در حال دریافت اطلاعات

لطفا منتظر بمانید!

اسناد مشابه

موارد مرتبط

مورد مرتبطی یافت نشد!
سند شماره 31

وضعیت نیروهای آمریکای در ایران

موضوع سند

وضعیت نیروهای آمریکای در ایران
مشخصات ارسال سند

از: سرفرماندهی نیروهای ضربتی ایالات متحده

محرمانه

به: ستاد مشترک

متن سند




وضعیت نیروهای آمریکای در ایران


سند شماره (31)


از: سرفرماندهی نیروهای ضربتی ایالات متحده


به: ستاد مشترک


طبقه بندی: خیلی محرمانه


وزارت خارجه


وزارت دفاع برای مشاور کل جهت اطلاع سفارت آمریکا در تهران فرمانده هیئت آرمیش - مگ، تهران، ایران موضوع: وضعیت نیروها در ایران عطف به:


الف - تلگرام شماره 495 سفارت آمریکا در تهران به تاریخ 2 نوامبر 64 که لزوم توضیح بیشتر در رابطه با آثار بلاتکلیفی در تصویب لایحه در ایران، را پیشنهاد می نمود.


ب - تلگرام شماره 497 سفارت آمریکا در تهران به تاریخ 2 نوامبر 64 که پیشنهاد می نمود ایالات متحده در برخی از موارد خاص، مسئله لغو مصونیتهای پرسنل ایالات متحده را متقبل شود.


ج - تلگرام شماره 499 سفارت آمریکا در تهران به تاریخ 2 نوامبر 64 که بیانات دولت ایران در رابطه با آثار لایحه شماره 18/2291/2157 را تشریح می نمود.


د - کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک به تاریخ 18 آوریل 64 که وضیعت و مزایای طبقات مختلف پرسنل دیپلماتیک را تعیین می کند.




اعلام رسمی امریکا در مورد تأمین منافعش به وسیله لایحه کاپیتولاسیون


1 - این ستاد مخالفتی با اضافه کردن یک شرط جهت لغو مصونیت در قراردادهای در حال اجراء، پیشنهاد شده در تلگرامهای مرجع (الف و ب) ندارد. عرف موجود در ایران شامل اعمال قضاوت مدنی و جنایی از سوی ایران نسبت به پرسنل وزارت دفاع در قضایایی که به انجام وظایف رسمی مربوط می گردد، می باشد. مرجع (د) شامل مصونیت از هر نوع قضاوت جنایی و نیز مدنی در دعاوی مربوط به انجام وظایف رسمی می شود. در جو سیاسی فعلی، اعطای مصونیت از دعاوی مدنی ممکن است مشکلاتی را برای دولت شاهنشاهی ایران ایجاد کند. با وجودی که ماده 32، مرجع (د)، پیش بینی اعطای این نوع مصونیتها را می نماید، ایالات متحده می تواند برای تأمین دیگر منافع خود، تقبل نماید


ص: 712






که با درخواستهای لغو مصونیت با نظر مساعد برخورد خواهد کرد. یک تعبیر آزاد از قبول لغو مصونیتها در مورد دعاوی مدنی مانع از کنار گذاشتن کامل عرف قبلی خواهد شد، و نیز مانع از امتناع شرکتهای بیمه از پرداخت دعاوی مالی تحت عنوان برخورداری فرد از مصونیت می گردد.


2 - از جمله فوایدی که می توان با اضافه کردن شرط لغو مصونیت، به دست آورد آن است که می توان شرط مزبور را به نحوی تدوین کرد که پرسنل غیر مستشاری ایالات متحده را که از طریق قراردادهای جدید وارد می شوند، نیز شامل گردد. پیشنهاد شده است که متنی شبیه به ماده 4 از قرارداد «ایالات متحده - جمهوری کنگو» به تاریخ 24 ژوئن 1963 (مجموعه معاهدات و لوایح بین المللی، شماره: 5530) برای این منظور مناسب است. ماده 4 در قسمت مربوطه، وضعیت مأموران سیاسی در کنوانسیون وین را به رئیس هیئت و معاون او تعمیم می دهد و پیش بینی می کند که: «با کلیه دیگر پرسنل هیئت، از جمله پرسنل نظامی ایالات متحده که به طور موقت اعزام می گردند و گروههای کمکی از پرسنل نظامی ایالات متحده که مشغول خدمت در کنگو و یا در حال عبور از خاک آن کشور می باشند، همان گونه رفتار خواهد شد که مطابق با کنوانسیون وین باید با کارمندان فنی و اداری هیئتهای دیپلماتیک رفتار شود.»








منبع: اسناد لانه جاسوسی - جلد 7 - کتاب 7 - صفحه 711
تصاویر سند