Post
39465
از: گاست، هیأت مستشاری نظامی، تهران
متفرقه
به: وزارت دفاع، واشنگتن دی.سی
1358-04-02- 1979-06-23
متن سند
سند شماره 161
بدون طبقه بندی
23 ژوییه 1979- 1 مرداد 1358
از: هیأت مستشاری نظامی، تهران
به: وزارت دفاع، واشنگتن دی.سی
مرجع: الف- وزارت دفاع ASD-ISA 161715ز - 16 ژوییه 1979 با موضوع فوق، ب- گزارش سرهنگ پتی درباره وضعیت صندوق امانی - می 1979، پ- هیأت مستشاری - 281001ز - 28 ژوئن 1979 با موضوع صندوق امانی خریدهای نظامی خارجی ایران
موضوع: وضعیت صندوق امانی موقت و پیش بینی ها
1- مرجع الف آخرین اطلاعات موجود درباره صندوق امانی ایران و اقدامات انجام شده در ارتباط با یادداشت تفاهم مورخ 3 فوریه را از تاریخ 30 ژوئن، به همراه پیش بینی وضعیت تا پایان سال 1979 ارایه داده است. مرجع ب حاوی گزارش سرهنگ پتی درباره صندوق امانی است که در اواخر ماه می 1979 ارایه شد. مرجع پ یکی از چندین تلکس هیأت مستشاری است که در آن درخواست قالب های مختلف برای اطلاعات و ارایه اطلاعات تفصیلی درباره وضعیت موجود برای ارایه به مقامات دولت موقت ایران و اطلاع کاردار و رئیس هیأت مستشاری مطرح شده است.
2- نتوانسته ایم اطلاعات مندرج در مرجع الف را با مرجع ب منطبق و تکمیل کنیم و اطلاعات به روز شده ای به دولت موقت ایران ارایه دهیم. به نظر می رسد اطلاعات مندرج در مرجع الف دارای ایراداتی است. ما به اطلاعاتی نیاز داریم که با استفاده از آن بتوانیم گزارشی تهیه کنیم که نیاز دولت موقت ایران را برطرف سازد.
ص: 409
3- در مرجع ب 33 قلم از لوازم عمده مورد اشاره قرار گرفته است. مرجع الف اطلاعات جدیدی در ارتباط با فقط 11 قلم از لوازم مزبور ارایه می دهد. البته درک می کنیم که شاید هیچ تغییری در وضعیت 22 قلم لوازم دیگر حاصل نشده باشد؛ با وجود این، هنوز نمی توانیم دلیلی برای ناهمخوانی هایی که در مبالغ دلاری پیش بینی شده مشاهده می کنیم، بیابیم و حدس می زنیم که شاید این ناهمخوانی ها به 22 قلم باقیمانده که گزارشی از آن به دستمان نرسیده است، مربوط باشد.
4- برای توجیه تغییراتی که در اطلاعات ارسالی در مرجع الف رخ داده است، باید متن پیام به روز شود. بدون داشتن دلایل و حقایق نخواهیم توانست پاسخی برای سئوالات ارایه دهیم. در زیر مواردی که نیاز به توضیحات بیشتر دارد برایتان ارسال می گردد. البته هر اطلاعاتی مربوط به این موارد می تواند مفید باشد.
الف- برنامه PEACE ZEBRA (هواپیماهای اف-16): آخرین اطلاعاتی که در ارتباط با یادداشت تفاهم به دستمان رسیده است حکایت از آن دارد که مبلغ 9/8 میلیون دلار از مبلغ پیش بینی شده برای برداشت های آتی کاهش یافته است. لطفاً دلیل این کاهش را توضیح دهید.
ب- هواپیماهای آر.اف-4 ای: در مرجع الف کل مبلغ پیش بینی شده بابت غرامت مبلغ جدید 71/4 میلیون دلار و مبلغ احتمالی قابل استرداد به صندوق بالغ بر 26 تا 31 میلیون دلار قید شده است. با وجود این، گزارشی که ماه ژوئن 1979 در ارتباط با اقدامات نیروی هوایی ایالات متحده به دستمان رسیده است (DSAA: (AR) 1135) حداکثر مبلغ برداشتی از صندوق امانی را 96/8 میلیون دلار نشان می دهد. لطفاً در این ارتباط توضیح دهید.
پ- کشتی های CG-993: مرجع الف بیان می کند که کاهش برداشت [غرامت] از صندوق منجر به کاهش مبالغ قابل استرداد به آن خواهد شد. مرجع الف نشان می دهد که مبلغ قابل برداشت به میزان 32/5 میلیون دلار نسبت به آمار و ارقام ماه می کاهش یافته است. با وجود این، مبالغ قابل استرداد به صندوق به میزان 60 میلیون دلار کاهش یافته است. لطفاً درباره اختلاف 27/5 میلیون دلاری توضیح دهید.
ت- موشک های هارپون: مرجع الف بیانگر افزایش برداشت ها به میزان 11/9 میلیون دلار تا پایان ماه ژوئن است و فقط 4/0 میلیون دلار کاهش را در پیش بینی برداشت ها نشان می دهد. لطفاً علت افزایش 7/9 میلیون دلاری را در کل برداشت های قابل انتظار توضیح دهید.
ث- اژدرهای ام.کی-46: چرا مبالغ قابل استرداد به صندوق امانی از 36 میلیون دلار به 21/5 میلیون دلار تغییر کرده است و چشم انداز بالقوه فروش این موشک ها چیست؟ چنانچه خریداری برای آنها پیدا نشود، چه تصمیمی برای آنها گرفته خواهد شد؟
ج- موشک های اسپارو: لطفاً مشکل کاهش برداشت ها و مبالغ قابل استرداد به صندوق امانی را توضیح دهید. چرا اختلاف بین مبالغ برداشتی و مبالغ قابل استرداد به صندوق افزایش یافته است؟
چ- ACQ-119 ECM PODS: مرجع الف نشان دهنده تلاش برای فروش همه اقلام و استرداد
ص: 410
مبلغ 23/0 میلیون دلار به صندوق امانی است، ولی گزارش شماره 1135 مورخ ژوئن بیانگر فروش بالقوه فقط 36 PODS است. لطفاً توضیح دهید چنانچه فقط 36 عدد PODS به فروش برسد، چه تصمیمی برای مابقی آنها گرفته خواهد شد.
ح- M113 APC: از تاریخ 11 می 1979 تا 30 ژوئن مبلغ 0/5 میلیون دلار بابت این اقلام از صندوق امانی برداشت شده است. خواهشمند است این مورد را توضیح دهید، زیرا در گزارش قبلی به شماره USASAC DSAA (AR) 1135 مورخ 15 ژوئن 1979 هیچگونه برداشتی پیش بینی نشده نبود.
خ- پشتیبانی هلیکوپترها: از تاریخ 11 می تا 30 ژوئن 1979 مبلغ 9/3 میلیون دلار بابت این اقلام از صندوق امانی برداشت شده است. لطفاً ریز مبالغی را که بابت هر مورد از صندوق برداشت شده است (یعنی هزینه جابجایی نیروها، ادعای خسارت به شرکت و اموال نیروها، و غیره) قید کنید.
5- در مرجع الف، جدول شماره 5 با عنوان «با در نظر گرفتن تصویب (قطعی) کل بودجه تکمیلی وزارت دفاع (به میلیون دلار)» بیانگر مبلغ مسترد شده ای برابر با 89/0 میلیون دلار از تاریخ 1 اکتبر تا 31 دسامبر و موجودی پایان دوره ای برابر با 337/0 میلیون دلار است. هنوز نمی دانیم آیا باید میزان استرداد مبالغ را 59/0 میلیون دلار بخوانیم و یا موجودی پایان دوره را باید 367 میلیون دلار بدانیم.
6- همین ایراد در مرجع الف، و در جدولی با عنوان «با تخصیص بودجه تکمیلی نهایی وزارت دفاع (از جمله خرید دو کشتی باقیمانده CG-993 از سوی نیروی دریایی)، و فروش احتمالی به سایر خریداران برنامه خریدهای نظامی خارجی (به میلیون دلار)» وجود دارد. مبالغ مسترد شده از تاریخ 1 اکتبر تا 31 دسامبر بالغ بر 142/0 میلیون دلار و موجودی پایان دوره صندوق بالغ بر 399/4 میلیون دلار است. طبق محاسبات ما، مبالغ قابل استرداد باید 112/0 میلیون دلار و موجودی پایان دوره باید 429/4 میلیون دلار باشد. ما معتقدیم موجودی پایان دوره باید 429/4 میلیون دلار باشد. این مبلغ بر اساس محاسباتی است که از اعداد و ارقام همه جداول به دست آمده است.
7- لطفاً هزینه های خاتمه قرارداد را تا جایی که امکان دارد به طور مفصل برای هر مورد ذکر کنید.
8- مرجع پ که در تاریخ 28 ژوئن 1979 ارسال شده است در ارتباط با ملاقات بین سرهنگ دیویس (از هیأت مستشاری نظامی) و سرهنگ کامکار (معاون وزارت دفاع ملی ایران) بود، و در آن به دلمشغولی سرهنگ کامکار از فقدان اطلاعات مفصل درباره وضعیت دقیق صندوق امانی اشاره شده بود. مرجع پ نیز هفت مورد خاص را در صورتحساب هزینه های ماه مارس خاطر نشان می کرد که نیاز به توضیحات بیشتری داشت. پیش از آنکه بخواهیم گزارشی به دولت ایران ارایه دهیم، باید پاسخ سئوالات فوق را داشته باشیم.
ص: 411
9- امیدواریم نیاز مبرم ما را به اطلاعات درک نمایید.
گاست
زمان یافت نشد!
اتفاق و وقایعی یافت نشد!
قرارداد یافت نشد!