در حال دریافت اطلاعات

لطفا منتظر بمانید!

سند شماره

بررسی راه های مواجهه با ایران

موضوع سند

متن سند

خلاصۀ نتایج جلسۀ کمیتۀ هماهنگی ویژه[1]

واشنگتن، 22 نوامبر 1979، 1۱:30ـ1۲:30 ظهر

 

موضوع:

           ایران

 

شرکت‌کنندگان:

معاون رئیسجمهور

 

 وزارت امور خارجه

وزیر سایروس ونس

وارن کریستوفر

 

سازمان سیا

دریابُد استانسفیلد ترنر

فرانک کارلوتچی

 

وزارت دفاع

وزیر براون

گراهام کلایتور

 

ستاد مشترک نیروهای مسلح

ژنرال دیوید جونز

 

کاخ سفید

زبیگنیف برژینسکی

دیوید آرون

 

شورای امنیت ملی

گری سیک

ویلیام اودوم

 

خلاصۀ نتایج

1.    آواکس[2]: وزیر براون و ژنرال جونز پیشنهادی را برای رئیسجمهور دربارۀ مکان احتمالی یک هواپیمای آواکس در منطقه، یحتمل اسوان، آماده خواهند کرد که اجازۀ پرواز بر فراز آسمان عربستان سعودی را نیز دارد. (سرّی)

2.    دیدگاههای رئیسجمهور: رئیسجمهور کمی قبل‌از جلسه با دکتر برژینسکی صحبت کرد. او از گروه میخواهد تا دربارۀ آمادگی برای گام بعدی، بحث و گفتوگو کنند. آیا ما باید مانع برگزاری محاکمهها بشویم؟ آیا باید به‌صورت مخفیانه با خمینی یا اطرافیانش ارتباط برقرار کنیم و به آن‌ها یادآور شویم که واکنش ما نسبت‌به برگزاری دادگاه چه خواهد بود؟ آیا امکان حملۀ نظامی نیز وجود دارد؟ کمیتۀ هماهنگی ویژه باید گزینههای موجود، ازجمله امکان محدودساختن فعالیتهای دیپلماتیک ایران در آمریکا را بررسی کند. (سرّی)

رئیسجمهور اعتقاد داشت که قطع روابط دیپلماتیک در مقطع کنونی، اقدامی نسنجیده است. به رئیسجمهور پیشنهاد شده بود که در مجمع‌عمومی سازمان ملل سخنرانی کند. او نظر کمیتۀ هماهنگی ویژه را جویا شد. اگر چنین کاری مناسب باشد، ایشان تشکیل یک گروه کوچک به ریاست هدلی دونووان[3] را برای تهیۀ پیشنویس، پیشنهاد میکنند. (سرّی)

3.    سازمان ملل: وزیر ونس معتقد بود که باید مقدمات تهیۀ پیشنویس متن سخنرانی رئیسجمهور آماده شود، ولی برای حضور در سازمان ملل خیلی زود است. او پیشبینی کرد که شورای امنیت، روز دوشنبه یا سهشنبه در راستای تلاشهای دبیرکل برای پیشبرد گفتوگوها، تشکیل جلسه بدهد. براساس دیدگاه ونس، هرگونه نطق ریاستجمهور باید بعداز قطعنامۀ شورای امنیت انجام شود. او پیشنهاد کرد که اجازه دهیم تا روند گفت‌وگوها ازطریق کانال سازمان ملل، برای مدتی دیگر ادامه پیدا کند. (سرّی)

 بعداز قطعنامۀ شورای امنیت، ما میتوانیم سخنرانی رئیسجمهور را در دستور کار قرار دهیم که خواستار وضع تحریم ازسوی شوراست. به نظر میرسد که سه مورد از چهار موردی که هماکنون در مذاکرات مطرح هستند، قابلیت گفت‌وگو را دارند. او نسبت‌به مورد چهارم تردید داشت.[4] باید تا اواسط هفته مشخص شود که آیا چنین نگرشی نتیجهبخش است یا خیر. آیا دبیرکل برای برگرداندن گروگانها به تهران میرود یا خیر؟ توافق شد که هدلی دونووان، با همکاری وزارت امور خارجه، کار بر روی تهیۀ پیشنویس بیانیه را آغاز کند. (سرّی)

4.    محاکمهها: گروه موافقت کرد که خواستۀ ما جلوگیری از انجام محاکمه باشد و درصورت برگزاری دادگاه هم خواستار اجتناب از اعدام گروگانها شویم. ما میتوانیم به‌صورت خصوصی به خمینی و نزدیکان او اطلاع دهیم که برگزاری جلسات دادگاه منجر به اقدام ازسوی ایالات متحده خواهد شد و اینکه اعدام گروگانها واکنشهای شدیدی را ازسوی این کشور به دنبال خواهد داشت. محاصره، به‌عنوان یک گام مناسب برای واکنش به آغاز محاکمه در نظر گرفته شد. این موضوع نیازمند بحث و تبادل‌نظر بیشتر با رئیسجمهور است. (به‌کلی سرّی)

5.    شاه: اطلاعات در دسترس نشان میدهند که روند پرتودرمانی این هفته به اتمام میرسد و اوایل هفتۀ آتی نیز سنگ کیسۀ صفرای او، بدون نیاز به انجام عمل جراحی برداشته میشود.[5] اگر همه‌چیز خوب پیش برود، به ما خبر میرسد که شاه قصد دارد که اوایل دسامبر، آمریکا را به مقصد مکزیک یا کشوری دیگر ترک کند. وارن کریستوفر اعتقاد دارد که شاه قبل‌از تصمیمگیری، نظر ما را جویا خواهد شد. گویا شهبانو (فرح) به او توصیه کرده است که در آمریکا بماند و توجهی به خواست این کشور نداشته باشد. (به‌کلی سرّی)

 بهتر است که اطلاعات مستقیم و دستاول دربارۀ نظر شاه داشته باشیم. ادارهکنندۀ اطلاعات مرکزی با دادستان کل درمورد مراقبت و رصد فعالیتهای شاه مشورت خواهد کرد. براساس دیدگاه ادارهکنندۀ اطلاعات مرکزی، خروج شاه از کشور سروصدای زیادی در تهران به پا خواهد کرد و این مسئلهای غیرقابل پیشبینی است، ولی ممکن است برای گروگانها خطرآفرین باشد. (به‌کلی سرّی)

6.    دیپلماتهای ایرانی: کمیتۀ هماهنگی ویژه معتقد بود که اعمال محدودیت بر دیپلماتهای ایرانی کم‌اهمیتتر از آن است که تأثیر چندانی بر روند گفتوگوها داشته باشد؛ بااین‌حال، آن‌ها ممکن است سبب بروز اختلال در روند مذاکرات شوند و یا ـ اگر محدودیتها بسیار شدید باشند، برای مثال حوزۀ فعالیت دیپلماتها را تنها به سفارت محدود کنیم ـ ممکن است جایگاه ما را به رتبۀ خمینی تنزل دهند و بدین‌ترتیب حمایت دیگران را از دست بدهیم. (به‌کلی سرّی)

 معاون رئیسجمهور پیشنهاد کرد که مذاکرات، چند روز دیگر نیز ازطریق سازمان ملل دنبال شود. اگر به نتیجه نرسید، آن موقع باید ضربهای وارد کنیم؛ مثل وضع تحریم، اعمال محدودیت فروش مواد خوراکی یا احتمالاً مینگذاری بندرگاهها. (به‌کلی سرّی)

7.    عملیات مخفی: ادارهکنندۀ اطلاعات مرکزی ابلاغیهای را برای جلسۀ فردا آماده میکند تا گامهای مشخص آغاز شوند. [سه سطر از طبقهبندی خارج نشده است.]

8.    گزینههایی با دامنۀ گستردهتر: کمیتۀ هماهنگی ویژه دربارۀ اهداف ما در دوران پس‌از گروگانگیری تبادل‌نظر داشته است. همۀ اعضا متفقالقول بودند که تصمیم برای سرنگونی خمینی نیازمند تلاش و عزم خاص ایالات متحده برای صرف هزینه در این مسیر و پذیرش خطر دخالت مستقیم نظامی است. دیوید آرون، نسخهای از گزارش حاوی گزینههای موجود را که حاصل بررسیهای این گروه است، میان اعضا توزیع میکند. (به‌کلی سرّی)

 



[1]. Carter Library, National Security Council, NSC Institutional Files (H–Files), Box 106.

به‌کلی سرّی. جلسه در اتاق وضعیت کاخ سفید برگزار شد.

[2]. Airborne Early Warning and Control

[3]. Hedley Donovan

[4]. نک: سند 33. والدهایم در جلسۀ 16 نوامبر، طرح خود برای مذاکره را برای مک‌هنری تشریح کرد. این بسته شامل موارد زیر بود: 1. آزادی گروگانها؛ 2. «تحقیق دربارۀ شکایتهای ایران از شاه»؛ 3. خروج شاه از آمریکا «البته به پیوست سناریویی که دربردارنده یا هم‌‌زمان با آزادی گروگانهاست»؛ 4. «هر گام دیگری که خمینی و ایرانیهایی که دوست دارند بنبست کنونی پایان یابد، ممکن است برای قانعساختن دانشجویان استفاده نمایند»

Telegram 5321 from USUN, November 16; National Archives, RG 59, Central Foreign Policy File, P840137–2439.

[5]. حاضرین در جلسۀ 19 نوامبر، کمیتۀ هماهنگی ویژه، دربارۀ وضعیت جسمانی شاه گفتوگو کردند. در این جلسه اشاره شد که وی پنجمین دور از پرتودرمانی خود را به اتمام رسانده است و قرار است که سنگ کیسۀ صفرای او نیز بدون نیاز به عمل جراحی برداشته شود. اگر این گام از درمان شاه نیز با موفقیت به پایان برسد، شاه میتواند اول دسامبر ایالات متحده را ترک کند. شرکتکنندگان در جلسه، نسبت‌به تأثیر این مسئله بر موضوع گروگانگیری تردید داشتند. در بخش خلاصۀ نتایج جلسه، کارتر اینگونه نوشت: «به نظر من بهتر است شاه زمانی کشور را ترک کند که آمادگی و توانایی کامل دارد.»

Carter Library, National Security Affairs, Staff Material, Office File, Box 17, SCC Meeting #205 held 11/19/79.

منبع: - جلد - - صفحه
تصاویر سند
(Bellevue Hotel) (Giza) (Harvard Divinity School) (Princeton University) (Rutgers University) Ankara Arabian Sea Arlington National Cemetery Azerbaijan Democratic Republic Azores Bahamas Belgrade Brewster Cam Ranh Bay Camp David Chicago Colorado Dacca Demirel Dominica Dulles Eastern Desert Eastern Europe Eastern Province Ellipse Frankfurt Georgia Hofburg Palace Homestead AFB Hunter Army Air Base Islamic Revolutionary Organization in the Arabian Peninsula Kansas LaGuardia Airfield Lackland Air Force Base Lafayette Park Laos Madrid Maine Manley Maryland Masirah Massachusetts Massachusetts Avenue Mauritania Mildenhall Monaco Murmansk National Council of Churches Near East and South Asia Division New Hampshire Nicaragua Oklahoma Panama City Peking Quai d’Orsay Saharan Democratic Arab Republic San Antonio Sheikh Osman Naqshahandi South America Strait of Tiran Strasbourg Texas Tonga Transcaucasus Tricastin Tripoli U.S. Pacific Command Vladivostok Wadi Kena West Germany Western Europe Wiesbaden Wilford Hall Hospital Wisconsin «کوچه بیژن» آبادان آتن آذربایجان آرامستان ملّی آرلینگتون آرژانتین آزور آفریقای ­جنوبی آفریقای ­شمالی آفریقای جنوبی آفریقای ‌جنوبی آفریقای‌ جنوبی آفریقای‌جنوبی آلاسکا آلمان آلمان غربی آلمان­ غربی آلمان‌شرقی آلمان‌غربی آمریکا آمریکای جنوبی آمریکای شمالی آمریکای­ شمالی آمریکای‌شمالی آمریکای‌لاتین آمریکای‌مرکزی آنکارا آنگولا ابوموسی اتحاد جماهیر شوروی اتحادیه جماهیر شوروی اتریش اتیوپی اردن ارومیه اروپا اروپای شرقی اروپای غربی اروپای‌شرقی اروپای‌غربی استانبول استراسبورگ استرالیا اسرائیل اسلام ­آباد اسلام­ آباد اسلام‌آباد اسوان مصر اسپانیا اسکله اورسی اشمیت اصفهان افغانستان اقیانوس ­آرام اقیانوس آرام اقیانوس هند الجزایر الجزیره امارات امارت متحده عربی انتبه انگلستان اوتاوا اورشلیم اوکلاهاما اوکیناوا ای­سی ایالات متحده ایالات متحده آمریکا ایالت شرقی ایتالیا ایران ایرلند ایسلند بازار تبریز بازار تهران بالتیمور بالتیک بانک ­های آمریکا بانک‌های سوئیس باهاما باکو بحرین برزیل برلین برن برن (Bern) برنیس بروکسل بریتانیا بریتانیای کبیر بصره بغداد بلوار تخت جمشید بلوچستان بلوک شرق بلژیک بلگراد بن بنادر ایران بنادر شوروی بنادر مورمانسک بنادر نفتی ایران بندر بصره بندر خلیج‌فارس بندر خمینی بندر شاپور بندرعباس بنگلادش بوشهر بولیوی بُن بیروت بیمارستان آمریکا در پاناما بیمارستان ویلفورد هال بیمارستان کورنل نیویورک بیمارستان گورگانس بیمارستان­ های گورگاس تأسیسات آرامکو تایلند تایوان تبریز ترمینال‌های نفتی خلیج فارس ترکستان ترکیه تفلیس تنب بزرگ تنب بزرگ و کوچک تنگه تیران تنگه هرمز تهران تونس تونگا تگزاس جامایکا جدّه جزایر جزایر آزور جزایر ابوموسی و تنب­ ها جزایر تنب کوچک جزایر کوچک ابوموسی و تنب‌های نزدیک دهانۀ خلیج‌فارس جزیره جزیره خارک جزیره خارگ جزیره دیه‌گو گارسیا جزیره مصیره جزیره کنتادورا جزیرۀ خارک جمهوری اسلامی ایران جمهوری دموکراتیک آذربایجان جمهوری دموکراتیک عربی صحرا جمهوری فدرال آلمان جنوب ­غرب آسیا جنوب آسیا جنوب ایران جنوب عراق جنوب­ غرب آسیا جنوب­ غرب تهران جنوب‌شرق ایران جنوب‌غرب آسیا جنوب‌غربی آسیا جورجیا جیزه خاور دور خاور نزدیک خاور نزدیک و جنوب آسیا خاورمیانه خاورنزدیک خرمشهر خرّمشهر خلیج خلیج خوک‌ها خلیج سبیک خلیج فارس خلیج کام ران خلیج‌فارس خوزستان خیابان ماساچوست خیابان­ های تهران دادگاه پاناما دالاس دالاک (Dalak) دانشکده الهیات هاروارد دانشگاه تهران دانشگاه راتگرز دانشگاه پرینستون دانمارک داکا دریای خزر دریای سیاه دریای عرب دریای عربی دریای مدیترانه دمشق دمیرل دوشان تپّه دومینیکا دیگو گارسیا رشته کوه ­های زاگرس رضائیه رم رودزیا روسیه رومانی رُم ریاض زامبیا زامبیان زاهدان زندان سان­تای زوریخ (Zurich) سادات سانفرانسیسکو سانفرانسیکو سریلانکا سفارت آمریکا سفارت آمریکا در اسلام ­آباد سفارت آمریکا در تهران سفارت آمریکا در طرابلس سفارت آمریکا در کویت سفارت ایالات متحده سفارت ایالات متحده در ایران سفارت ایالات متحده در تهران سفارت ایران در واشنگتن سفارت بریتانیا سفارت بریتانیا در ایالات متحده سفارت بریتانیا در تهران سفارت بریتانیا در واشنگتن سفارت سوئیس در تهران سفارت شوروی در واشنگتن سفارت کانادا در تهران سمنان سن آنتونیو سوئد سوئیس سوریه سومالی سکّوهای نفتی جزیره خارک شبه جزیره عربستان سعودی شبه­ جزیره عربستان شبه‌جزیره عربستان شرق آسیا شرق مدیترانه شرق­ دور شطّ‌ العرب شط‌ العرب شمال ایران شمال تهران شنیانگ (Shenyang) شوروی شوروی‌ شیلی شیکاگو صحرای اول (Desert One) صحرای شرقی طبس ظهران عدن (Aden) عراق عربستان عربستان سعودی عرشه نیمیتز عرفات علی‌آباد عمان عمّان فرات فرانسه فرانکفورت فرودگاه ­های ایران فرودگاه اسوان فرودگاه انتبه اوگاندا (Uganda) فرودگاه تهران فرودگاه دالس فرودگاه طبس فرودگاه لارناکا (Larnaca) فرودگاه لاگواردیا فرودگاه مهرآباد فرودگاه میلدنهال فرودگاه نیویورک فلسطین فلوریدا فنلاند فورت برگ فیلیپین قاهره قبرس قفقاز جنوبی قفقاز­ جنوبی قفقازجنوبی قم لائوس لاکلند لبنان لندن لندن. لهستان لوگزامبورگ لیبی لیسبون مادرید ماساچوست مانلی مجتمع فلوریت مدیترانه شرقی مدینه مراکش مرزهای شمال‌غربی ایران مریلند مسجد الحرام مسقط مسکو مشهد مصر مصیره منصوریه منظریه مهرآباد موریتانی موزامبیک مومباسا موناکو مکزیک مکّه میادین نفتی خلیج فارس میادین نفتی خوزستان مین نائین ناتو ناحیه کلمبیا نجف نروژ نگلادش نیجر نیجریه نیروگاه هسته‌ای تریکاستین نیمیتز نیواورلئان نیوزلند نیومکزیکو نیوهمپشایر نیویورک نیکاراگوئه هامبورگ هانتر هانوی (Hanoi) هتل بلویو هرات هلند همدان همیلتون جردن هند هندوستان هیوستن هیوستن تگزاس واتیکان وادی قنا واشنگتن ولادی­وستوک ونزوئلا ویتنام ویتنام‌ ویسبادن ویسکانسین وین پادگان سلطان‌آباد پاراگوئه پارک ریاست‌جمهوری پارک لافایت پاریس پالایشگاه آبادان پالایشگاه‌های نفت آبادان پاناما پاناما سیتی پاناماسیتی پاکستان پایگاه دیگو گارسیا پایگاه نظامی فورت برگ (Fort Bragg) پایگاه نیروی هوایی لاکلند پایگاه هوایی ایالات متحده پایگاه هوایی تهران پایگاه هوایی غرب قاهره پایگاه هوایی هومستد پایگاه‌های عربستان سعودی پرتغال پنتاگون پکن پیاتیلا پیتزبرگ چابهار چک چکسلواکی چین ژاپن ژنو ژیسکار کاخ سفید کاخ هفبورگ کاراکاس کاستاریکا کالج‌های آمریکا کانادا کانزاس کربلا کردستان کرمان کره ­شمالی کره شمالی کشورهای اروپایی کشورهای جهان ‌سوم کشورهای جهان­ سوم کشورهای جهان‌سوم کشورهای حاشیه خلیج فارس کشورهای خلیج کشورهای عربی کشورهای غربی کلرادو کلمبیا کمپ دیوید کنتادورا کوبا کویت کُردستان گابن گابون گوآتمالا گوآم گواتمالا گورگاس یزد یمن یونان یوگسلاوی