در حال دریافت اطلاعات

لطفا منتظر بمانید!

سند شماره

واکنش ­های احتمالی به تهدید شوروی مبنی بر حمله به ایران

موضوع سند

متن سند

 

یادداشت افسر امنیت ملّی بخش خاور نزدیک و جنوب آسیا (ایمز) برای اداره ­کننده اطلاعات مرکزی (ترنر) و معاون سازمان اطلاعات مرکزی (کارلوتچی)[1]

 

واشنگتن، 3 سپتامبر 1980      مرکز ملّی ارزیابی خارجی-6021-80


موضوع:

جلسه 29 آگوست 1980 کمیته هماهنگی ویژه:[2] چارچوب امنیتی

1-  نیاز به اقدام: ندارد؛ متن زیر برای اطلاع شما تقدیم می ­گردد. {علامت نشان ­دهنده سطح طبقه ­بندی از طبقه ­بندی خارج نشده است}

2- پیشینه: جلسه 29 آگوست 1980 کمیته هماهنگی ویژه به ریاست دکتر برژینسکی یکی از مجموعه جلساتی بود که برای بحث از موضوع چارچوب امنیتی خلیج فارس و اقیانوس هند تشکیل شدند. این جلسه بر گزارش وزارت دفاع، درباره واکنش ­های احتمالی به تهدید شوروی مبنی بر حمله به ایران، تمرکز داشت.[3] {علامت نشان ­دهنده سطح طبقه ­بندی از طبقه­ بندی خارج نشده است}

3- دکتر برژینسکی تصریح کرد که این گزارش سودمند است و می­ تواند نقطۀ ­آغاز خوبی برای بحث درباره چگونگی مقابله با تهدید شوروی باشد. بیشتر زمان بحث، صرف روش ­های نشان­ دادن عزم ما برای مقابله با هر گونه مداخله­ به شوروی شد.

وزیر براون گفت: با توجه به اینکه شوروی می تواند 16-20 لشکر وارد ایران کند؛ در حالی­ که برای ما تنها اعزام دو لشکر امکان ­پذیر است، لازم است که مسیر بازدارندگی را انتخاب کنیم. هم ­زمان که از این دو لشکر استفاده می­ کنیم، بایستی اطمینان حاصل کنیم که شوروی نیز از عزم و قاطعیت ما آگاه شده است. {علامت نشان­ دهنده سطح طبقه ­بندی از طبقه ­بندی خارج نشده است}

4- برژینسکی معتقد بود که ما باید ظرفیت برای تشدید افقی را ایجاد کنیم؛[4] چرا که از توانایی تشدید عمودی خوبی برخوردار نیستیم. همچنین می ­توانیم دریای سیاه و بالتیک را مسدود کنیم، بنادر مورمانسک[5] و ولادی­وستوک[6] را محاصره نماییم، با ناوگان آنها در دریا مقابله کنیم و مجازات­ های نیابتی را با درگیرشدن در یمن، کوبا، اتیوپی، لیبی و آنگولا بر شوروی تحمیل کنیم.

اتحاد جماهیر شوروی باید بفهمد که ایران یک مناقشه محدود نخواهد بود. وزیر موسکی گفت: این کار چیزی شبیه به جنگ جهانی سوم است؛ دیدگاهی که اروپایی ­ها قبول ندارند. اگر ما تمرین پاسگاه فرماندهی را با چنین شدتی برآورد کنیم، در آن ­صورت باخبر ساختن اروپایی ­ها از این موضوع، ضروری است. اگر این کار انجام شود، ممکن است اطلاعات راجع به آن افشا شود و سبب تحریک شوروی گردد. {علامت نشان­ دهنده سطح طبقه ­بندی از طبقه­ بندی خارج نشده است}

5- برژینسکی تصریح کرد که در گذشته درکی نانوشته با شوروی داشتیم؛ هیچ ­یک از دو طرف مستقیم وارد محدوده «دیگری» نمی ­شد. اتحاد جماهیر شوروی به­ خاطر سکوت ما در مقابل اتفاقات ایران شاید ابهاماتی نسبت به این کشور داشته باشد ولی سؤال این است که ما چگونه آنها را از موضع خود آگاه کنیم، بدون اینکه سبب تحریکشان شویم؟ آیا باید پیامی محرمانه برای شوروی ارسال کنیم و بگوییم که«ما هیچ نقشه و طرحی برای ایران نداریم ولی اگر وارد عمل شوید با شما مقابله خواهیم کرد؟»

عباراتی این­چنینی هیچ محدودیتی برای اقدامات ما ایجاد نمی ­کند. اداره­ کننده اطلاعات مرکزی گفت: ما نباید به چنین پیامی بیاندیشیم؛ چرا که اگر شوروی آماده ورود به خاک ایران نباشد، ارسال این­ گونه پیام­ ها ممکن است دالّ بر این باشد که ما برنامه و نقشه ­ای داریم؛ بنابراین شوروی برای وارد عمل­ شدن تحریک شود. اگر آنها نقشه ­ای داشته باشند، چنین پیامی که بدون انرژی و قدرت کافی است، ممکن است برای آنها باورپذیر نباشد. باید بیشتر درباره این پیام تأمّل کنیم. {علامت نشان­دهنده سطح طبقه­بندی از طبقه­بندی خارج نشده است}

6- موسکی دوباره تکرار کرد که اگر اطمینان داشته باشیم که برآورد تمرین پاسگاه فرماندهی ما حاکی از اقدام احتمالی شوروی است، باید اروپایی­ها را نیز درگیر کنیم. نیوسام در کامل­ کردن این سخن گفت: اروپا هنوز نپذیرفته است که تسلّط شوروی بر خلیج فارس سبب می­ شود که آنها تحت سلطه این کشور قرار بگیرند. آنها باید از این نکته آگاه شوند.

برژینسکی معتقد بود هنوز زمان مراجعه به اروپایی­ ها فرا نرسیده است. پیام بایستی شفاف و خطاب به شوروی باشد. مداخله و حضور آنها در خلیج فارس سبب می­ شود که وارد تقابل با ما شوند. ما باید اطمینان حاصل کنیم که اتحاد جماهیر شوروی نسبت به قاطعیت ما دچار اشتباه محاسباتی نشود؛ بایستی تردید آنها را به حداقل برسانیم. با توجه به این واقعیت که شوروی هیچ نقطه ­ضعف خارجی، مانند خلیج فارس برای غرب ندارد که بتوان از آن بهره ­برداری کرد، وزارت دفاع باید گزینه­ های افقی را در دستور کار قرار بدهد. {علامت نشان ­دهنده سطح طبقه ­بندی از طبقه ­بندی خارج نشده است}

7- باید مشخص کنیم که قصد داریم چه چیزی را به شوروی بگوییم و این کار چگونه قرار است انجام شود؟ نمی­ توانیم خطاب به شوروی «ابراز نگرانی» کنیم. دیگر کسی به این گونه عبارات و مفاهیم اهمیتی نمی ­دهد.

آرون پیشنهاد کرد که هنگام دیدار موسکی با گرومیکو، او می ­تواند نکاتی مانند این به گرومیکو بگوید: «من در مدت کوتاه حضور در وزارت امور خارجه دریافتم که در میان اختلاف­ نظرهای موجود بین دو کشور، هیچ موضوعی، ما را به سمت جنگ جهانی سوم، بیشتر از اشتباه محاسباتی شما نسبت به قاطعیت ما برای حفظ خلیج فارس برای غرب، سوق نمی ­دهد». موسکی همچنین می­ تواند یک سند غیررسمی را نیز در همین رابطه به گرومیکو بدهد. مقرّر گردید که گروه متشکل از نیوسام، آرون، کارلوتچی و کومر روی لحن و ادبیات این اظهارات و سند غیررسمی کار کنند. {علامت نشان­ دهنده سطح طبقه ­بندی از طبقه ­بندی خارج نشده است}

8- نکات زیر در جلسه روز جمعه (5 سپتامبر) به بحث گذاشته می­ شود:

الف) اقدامات افقی که می­ توانیم پیش ببریم؛

ب) آنچه که می­ توانیم به متحدین بگوییم و اینکه چگونه این پیام را به ایران منتقل کنیم؛

ج) گزارش­ های ژنرال جونز، آیا کامل ­کننده­ای برای این گزارش ­ها وجود دارد؟

از سازمان سیا نیز خواسته شد تا گزارشی درباره واکنش­ های منطقه ­ای و اروپا به حمله شوروی آماده کند. {علامت نشان ­دهنده سطح طبقه ­بندی از طبقه ­بندی خارج نشده است}

رابرت ایمز


 

[1] منبع: Central Intelligence Agency, Office of the Director of Central Intelligence, Job 82M00501R: 1980 Subject Files, Box 13, Folder 1: C–372 Iran. سرّی.
[2]یک نوشته دست ­نویس و بدون نام، جمله «2 سپتامبر 1980» را خط زده است و به جای آن نوشته است: «29 آگوست». به نظر می­ رسد که اشتباهی رخ داده باشد؛ چرا که جلسه کمیته هماهنگی ویژه، روز 2 سپتامبر برای بحث درباره چارچوب امنیتی برگزار شد. برای آگاهی از خلاصه نتایج این جلسه، مراجعه کنید به Foreign Relations, 1977–1980, Vol. XVIII, Middle East Region; Arabian Peninsula, Document 91. همان­طور که در یادداشت 28 آگوست، دادسون برای دنند بیان شده است، این جلسه در ابتدا قرار بود روز 29 آگوست برگزار شود. (Carter Library, National Security Affairs, Staff Material, Office File, Box 22, SCC Meeting #337 Held 9/2/80)
[3] گزارش ­کار وزارت دفاع با عنوان «راهبردهای نظامی» به یادداشت 28 آگوست دادسون برای ماندل، موسکی، براون، مکینتایر، جونز و ترنر پیوست شده است. گزارش شامل بخش­ هایی درباره راهبرد بازدارندگی و نیز راهبردهای جنگیدن است که راهبردهای مربوطه به میدان جنگ، خود شامل بخش ­هایی درباره راهبرد مرز، حلقه خارجی خلیج فارس و حلقه داخلی خلیج فارس می­ شود. همچنین سرفصل ­های گفتگو برای رایزنی با مصر، ترکیه و عربستان سعودی نیز به این یادداشت پیوست شده ­اند. (Carter Library, National Security Affairs, Staff Material, Office File, SCC Meeting #337 Held 9/2/80)
[4] ترنر و برژینسکی در گفتگوی 29 آگوست خود درباره سیاست تشدید افقی نسبت به ایران گفتگو کردند، این یعنی؛ «چه اشکالی از اقدام نظامی را می­ توانیم در مقابل شوروی، خارج از ایران در صورت حمله شوروی به این کشور، دنبال کنیم؛ اقداماتی همچون جنگ در دریا یا بستن دریای بالتیک یا دریای سیاه، محاصره کوبا، مین­ گذاری در بنادر شوروی در دالاک (Dalak)، مین­ گذاری عدن (Aden) و...». نگاه کنید به سند 348.
[5] Murmansk
[6] Vladivostok

 

منبع: - جلد - - صفحه
تصاویر سند
آلمان آمریکا آینده انقلاب آینده ایران اروپا اسرائیل اسلام اسناد لانه جاسوسی اشغال ایران اقدام سیاسی امام خمینی انتخابات انقلاب ایران انگلستان اویسی ایالات متحده ایران بحران گروگان گیری بحران گروگانگیری بحزان گروگانگیری براندازی برژینسکی بنی ­صدر بنی صدر بنی­ صدر تحریم تحلیل تسخیر سفارت تهران جبهه ملی جمهوری اسلامی جهان عرب جیمی کارتر حزب توده حمله به ایران حمله نظامی حمله نظامی به ایران خاورمیانه خلیج فارس داخل ایران دسپلماسی دولت موقت دیپلماسی رابطه ایران و آمریکا روابط خارجی ریچارد کاتم سازمان سیا سازمان ملل سحابی سرهنگ غلام­علی اویسی سفارت سوئد سوئیس سیاست سیاست خارجی سیاست داخلی سیاست منطقه ای سیاست های منطقه ای شاه شاپور بختیار شریعتمداری شورای امنیت شورای انقلاب شوروی صدو انقلاب ضد انقلاب ضدانقلاب طبس عملکرد ایران عملیات نجات عملیات نظامی ـمریکا فرانسه فروپاشی فشار اقتصادی فشار بر ایران فشار به ایران فشار سیاسی فشارهای اقتصادی فلسطین قطب زاده مداخله نظامی مذاکرات صلح مذاکره معاهده 1921 مقابله با شوروی نجات گروگان ها نفوذ وشعیت کشور وضعیت کشور وضعیت گشور پهلوی کاخ سفید کودتا گروگان ها گروگان گیری گروگانها گروگانگیری گروگنگیری گزارش