در حال دریافت اطلاعات

لطفا منتظر بمانید!

سند شماره

گزارش سیاست آمریکا پس از پایان بحران گروگان‌گیری

موضوع سند

متن سند

خلاصۀ متنی که در ادارۀ اطلاعات و تحقیقات تهیه شده است[1]

واشنگتن، بدون تاریخ

سیاست ایران و آمریکا پس‌از پایان بحران گروگانگیری

متن پیوست که توسط ادارۀ اطلاعات و تحقیقات تدوین شده است، از سیاست خارجی ایران در دوران پس‌از پایان بحران موجود سخن میگوید. نتایج آن، با فرض آزادی گروگانها با سلامت کامل، بدین‌شرح است:

-      فارغ از اینکه آیا رئیسجمهور بنیصدر یا یکی از رقبایش پیروز میشوند، شکل و محتوای سیاست خارجی ایران یکسان خواهد بود.

-      اهداف سیاست خارجی ایران شامل عدم تعهد، خودکفایی اقتصادی، نابودی نفوذ ابرقدرت و نفوذ در دولتهای منطقه، در راستای چشمانداز غیرمتعهدانه، مردمی و اسلامی ایران.

-      هر دو ابرقدرت، نیروهای بدخواه و شروری قلمداد میشوند که برای استثمار منطقه همت گماشتهاند. بااین‌حال، ایالات متحده همچنان به‌عنوان خطرناکترین تهدید برای ایران در نظر گرفته میشود، علیرغم حملۀ شوروی به افغانستان.

-      ایران احتمالاً در آیندۀ نزدیک، از گروههای خارجی آزادیخواه حمایت مادی چندانی انجام نمیدهد؛ البته آن‌ها را تشویق میکند تا از الگوی ایران پیروی کنند.

-      ایدههای انقلابی ایران نیرویی قابلتوجه را ایجاد کرده است که میتواند به منافع راهبردی آمریکا ضربه بزند. این دیدگاهها باید در تصمیمگیری مدنظر قرار بگیرند تا از نفوذ ایالات متحده در منطقه محافظت شود.

-      تأثیر ایران در منطقه، مشروط به توانایی بنیصدر و دولتش برای ایجاد انسجام سیاسی در انقلاب، کنترل گروههای قومی مخالف و پیشرفت درزمینۀ احیای اقتصاد خواهد بود.

-      یک ایران پرهرجومرج، خطر تلاش برای کودتا را افزایش میدهد و هدفی وسوسهانگیز برای مداخلۀ خارجی و براندازی، به‌ویژه ازسوی شوروی و عراق خواهد بود.

-      اهداف ایالات متحده در ایران پس‌از پایان گروگانگیری

-      ایجاد چهارچوبهایی برای حرکت تدریجی به‌سمت داشتن روابط دوجانبۀ بهبودیافته؛

-      حفظ یک ایران مستقل که میتواند از تمامیت ارضی خویش صیانت کند؛

-      روابط تقویتشدۀ اقتصادی و سیاسی بین ایران و غرب؛

-      مهار انقلاب ایران در داخل مرزهایش؛

-      تمایز روزافزون ایران در تصورش نسبت‌به تهدیدهای آمریکا و شوروی و درک اقدامات آمریکا در منطقه برای مقابله با تهدید شوروی؛

-      روابط پایدار بین ایران و عراق.

همانطور که گزارش حاضر نشان میدهد، تعامل با ایران، پس‌از پایان بحران کنونی، برای آمریکا بسیار دشوار خواهد بود. حتی اگر ایالات متحده بتواند بر موانع داخلی برقراری دوبارۀ یک رابطه با ایران فائق آید، دولت انقلابی همچنان به سیاستهای خود درمقابل آمریکا، درقبال روابط دوجانبه و نیز منطقهای ادامه خواهد داد، به‌شکلی که با منافع راهبردی ما در این منطقه تضاد خواهد داشت؛ برای مثال پاکسازی این منطقه از حضور ما، اعمال فشار بر پاکستان برای احتراز از ایجاد یک رابطۀ امنیتی با آمریکا و کاهش تولید نفت.

ما در راستای اهداف خود در ایران باید هم به‌صورت دوجانبه و هم ازطریق طرفهای سوم تلاش کنیم که با توجه به احتمال استمرار تنشهای دوجانبه، ممکن است لازم شود بیشتر بار را بر دوش بکشند. روابط دوجانبه بهشدت تحت‌تأثیر این است که آمریکا تا چه اندازه نسبت‌به مسائلی که برای ایران مهم است، پیشقدم میشود؛ مثل تأمین قطعات یدکی صنایع نظامی، پاسخ به ادعاها و رفع توقیف اموال پس‌از آزادی داراییهای ایران، تلاشهای ایران برای بازگرداندن اموال شاه، صدور روادید آمریکا برای ایرانیها (بهویژه دانشجویان) و نیز سیاستهای آمریکا در منطقه نیز بر آن تأثیرگذار است؛ مانند اعراب ـ اسرائیل، روابط دفاعی و تقابل آمریکا ـ شوروی. تأکید بر این مسائل، مرتبط با موضوع «پذیرش انقلاب ایران» خواهد بود؛ یک نیاز روانی ایران که بعید است ما آن را در آیندۀ نزدیک برآورده سازیم.

گامهایی که آمریکا و سایرین میتوانند بردارند

-      ایجاد بستر گفت‌وگو با ایران دربارۀ مسائل دوجانبۀ مهم که در قدم اول ازطریق یک کمیسیون مشترک یا ارتباط مستقیم صورت میگیرد.

-      همکاری نزدیک با کنگره و خبرگزاریها برای ایجاد فضایی در ایالات متحده که در آن اهمیت راهبردی ایران به رسمیت شناخته شده است و آمریکا را توانمند میسازد تا مسائل مربوط به دوران پس‌از گروگانگیری، مانند داراییها و تحویل قطعات یدکی که ازقبل خریداری شده بودند، با کمترین مشکل حل‌وفصل نماید.

-      استفاده از کمیسیون مشترک به‌عنوان بستری برای یک گفت‌وگوی سیاسی دربارۀ تهدید شوروی و واکنشهای آمریکا درقبال آن، ازجمله فعالیتهای ما در خلیج و نیز با پاکستان. تبادل برآوردها و تحلیلهای اطلاعاتی دربارۀ مشکلات منطقه مانند افغانستان.

-      تشویق متحدین برای گرفتن رویکردی مثبت درقبال ایران نسبت‌به روابط اقتصادی و سیاسی که با این کشور دارند؛ ازجمله تأمین تجهیزات نظامی و نیز فناوری مربوط با میادین نفتی.

-      روشنساختن این نکته برای شوروی که منافع ما در استقلال ایران و نیز عدم مداخلۀ قدرتهای خارجی در آن است.

-      توسعۀ گفت‌وگو با عراق یا به‌صورت مستقیم یا ازطریق کشورهای دیگر که بر منافع متقابل ما در یک ایران امن و باثبات تأکید میکند.

-      تقویت روابط با کشورهای حاشیۀ خلیج به‌شکلی که آسیبپذیری آن‌ها را درمقابل امواج انقلاب ایران کاهش بدهد (مانند پرداختن به موضوع فساد و برآوردهساختن نیازهای مشروع اقلیتهای قومی).

-      حفظ روابط محتاطانه با ایرانیهایی که ممکن است رهبری آیندۀ ایران را به دست بگیرند؛ بدون تشویق و تمجید از فعالیت ضدانقلابی آن‌ها. اجتناب از ارتباط با گروههای خارجنشین که آیندۀ سیاسی آن‌ها در ایران یا بسیار ناچیز است و یا اصلاً متصور نیست.

-      تشویق برای توسعۀ نیروهای دموکراتیک در ایران که سبب میشود تا گروههای موردحمایت ما حفاظت شوند و بتوانند باقی بمانند.

-      این نکات پایانی، تأثیر بسزایی بر بهبود روابط دوجانبه دارند. مهم است که ما دسترسی به جایگزینهای احتمالی را برای ساختار انقلاب کنونی در ایران حفظ کنیم. به‌هرحال، مادامی که مقامات ایران معتقد هستند که ما از این مخالفین یا گروههای ناراضیِ بالقوه حمایت میکنیم، عملاً ایجاد یک رابطۀ سازنده با دولت انقلابی و یا ازبینبردن این تصور ریشهدار ایران مبنی‌بر اینکه ما مخالف انقلاب هستیم، غیرممکن خواهد بود.[2]



[1].  Carter Library, National Security Council, NSC Institutional Files (H–Files), Box 110.

سرّی. این متن به درخواست برژینسکی برای جلسۀ 29 فوریه کمیتۀ هماهنگی ویژه آماده شد.

Summary of Conclusions, February 22; Carter Library, Brzezinski Donated Material, Box 14.

این گزارش بر متن پیشنویسی که گرومن آماده کرده بود، مبتنی است.

Memorandum from Grumman to Constable, February 25; Department of State, INR Records, Grumman Papers, Other Memos.

اصرار او بر هدف ایران مبنی‌بر ترویج اسلام رادیکال، در نسخۀ پایانی که در اینجا منتشر شده، متعادل گردیده است.

[2]. در تحلیل سازمان سیا از گزارش ادارۀ اطلاعات و تحقیقات به تاریخ 28 فوریه آمده است: «ما به‌صورت کلی با این تحلیل موافق هستیم» و نیز افزوده است که سیا اعتقاد دارد که خمینی به سایر انقلابیون اسلامگرا در کشورهای همسایه کمک مادی میکند.

Central Intelligence Agency, Office of the Director of Central Intelligence, Job 81B00401R: Subject Files of the Presidential Briefing Coordinator, Box 13.

گزارشی که در سیا با عنوان «سیاست ملی و ملاحظات اطلاعاتی دربارۀ ایران پس‌از دوران گروگانگیری»، به تاریخ 21 فوریه تهیه شده است، اینگونه استدلال میکند که سیاست آمریکا درقبال ایران پس‌از پایان بحران گروگانگیری بایستی بر یک ایران اسلامی مستقل به‌عنوان سنگری علیه توسعهطلبی شوروی و نیز مشارکت تولید نفت این کشور در اقتصاد غرب متمرکز شود؛ ازاینرو، چهار گزینه در حوزۀ سیاستگذاری به متن افزوده میشود: 1. از ایران چشمپوشی کنید و خط دفاعی آمریکا را در عربستان لحاظ نمایید؛ 2. آشکارا از بنیصدر حمایت کنید و به ایران پیشنهاد کمک ازسوی آمریکا را بدهید؛ 3. چراغ‌خاموش حرکت کنید و منتظر باشید که ایرانیها «به‌سمت ما بیایند»؛ 4. متحدین عضو ناتو را تشویق به ایفای نقشی بزرگتر در ایران، به‌ویژه درزمینۀ فروش تسلیحات کنید (همان).

منبع: - جلد - - صفحه
تصاویر سند
(Bellevue Hotel) (Giza) (Harvard Divinity School) (Princeton University) (Rutgers University) Ankara Arabian Sea Arlington National Cemetery Azerbaijan Democratic Republic Azores Bahamas Belgrade Brewster Cam Ranh Bay Camp David Chicago Colorado Dacca Demirel Dominica Dulles Eastern Desert Eastern Europe Eastern Province Ellipse Frankfurt Georgia Hofburg Palace Homestead AFB Hunter Army Air Base Islamic Revolutionary Organization in the Arabian Peninsula Kansas LaGuardia Airfield Lackland Air Force Base Lafayette Park Laos Madrid Maine Manley Maryland Masirah Massachusetts Massachusetts Avenue Mauritania Mildenhall Monaco Murmansk National Council of Churches Near East and South Asia Division New Hampshire Nicaragua Oklahoma Panama City Peking Quai d’Orsay Saharan Democratic Arab Republic San Antonio Sheikh Osman Naqshahandi South America Strait of Tiran Strasbourg Texas Tonga Transcaucasus Tricastin Tripoli U.S. Pacific Command Vladivostok Wadi Kena West Germany Western Europe Wiesbaden Wilford Hall Hospital Wisconsin «کوچه بیژن» آبادان آتن آذربایجان آرامستان ملّی آرلینگتون آرژانتین آزور آفریقای ­جنوبی آفریقای ­شمالی آفریقای جنوبی آفریقای ‌جنوبی آفریقای‌ جنوبی آفریقای‌جنوبی آلاسکا آلمان آلمان غربی آلمان­ غربی آلمان‌شرقی آلمان‌غربی آمریکا آمریکای جنوبی آمریکای شمالی آمریکای­ شمالی آمریکای‌شمالی آمریکای‌لاتین آمریکای‌مرکزی آنکارا آنگولا ابوموسی اتحاد جماهیر شوروی اتحادیه جماهیر شوروی اتریش اتیوپی اردن ارومیه اروپا اروپای شرقی اروپای غربی اروپای‌شرقی اروپای‌غربی استانبول استراسبورگ استرالیا اسرائیل اسلام ­آباد اسلام­ آباد اسلام‌آباد اسوان مصر اسپانیا اسکله اورسی اشمیت اصفهان افغانستان اقیانوس ­آرام اقیانوس آرام اقیانوس هند الجزایر الجزیره امارات امارت متحده عربی انتبه انگلستان اوتاوا اورشلیم اوکلاهاما اوکیناوا ای­سی ایالات متحده ایالات متحده آمریکا ایالت شرقی ایتالیا ایران ایرلند ایسلند بازار تبریز بازار تهران بالتیمور بالتیک بانک ­های آمریکا بانک‌های سوئیس باهاما باکو بحرین برزیل برلین برن برن (Bern) برنیس بروکسل بریتانیا بریتانیای کبیر بصره بغداد بلوار تخت جمشید بلوچستان بلوک شرق بلژیک بلگراد بن بنادر ایران بنادر شوروی بنادر مورمانسک بنادر نفتی ایران بندر بصره بندر خلیج‌فارس بندر خمینی بندر شاپور بندرعباس بنگلادش بوشهر بولیوی بُن بیروت بیمارستان آمریکا در پاناما بیمارستان ویلفورد هال بیمارستان کورنل نیویورک بیمارستان گورگانس بیمارستان­ های گورگاس تأسیسات آرامکو تایلند تایوان تبریز ترمینال‌های نفتی خلیج فارس ترکستان ترکیه تفلیس تنب بزرگ تنب بزرگ و کوچک تنگه تیران تنگه هرمز تهران تونس تونگا تگزاس جامایکا جدّه جزایر جزایر آزور جزایر ابوموسی و تنب­ ها جزایر تنب کوچک جزایر کوچک ابوموسی و تنب‌های نزدیک دهانۀ خلیج‌فارس جزیره جزیره خارک جزیره خارگ جزیره دیه‌گو گارسیا جزیره مصیره جزیره کنتادورا جزیرۀ خارک جمهوری اسلامی ایران جمهوری دموکراتیک آذربایجان جمهوری دموکراتیک عربی صحرا جمهوری فدرال آلمان جنوب ­غرب آسیا جنوب آسیا جنوب ایران جنوب عراق جنوب­ غرب آسیا جنوب­ غرب تهران جنوب‌شرق ایران جنوب‌غرب آسیا جنوب‌غربی آسیا جورجیا جیزه خاور دور خاور نزدیک خاور نزدیک و جنوب آسیا خاورمیانه خاورنزدیک خرمشهر خرّمشهر خلیج خلیج خوک‌ها خلیج سبیک خلیج فارس خلیج کام ران خلیج‌فارس خوزستان خیابان ماساچوست خیابان­ های تهران دادگاه پاناما دالاس دالاک (Dalak) دانشکده الهیات هاروارد دانشگاه تهران دانشگاه راتگرز دانشگاه پرینستون دانمارک داکا دریای خزر دریای سیاه دریای عرب دریای عربی دریای مدیترانه دمشق دمیرل دوشان تپّه دومینیکا دیگو گارسیا رشته کوه ­های زاگرس رضائیه رم رودزیا روسیه رومانی رُم ریاض زامبیا زامبیان زاهدان زندان سان­تای زوریخ (Zurich) سادات سانفرانسیسکو سانفرانسیکو سریلانکا سفارت آمریکا سفارت آمریکا در اسلام ­آباد سفارت آمریکا در تهران سفارت آمریکا در طرابلس سفارت آمریکا در کویت سفارت ایالات متحده سفارت ایالات متحده در ایران سفارت ایالات متحده در تهران سفارت ایران در واشنگتن سفارت بریتانیا سفارت بریتانیا در ایالات متحده سفارت بریتانیا در تهران سفارت بریتانیا در واشنگتن سفارت سوئیس در تهران سفارت شوروی در واشنگتن سفارت کانادا در تهران سمنان سن آنتونیو سوئد سوئیس سوریه سومالی سکّوهای نفتی جزیره خارک شبه جزیره عربستان سعودی شبه­ جزیره عربستان شبه‌جزیره عربستان شرق آسیا شرق مدیترانه شرق­ دور شطّ‌ العرب شط‌ العرب شمال ایران شمال تهران شنیانگ (Shenyang) شوروی شوروی‌ شیلی شیکاگو صحرای اول (Desert One) صحرای شرقی طبس ظهران عدن (Aden) عراق عربستان عربستان سعودی عرشه نیمیتز عرفات علی‌آباد عمان عمّان فرات فرانسه فرانکفورت فرودگاه ­های ایران فرودگاه اسوان فرودگاه انتبه اوگاندا (Uganda) فرودگاه تهران فرودگاه دالس فرودگاه طبس فرودگاه لارناکا (Larnaca) فرودگاه لاگواردیا فرودگاه مهرآباد فرودگاه میلدنهال فرودگاه نیویورک فلسطین فلوریدا فنلاند فورت برگ فیلیپین قاهره قبرس قفقاز جنوبی قفقاز­ جنوبی قفقازجنوبی قم لائوس لاکلند لبنان لندن لندن. لهستان لوگزامبورگ لیبی لیسبون مادرید ماساچوست مانلی مجتمع فلوریت مدیترانه شرقی مدینه مراکش مرزهای شمال‌غربی ایران مریلند مسجد الحرام مسقط مسکو مشهد مصر مصیره منصوریه منظریه مهرآباد موریتانی موزامبیک مومباسا موناکو مکزیک مکّه میادین نفتی خلیج فارس میادین نفتی خوزستان مین نائین ناتو ناحیه کلمبیا نجف نروژ نگلادش نیجر نیجریه نیروگاه هسته‌ای تریکاستین نیمیتز نیواورلئان نیوزلند نیومکزیکو نیوهمپشایر نیویورک نیکاراگوئه هامبورگ هانتر هانوی (Hanoi) هتل بلویو هرات هلند همدان همیلتون جردن هند هندوستان هیوستن هیوستن تگزاس واتیکان وادی قنا واشنگتن ولادی­وستوک ونزوئلا ویتنام ویتنام‌ ویسبادن ویسکانسین وین پادگان سلطان‌آباد پاراگوئه پارک ریاست‌جمهوری پارک لافایت پاریس پالایشگاه آبادان پالایشگاه‌های نفت آبادان پاناما پاناما سیتی پاناماسیتی پاکستان پایگاه دیگو گارسیا پایگاه نظامی فورت برگ (Fort Bragg) پایگاه نیروی هوایی لاکلند پایگاه هوایی ایالات متحده پایگاه هوایی تهران پایگاه هوایی غرب قاهره پایگاه هوایی هومستد پایگاه‌های عربستان سعودی پرتغال پنتاگون پکن پیاتیلا پیتزبرگ چابهار چک چکسلواکی چین ژاپن ژنو ژیسکار کاخ سفید کاخ هفبورگ کاراکاس کاستاریکا کالج‌های آمریکا کانادا کانزاس کربلا کردستان کرمان کره ­شمالی کره شمالی کشورهای اروپایی کشورهای جهان ‌سوم کشورهای جهان­ سوم کشورهای جهان‌سوم کشورهای حاشیه خلیج فارس کشورهای خلیج کشورهای عربی کشورهای غربی کلرادو کلمبیا کمپ دیوید کنتادورا کوبا کویت کُردستان گابن گابون گوآتمالا گوآم گواتمالا گورگاس یزد یمن یونان یوگسلاوی