در حال دریافت اطلاعات

لطفا منتظر بمانید!

اسناد مشابه

موارد مرتبط

مورد مرتبطی یافت نشد!
سند شماره 39

گزارش روابط خارجی آمریکا

موضوع سند

گزارش روابط خارجی آمریکا
مشخصات ارسال سند

از: وزارت امور خارجه واشنگتن دی - سی

سری

به: تمام کنسولگریها و نمایندگی سیاسی

1358-05-03- 1979-07-25

متن سند




روابط خارجی کنونی


ص: 480





سند شماره (39)


تاریخ: 25 ژوئیه 1979 - 3 مرداد 58


سری


از: وزارت امور خارجه واشنگتن دی - سی


به: تمام کنسولگریها و نمایندگی سیاسی


موضوع: (طبقه بندی نشده). روابط خارجی کنونی


نشریه شماره 29 (محرمانه)


فهرست مطالب


1 - -IO موارد مورد بحث در مورد خاورمیانه در سازمان ملل.


2 - - NER آمریکا دستور تخلیه محتاطانه وابستگان و کارمندان غیرضروری از کابل را می دهد.


3 - - NRA حکومت جدید در نیکاراگوا


4 - - A7 لایحه مربوط به کانال پاناما.


5 - - A7 اجلاس OAUسازمان وحدت آفریقا: نتیجه گیریهای مقدماتی.


6 - - INRلهستان: نیاز به واردات بسیار گندم


7 - - INRقوانین مشارکت چینی ها در برابر نادرستی و قابلیت ارتجاعی شرکاء آینده.


8 - - EBقراردادهای تجاری: آشفتگی تابستانی ممنوع


9 - - PAمردم باور نمی کنند که مذاکرات سالت باعث کاهش در هزینه مصرفی در بودجه دفاعی گردد.


10 - - EAکنفرانس آوارگان ژنو.


1- (طبقه بندی نشده)- IO مسائل مورد بحث پیرامون خاورمیانه در سازمان ملل (سری) در هفته های اخیر چند مسئله پیرامون خاورمیانه در شورای امنیت سازمان ملل مطرح گردید.


در نتیجه گفتگوهایی که در اجلاس وین به وقوع پیوسته بود، معلوم شد که شوروی قرار است استفاده نیروهای اضطراری سازمان ملل را برای یک دوره دیگر وتو (رد) کند، که البته دوره اول این نیروها در 24 ژوئیه خاتمه می یابد.


با شروع کار در اواسط آوریل از مصر و اسرائیل خواسته شد که نظریات خود را پیرامون راههای موجود ارائه دهند: که آیا با جایگزین شدن سازمان نظارت بر آتش بس این سازمان به جای نیروهای اضطراری یا با تشکیل یک نیروی چند ملیتی حافظ صلح موافق هستند یا نه. در ماه ژوئیه ما از روسها سؤال کردیم که آیا مایلند به جای نیروهای اضطراری سازمان ملل از سازمان نظارت بر آتش بس استفاده شود و در همین زمینه تعداد 9 رأی موافق را از شورای امنیت گردآوری و ارائه نمودیم. شوروی که با مسئله وتو مواجه شده بود سرانجام قبول کرد که از سازمان برای نظارت بر آتش بس استفاده شود، لیکن مشروط بر اینکه تجدید دوره نیروهای اضطراری سازمان ملل به رأی گذارده نشود. مصر این پیشنهاد سازشکارانه را پذیرفت، لیکن اسرائیل آن را رد کرد. ما این موضوع را با اسرائیل مورد مذاکره قرار داده مطمئن هستیم که یک راه حل عادلانه و منطقی خواهیم یافت. بحرانی در کار نیست، و عقب نشینی اسرائیلیها از سینا بنا به شرایط مشروحه در قرار داد صلح به قوت خود باقی و ادامه دارد.


(سری) یک موضوع دیگر که در 19 - 17 ژوئیه مورد بحث در شورای امنیت قرار گرفت، لایحه ای در مورد ایجاد اردوگاههای اسرائیلی در سرزمینهای اشغالی بود. ما از دادن رأی به این لایحه امتناع ورزیدیم، چون موضوعات مندرجه در لایحه به مسائلی ماوراء مسئله اردوگاهها نیز پرداخته است. در


ص: 481




همان حال، ما موضع خود را در قبال این مسئله که اردوگاههای اسرائیل با قوانین بین المللی در تضاد هستند، نیز برای بار دیگر اعلام کردیم و گفتیم که مسائلی در این باره تولید شده است که باید از طریق مذاکرات حل شود.


(سری) سرانجام، قرار است پیرامون لایحه ای که در برگیرنده حقوق فلسطینیها نیز باشد در 27 ژوئیه در شورای امنیت بحث و تبادل نظر شود. و در تاریخ 30 ژوئیه قرار است رأی گیری شود.


2- (طبقه بندی نشده) NER - آمریکا دستور تخلیه محتاطانه وابستگان و کارمندان غیرضروری را از کابل صادر می کند.


در رابطه با امنیت درونی رو به زوال و سیر صعودی خشونت در کابل، ما دستور تخلیه وابستگان و کارمندان غیرضروری را از افغانستان و از طریق راه پاکستان صادر کرده ایم. آنها در مدت دو هفته از طریق پروازهای برنامه ریزی شده خارج خواهند شد. و از وابستگان خصوصی آمریکایی در این کشور نیز خواسته شد که به همین ترتیب عمل کنند و در حال حاضر از سفرهای غیرضروری به افغانستان خودداری گردد. برنامه ما شامل خروج 100 نفر خواهد شد. ما به جمهوری دموکراتیک افغانستان نیز اطلاع داده ایم که این تصمیم ما نشان دهنده قضاوت سیاسی ما نبوده، بلکه نشانگر اقدامات محتاطانه ما در زمینه امنیتی است که انجام خواهیم داد.


(استفاده اداری محدود) در پاسخ به تصمیم ما، دولت افغانستان خواستار خروج کارمندان ما از این کشور به نسبت کاهش کمکهای ما به افغانستان شده است. دولت افغانستان خواسته است که کارمندانی که پس از انقلاب 1978 به این کشور گسیل شده بودند خارج شوند، لیکن ما از میزان نهائی این خروج چندان اطلاعی نداریم.


(محرمانه) با بالا گرفتن بی نظمی و بداخلاقی در ارتش و نبردها، گرایش ضد دولت خلقی نور محمد تره کی به سرعت تشکل می یابد. با این وصف، عصیانگران هنوز نتوانسته اند فعالیت های خود را هماهنگ ساخته ضربه مؤثری بر قلب نیروهای خلقی در کابل وارد آورند. مقامات شوروی احتمالاً نگران وضعیت این رژیم هستند و سعی دارند برای بهبود وضع افغانستان به یک راه حل سیاسی دست بزنند. در حالی که رژیم حاضر قادر نیست بر اریکه قدرت تکیه زند، نمی توان گفت که تعویض رهبریت چه زمانی صورت خواهد گرفت.


3 - (طبقه بندی نشده) ARA - حکومت جدید در نیکاراگوئه: (طبقه بندی نشده) دودمان سوموزا با ترک سوموزا به قصد میامی در 17 ژوئیه از بین رفت. شورای معاونت ریاست جمهوری فرنسیسکو یورکیو را به عنوان رئیس جمهور موقت به وسیله آراء کنگره طرفدار سوموزا انتخاب نمود، لیکن او مذاکرات مطروحه را که قبلاً با آنها موافقت کرده با اعلام این منظور خود که قصد دارد تا سال 1981 قدرت را به دست گیرد، زیر پا گذاشت. آمریکا در اعتراض به این عمل یورکیو سفیر و کارمندان خود را از این کشور فرا خواند. یورکیو بیش از 48 ساعت نتوانست قدرت را به دست داشته باشد، زیرا تجزیه گارد ملی و محدودیتهای ایجاد شده بین المللی موقعیت او را سریعا متزلزل نمود.


(محرمانه) دولت جدید بازسازی ملی در 20 ژوئیه روی کار آورده شد در حالی که سفیر بولدر که نماینده آمریکایی میانجیگر در سالهای 1978 و 1979 بود و اکنون نیز جهت اخذ تماس با دولت جدید بازسازی به کاستاریکا رفته است نیز در ضیافت شرکت داشت. از نظر رهبران جدید نیکاراگوا، روابط با


ص: 482


ایالات متحده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با در نظر گرفتن اینکه دولت نیکاراگوا در روابطش با ایالات متحده تا به حال هوشیار، دقیق و نسبتا محترمانه رفتار کرده است، در حال حاضر خیلی زود است که بگوییم که آنها چگونه مراحل تکامل خود را طی می کنند.




(طبقه بندی نشده) دولت بازسازی کننده نیکاراگوئه از وزرای خارجه کشورهای OAS و کمیسیون آمریکایی حقوق بشر خواسته است که از نیکاراگوئه بازدید به عمل بیاورند و این دولت قول داده است تا از بروز اعمال تلافی جویانه جلوگیری نماید. وی خواستار برگزاری انتخابات انجمن شهری، مجلس قانون اساسی، و انتخابات ملی شده است، لیکن هنوز برنامه زمانی آن را تعیین نکرده است.


(استفاده اداری محدود) نیکاراگوئه با غارت بیش از حد داراییهایش، مشکلات اقتصادی، و جراحات شخصی بسیار مواجه گردیده است. در پاسخ سریع به نیازهای انسانی آنها در حال حاضر انتقال 2205 تن سرب و 480 نوع کالای تجاری از آمریکا، گواتمالا، کاستاریکا و السالوادور به این کشور را مورد تصویب قرار داده ایم. تاکنون 640 تن از این مواد به ماناگوآ به وسیله هواپیماهای آمریکایی و... انتقال داده شده است.


4 - (طبقه بندی نشده است) ARA قانون مربوط به قرارداد کانال پاناما.


(استفاده اداری محدود) مجلس سنا مذاکرات اولیه پیرامون عملکرد قرارداد کانال پاناما را که در یکم اکتبر باید به مرحله اجرا گذارده شود، آغاز خواهد کرد. کمیته خدمات تسلیحاتی سنا لایحه ای را تصویب کرده است که با لایحه مدیریت دولتی منافات ندارد، لیکن مجلس شورا لایحه ای را اتخاذ کرده است که با مفاد قرارداد در تناقض می باشد. مجلس سنا احتمالاً لایحه کمیته خدمات تسلیحاتی را اتخاذ خواهد کرد و خود را برای منازعه ای شدید در کنفرانس آماده خواهد نمود. زمان بسیار بحرانی است چون پایان اجلاس کنگره در ماه اوت و تقریبا نیمی از وقت باقیمانده تا اول اکتبر مصرف نموده است.


5 - (طبقه بندی شده) AF - اجلاس سازمان وحدت آفریقا: نتیجه گیریهای مقدماتی مسئله چاد جالبترین مسئله مورد بحث در کنفرانس سازمان وحدت آفریقا بوده است، زیرا مسئله نظامیان خارجی را با مسئله ظهور «ابرقدرتی» بنام نیجریه که دولتهای دیگر را تحت فشار قرار داده است تا هیئت نمایندگی این کشور «چاد - م) را به عنوان «نماینده» به رسمیت نشناسند، قاطی کرده است.


(محرمانه) به طورکلی، میانه روها، با حس اعتماد و هدف نگری خود را سرگرم کرده و در مورد نظریات رادیکال ها نگرانی از خود نشان نمی دهند. رادیکالهای سرسختی چون بنین، ماداگاسکار، آنگولا، اتیوپی، بجای نمایشی بودن به قدرت نمایی پرداخته اند و لیبی نیز در سرتاسر کنفرانس تحت فشار باقیمانده است.


(محرمانه) حمله تانزانیا به اوگاندا نشانگر ضعف منشور سازمان وحدت آفریقا گردید. با وجود اینکه (بنا به اصرار رئیس اجلاس پرزیدنت تالبرت) بحث بر سر این موضوع سریعا متوقف گردیده بود، اهمیت آن نیز به وسیله اعضا تکذیب نشد و تقریبا می توان گفت که زیانی به آن وارد نیامد.


(محرمانه) ضرورت تجدید بررسی منشور به وسیله همه شرکت کنندگان مورد تأیید قرار گرفت.


نمیری از سودان پیشنهاد کرد که جهت جبران ضعف منشور سازمان وحدت آفریقا این سازمان شورایی مرکب از 5 نفر از سران دولتها را با اختیار تام در اتخاذ تصمیم در مواقع بحرانی تشکیل دهد. با این وصف، این سازمان با کفایت انجام وظیفه کرده و اعضاء آن در اعطاء اعتبار اجرایی به آن شک و تردیدی به خود


ص: 483




راه نمی دهند.


(محرمانه) ممکن است سال گذشته نقطه چرخشی در ملاحظات سازمان پیرامون مسائل اقتصادی ایجاد کرده باشد. وضع نادرست اقتصادی آفریقا مورد بحث و تبادل نظر عمومی قرار گرفت در حالی که واقع گرایی تلخی در آن به چشم می خورد. گویا تمایل شدیدی به بحث پیرامون مسائل اقتصادی به طور جدی وجود داشته و همه می خواهند سازمان وحدت آفریقا را به عنوان وسیله ای مؤثر در این رابطه بشناسند.


در سه ماه آینده ما شاهد برگزاری یک اجلاس اقتصادی در لاگوس خواهیم بود و خواهیم دید که تلاش برای به وجود آوردن برنامه های کاری از آنجا آغاز خواهد شد.


(محرمانه) این اولین بار است که یک موافقت همه جانبه بر سر این موضوع که وضع حقوق بشر در آفریقا ایده آل نیست در این ملاقات وجود داشت. لایحه ای در مورد حقوق بشر در آفریقا اتخاذ گردید. با اطمینان می توان گفت که فرضیه حقوق بشر به آفریقا نیز راه یافته است.


6 - (طبقه بندی نشده) INR لهستان - نیاز شدید به واردات غله.


(محرمانه) در حالی که چند ماه است این کشور با آب و هوای بدی رو به رو شده است، می توان گفت که برداشت محصول غله لهستان در مقایسه با سالهای اخیر با وضع بسیار بدی رو به رو است. به قیمت بدتر شدن وضع مالی در حال حاضر خراب، خود کشور لهستان تصمیم گرفته است کمبود غله خود را با وارد کردن میزان وسیعی از غله جات و مواد غذایی جبران نماید. واردات غله جهت توسعه دامداری که یکی از برنامه های دارای اولویت دولت است، بسیار ضروری است. لیکن ورشو نخواهد توانست اعتبار 5/1 بلیون دلاری خود را که در سال آینده برای جبران کمبود گوشت داخلی نیاز دارد به دست آورد.


(طبقه بندی نشده) رهبر حزب گریک در ماه گذشته خاطرنشان ساخت که به خاطر وضعیت بد محصول، ورشو در نظر دارد واردات غذایی و غلات خود را از یک میلیون متریک تن به 8 میلیون متریک تن افزایش دهد، که احتمالاً در سال جاری بین ماههای ژوئیه و ژوئن این کار صورت خواهد پذیرفت.


بهای غله با نسبت سال قبل 50 - 40 درصد افزایش یافته است و شوروی نیز فقط خواهد توانست مقدار کمی غله در اختیار لهستان بگذارد. مخارج ارزی وارداتی لهستان امسال کمتر از (1 بلیون در سال گذشته) به میزان 5/1 بلیون دلار بالغ خواهد گردید.


(محرمانه) چون دیگر کشورهای غربی مازاد تولید غله شان ناچیز است حدود 3 میلیون متریک تن غله و مواد غذایی پروتئینی مورد نیاز لهستان باید از آمریکا خریداری شود. لهستانیها تقاضای 700 میلیون دلار کمک کرده بودند لیکن در جواب آمریکا که گفته بود وضع مالی، اقتضای دادن چنین کمکی را نمی کند به 500 میلیون دلار هم رضایت دادند. بودجه سال مالی 1980 نسبت به سطح بودجه سال مالی 1979 به 800 میلیون دلار رسیده است.


(محرمانه / غیرقابل رؤیت برای بیگانگان) بنا به گزارش بانکداران آمریکایی، ورشو در نظر دارد از 100 میلیون دلار تضمین بانکی خود برداشت کرده تقاضای وام بیشتری را نیز بنماید. قبلاً ورشو تمایلی به استفاده از برنامه تضمینی که در جهان به 600 میلیون دلار محدود است نداشت، چون میزان بهره آن خیلی بالا و سنگین می باشد.


(خیلی محرمانه) شرایط اعتباری غله لهستان عمدتا از میزان دارایی حکومت غربی قرار گرفته است.


ص: 484




علاوه بر این ممکن است نتواند از بانکهای غربی وام بگیرد، چون آنها شدیدا در مورد پس گرفتن آنچه که قرض داده اند، از ورشو نگران هستند.


7 - (طبقه بندی نشده) INR - قوانین مشارکت چینی ها در برابر نادرستی و قابلیت ارتجاعی شرکاء آینده (محرمانه) قوانین مشارکت جدید چینی ها در حالی که نسبت به بسیاری از نکات مهم برای سرمایه گذاران مهم سکوت اختیار کرده است محدودیت بسیار کمی بر شرکت هایی قائل می شود که سرمایه ها مدیریت و صنعت خارجی را به چین جلب نمایند، و انتخاب مدت زمان سرمایه گذاری را نیز تابع مذاکرات می داند. با این حال چین نیز مانند هر کشور کم توسعه یافته دیگر، نسبت به ظهور استثمارگران خارجی حساسیت به خرج می دهد و به این ترتیب سرمایه گذارانی هم که می خواهند با یک چنین بوروکراسی مذاکره کرده قرارداد منعقد سازند، از نظر ایدئولوژیک مورد آزمایش قرار می گیرند.


(طبقه بندی نشده) این قانون ظاهرا قابلیت تغییر و تحول بسیار دارد و منفعت را به خوبی از تجربه ای که از طریق دیگر کشورها، به خصوص یوگسلاوی با قانونی مشابه چینی آن به دست آورده، روشن و آشکار و معرفی می نماید. از انواع انگیزه هایی که به شرکاء خارجی وعده داده شده است می توان چند نکته زیر را بر شمرد:


- شرکت در مدیریت، که شامل اخذ تصمیم در تولید است.


- مشارکت به طریقی است که هیچ شریک خارجی دیگر مانند آنرا ارائه نکرده است (حداقل مشارکت به میزان 25% تعیین شده است) - اجازه استفاده از بعضی مواد خام وارداتی (اشاره ای خفیف به «از چین خریداری شود») و فروش مواد حاصله از آنها در خود چین.


محدودیتهای مهمی که در این قانون آمده عبارتند از:


- چینی ها ترجیح می دهند ریاست هیئت مدیره شرکت را خود تعیین کنند، تا اینکه سهمی از آراء را داشته باشند.


- یک ممنوعیت جالب - البته به کیفر - در تهیه صنایع قدیمی (که حتما با قوانین کنترل صادرات و در بعضی موارد با بعضی از سیاستها می تواند، متضاد باشد).


(استفاده اداری محدود) یک کمیسیون جدیدالتأسیس کنترل سرمایه گذاری های خارجی - که به وسیله یک متخصص صنعتی ماقبل 1949 گردانده می شود، قراردادهای شرکتها را مورد تجدید نظر قرار خواهد داد، و شاید این هم به این دلیل است که این سرمایه گذاریها به طرحهای توسعه چین مربوط می شود. تأسیس یک بخش سرمایه گذاری خصوصی مشکلاتی را به وجود خواهد آورد که نظام بوروکراسی چین هرگز بخود ندیده است و تعدادی از این شرکتها در ابتدای کار با مشکلات مدیریت مواجه خواهند شد.


8 - (محرمانه) EB - مذاکرات و قراردادهای، تجاری آشفتگی تابستانی.


تابستان حاضر شاهد فعالیتهای بی سابقه ای چه در صحنه بین المللی و چه در واشنگتن پیرامون قراردادهای تجاری است. مهمترین پیشرفتها شامل:


- سرمایه مشترک: قراردادهایی که توسط کنفرانس سازمان ملل در زمینه گسترش و تجارت (UNCTAD) سعی بر آن دارد که در سپتامبر سرمایه مشترک را ایجاد نماید. در طول دو اجلاس آن در این


ص: 485




ماه، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی پیش نویس قراردادهایی را که به وسیله ریاست کنفرانس سازمان ملل در زمینه توسعه و تجارت تهیه شده مورد بررسی قرار داده است. البته براساس موافقتهایی که در ژنو به عمل بین المللی شکر را اطمینان داد که این قرارداد از سیاستهای مهم آمریکا پیرامون شکر به حساب می آید و از اختیارات خود سود جسته از ورود شکر کشورهای غیرعضو در این قرارداد جلوگیری شده و می شود.


- لاستیک: سومین اجلاس سازمان ملل که بر سر لاستیک، طبیعی در آن مذاکره می شد پیشرفت خوبی داشت، لیکن به علت آنکه رونوشت نهائی قرارداد لاستیک تهیه نشده بود جلسه به وقت دیگری موکول شد. مهمترین مسئله حل نشده تهیه سرمایه کافی برای خرید 000/550 تن تولید اضافی است.


اعضاء کنفرانس موافقت کردند که «جلسه را دیرتر از سپتامبر 1979» برگزار ننمایند. به نظر ما قرارداد علمی حاضر گامی مؤثر در مباحثات کالایی جنوب و شمال خواهد بود.


- مس: متخصصین کنفرانس گسترش و تجاری سازمان ملل در آمده بود. آمریکا نسبت به تشکیل این سرمایه مشترک در آینده نزدیک خوش بین است، لیکن مسائل بسیار غامضی نیز حل نشده باقی می مانند که عبارتند از حق رأی بلوکها و طریقه جایگزین ساختن سرمایه و «راه فراری» که برای اقدامات مربوط به کالاها قرار داده شده در حالی که برای صنایع این طور نیست.


- کاکائو: مذاکراتی در حال انجام است تا پیش نویس یک موافقتنامه بین المللی نوشته شود. پیشرفت خیلی کم بوده است که بیشتر مربوط به بهای کالا در کشور تولید کننده و در کشور مصرف کننده است.


آمریکا قبلاً عضو قرارداد کاکائو نبود ولی امیدوار است که این بار بتواند به عضویت آن در آید. البته ورود ما بستگی به شکل این قرارداد جدید کاکائو دارد. آمریکا بیشتر تولید فزاینده را تشویق می کند تا کنترل صادرات را، تا بلکه همین موضوع از مهمترین مسائل قرارداد به حساب آید.


- قلع: قانون مربوط به جامعه زمین شناسی آمریکا از مجلس شورا گذشته است که اجازه فروش 35000 تن را می دهد. 5000 تن از این مقدار قلع بنا به تقاضای ونس ذخیره خواهد شد. این لایحه در حال حاضر مورد بررسی و مطالعه توسط کمیته مربوطه می باشد و پس از ماه اوت برای پرسش همگانی وارد مجلس خواهد شد. در همان حال اجلاس کمیته قلع بین المللی در هفته گذشته بنا به اعتراض کشورهای مصرف کننده چون آمریکا قیمت قلع را بسیار بالا برد. همین کمیته کارهای مقدماتی را برای انعقاد ششمین قرارداد قلع بین المللی در سال آینده آغاز کرده است.


- شکر: تأیید قرارداد شکر بین المللی هنوز به قوت خود باقی است مگر آنکه برنامه تولید شکر داخلی بتواند قابل پذیرش درآید. کار بر روی چنین برنامه با کندی بسیار پیش می رود، لیکن قرار است تا سپتامبر لایحه به مجلس شورا برسد. دولت، اعضاء قرار داد اواخر ژوئن و اوائل ژوئیه مطالعات فنی را جهت ایجاد ثبات در وضعیت مس آغاز کردند لیکن نتوانستند در این باره نتیجه ای بگیرند، بحث سرانجام به اینجا کشید که بهترین راه، ذخیره سازی این فلز می باشد که البته آمریکا تنها حامی این چاره و روش بود. جلسه آینده در ماه سپتامبر آغاز خواهد گردید. آمریکا با اشتیاق حاضر است روشهای مختلفی را که مورد قبول باشد جهت به ثبات کشیدن وضع مس، مورد بحث و تبادل نظر قرار دهد، در صورتی که برایش مهم نیست.


اگر اساس و پایه کافی جهت انعقاد قرارداد بین المللی مس نیز وجود نداشته باشد.


9 - (طبقه بندی نشده) مردم باور ندارند که مذاکرات سالت کاهش بودجه دفاعی را سبب شود.


ص: 486




(طبقه بندی نشده) مردم آمریکا معتقدند که تأثیر مذاکرات سالت کاهشی در بودجه دفاعی آمریکا به وجود نخواهد آورد. حتی حامیان این مذاکرات نیز آن را به چشم عامل کاهش دهنده بودجه دفاعی نمی نگرند.


(طبقه بندی نشده) مطالعه آراء عمومی توسط سی - بی - اس نشان داد که 49 درصد مردم باور ندارند که تصویب یک چنین قراردادی بتواند کاهشی در بودجه دفاعی به وجود آورد. مخالفت با کاهش بودجه دفاعی هم از طرف حامیان و هم از طرف مخالفان این قرارداد صورت گرفت. سی - بی - اس این سؤال را مطرح کرده بود. «در صورتی که مذاکرات سالت با شوروی مثبت واقع شود، آیا شما فکر می کنید که آمریکا بودجه دفاعی خود را باید یا نباید کاهش دهد؟» عقیده درباره سالت ممتنع- منفی- مثبت- کل مردم (به درصد) 64 درصد)- ( 9درصد)- ( 27 درصد) -کاهش بودجه ) 49 نباید -54 -73 43- 54 باید- 41 -25 33- 17 5-2 24- -ممتنع- (طبقه بندی نشده) 34 درصد از مردم که مخالف کاهش بودجه در صورت انعقاد قرارداد سالت بودند حدود 2 برابر درصد مردمی هستند که موافق کاهش بودجه می باشند. سی - بی - اس در سؤال دیگر این گونه همین مسئله را مطرح می کند. «آیا مخارج دولت مرکزی در مورد ارتش و دفاع باید اضافه شود، کاهش یابد، یا در سطح کنونی بماند؟»34 افزایش یابد 47 در همان سطح بماند 16 کاهش یابد 3 ممتنع (طبقه بندی نشده) ما فکر نمی کنیم که از ماه ژانویه به این طرف عقیده مردم عوض شده باشد.


بیشترشدن مردمی که طالب کاهش بودجه دفاعی هستند، به خاطر نوع جمله بندی سی - بی - اس می باشد. به این ترتیب که:


(1) در ماه ژوئن سی - بی - اس این سؤال نمود که آیا کاهش مخارج دفاعی در صورتی که قرارداد سالت منعقد شود، در حالی که در سؤال دوم در ماه ژانویه به یک سؤال بی طرفانه پرداخت


(2) سؤال سی - بی - اس در ماه ژوئن به جواب دهندگان تنها دو راه ارائه نموده بود. یعنی کسانی که در ماه ژانویه جواب داده بودند «مخارج دفاعی در همان سطح اولیه نگاه داشته شود» در ماه ژوئن ممکن است که جواب «بودجه دفاعی باید کاهش یابد» را داده باشند.


(طبقه بندی نشده) تمایل آمریکاییها در کاهش بودجه نظامی بستگی به انعقاد قرارداد سالت ندارد بلکه بسته به وضع ارتش آمریکا پس از این قرارداد در برابر شوروی می باشد. آنها که فکر می کنند که مذاکرات سالت باید روسیه و آمریکا را از نظر نظامی برابر سازد، به طور مساوی بدو دسته تقسیم می شوند. ولی آنها که انتظار دارند که پس از کاهش بودجه نظامی آمریکا ضعیف تر بشود به نسبت 3 به یک تقسیم می شوند.


10 - (طبقه بندی نشده) آسیای شرقی - کنفرانس مربوط به آوارگان در ژنو.


ص: 487




کنفرانس مربوط به پناهندگان هندو چینی که بنا به دستور رئیس سازمان ملل والدهایم در ژنو برگزار شد پیشرفتهای چشمگیری در راه رسیدن به اهداف انسانی نمود. لیکن این مسئله که آیا ویتنام حاضر خواهد شد به حقوق بشر و حق سکونت و زندگی را برای مردم خود به رسمیت بشناسد و یا اینکه آیا حاضر است یک راه حل سیاسی را به جای یک راه حل نظامی بپذیرد، هنوز بر جای خود باقی ایست.


(محرمانه) نقش آمریکا مانند همیشه موفقیت آمیز بود. معاونت رئیس جمهور ماندل گروه برجسته ای از فرمانداران، نمایندگان کنگره و رهبران مردمی از بخش خصوصی را وارد این کنفرانس نمود، در سخنرانی بسیار زیبا و ملاقاتهای محرمانه اش با وزرای امور خارجه 15 کشور وی گفت که دیگر زمان آن رسیده است که به چنین وضع رقت بار غیرانسانی خاتمه دهیم. او دیگران را نیز ترغیب کرد که مانند آمریکا رفتار نمایند و از ژاپن خواست که کمکهای بیشتری جهت ایجاد اردوگاهها و بیمارستانهای موقت جهت پناهندگان در اختیار بگذارد، وی گفت که ما چه می کنیم و دیگران چه باید بکنند تا قایقرانان نا امید را نجات دهند و در ضمن مکانهای جدیدتری باید پیدا شود تا کشورهایی را که قبول کرده اند، آنها را بپذیرند قدری آسایش دهند. وی از همه حضار خواست که به ویتنام فشار بیاورند تا در قبال مردم خودش روش خود را تغییر دهد و راه حل سیاسی را به عنوان خاتمه تضاد در کامبوج بپذیرد.


(محرمانه) به دنبال این عمل آمریکا، حاضران در کنفرانس یک ژست انسان دوستانه بخود گرفته تقاضا کردند که امسال مقدار پذیرش پناهندگان را از 000/7 به 000/14 افزایش دهند. ملل دنیا موافقت کرده اند که اردوگاههای خود را جهت 000/125 نفر ساخته شده بود به تناسب 000/260 نفر توسعه دهند. یک بودجه مازاد که عبارت بود از 190 میلیون دلار به سازمان ملل برای این مسئله پرداخت شد که البته ژاپن با اختصاص 50 درصد این بودجه نقش مهمی را در این کنفرانس ایفا نمود. فیلیپین نیز ژست بشر دوستانه دیگری گرفت به این ترتیب که اجازه داد که در کشورش مکانی جهت پذیرش 50000 پناهنده ایجاد شود تا باری از دوش مالزی و تایلند برداشته شود.


(محرمانه) چه از نظر حقوق بشر و چه از این نظر که آیا ویتنام حاضر است، راههای بهتری پیش پای مردمش بگذارد و یا اینکه حاضر است به آنها که مایل به خروج هستند اجازه خروج بدهد یا نه. ما هنوز از جزئیات بیانات ویتنامیها در جواب ریاست سازمان ملل والدهایم مبنی بر اینکه آنها «خروج غیرقانونی» را به «مدت قابل توجهی» متوقف خواهند ساخت، مطلع نیستیم.


درباره مقاصد ویتنام مایل هستیم بیشتر تحقیق نماییم، لیکن دنیا بر هانوی فشار بسیاری وارد می کند.


ما خیلی علاقه داریم بدانیم که می شود جلسه ای از جلسات شورای امنیت سازمان ملل را پیرامون یک راه حل سیاسی بر سر مسئله کامبوج تشکیل داد. ما با دولتهای دیگر مشورت کرده موقعیت منطقه را به منظور نحوه آغاز کار و عملیات زیر نظر خواهیم داشت.


ونس




منبع: اسناد لانه جاسوسی - جلد 4 - کتاب 4 - صفحه 480
تصاویر سند