در حال دریافت اطلاعات

لطفا منتظر بمانید!

سند شماره

تحریم ایران

موضوع سند

متن سند

یادداشت اطلاعرسانی معاون امور اقتصادی وزیر امور خارجه[1] (کوپر[2]) برای وزیر امور خارجه، ونس[3]

واشنگتن، 28 نوامبر 1979

ایران؛ طرحهای پیشنهادی برای تنگکردن حلقۀ مالی

جلسۀ روز پنجشنبۀ کمیتۀ هماهنگی ویژه

کمیتۀ هماهنگی ویژه ده گزینۀ موجود برای گسترش و سختترکردن اقدامات مالی ضد ایران را بررسی خواهد کرد. برآورد مختصری از هر پیشنهاد در پیوست قابل‌مشاهده است.[4]

احتمالاً تمرکز جلسه معطوف به گزینههای چهارم، پنجم و ششم خواهد بود که باب کارسول[5] و تونی سولومون[6] معتقد هستند بیشترین تأثیر را در افزایش فشارها بر ایران خواهند داشت. این سه گزینه دراصل شرحی تفصیلی از گزینۀ دوم هستند که روند مسدودسازی داراییها را به سایر کشورهای بزرگ تعمیم میدهد. تأثیر این اقدامات درنهایت چیزی شبیه به تحریم عملی صادرات به ایران از تمامی کشورهای بزرگ خواهد بود.

نتیجۀ محاسبۀ هزینه ـ فایدۀ این گزینهها چندان مطلوب ما نیست. همانطور که گفته شد، گزینههای مالی موجب تحمیل هزینههای قابلتوجه بلندمدت برای نظام اقتصاد جهانی و نیز کشورها میشوند؛ ازاینرو، عملیاتی‌ساختن آن‌ها تمایل متحدین ما را برای همکاری در این زمینهها تحت تأثیر قرار میدهد.

در سوی دیگر، ما تردید داریم که رهبران ایران فوری پیام آن‌ها را درک کنند؛ مگر وقتی که با کشورهای اصلی صنعتی ابراز همدردی و همراهی نمایند.

تأثیر نهایی چنین اقداماتی برای آن‌هایی که اطلاعات چندانی دربارۀ امور مالی ندارند، مبرهن نخواهد بود و اثر کامل آن‌ها بر تجارت ایران تا ماهها قابل‌شناسایی نیست. اختلال ایجادشده عمدتاً شهرنشینان را تحت تأثیر قرار میدهد که وابسته به مواد غذایی و اطلاعات فنی خارجی برای فعالیتهای صنعتی و تجاری هستند.

راههای دیگر و احتمالاً مؤثرتر ازنظر تأثیر فوری بر رهبران ایران نیز وجود دارند تا همراهی سایر کشورها با آمریکا جلب شود؛ ازجملۀ آن‌ها کاهش چشمگیر و هماهنگ در تعداد سفارتخانهها در تهران است. حتی اقدام جمعی شدیدتر، به‌معنای تحریم در چهارچوب فصل هفتم سازمان ملل خواهد بود؛ چراکه رفتار ایران تهدیدی برای صلح تلقی میشود. اقدام براساس فصل هفتم، اظهار همراهی ازسوی جامعۀ جهانی محسوب میشود، فشارهای اقتصادی و سیاسی مضاعفی بر ایران تحمیل میکند و همزمان به‌واسطۀ اینکه تحریمی جمعی است، آسیب متصور و واقعی به نظام اقتصادی جهانی در بلندمدت را بهشدت کاهش میدهد.

تحقق هیچکدام از این اقدامات، ازجمله گزینههای مالی تا مورد شش، آسان نیست. تماسهای اولیه، حاکی از این است که صرف درگیرکردن مسئولان مالی در گامهای مالی مطرحشده، امکانپذیر نیست؛ بنابراین، یک رویکرد و احتمالاً فشار سیاسی از سوی ردههای بالا نیاز است.

ما در کمیتۀ هماهنگی ویژه باید تلاش کنیم تا تمایز آشکاری بین اهداف ـ آزادی گروگانها ـ و راههای مختلف تحقق آن‌ها قائل شویم. اگر تصمیم بر این شد که یکی از راههای نیل به این مهم جلب حمایت و همراهی غرب است، در آن صورت باید به دنبال اقداماتی باشیم که بیشترین تأثیر را بر رهبران و مردم ایران داشته باشند.

 رویکرد ما نسبت‌به سایر گزینههای نظامی که به‌طور جدی بحث شدهاند نیز همینگونه است. تعدادی از موارد باقیمانده، صرفاً تأثیر ناچیزی بر رویدادها خواهند گذاشت (3الف، 7، 8، 9). گزینههای 3ب و 10، یک اقدام سیاسی تغییرشکلداده شمرده میشوند. به‌صورت کلی، آن‌ها رهبران ایران را تحت تأثیر قرار ندادهاند و نیازمند سطحی بیسابقه از همکاری بانکهای مرکزی و خصوصی خارجی در انجام اقدام خصمانه ضد یک مشتری است. لازمالاجراساختن آن‌ها غیرممکن است و بانکهای خصوصی به‌‌آسانی نمیتوانند از قبول آن‌ها طفره بروند.

ازمنظر سیاسی، جای تردید وجود دارد که این اقدامات اقتصادی در وضعیت کنونی نتیجهای غیر از تقویت پشتوانۀ ایرانیها داشته باشند. اقدام ما برای مسدودسازی داراییها در 14 نوامبر، پاسخی سریع ازسوی خمینی را به دنبال داشت و او آن را یک جنگ اقتصادی خواند.

محرک اصلی برای اعلام عدم پرداخت بدهیهای کشور توسط بنیصدر، تصمیم رئیسجمهور بود.[7] ما با انجام اقداماتی در شرایط کنونی، بیشتر از آنکه نفوذ و تأثیرگذاری خود بر خمینی و اعضای شورای انقلاب را تقویت کنیم یا گسترش بدهیم، سبب کاهش آن خواهیم شد.

همچنین مسئلۀ وقتشناسی نیز مطرح است؛ با توجه به اینکه نمیتوان انتظار داشت که اقدامات برای سه یا چهار هفته، تأثیر قوی خاصی داشته باشند و اینکه فارغ از عاقبت موقعیت کنونی، نتایج اصلی تا ماهها بعد بروز پیدا نخواهند کرد.

 



[1]. Under Secretary of State for Economic Affairs

[2]. Cooper

[3] Carter Library, Plains File, Box 23.

سرّی؛ غیرقابل انتشار.

[4]. پیوست بیان‌شده، به همراه یادداشت، وجود نداشت؛ ولی در این آدرس قابل‌مشاهده است:

Department of State, Official Files of [P] David
D. Newsom, Under Secretary of State for Political Affairs, Iran Update Nov 1979.

برای آگاهی از گزینههای بیان‌شده، نک: پیوست سند 70. وزارت خزانهداری در جلسۀ میانسازمانی 28 نوامبر اعلام کرد که با گزینههای 4 و 5 و نیز 6 موافق است؛ چراکه بیشترین فشار را بر ایران تحمیل میکنند. همانطور که ارنست (Ernst) از دفتر تحقیقات اقتصادی (Office of Economic Research) سازمان سیا اظهار داشته است، این سه گزینه نیازمند «پشتیبانی فعالانه» ازسوی بانک مرکزی متحدین اصلی است و چنین پشتیبانی «در مقطع کنونی بسیار بعید است». ارنست ادامه داد: «ما تصور نمیکنیم که آیتالله موضع خود را به‌خاطر این اقدامات تغییر بدهد؛ اقداماتی که درهرصورت به‌عنوان گسترش ستیزهجویی آمریکا قلمداد میشود». البته این گزینهها سبب بروز اختلال در تجارت بینالمللی ایران خواهند شد

Central Intelligence Agency, Office of the Director of Central Intelligence, Job 81M00919R: Executive Registry Subject Files (1976–1979), Box 14, Folder 11: C–372 Iran.

[5]. Bob Carswell

[6]. Tony Solomon

[7]. نک: سند30.

منبع: - جلد - - صفحه
تصاویر سند
(Bellevue Hotel) (Giza) (Harvard Divinity School) (Princeton University) (Rutgers University) Ankara Arabian Sea Arlington National Cemetery Azerbaijan Democratic Republic Azores Bahamas Belgrade Brewster Cam Ranh Bay Camp David Chicago Colorado Dacca Demirel Dominica Dulles Eastern Desert Eastern Europe Eastern Province Ellipse Frankfurt Georgia Hofburg Palace Homestead AFB Hunter Army Air Base Islamic Revolutionary Organization in the Arabian Peninsula Kansas LaGuardia Airfield Lackland Air Force Base Lafayette Park Laos Madrid Maine Manley Maryland Masirah Massachusetts Massachusetts Avenue Mauritania Mildenhall Monaco Murmansk National Council of Churches Near East and South Asia Division New Hampshire Nicaragua Oklahoma Panama City Peking Quai d’Orsay Saharan Democratic Arab Republic San Antonio Sheikh Osman Naqshahandi South America Strait of Tiran Strasbourg Texas Tonga Transcaucasus Tricastin Tripoli U.S. Pacific Command Vladivostok Wadi Kena West Germany Western Europe Wiesbaden Wilford Hall Hospital Wisconsin «کوچه بیژن» آبادان آتن آذربایجان آرامستان ملّی آرلینگتون آرژانتین آزور آفریقای ­جنوبی آفریقای ­شمالی آفریقای جنوبی آفریقای ‌جنوبی آفریقای‌ جنوبی آفریقای‌جنوبی آلاسکا آلمان آلمان غربی آلمان­ غربی آلمان‌شرقی آلمان‌غربی آمریکا آمریکای جنوبی آمریکای شمالی آمریکای­ شمالی آمریکای‌شمالی آمریکای‌لاتین آمریکای‌مرکزی آنکارا آنگولا ابوموسی اتحاد جماهیر شوروی اتحادیه جماهیر شوروی اتریش اتیوپی اردن ارومیه اروپا اروپای شرقی اروپای غربی اروپای‌شرقی اروپای‌غربی استانبول استراسبورگ استرالیا اسرائیل اسلام ­آباد اسلام­ آباد اسلام‌آباد اسوان مصر اسپانیا اسکله اورسی اشمیت اصفهان افغانستان اقیانوس ­آرام اقیانوس آرام اقیانوس هند الجزایر الجزیره امارات امارت متحده عربی انتبه انگلستان اوتاوا اورشلیم اوکلاهاما اوکیناوا ای­سی ایالات متحده ایالات متحده آمریکا ایالت شرقی ایتالیا ایران ایرلند ایسلند بازار تبریز بازار تهران بالتیمور بالتیک بانک ­های آمریکا بانک‌های سوئیس باهاما باکو بحرین برزیل برلین برن برن (Bern) برنیس بروکسل بریتانیا بریتانیای کبیر بصره بغداد بلوار تخت جمشید بلوچستان بلوک شرق بلژیک بلگراد بن بنادر ایران بنادر شوروی بنادر مورمانسک بنادر نفتی ایران بندر بصره بندر خلیج‌فارس بندر خمینی بندر شاپور بندرعباس بنگلادش بوشهر بولیوی بُن بیروت بیمارستان آمریکا در پاناما بیمارستان ویلفورد هال بیمارستان کورنل نیویورک بیمارستان گورگانس بیمارستان­ های گورگاس تأسیسات آرامکو تایلند تایوان تبریز ترمینال‌های نفتی خلیج فارس ترکستان ترکیه تفلیس تنب بزرگ تنب بزرگ و کوچک تنگه تیران تنگه هرمز تهران تونس تونگا تگزاس جامایکا جدّه جزایر جزایر آزور جزایر ابوموسی و تنب­ ها جزایر تنب کوچک جزایر کوچک ابوموسی و تنب‌های نزدیک دهانۀ خلیج‌فارس جزیره جزیره خارک جزیره خارگ جزیره دیه‌گو گارسیا جزیره مصیره جزیره کنتادورا جزیرۀ خارک جمهوری اسلامی ایران جمهوری دموکراتیک آذربایجان جمهوری دموکراتیک عربی صحرا جمهوری فدرال آلمان جنوب ­غرب آسیا جنوب آسیا جنوب ایران جنوب عراق جنوب­ غرب آسیا جنوب­ غرب تهران جنوب‌شرق ایران جنوب‌غرب آسیا جنوب‌غربی آسیا جورجیا جیزه خاور دور خاور نزدیک خاور نزدیک و جنوب آسیا خاورمیانه خاورنزدیک خرمشهر خرّمشهر خلیج خلیج خوک‌ها خلیج سبیک خلیج فارس خلیج کام ران خلیج‌فارس خوزستان خیابان ماساچوست خیابان­ های تهران دادگاه پاناما دالاس دالاک (Dalak) دانشکده الهیات هاروارد دانشگاه تهران دانشگاه راتگرز دانشگاه پرینستون دانمارک داکا دریای خزر دریای سیاه دریای عرب دریای عربی دریای مدیترانه دمشق دمیرل دوشان تپّه دومینیکا دیگو گارسیا رشته کوه ­های زاگرس رضائیه رم رودزیا روسیه رومانی رُم ریاض زامبیا زامبیان زاهدان زندان سان­تای زوریخ (Zurich) سادات سانفرانسیسکو سانفرانسیکو سریلانکا سفارت آمریکا سفارت آمریکا در اسلام ­آباد سفارت آمریکا در تهران سفارت آمریکا در طرابلس سفارت آمریکا در کویت سفارت ایالات متحده سفارت ایالات متحده در ایران سفارت ایالات متحده در تهران سفارت ایران در واشنگتن سفارت بریتانیا سفارت بریتانیا در ایالات متحده سفارت بریتانیا در تهران سفارت بریتانیا در واشنگتن سفارت سوئیس در تهران سفارت شوروی در واشنگتن سفارت کانادا در تهران سمنان سن آنتونیو سوئد سوئیس سوریه سومالی سکّوهای نفتی جزیره خارک شبه جزیره عربستان سعودی شبه­ جزیره عربستان شبه‌جزیره عربستان شرق آسیا شرق مدیترانه شرق­ دور شطّ‌ العرب شط‌ العرب شمال ایران شمال تهران شنیانگ (Shenyang) شوروی شوروی‌ شیلی شیکاگو صحرای اول (Desert One) صحرای شرقی طبس ظهران عدن (Aden) عراق عربستان عربستان سعودی عرشه نیمیتز عرفات علی‌آباد عمان عمّان فرات فرانسه فرانکفورت فرودگاه ­های ایران فرودگاه اسوان فرودگاه انتبه اوگاندا (Uganda) فرودگاه تهران فرودگاه دالس فرودگاه طبس فرودگاه لارناکا (Larnaca) فرودگاه لاگواردیا فرودگاه مهرآباد فرودگاه میلدنهال فرودگاه نیویورک فلسطین فلوریدا فنلاند فورت برگ فیلیپین قاهره قبرس قفقاز جنوبی قفقاز­ جنوبی قفقازجنوبی قم لائوس لاکلند لبنان لندن لندن. لهستان لوگزامبورگ لیبی لیسبون مادرید ماساچوست مانلی مجتمع فلوریت مدیترانه شرقی مدینه مراکش مرزهای شمال‌غربی ایران مریلند مسجد الحرام مسقط مسکو مشهد مصر مصیره منصوریه منظریه مهرآباد موریتانی موزامبیک مومباسا موناکو مکزیک مکّه میادین نفتی خلیج فارس میادین نفتی خوزستان مین نائین ناتو ناحیه کلمبیا نجف نروژ نگلادش نیجر نیجریه نیروگاه هسته‌ای تریکاستین نیمیتز نیواورلئان نیوزلند نیومکزیکو نیوهمپشایر نیویورک نیکاراگوئه هامبورگ هانتر هانوی (Hanoi) هتل بلویو هرات هلند همدان همیلتون جردن هند هندوستان هیوستن هیوستن تگزاس واتیکان وادی قنا واشنگتن ولادی­وستوک ونزوئلا ویتنام ویتنام‌ ویسبادن ویسکانسین وین پادگان سلطان‌آباد پاراگوئه پارک ریاست‌جمهوری پارک لافایت پاریس پالایشگاه آبادان پالایشگاه‌های نفت آبادان پاناما پاناما سیتی پاناماسیتی پاکستان پایگاه دیگو گارسیا پایگاه نظامی فورت برگ (Fort Bragg) پایگاه نیروی هوایی لاکلند پایگاه هوایی ایالات متحده پایگاه هوایی تهران پایگاه هوایی غرب قاهره پایگاه هوایی هومستد پایگاه‌های عربستان سعودی پرتغال پنتاگون پکن پیاتیلا پیتزبرگ چابهار چک چکسلواکی چین ژاپن ژنو ژیسکار کاخ سفید کاخ هفبورگ کاراکاس کاستاریکا کالج‌های آمریکا کانادا کانزاس کربلا کردستان کرمان کره ­شمالی کره شمالی کشورهای اروپایی کشورهای جهان ‌سوم کشورهای جهان­ سوم کشورهای جهان‌سوم کشورهای حاشیه خلیج فارس کشورهای خلیج کشورهای عربی کشورهای غربی کلرادو کلمبیا کمپ دیوید کنتادورا کوبا کویت کُردستان گابن گابون گوآتمالا گوآم گواتمالا گورگاس یزد یمن یونان یوگسلاوی