند هندوستان هیوستن هیوستن تگزاس واتیکان وادی قنا واشنگتن ولادی­وستوک ونزوئلا ویتنام ویتنام‌ ویسبادن ویسکانسین وین پادگان سلطان‌آباد پاراگوئه پارک ریاست‌جمهوری پارک لافایت پاریس پالایشگاه آبادان پالایشگاه‌های نفت آبادان پاناما پاناما سیتی پاناماسیتی پاکستان پایگاه دیگو گارسیا پایگاه نظامی فورت برگ (Fort Bragg) پایگاه نیروی هوایی لاکلند پایگاه هوایی ایالات متحده پایگاه هوایی تهران پایگاه هوایی غرب قاهره پایگاه هوایی هومستد پایگاه‌های عربستان سعودی پرتغال پنتاگون پکن پیاتیلا پیتزبرگ چابهار چک چکسلواکی چین ژاپن ژنو ژیسکار کاخ سفید کاخ هفبورگ کاراکاس کاستاریکا کالج‌های آمریکا کانادا کانزاس کربلا کردستان کرمان کره ­شمالی کره شمالی کشورهای اروپایی کشورهای جهان ‌سوم کشورهای جهان­ سوم کشورهای جهان‌سوم کشورهای حاشیه خلیج فارس کشورهای خلیج کشورهای عربی کشورهای غربی کلرادو کلمبیا کمپ دیوید کنتادورا کوبا کویت کُردستان گابن گابون گوآتمالا گوآم گواتمالا گورگاس یزد یمن یونان یوگسلاوی